اخبار

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با آرمین اکبری، رییس هیات مدیره کارا بسپار جم: سود سهمیه فروشی از تولید بیشتر است!

بسپار/ایران پلیمر آرمین اکبری، فارغ التحصیل رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه شهید بهشتی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی است. وی در گفت و گو با خبرنگار بسپار می گوید: فعالیت شرکت ما از سال 83 با واردات ماشین الات اکسترودر شروع شد و چند سال قبل تولید کامپاند و گرانول پی وی سی را آغاز کردیم.
در حال حاضر رییس هیات مدیره و سهامدار شرکت کارا بسپار جم هستم. مدیر عامل مجموعه آقای مهندس جواد امینی تبار از پیشکسوتان صنعت پی وی سی ایران و مدیر بازرگانی آقای مهندس احسان فامیلی از فعالان حوزه مواد اولیه هستند.
کارا بسپار جم، با دارا بودن دو کارخانه واقع در کاشان شهرک صنعتی امیر کبیر و دفتر مرکزی تهران مشغول فعالیت تولیدی است. مشتریان ما کارخانه های تولیدی محصولات و قطعات پی وی سی در داخل و خارج کشور هستند.

بسپار- محصولات تولیدی شما مشخصا به چه بخش هایی ارایه می شوند؟
اکبری: در حال حاضر محصولات تولیدی ما گرانول پی وی سی سخت Rigid PVC برای تولید انواع مقاطع، لوله، ابزار، نبشی و اتصالات پی وی سی و غیره می باشد. ظرفیت تولید ما در حال حاضر 15000 تن در سال است که به مرور افزایش ظرفیت خواهیم داشت.

بسپار- آیا در ایران پلاست امسال حضور دارید؟ اگر آری چرا و اگر نه چرا؟
اکبری: بله در نمایشگاه مشارکت داریم. بعلت اینکه محصول ساخت داخل داریم و ایران پلاست هم بیشتر مشتری های داخلی را جذب می کند و همچنین هزینه مناسب غرفه ها از انگیزه های ما برای شرکت در این نمایشگاه است.
با توجه به اینکه نمایشگاه قوی دیگری در این حوزه برگزار نمی شود، موافق این هستم که ایران پلاست سالیانه برگزار شود.

بسپار- شرایط اقتصادی فعلی کشور (شامل تحریم ها و محدودیت های ارزی و همه گیری ویروس کووید 19 و …) چه اثرات کوتاه و بلند مدتی روی کسب و کار شما داشته است؟ چگونه آن را مدیریت کرده اید؟
اکبری: این شرایط سبب شد بسیاری از کسب و کار ها به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل در بیایند. در این شرایط و با توجه به اینکه ما حدود بیش از 2 سال است این تولیدات را آغاز کرده ایم، فشار بسیاری بر شرکت کارا بسپار وارد شد و آن را به سختی مدیریت کردیم و همچنان هم این بحران ها تاثیر معکوس بر فروش ما دارد. خصوصا فروش صادراتی با معضلات بازگشت ارز که صادر کنندگان از آن به خوبی مطلعند.

بسپار- آیا در سال جاری دستاوردهای تازه ای در سازمان خود داشته اید؟ (ورود خطوط جدید به کشور یا محصولات جدید و یا بومی سازی احتمالی)
اکبری: بله. ما توانستیم موادی تولید کنیم که برای مشتریان داخلی و خارجی به صرفه باشد. در بسیاری از صنایع پی وی سی، استفاده از گرانول نسبت به پودر پی وی سی کمتر است. دلیلش عمدتا قیمت تمام شده محصول نهایی است که مشتریان ما تولید می کنند. اما ما محصولات خود را به شکلی به بلوغ رسانده ایم که قیمت مناسب تر و در عین حال کیفیت لازم را داشته باشند. این سبب افزایش مشتریان ما شده است.
ما در سال جاری یک خط ایتالیایی به مجموعه خطوط تولید خود با ظرفیت تولید ساعتی 600 کیلو (ماهیانه حدود 400 تن) افزودیم که در حال راه اندازی می باشد.
همچنین سیستم مدیریتی و نرم افزاری خود را نیز توسعه داده ایم که سبب بهره وری بیشتر می شود.

بسپار- برای تامین منابع اولیه با چه چالش ها و دشواری های احتمالی روبرو بودید؟ امسال در این خصوص در کشور مشکلاتی وجود داشت …
اکبری: اصولا دریافت سهمیه از پتروشیمی ها بسیار مشکل است. پس از آن درگیری با نوسانات شدید بازار. افزایش دلار نیز سبب افزایش قیمت افزودنی ها می شود و قیمت ما نیز ناچارا تحت تاثیر این نوسانات قرار می گیرد که این موضوع فشار زیادی به برخی مشتریان وارد می کند و نهایتا برخی از انها موقتا خرید نمی کنند. برای ما نیز نقدینگی بسیار بالای چند ده میلیاردی را می طلبد. متاسفانه سود سهمیه فروشی بسیار بالاتر از تولید است و ساز و کار و ماشین آلات هم نیاز ندارد. اینگونه اشخاص فقط سبب التهاب بازار می شوند که پیگیری های سازمان های دولتی و قضایی هم هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است اما امیدواریم به مرور نتیجه های خوبی حاصل شود.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 218 ماهنامه بسپار از گروه مجلات بسپار که در اواسط آذر ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا