اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با حسن شریفی، مدیرعامل رزین سازان: عدم امکان استفاده از فناوری های جدید به دلیل شرایط کشور، باعث عقب افتادگی از رقبای خارجی می شود

بسپار/ ایران پلیمرحسن شریفی، مهندس شیمی – پتروشیمی و فارغ التحصیل 1354 دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. او  موسس شرکت رزین سازان است که فعالیت رسمی خود را از سال 1374 با تولید رزین های آب پایه آغاز کرده. این شرکت هم اکنون و با گذشت نزدیک به سه دهه، یکی از شرکت های پیشرو در تولید امولسیون های پایه آب هموپلیمر و کوپلیمرهای وینیل استات، اکریلیک و استایرن- اکریلیک است.

محصولات رزین سازان عمدتاً در صنایع رنگ، شیمی ساختمان، عایق سفیدبام، منسوجات نبافته، موکت نمدی، فرش ماشینی، چسب و صنایع بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرد. دامنه تولیدات این شرکت با تلاش مستمر واحد تحقیق و توسعه و با الهام از نیازهای بازار، دائماً در حال گسترش است.

گفت و گوی کوتاه زیر با مهندس شریفی، مدیرعامل این شرکت انجام شده است.

 

بسپار- هر محصول با چه ظرفیتی برای چه بازارهایی تولید می شود؟

شریفی: ظرفیت اسمی این شرکت 28000 تن در سال می باشد که محصولات هموپلیمر آن در صنایع نساجی، چسب سازی، شیمی ساختمان، چوب و سلولزی، کاغذ و بسته بندی و محصولات کوپلیمر آن عمدتا در صنایع رنگهای ساختمانی و شیمی ساختمان، محصولات استایرن اکریلیک در صنایع رنگهای ساختمانی، شیمی ساختمان، نساجی، Sealant، عایقهای بام ساختمان، کاربرد دارد.

 

بسپار- آینده فناوری در تولید رزین ها با توجه به مسایل زیست محیطی و پایداری چیست؟

شریفی: با توجه به برنامه جهانی کاهش گازهای هیدروکربنی در محیط زیست چون در کاربرد محصولات تهیه شده از رزین های امولسیونی پایه آب هیچگونه حلالی تبخیر نمی شود، بنابراین کاربرد این نوع محصولات در آینده با رشد قابل توجهی روبرو خواهد شد.

 

بسپار- آیا صادرات دارید؟ به چه حجم و ارزشی و به چه بازارهایی؟

شریفی: رزین های امولسیونی پایه آب محصول واسطه هستند و با توجه به ترکیب مواد اولیه آن که عمدتا وارداتی است و ویژگی محصولات آن که 50% آب می باشد، بنابراین به علت قیمت تمام شده بالا و هزینه حمل دارای مزیت نسبی برای صادرات نیستند. البته محصولات پایین دستی آن دارای مزیت نسبی صادراتی می باشد.

 

بسپار-آیا در تامین مواد اولیه به دلیل تحریم ها و سایر مسایل داخلی با مشکلاتی مواجه هستید؟

شریفی: به علت شرایط تحریمی تامین مواد اولیه از منابع محدود و با هزینه بالا امکانپذیر است که خود متاسفانه باعث بالا رفتن فیمت تمام شده محصول خواهد بود.

 

بسپار- اصولا چالش ها و فرصت های بازار ایران در صنعت رزین و صنایع وابسته چیست؟

شریفی: به علت شرایط کشور استفاده از فناوری های جدید برای تولید محصولات بهتر با محدودیت روبرو ست که باعث عقب افتادگی از رقبای خارجی می شود.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 241 ویژه نامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان آبان ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا