اخباراخبار ویژه

گفت و گو با امیرحسین نیکوکار، رییس هیات مدیره شرکت دانش بنیان سی زان پردازش کویر: یکی از بزرگترین زیرساخت های تولید چاپگرهای سه بعدی در ایران را داریم

بسپار/ایران پلیمر سید امیرحسین نیکوکار، رییس هیأت مدیره شرکت دانش بنیان سی زان پردازش کویر است. این شرکت در سال ۱۳۹۱ تأسیس و در سال ۱۳۹۳ فعالیت های خود را در زمینه طراحی و تولید چاپگرهای سه بعدی شروع کرد.
نیکوکار می گوید: شرکت ما در زمینه طراحی ابزارهای ساخت و تولید دیجیتال فعالیت می کند. این ابزارها، ماشین هایی هستند که یکی از انواع روشهای مختلف ساخت و تولید را به کمک رایانه انجام می دهد، یعنی توسط رایانه برنامه ریزی و کنترل ها شکل می گیرد. چاپگرهای سه بعدی به روزترین و جذاب ترین این ابزارها هستند اما به غیر از انواع چاپگرهای سه بعدی، ماشین های سی ان سی، برش لیزر و دستگاه های خاص دیگری هم در سبد محصولی شرکت ما قرار دارد.

بسپار- پرنیترهای سه بعدی از نظر فنی به چند گروه تقسیم می شوند و تفاوت ها و ویژگی های آنها چیست؟
نیکوکار: مکانیزم کاری انواع پرینترهای سه بعدی شبیه به همدیگر و مبتنی بر تولید لایه به لایه اشیاء است. تفاوت اصلی انواع پرینترهای سه بعدی با هم، تفاوت در ماده اولیه ای است که از آن به عنوان متریال برای ساخت محصول استفاده می کنیم. طبعاً خواص رفتاری مواد مختلف با هم فرق میکند و به همین خاطر تکنولوژی استفاده شده در دستگاه برای ساخت لایه ها از آن مواد متفاوت خواهد بود. مثلاً اگر دستگاه از پلاستیک برای ساخت اجسام استفاده کند، روش، ذوب کردن و تبدیل به مایع و سپس جامد شدن مجدد لایه هاست.
اما اگر از رزین حساس به نور ماورای بنفش استفاده شود، با روش نوردهی لایه ها ساخته می شوند. تفاوت در مواد اولیه دستگاه ضمن تفاوت در تکنیک ساخت لایه، باعث تغییر دقت دستگاه، استحکام جسم ساخته شده، هزینه های دستگاه و مواد اولیه و درنتیجه مقرون به صرفه بودن برای کاربران و نیز تعیین حوزه کاربرد دستگاه در صنایع مختلف می شود.

بسپار- امکان تولید با این پرینترها دقیقا برای چه محصولاتی وجود دارد؟ با چه ابعادی؟
نیکوکار: تقریباً هر چیزی را می شود با پرینترهای سه بعدی ساخت، هم از لحاظ پیچیدگی هندسی جسم و هم از لحاظ جنس محصول تقریبا محدودیتی وجود ندارد. البته چاپگرهای سه بعدی با وضعیت امروز برای ساخت اجسامی مناسب و مقرون به صرفه هستند که لازم است تا نمونه اولیه ای از آنها داشته باشیم. به نوعی ماکت محصول نهایی را می شود به سادگی و سرعت نسبی در اختیار داشت. مثلاً اگر قصد ساخت یک قطعه یا قالب داریم می توانیم به کمک پرینتر سه بعدی یک نمونه اولیه از آن را بسازیم و بررسی کنیم که ابعاد و شکل دقیقا مطابق چیزی که انتظارش را داریم هست یا خیر و اگر لازم بود اصلاح کنیم. برای مواردی هم که تولید یک قطعه در تعداد کم مورد نیاز است از پرینتر سه بعدی به عنوان یک راهکار مقرون به صرفه استفاده می شود.
از حیث ابعاد هم، بستگی به تکنولوژی مورد استفاده دارد، اما امروزه طیف وسیعی از اندازه ها قابل دسترسی هستند، از چاپ در ابعاد نانو تا ابعاد غول پیکر!
تعدد نازل هم برای تنوع رنگ در چاپ قطعات به کار می آید و هم برای تنوع مواد که دومی متداولتر است.

بسپار- در پرینترهای ساخت مجموعه شما از چه مواد پلیمری می توان استفاده کرد؟ داخلی هستند یا وارداتی؟ و آیا در تامین آنها دچار مشکل هستید یا خیر؟
نیکوکار: در شرکت ما تا به حال چهار تکنیک به شکل محصول درآمده و چند مورد دیگر هم در حال تحقیق و توسعه هستیم. با این توضیح، یکی از تکنولوژی های مورد استفاده ما که مخصوص چاپ سه بعدی است، مواد اولیه خمیری شکل هستند که بیشتر در صنعت سفال و سرامیک استفاده می شوند، مشکلی برای تامین در این شاخه نداریم و کاملاً از داخل تامین می شوند. اما در بقیه تکنیک‌ها از مواد اولیه وارداتی استفاده می کنیم که طبعاً با مشکلات واردات و تغییر نرخ ارز مواجهیم. البته هم در حوزه پرینترهایFDM و هم پرینترهای رزینی تلاش‌هایی برای ساخت مواد اولیه در داخل کشور انجام شده و خود ما در مقطعی به کمک یک شرکت همکار نسبت به ساخت و عرضه این مواد اقدام کردیم ولی به دلیل عدم حمایت در بخش تجاری سازی با مشکل مواجه شدیم. در حال حاضر این مواد را وارد می کنیم.
دانش فنی تولید مواد مورد نیاز صنعت چاپ سه بعدی در کشور وجود دارد و شرکت‌های معدودی هم در این بخش فعال هستند اما در رقابت قیمتی با شرکتهای چینی به دلیل تولید در حجم بسیار کمتر با مشکل مواجهند.
بخش عمده ای از مواد اولیه مصرفی در تکنولوژی FDM به عنوان رایج ترین تکنیک، پلیمری به نام PLA (پلی لاکتیک اسید) است. گریدهایی از ABS هم استفاده می شوند و سایر پلیمرها هم از خانواده PET هستند.

بسپار- آیا می دانید حجم و ظرفیت مصرف این مواد در کشور چه قدر است؟
نیکوکار: یکی از مشکلات این صنعت در ایران، عدم وجود آمارهای متقن و مستند است. اعداد و ارقام هم به صورت برآورد و حدودی است. به نظر من مصرف سالانه بازار ایران برای تکنولوژی FDM، بیش از پنج تن در سال است.

بسپار- مخاطب دستگاه های چاپ سه بعدی بیشتر چه صنایعی هستند؟
نیکوکار: طیف وسیعی از صنایع مخاطب این دستگاه ها هستند. تقریباً در هر جایی از صنعت که ما به ساخت نمونه اولیه نیاز داریم، امروزه یکی از بهترین گزینه ها استفاده از پرینترهای سه بعدی است. امروزه پرینتر سه بعدی مثل یک ابزار به کمک صنایع مختلف آمده و چیزی شبیه به کامپیوتر شده که مخصوص رشته خاصی نیست.

بسپار- ظرفیت ساخت شما در سال چند دستگاه است و بزرگترین مشتریان (حقوقی) شما در چه صنوفی هستند؟
نیکوکار: هر مدل از دستگاه های ما مخاطبین خاص خود را دارد و به همین دلیل تعداد تولید آن در سال متفاوت است. برخی سفارشی ساز بوده و بعضی مدلها به صورت تیراژی تولید می شوند. ما دارای بزرگترین زیرساخت تولید در این صنعت در ایران هستیم. جامعه مشتریان ما هم طیف متنوعی دارد، از مشتریان شخصی تا شرکتهای خصوصی و سازمان های دولتی. در بین دولتی ها بیشتر دانشگاه ها از ما دستگاه خریداری کرده اند. در بین شرکتهای خصوصی نمی توانیم صنف خاصی را به عنوان غالب معرفی کنیم و از صنایع مختلف مشتری داریم.

بسپار- آیا این ماشین آلات وارد هم می شوند؟ چرا؟ آیا توان ساخت داخلی به دلیل تکنولوژیکی کافی نیست؟ واردات این ماشین آلات با چه تعرفه ای است؟
نیکوکار: بله مثل هر رشته دیگری در زمینه فعالیت ما هم واردات وجود دارد اما به چند دلیل حجم واردات زیاد نیست. اولا به دلیل اینکه شرکتهای ایرانی سازنده دستگاه در زمان مناسبی به این صنعت ورود کردند و اینکه دستگاه های ایرانی از کیفیت و قیمت مناسبی در مقایسه با دستگاه های خارجی برخوردارند. همچنین نقش پشتیبانی در پرینترهای سه بعدی خیلی پررنگ است و شرکت های خارجی تقریباً هیچ خدماتی در این موضوع ارایه نمی کنند. تفاوت قیمت ارز هم مزید بر علت شده و قیمت نمونه های خارجی با ایرانی خیلی زیاد است.
از نظر توان تکنولوژیک هم محدودیت چندانی در داخل نداریم و در اغلب تکنیک های چاپ سه بعدی شرکتهای ایرانی محصول عرضه کرده‌اند.

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره ۲۱۲ ماهنامه بسپار که در خردادماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا