اخبار

گفت و گو با حسام بختیاری، گروه صنعتی پولاد: حرکت به سمت تولیدات خاص، سیاست ما در برابر تهدیدهاست

بسپار/ ایران پلیمر می نویسد، بازدید از دفتر و خط تولید گروه صنعتی پولاد، یک تجربه ی کم نظیر بود. یکی از واحدهای مدرن این مجموعه در خیابان صبوری (تهرانپارس) که ساختمان در حال توسعه و به روز شده پولاد را می شد از دور دید. 
گروه نام آشنای پولاد در سال 1359 با ساخت دستگاه های تزریق پلاستیک توسط سیروس بختیاری پایه گذاری شده است. این گروه در سه زمینه ی مختلف فعالیت می کند. شرکت ساخت ماشین آلات تزریق پولاد که در دهه اخیر تحت برند پولاد با نمایندگی شرکت بورچ چین، دستگاه های تزریق پلاستیک پولاد-بورچ را عرضه می کند. حسام بختیاری می گوید: در حال حاضر ساخت دستگاه در پولاد انجام نمی شود و دستگاه ها سفارشی و با بهترین کیفیت عرضه می شوند و پولاد ارائه ی امور خدماتی به  مشتریان را بر عهده  دارد.
فعالیت دوم گروه صنعتی پولاد یعنی پولاد پویش، تولید پریفورم های پت، درب و دستگیره در سایزهای خاص و  مختلف است که در سال  1380 شکل گرفته و  در سال 1393 با تولید ظروف IML سبد محصول خود را تکمیل کرده است و امروزه به یکی از بزرگترین تولید کنندگان این محصولات تبدیل شده است.
حسام بختیاری معاون اجرایی مدیرعامل و عضو هیات مدیره ی پولاد در دانشگاه تورنتوی کانادا در رشته مهندسی صنایع تحصیل کرده و حدود شش سال است که در این گروه فعالیت می کند.
وی در طی مصاحبه ضمن معرفی کامل  محصولات و کاربرد آن ها، چالش های این صنعت را شرح داد و به خصوص در بخش ظروف IML آینده ی این صنعت را روشن ارزیابی کرد. 
پس از آن مهندس اکبریان، مدیر بازرگانی مجموعه، ما را در بازدید از خط تولید تهرانپارس (درب و ظروف IML) همراهی کرد. برای رعایت نکات بهداشتی، کلاه های سفید بر سر گذاشتیم و از خطوط تولید و انبار بازدید کردیم. یکی از نکات قابل ذکر درباره ی خط تولید درب بطری در این شرکت این است که دربها به صورت بسته تولید می¬شوند. بنابراین نکات بهداشتی در فرآیند تولید کاملا رعایت می¬شود. نکته ی دیگر، خلاقیت تیم پولاد پویش در ایجاد یک کلکسیون از تمامی ظروف IML بود که تا به حال در این شرکت تولید و در انبار نگه داری می¬شوند.
قبل از ترک خط تولید کارخانه، از یک پلکان مارپیچ فلزی بالا رفتیم تا از نمای کلی واحد تولید عکس برداری کنیم و آنچه پیش رویمان دیدیم فراتر از یک خط تولید بود. دستگاه های تمام اتوماتیک و محیط کاملا بهداشتی، محیط را شبیه فضایی علمی تخیلی از سریال های دهه شصت آمریکایی کرده بود. جایی که ربات ها در خدمت انسان اند.
در پایان این تور جالب، مهندس اکبریان ما را به کارگاه سابق تولید ماشین آلات برد که اکنون تبدیل به واحد خدمات پس از فروش شده است. اما دستگاه های قدیمی هنوز در گوشه و کنار به چشم می خوردند و نقطه شروع این واحد صنعتی پر افتخار را یادآوری می کردند.

بسپار- درباره تعداد خطوط تولید، ظرفیت های تولید در هر سه بخش پریفورم، ظروف IML و درب برایمان بگویید.
بختیاری: در زمینه تولید پریفورم 23 خط تولید در کارخانه پرند داریم که روزانه بیش از دو میلیون عدد خروجی دارند و حدود پنجاه تن مواد اولیه PET مصرف می¬کنند. در حال حاضر در کارخانه تهرانپارس برای تولید IML 16 خط نصب است و دو خط تولیدی در حال نصب داریم که ظرفیت تولید را به روزی 80 هزار تن در روز می رساند. در زمینه درب و دستگیره، بیشتر تولیدات را به سمت درب های خاص مانند درب Flip up  سسی و درب های بزرگتر 45 و درب های روغن برده ایم تا با رقبای کمتری در بازار مواجه باشیم و روی تولید درب هایی که روند تولید سخت تری دارند تمرکز کنیم. با پنج خط تولید در این بخش، روزانه 700 هزار عدد درب و دستگیره تولید می کنیم. 
میزان تولید فعلی، یک چهارم ظرفیت ما در برنامه ی توسعه ی پنج ساله ی شرکت است. در حال حاضر تنها نیمی از ظرفیت خطوط تولید پر شده و طی پنج سال آینده با توسعه این بخش، ظرفیت تولید به چهار برابر میزان فعلی خواهد رسید.

بسپار-  دستگاه ها و مواداولیه محصولات تولیدی پولاد پویش از چه کشورها و چه کمپانی هایی است؟ 
بختیاری: بیشتر ماشین آلات مانند تجهیزات خشک کن، انتقال مواد اولیه و همچنین قالب های پریفورم معمولا از خارج از ایران و کشور هایی مانند ایتالیا تهیه می شود. بخشی از مواد اولیه نیز از پتروشیمی های داخلی و بخشی – از جمله مواد اولیه PP – از کشور هایی مانند کره وارد می شود. 

بسپار- طراحی قالب و محصول توسط تکنسین ها و کارشناسان پولاد پویش انجام می شود یا به سفارش مشتری؟ آیا با شرکت خاصی برای تولید بطری همکاری می کنید؟ 
بختیاری: از آنجایی که فقط تولید پریفورم در برنامه کاری ماست پریفورم ها را به شرکت ها تحویل می دهیم تا طرح مورد نظر را بر روی آن ها پیاده سازی کنند. اما درمورد قالب ها و ظروف IML و درب این طراحی به صورت دوگانه است. یعنی ما بر اساس نیاز بازار و پیش بینی سلیقه مشتریان بهترین قالب ها و طرح های در دسترس را فراهم می کنیم و در مواردی هم مشتری طرح مورد نظر را به ما سفارش می دهد و ما بر اساس نیاز مشتری اقدام به تهیه قالب و طرح و تولید محصول می کنیم.
شرکت هایی مانند کاله  و دایتی در بخش IML و  شرکت دلپذیر در سس و بهروز در بخش پریفورم با ما همکاری دارند اما معمولا شرکت ها به دلایل سیاست های داخلی به یک تولید کننده وابسته نمی شوند و سعی می کنند با چند شرکت همکاری موازی داشته باشند.

بسپار- آیا مواد اولیه به کار رفته در محصولات پولاد پویش فودگرید هستند و آن ها را از پتروشیمی  های ایران تهیه می کنید؟ پولاد پویش کنترلی روی گرید مواد اولیه دارد یا به گواهینامه ی پتروشیمی ها اعتماد دارید؟ در مورد مستربچ ها چه طور؟
بختیاری: بله صد درصد. عمده مواد اولیه را از پتروشیمی های ایران تهیه می کنیم و با توجه به آنکه به تجهیزات آزمایشگاهی دسترسی نداریم به سرتیفیکیت های پتروشیمی ها اعتماد می کنیم. مواد PET را هم از پتروشیمی تندگویان ایران و هم از خارج کشور تهیه می کنیم و مستربچ ها هم صدردرصد فودگرید هستند.

بسپار- بازار ظروف IML در این سال ها چه قدر رشد کرده؟ مزایای این بازار را در چه می دانید؟


(ادامه دارد…) 

متن کامل این مصاحبه را در شماره 183ام  ماهنامه  بسپار که در آذر ماه منتشر شده است بخوانید. 


در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.



نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا