اخبار

گفت و گو با حسین موسوی، مدیرعامل پوشش اکسیر پارسه: اجراکاری، چالش بزرگ صنعت رنگ ایران است

بسپار/ ایران پلیمر هولدینگ اکسیر در سال 84 در زمینه واردات مواد شیمیایی فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 92 با تاسیس بخش اکسیر پرگاس، رسما به تولیدات محصولات رنگ، پوشش و پوشش های سرامیکی وارد شد. این شرکت دارای پنج زیر مجموعه از جمله تولیدات مواد شیمیایی، رنگ و پوشش، واردات و بازرگانی، ساختمان و معادن است.

بخشی از سبد محصولات تولیدی این شرکت به رنگ­های دریایی اختصاص دارد. در این خصوص با مدیرعامل جوان و فعال این هولدینگ به صحبت نشستیم تا روزی از روزهای زمستان را رنگین کنیم. وی چالش­های تولید و اجرای رنگ­های دریایی را به خوبی ترسیم کرد و خلا این بخش را مورد بررسی قرار داد.

 

موسوی: متولد سال 1362 و فارغ­التحصیل کارشناسی شیمی هستم. همچنین به مرور و در طی سالیان، کلاس­های مدیریتی مختلف را گذراندم.

هولدینگ اکسیر در ابتدا با واردات محصولات و کاتالیست­های شیمیایی به بازار ورود کرد و به عضویت اتاق­های بازرگانی درآمد و با کشورهای آلمان، ایتالیا، کانادا و CIS همکاری کردیم. همچنین در تولید محصولات و پوشش­های سرامیکی با نمایندگی شرکت آلمانی همکاری داریم که اصالتا آمریکایی است و محصولات ما نیز با فرمولاسیون مشابه به بازار عرضه می­شود. پس از مدتی اقدام به داخلی سازی محصولات کردیم و ابتدا در آزمایشگاه و سپس در مقیاس عمده تولیدات را آغاز کردیم.

بخش R&D شرکت، محصولات را مطابق با استاندارد تست کرده و با استفاده از فناوری نانو و ذرات سرامیکی، تمامی مشخصات رنگ از جمله مقاومت را افزایش می­دهد. همچنین با توجه به شرایط تحریم کنونی، مواداولیه مصرفی را نیز مورد آزمایش قرار می­دهد تا کیفیت محصولات حفظ شود.

 

بسپار- ظاهرا در بحث کفپوش ها هم فعال هستید و آموزش در این حوزه را در نظر دارید …

موسوی: بله. در بخش آموزش، فعالیت­های گسترده­ای را آغاز کردیم. هولدینگ اکسیر یکی از وارد کنندگان محصولات کفپوش است که در مراحل اجرا به مهارت نیاز دارد. با آموزش تکنسین­های ناظر و اعزام آن­ها به مراحل اجرای پروژه، از طی شدن صحیح مراحل اطمینان حاصل می­کنیم چرا که اجرای پوشش به اندازه­ی کیفیت آن مهم است.

پروژه­ای برای تربیت اجراکاران ماهر نیز تعریف کردیم که بدون سود بود و به منظور بازاریابی برای شرکت علاوه بر کاریابی شرکت کنندگان انجام می­پذیرفت. به این صورت که پس از آموزش مهارت­های لازم، نیروهای ماهر به مشتریان  ما تبدیل می­شدند و یا به صورت غیر مستقیم شرکت را معرفی می­کردند. متاسفانه با شرایط رکود فعلی و بالا رفتن هزینه­ها این پروژه متوقف شده­است.

 

بسپار- سبد محصولات شرکت دقیقا چه محصولاتی را شامل می­شود؟

موسوی: محصولات شرکت به سه بخش تقسیم می­شود. در بخش اول محصولات ساختمانی و خودرویی را داریم از جمله پرایمرها، رنگ­های میانی و نهایی، پوشش برای صنایع مادر، نظامی و فولاد و همچنین دریایی و کشتیرانی.

در بخش دوم رنگ­های ساختمانی را عرضه می­کنیم که رنگ­های نما و رنگ­های نانویی آبگریز در این دسته است.

در بخش سوم، رنگ­های تخصصی تر مانند رنگ­های ضد حریق، ضد اسید و High Tech قرار دارند. این محصولات به دلیل داشتن ذرات سرامیکی، طول عمر بالاتری نسبت به محصولات مشابه دارند و در مواردی حتی بهتر از نمونه­های خارجی عمل کرده­اند. برای مثال رنگی که برای پتروشیمی لرستان کار شد، حدود چهار سال است که بازخورد مطلوبی از خود نشان داده است.

 

بسپار- مشخصات محصولات دریایی چیست؟ عموما مشتریان شما در این بخش چه شرکت­هایی هستند؟

موسوی: محصولات دریایی ما کاربرد زیادی برای عرشه و همچنین بخش­های تاسیساتی و داخلی کشتی دارند. از آنجایی که کشتی­ها در تمامی شرایط آب و هوایی و درجه های نوری قرار می­گیرند و دایما در معرض رطوبت و نمک هستند، ضروری است پوشش آن­ها بالاترین مقاومت در تست مه نمکی (Salt Spray)، مقاومت در برابر اشعه UV، خوردگی، سایش و غیره را داشته باشد. در عرشه  کشتی­ها رنگ آمیزی معمولا متوقف نمی­شود و معمولا همیشه فردی در یک گوشه مشغول رنگ آمیزی است. همچنین باید در نظر داشت که رنگ بی کیفیت و نامناسب می­تواند هزینه تعمیرات کشتی را – به خصوص در بخش قطعات- به شدت افزایش دهد و در شرایطی با خطر همراه باشد. همچنین زمان در رنگ آمیزی دریایی نقش تعیین کننده­ای دارد و باید مدت زمان رنگ آمیزی و خشک شدن را به حداقل رساند. برای تامین حداکثری کیفیت، رنگ­های ضد خزه را نیز برای مشتریان از منابع خارجی تهیه می­کنیم.

عمده مشتریان ما در این بخش شرکت ملی نفتکش ایران به صورت غیر مستقیم و از طریق شرکت­های زیر مجموعه با ما همکاری دارند.

 

بسپار- استانداردهای تعریف شده برای رنگ­آمیزی دریایی چیست؟

موسوی: استاندارد شرکت SHELL، BP و به طور کلی استانداردهای بین المللی باید در شرکت کشتیرانی ایران و محصولات مورد استفاده رعایت شود. وندور لیست نیز برای رنگ­های کشتیرانی تعریف شده که تولیدکنندگان رنگ داخلی را ملزم به رعایت چارچوب بین­المللی می­کند.

 

بسپار- با توجه به تولید برخی انواع رنگ های حفاظتی در این حوزه، رزین های موردنیاز خود را از چه منابعی تامین می کنید؟

موسوی: معمولا رزین­های ساده را از بازار داخل و رزین های تخصصی را از شرکت­های اروپایی (عموما هلندی یا آلمانی) تهیه می­کنیم. رزین مصرفی در صنایع مختلف دریایی مانند بنادر، اسکله­ ها و کشتی ­ها تقریبا یکسان است (حداقل در تولید داخلی ما). هرچند به دلیل شوک وارده به رنگ کشتی، آن ­را آسیب پذیرتر می­کند و در برخی موارد رزین­های مقاوم تر کاربرد دارند. در برخی محصولات مانند رنگ اپوکسی دریایی و پوشش اپوکسی عرشه کمی متفاوت است و از گرید بالاتر استفاده می­شود.

 

بسپار- چالش عمده رنگ­های دریایی چیست؟

موسوی: به جز شرایط و زمان رنگ آمیزی، اجرای رنگ امروزه مساله ساز ترین بخش در بحث رنگ است. خوشبختانه از نظر دانش فنی پیشرفت خوبی داشته­ ایم و حتی برخی محصولات ایرانی قابل صادرات به کشورهای پیشرفته است. زنجیره تولید رنگ خوشبختانه تکمیل است و از نظر قیمتی نیز قابلیت رقابت دارد و با افزایش قیمت ارز، این مزیت افزایش هم یافته است. اما زمانی که از تئوری به عمل تبدیل می­شود می­بینیم که بازدهی متصور شده را نخواهد داشت. به خصوص با توجه به شرایط آب و هوایی جنوب کشور، دشواری کار با مواد شیمیایی از جمله رنگ، عدم تخصص اجراکاران و سخت­گیری­های برخی کارفرمایان، اجرای رنگ با نقص مواجه می­شود. اگر این بخش که به اندازه رنگ حایز اهمیت است نیز مرتفع شود شاهد رشد چشمگیری در صنعت رنگ کشور خواهیم بود.

زمانی که از کارگاه­های رنگ کشورهای پیشرفته بازدید می کردم دیدم اجراکاران بسیار منظم و تمیز هستند و به جز دستکش­ها، لکه­ی رنگی بر لباسشان مشاهده نمی­شود. آرام، مرتب  و با کیفیت کار می­کنند. این موارد قطعا کیفیت کار اجرا شده را بالا خواهد برد.

 

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این گفت و گو را در شماره 196ام پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان دی ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به درخواست نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک سالانه با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا