اخبار

گفت و گو با دکتر اعرابی، مدیر فناوری پژوهشگاه رنگ: تاکنون 20 درصد نیاز وارداتی صنعت را بومی سازی کرده ایم

بسپار/ ایران پلیمر دکتر امیر مسعود اعرابی، مدیر فناوری پژوهشگاه رنگ فعالیت خود را در این مرکز به عنوان هیات علمی از سال 90 آغاز و کرده و عمده فعالیت وی در صنعت در زمینه ی چاپ و رنگ های نورتاب بوده  است. در این شماره از پوشرنگ در رابطه با وضعیت صنعت رنگ و فعالیت های صورت گرفته در این مرکز تحقیقاتی با وی به گفت و گو نشستیم.

 

بسپار- پژوهشگاه رنگ از جوان ترین پژوهشگاه های کشور است و از تاسیس آن مدت زیادی نمی گذرد. واحد “فناوری” در این مرکز از چه زمانی و با چه هدفی آغاز به کار کرده است؟

اعرابی: پژوهشگاه رنگ فعالیت خود را در سال 1376 آغاز کرده و در این مدت تقریبا هیچ گاه به طور مستقیم در حوزه ی فناوری و ارتباط با صنعت فعال نبوده است. ما با تغییرات اساسی در این مرکز از سال 95 تلاش خود را برای تحقق این امر آغاز کردیم. از آن سال تا کنون با جدیت پژوهش های تقاضامحور و عرضه ی دانش فنی را در دستور کار خود قرار داده ایم.

 

بسپار- تولید فناوری در این مرکز بر اساس نیاز صنعت و آنطور که می فرمایید تقاضا محور صورت می گیرد واقعا و یا این که اولویت های دیگری مطرح است؟

اعرابی: در حال حاضر از جانب صنعت نیازهایی مطرح می شود و مانند گذشته این نیازها تشریفاتی نیستند! این یک اتفاق مهم است که به خلق دانش فنی منتهی می شود. پژوهشگاه نیز در تلاش است تا با مرتفع کردن این نیازها، سطح توان خود را ارتقا دهد.

 

بسپار- تا به حال چه فناوری های خلاقانه ای توسط پژوهشگاه طرح و تجاری سازی شده اند؟

اعرابی: پژوهشگاه چند اقدام بنیادی انجام داده است که شاخص ترین آن در فستیوال رنگ و رزین 96 و با عرضه 20 طرح از جانب پژوهشگاه رنگ رقم خورد. در این فستیوال 40 فناوری عرضه شد که در پایان از هشت طرح برتر، چهار مورد به پژوهشگاه رنگ اختصاص یافت.

در مورد تجاری سازی نیز تعدادی از اعلام نیاز های صنعت به شرط خرید تضمینی از جانب پژوهشگاه در حال مرتفع شدن است. در این مرکز سالانه 300 میلیون تومان اعتبار برای کمیته ی فناوری پژوهشگاه در نظر گرفته می شود که تا کنون بازگشت این سرمایه گذاری 2 میلیارد تومان بوده است و ما در تلاش هستیم تا سرمایه گذاری های انجام شده با حاشیه ی سود مناسبی همراه باشند.

 

بسپار- چه میزان صرفه جویی ارزی احتمالی به واسطه ی این پروژه ها صورت گرفته است و میزان اهمیت این پروژه ها چقدر بوده است؟

اعرابی: در یک برهه ی زمانی با معضل عظیم تامین مواد رزینی از طریق واردات مواجه شدیم … پس از به وجود آمدن مشکلات بر سر راه واردات، پژوهشگاه با عقد یک قرار داد تضمینی توانست نیاز یک شرکت را به این مواد با استفاده از پتانسیل های موجود مرتفع سازد. همچنین در این سال ها توانسته ایم 20 درصد از نیاز ضروری صنعت مطبوع خود را که پیشتر از طریق واردات تامین می شد در داخل کشور تولید کنیم که به یقین صرفه جویی ارزی خوبی را برای کشور به ارمغان آورده است. تعداد قرارداد های منعقد شده در طی این دستاورد عظیم در حدود 43 مورد بوده است که به بخش های مختلف صنعت اعم از دولتی و خصوصی اختصاص دارد.

 

 

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را که در شماره   206 دوماهنامه پوشرنگ در اوایل آذرماه  منتشر شده است، بخوانید.

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا