اخبار

گفت و گو با احمدرضاتوکلی در خصوص صنعت قالبسازی و واردات قالب: مزیت ایجاد شده، می تواند دم مسیحایی برای قالب سازی کشور باشد

بسپار/ ایران پلیمر احمدرضا توکلی را به دلیل سه دوره عضویت در هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن و دو دوره دبیری این انجمن، بسیاری از دست در کاران این صنعت می شناسند. وی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دارد و هم اکنون در بخش واردات قالب های تولید قطعات خودرو مشغول به فعالیت است. ورود او به صنعت قالب سازی در نتیجه ی یک پروژه ی بومی سازی برای صنعت و سفر وی به کشور پرتغال و شهر مارینا گراند (شهری بین لیسبون و پرتو) رقم خورده است. احمدرضا توکلی در رابطه با این سفر به خبرنگار بسپار می گوید:

 

توکلی: در کشور پرتغال متوجه شدم که بیش از 400 شرکت بر روی پروژه های قالب شرکت های خودرو سازی مطرح دنیا کار می کنند و در این سفر، دید من نسبت به آن چه که در رابطه با قالب سازی  متصور بودم تحول اساسی پیدا کرد. در نتیجه ی همه ی این موارد توانستیم نمایندگی شرکت پرتغالی C R mold را برای کشور اخذ و تاکنون به عنوان نمایندگی این شرکت در سه دوره از نمایشگاه های قالب سازی شرکت ساپکو حضور داشته ایم. پروژه هایی را نیز برای این شرکت انجام داده ایم که شاخص ترین آن پروژه ی داشبورد و کنسول خودروی 207 بوده که در نتیجه آن 62 قالب را به این شرکت تحویل دادیم.

 

بسپار-  آیا در این شاخه با شرکت های دیگری هم در خارج کشور همکاری دارید؟

توکلی: همانطور که عرض کردم، در حال حاضر نمایندگی شرکت CR mold کشور پرتغال را داریم و با شرکت قالب سازی ترکیه ای پلی نار (Poly Nar) مشغول به همکاری هستیم. البته عمده ی پروژه های ما در ارتباط با صنعت خودرو سازی و با شرکت پرتغالی مذکور است.

 

بسپار- به نظر شما چه تفاوت هایی بین قالب های تولید داخل و قالب های وارداتی وجود دارد؟

توکلی: صنعت قالب سازی از صنایع با سابقه در کشور است که در این مجال به آن ورود پیدا نمی کنیم اما اگر بخواهیم مقایسه ای بین صنعت داخل و خارج داشته باشیم باید به پیشرفته بودن امکانات سخت  افزاری و نرم افزاری آن ها اعتراف کنیم که باعث می شود سطح کیفی قالب ساخت اروپا به مراتب از نمونه ی داخلی بالاتر باشد. در موارد تخصصی انحصارهایی را به خود اختصاص داده اند و بعضا  گارانتی این شرکت ها تعداد 1 تا 2 میلیون ضرب می باشد! از لحاظ قیمت نیز در حال حاضر قیمت قالب های خارجی با توجه به افزایش نرخ ارز رشد قالب توجهی داشته و به نوعی می توان گفت که فرصت برای رشد صنایع داخلی فراهم شده است.

 

بسپار- خدمات پس از فروش برای قالب های وارداتی شما چگونه ارایه می شود؟

توکلی: شرکت های خارجی ضمن قراردادهای منعقد شده متعهد می شوند تا تعمیرات و تامین قطعات قالب را برآورده سازند. حتی این شرایط پس از اعمال تحریم ها نیز  به قوت خود باقی بود و تحریم تنها مانع از انعقاد قراردادهای جدید شده. البته باید اضافه کنم که تقاضا نیز کاهش چشم گیری داشته است.

 

بسپار- اشاره کردید که پس از افزایش نرخ ارز تولید داخل در بخش قالب سازی مزیت پیدا کرده … آیا نمونه های موفقی هم دیده اید؟ در جایگزینی بازار؟

توکلی: در حال حاضر قیمت تمام شده ی قالب های وارداتی بسیار بالا است و فرصتی ایجاد شده تا قالب ساز داخلی رشد کند و من معتقدم که حتی پتانسیل های صادراتی خوبی هم برای این صنعت وجود دارد. اما  این کار نیازمند بازاریابی و ایجاد ارتباطات خاص خود است تا بتوانیم صادرات داشته باشیم. به هر حال مزیت ایجاد شده، می تواند دم مسیحایی برای قالب سازی کشور باشد.

 

بسپار- فرآیند طی شده برای سفارش یک قالب به چه نحو است؟

توکلی: متقاضی یک قالب باید ابتدا نقشه های دو بعدی و سه بعدی خود را به ما ارایه دهد و بعد از آن شرکت سازنده طرح ها را بررسی  و ضمن  اعلام قیمت، مذاکرات آغاز می شود. در صورت توافق قرارداد ساخت منعقد خواهد شد و نمونه ی اولیه  ارسال و شرکت متقاضی پس از بررسی، اصلاحات مورد نظر خود را اعلام می کند. بعد از مدتی نمونه ی دوم برای آن ها ارسال و در نهایت عملیات اختتام روی قالب اجرایی و نمونه ی نهایی ارسال و در صورت تایید، قالب برای تولید به کار گرفته می شود. مدت زمان این فرایند نیز دو تا سه ماه خواهد بود.

 

بسپار- از زمان ورود به دوره ی رکود صنعت قالب سازی نسبت به قبل رشد داشته و یا کوچک تر شده است؟

توکلی: متاسفانه در این مدت شاهد کاهش تقاضا برای قالب بوده ایم. در دوره ای مانند سال 93 در حدود 200 هزار تن واردات قالب به کشور داشتیم اما اکنون  این میزان کاهش چشم گیری داشته و به میزان 100 هزار تن رسیده است. در حال حاضر با توجه به این شرایط تحریم همان طور که پیش تر نیز به آن اشاره کردم ساخت داخل رشد داشته و تلاش می شود تا تقاضاها در داخل کشور برآورده و تامین شوند.

 

بسپار- چین در همه بازارها یک اهرم بازدارنده برای تولید و رقابت است. آیا در قالب سازی کشور هم همینطور بوده؟

توکلی: بله، چین بیشترین  حجم از سفارشات را به عنوان یکی از تامین کننده های قالب خارجی کشور دارد و می توان گفت که 60 درصد از سفارشات برای قالب های خارجی به دست چینی ها می رسد و علت آن هم قیمت پایین تولیدات آن هاست.

 

بسپار – بر اساس مشاهدات شما آیا در حال حاضر پرورش نیروی کار متخصص به همان رویه ی سنتی در کشور در حال انجام است یا شیوه ی دیگری اتخاذ شده و دانشگاه ها نیز به این حوزه ورود پیدا کرده اند؟

توکلی: پس از چند سال کار با شرکت های اروپایی یکی از نکات حائز اهمیت دیدگاه  اروپایی ها نسبت به نسل جوان  کشور و پتانسیل های ان بود، باور داشتند که ما منبعی بسیار با ارزش از جوانان تحصیل کرده و با انگیزه را در داخل کشور داریم و می تواند قالب سازی کشور را متحول کند.

تکنسین های خارجی که برای کار به ایران آمده اند با مشاهده ی نیروی کار برخی از شرکت های داخلی  به مهارت بالا و با ارزش بودن آن ها اذعان کرده اند. بنا بر این از لحاظ نیروی کار متخصص به خصوص در بخش  نرم افزاری توانایی  قابل قبولی داریم. مشکل جایی هویدا می شود که شرکت های قالب سازی در کشور ما همکاری مشترک با یکدیگر نداشته و رقابت آن ها برای خنثی سازی پتانسیل یکدیگر است! در حالی که در همان حوزه و در قالب سازی کشور پرتغال همه ی شرکت ها در عین رقابت به نوعی رفاقت را در پیش گرفته اند و با یکدیگر همکاری دارند. به طور مثال کارهای گرافیک قالب سازی توسط یک شرکت انجام می شود و لازم نیست که سایر شرکت ها به حوزه ی گرافیکی ورود پیدا کنند یا در مورد دیگری مانند تست قالب ها یک شرکت در نظر گرفته شده و به نوعی تخصص آن شرکت به تست قالب اختصاص دارد. امیدواریم تا انجمن قالب سازان تدابیری را اتخاذ کند تا همکاری ها بهبود یافته و دانش این صنعت رشد پیدا کند و بتوانند  رشته ی قالب سازی را توسعه بدهند. پرورش تکنسین های خوب نکته ای اساسی است. صنعت قالب سازی صنعت سودآوری است و می تواند توان اقتصادی کشور را ارتقا دهد. امکان تامین فولاد های مورد استفاده در این صنعت از مجتمع فولاد اسفراین ممکن است و در صورتی که بتوانیم  تعاملاتی را نیز با کشور های خارجی فراهم کنیم  رشد قابل ملاحظه ای را در این صنعت تجربه خواهیم کرد.

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این گفت و گو را در شماره 206 ماهنامه بسپار که در نیمه آذرماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا