اخباراخبار ویژه

گفت و گوی بسپار با احمد رضوانی مدیر توسعه محصول شرکت رزینفام: امنیت و حفظ اطلاعات یکی از مشکلات شرکت های پیشرو است

بسپار/ایران پلیمر احمد رضوانی مدیر توسعه محصول شرکت رزینفام است.دانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی پلیمر رنگ و دکترای شیمی دانشگاه صنعتی امیر کبیر و حدود ۱۱ سال است که در صنعت رنگ مشغول به فعالیت است.او از حدود یک سال پیش همکاری خود را در شرکت رزینفام در سمت مدیریت واحد توسعه محصول شروع کرده است.

رضوانی: شرکت رزينفام به عنوان يکي از اولين و بزرگترين توليدکنندگان رزين‌هاي امولسيوني آب پایه در سال 1357 فعاليت خود را آغاز کرد. در سال 1374 با امضاي قرارداد همکاري بين شرکت رزينفام و شرکت Hoechst آلمان و سپس در ادامه شرکت کلارینت با انتقال تکنولوژي و دانش فنی اين شرکت آلماني به ايران، گستره  محصولات شرکت رزينفام افزايش يافت و با انتقال دانش فنی تولید رزینهای اکریلیکی، برای اولین بار رزین های کوپلیمر اکریلیکی به روز به بازار ایران معرفی شد که پس از آن تولید این دسته از محصولات در ایران به تدریج بومی سازی شد.
شرکت سهامی خاص رزینفام به عنوان یکی از پیشگامان صنایع رزین‌های پایه اب و امولسیونی، بر اساس آخرین تکنولوژی روز اروپا محصولات تولیدی خود را در زمینه صنایع رنگ، نساجی، شیمی ساختمان، چسب، جوهرهای چاپ و …ارائه می¬نماید.
این شركت با اتكاء بر كاركنان توانمند خود به عنوان منبعي سرشار از تلاش و پويايي و بهره‌گيري از قابليت‌هاي علمي و فني آن‌ها و با تاکید بر حفظ محيط زيست و اتخاذ تدابير ايمني محيط كار، خدمت به مشتريان و ساير ذينفعان را زمینه تمامي فعاليت‌هاي خود مي‌داند.

بسپار -رزین های تولیدی رزینفام به عنوان رزین های سبز یا دوستدار محیط زیست معرفی می شوند. چرا؟
رضوانی: استفاده از حلال و خروج مواد فرار ناشي از آن در رزین های پایه حلالی، علاوه بر تاثير بر قيمت تمام شده محصول، اثرات مخربي مانند تخريب لايه اوزون، پديده گلخانه‌اي، تجمع گازهاي مسموميت زا و اشتعال زا و در نتیجه مسموميت‌هاي شديد ريوي و سرطان زايي از خود در طی تولید و مصرف رزین های حلالی به جا مي‌گذارند.از مهمترين مزاياي رزين¬هاي پايه آب به عنوای یکی از تکنولوژی های جایگزین تولید رزین با حذف حلال و جایگزینی آب به عنوان حلال موجب کاهش شديد VOC بطوريکه محصولات شرکت رزینفام پاسخگوي سختگيرانه‌ترين قوانين زيست محيطي هستند.

بسپار -در حوزه های صنعتی مختلفی از رنگ و پوشش تا ساختمان و کشاورزی و …رزین های تولیدی شما کاربرد دارند. آیا برای هر یک از این کاربردهای رزین های ویژه ای تولید می شود؟ و اصولا ورود شما به هر بازار بر اساس نیاز سنجی ست یا محصولات تیپیکالی را تولید و روانه بازار می کنید؟
رضوانی: تمرکز اصلی محصولات رزینفام بر روی پلیمرهای امولسیونی آب پایه می‌باشد. تنوع محصولات نیز از استراتژی¬های این مجموعه جهت برطرف نمودن نیازهای بازار و صنایع مرتبط می-باشد.جهت برآورده نمودن نیاز مشتریان، طیف گسترده‌ای از خدمات شامل محصولات سفارشی و محصولات منطبق با نیازهای مشتری ارائه می شود.
گستره محصولات شرکت رزينفام از لحاظ ساختاری در انواع هموپليمرهاي وينيل استات، کوپليمرهاي وينيل استات – اکريليک، کوپليمرهاي اکريليک و استايرن – اکريليک قرار مي¬گيرند.به طوری¬که هر دسته شامل طیف متنوعی از محصولات با خواص و کاربردهای ویژه¬ است.
در سبد محصولات رزینفام معمولا از هر دو دسته محصولات با کاربری عمومی و محصولات تخصصی برای کاربردهای متنوع معرفی شده وجود دارد و بسته به صنعت هدف و نیازمندی های آن تولید و عرضه می شود.اصولا تولید و معرفی محصولات جدید نیازمند نیازسنجی بازار هدف بوده و در مرحله مطالعات و تعریف پروژه، FS پروژه ها در تصمیم گیری و تدوین استراتژی ها نقش اساسی دارد.

بسپار- مواد اولیه تولید رزین ها بخشی وارداتی است.با توجه به تحریم ها از یک سو و محدودیت های ارزی آیا در زمینه تامین مواد اولیه چه خارجی و چه داخلی با مشکلاتی مواجه بوده اید؟ چگونه آن را مدیریت کردید؟
رضوانی: با توجه به مشکلات تامین ارزی دولت در سال جاری اکثر تولیدکنندگانی مانند ما که بخش عمده ای از مواد اولیه آنها وارداتی است به طبع دچار مشکلات تامین مواد اولیه شده اند. از آنجایی که محصولات ما در زنجیره تولید به عنوان ماده اولیه شرکت های محتلف تولیدی دیگر قرار داشته لذا شرکت خود را متعهد به تامین محصولات مورد نیاز مشتریان خود می داند و همیشه تمام تلاش خود را جهت تداوم تولید و عرضه مستمر با وجود همه مشکلات به کار بسته است.
شرکت رزینفام در سال های اخیر در راستای همین خط مشی مشتری مداری خود به منظور امکان تامین مستمر نیاز مشتریان توانسته در تامین مواد اولیه، دید و برنامه ریزی های طولانی مدت تری داشته باشد لذا در تامین مواد اولیه خود به نسبت مشکلات کمتری داشته -هرچند این موضوع تبعات مالی خود را نیز در پی داشته و دارد- ولی با این حال متاسفانه طولانی شدن پروسه های ثبت سفارش و تخصیص ارز در واردات مواد اولیه و عدم همکاری و هماهنگی نهاد ها و سازمان های زیربط (مانند صمت و بانک مرکزی) مشکلات عدیده ای را به همراه داشته و ادامه این روند همه تولیدکنندگان را با مشکلات اساسی رو به رو خواهد کرد.
متاسفانه علاوه بر مشکلات ایجاد شده در اثر تحریم ها و به دنبال آن محدودیت های موجود ارزی دولت، عملاً زیان عدم وجود مدیریت کارآمد، تصمیم گیری های سلیقه ای و ناکارشناسانه مسئولین و سیاست گذاران برای تولید کنندگان به مراتب بیشتر بوده به طوری که در حال حاضر آسیب این سوء مدیریت ها در همه بخش های جامعه از جمله تولید به وضوح مشاهده می شود. یکی از مشکلات دیگری که سال های اخیر گریبانگیر اکثر تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه شده، افزایش بروکراسی ها، واگذاری تصمیم گیری ها و تاییده ها به مراکز و کارشناسان غیر متخصص و نا آشنا بوده که به علت عدم آگاهی و اطلاع از سوابق با اعمال نظر سلیقه ای و جزیره ای فرآیند واردات را طولانی و فرسایشی کرده اند.

بسپار -آیا همه گیری ویروس کووید 19 بر روی تولید شما اثر کاهشی داشته یا به واسطه محصولات مختص این دوران افزایش تجربه کرده اید؟ در چه مواردی؟
رضوانی: از اسفند ماه سال گذشته به علت شرایط پیش آمده در اثر کرونا و تبعات توقف های ناشی از آن بر بازار از یک طرف و از سوی دیگر شرایط اقتصادی و نوسانات ارز در سال جاری شاهد اثرات انقباضی بر کل اقتصاد کشور در هر دو زمینه عرضه و تقاضا هستیم که به تبع آن شرکت رزینفام نیز از ان بی نصیب نبوده است. البته همانطور که اشاره کردید ایجاد تقاضاهای جدید ناشی از کرونا در برخی از صنایع اثرات افزایشی قابل توجه ای به خصوص در چند ماه نخست داشت و در شرکت رزینفام پروژه های مطالعاتی جهت تولید مواد ضدعفونی نیز انجام شده است و در حال حاضر در صورت بحرانی شدن مجدد شرایط و ایجاد کمبود آمادگی لازم جهت عرضه برخی از محصولات مورد نیاز وجود دارد.

بسپار -چه نوع رزین هایی در حال حاضر در کشور تولید نمی شوند و چرا؟
رضوانی: رزین های زیادی هستند که در حال حاضر در کشور تولید نمی شود ولی در زمینه فعالیت شرکت رزینفام در تولید رزین های پایه آب نیز جای تولید بسیاری از انواع رزینها مانند VAE ها، پلی یورتان ها و رزین های هیبریدی، رزینهای سیلیکونی و اپوکسی های پایه آب در کشور خالی است.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره ۲۱۵ دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان شهریور منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا