اخباراخبار ویژه

گفت و گو با حامد عزیززاده موسس 3D Market: محصولات پرینترهای سه بعدی قابلیت های صادراتی دارند

بسپار/ ایران پلیمر حامد عزیز زاده، موسس مجموعه 3D Market است که در سال 1391 در حوزه چاپگرهای سه بعدی متولد شده و هم اکنون به صورت مستقل اداره می شود.
فعالیت های این شرکت در ساخت پرینتر های سه بعدی، چند بخش را شامل می شود:
_تولید پرینتر های سه بعدی با تکنولوژی های متفاوت.
_واردات پرینتر های سه بعدی.
_واردات مواد مصرفی.
او در گفت و گو با بسپار می گوید: یکی از اهدافی که در این مجموعه وجود دارد، ارایه خدمات پرینترهای سه بعدی با تکنولوژی های متفاوت به مشتریان است. این خدمات شامل: اسکن سه بعدی، مهندسی معکوس، طراحی یا مدل سازی، ساخت نمونه اولیه، ساخت انواع قالب های سیلیکونی و قالب های تزریق پلاستیک است.
در اصل هدفی که پشت کارهای ما وجود دارد این است که کسب و کار و اشتغال زایی صورت بگیرد. پرینترهای سه بعدی به شرکت های نوپا در زمینه های پزشکی، صنعتی، هنری، معماری و … و در واقع به توسعه این کسب و کارها، کمک شایانی کرده است.
ما سازنده دستگاه های FDM هستیم، به تازگی در حال گسترش این علم در بعد تکنولوژی های LCD و DLP خواهیم بود که رونمایی آنها در ماه های آینده صورت می گیرد.
پرینتر های سه بعدی را می توان با در نظر گرفتن تکنولوژی هایشان، تقسیم بندی های مختلفی کرد اما اصلی ترین دسته بندی ها اینها هستند:

FDM
‎مواد مصرفی در FDM ها فیلامنت ها یا رشته های پلاستیکی هستند. این دستگاه ها قیمت مناسبی دارند و مصرف آن برای عموم امکان پذیر است و در صنایع مختلف کاربرد آن فراوان است. ابعاد چاپ قابل قبول و بزرگی دارد و متریال آن در دسترس است.

LCD-DLP
مواد مصرفی آنها رزین است (در لایه های نازک تر پرینت می شوند) ابعاد محصول آنها کوچک تر از دسته اول و متریال آن گران تر هستند.

SLS_SLM
مواد و متریال مصرفی این گروه، پودری است (ذوب توسط لیزر)، رنگ های مختلفی دارد و می توانید محصولی با جنس های مختلف داشته باشید. قیمت این گروه بسیار بالاست و هنوز دسته بندی تجاری نشده و صرفا مصارفی خاص دارد.
در حال حاضر، پرینتر های سه بعدی برای محصولات متنوعی استفاده می شوند که یکی از بیشترین استفاده های آنها در قالب سازی و نمونه سازی برای طراحی های صنعتی است. در صنعت پزشکی برای ساخت پروتزها از آنها استفاده می شود. در صنعت دکوراسیون داخلی هم بسیار مفید واقع شده اند که برای مثال می توان به ساخت اجرام هنری و مجسمه ها اشاره کرد.
در بحث عمرانی و معماری هم به ماکت سازی ورود کرده است. در کل می توان گفت صنایع مختلف همگام با این فناوری درحال دگرگونی هستند.

مهندس عزیززاده هم از جمله مخالفین مواد اولیه داخلی است: ههر چند با وجود تحریم ها واردات دشوار شده است، اما از آنجایی که مواد داخلی از نظر کیفیت قابل اعتماد نیستند، چاره ای جز واردات نیست. ما نماینده رسمی فیلاتک امارات هستیم و به نام کشورهای ثالث خریدها را انجام می دهیم.

او در مورد میزان و آمار مصرف مواد داخلی می گوید: متاسفانه هیچ آمار و اطلاعاتی در این صنعت وجود ندارد. ما از یک سال و اندی پیش در صدد راه اندازی انجمن صنفی ساخت افزایشی هستیم که خودم هم عضو هیات موسس هستم. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد توسعه مواد که اخیرا با ستاد لیزر و فتونیک ادغام شده است، هم همکار ما هستند در این مسیر. بستر اولیه شکل گرفته و مجوز انجمن صنفی ساخت افزایشی صادر شده است. این انجمن که شکل بگیرد خیلی از کاستی های مربوط به اطلاعات و آمار در این حوزه مرتفع خواهد شد.
در حال تدوین اساسنامه، راه اندازی وب سایت و عضوگیری هستیم و امیدواریم تاخیری که به دلیل شیوع ویروس کرونا پیش آمد، جبران شود. بتوانیم با برگزاری مجمع عمومی و انتخابات انجمن را به ثبت نهایی برسانیم.

عزیززاده می افزاید: ظرفیت تولید دستگاه های ما به 100 دستگاه (FDM) هم نمی رسد. واردات هم معادل همین میزان است. مشتریان ما عموما صنعتی هستند، از بخش لوازم خانگی انواع تولیدات صنعتی و البته دانشگاه ها.

جالب است که این مجموعه در مقابله با شیوع ویروس کرونا فعال بوده. می گوید: متاسفانه در زمان مقابله با ویروس COVID-19 پتانسیل های صنعت پرینترهای سه بعدی در کشور نادیده گرفته شد. ما خود با روابط و درخواست هایی که در مراکز درمانی داشتیم، به صورت خودجوش، شیلذ و قطعات ونتیلاتور و مواردی از این دست را چاپ کردیم. با مواد اولیه درجه یک قالب شیلدهای صورت ساختیم و در نهایت و در حال حاضر قابلیت تولید روزانه ده هزار شیلد را داریم. تاییدیه های لازم را هم از یک شرکت کانادایی دریافت کردیم و تحت لیسانس آنها تولید می کنیم. بنابراین این محصولات پس از تامین بازار داخل قابلیت صادراتی دارند.

عزیززاده اقتصاد صنعت پرینترهای سه بعدی را در حال رشد می داند و معتقد است این صنعت در دنیا هم هنوز به پیک های تولید نرسیده است: در سال های آینده روند رو به رشدی را شاهد خواهیم بود. خصوصا در کشور که با مساله تحریم ها مواجه هستیم، صنعت چاپ سه بعدی می تواند گره گشا باشد. بیشترین مواد مصرفی در این صنعت، PLA هستند که در داخل کشور ما تولید نمی شود. واردات گرانول و تولید فیلامنت هم توجیه اقتصادی ندارد. البته تنها فیلامنت های ABS قابل تولید در کشور هستند.

 

(ادامه دارد…)

متن کامل این گفت و گو را در شماره ۲۱۲ ماهنامه بسپار که در نیمه خردادماه منتشر شده است، بخوانید. 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا