اخبار

گفت و گوی گروه رسانه ای بسپار/ ایران پلیمر با مدیر نمایشگاهی که می خواست آلترناتیو ایران پلاست باشد/ دکتر خاکسار: هر چند دور از دسترس اما تهران پلاست هنوز بهترین گزینه بعد از ایران پلاست است!

بسپار/ ایران پلیمر دکتر علی خاکسار مدیر شرکت مدیریت بین المللی تجارت و رویداد آرسا و مدیر نمایشگاه تهران پلاست است. در گفت و گویی اختصاصی با وی در مورد ویژگی های سومین دوره این نمایشگاه که بسیاری از دست در کاران صنعت علاقه مند بودند آن را به آلترناتیوی برای ایران پلاست با یک مجری دولتی تبدیل کنند، که تاکنون محقق نشده، از او پرسیدیم. وی همچون همیشه شاید کمی با تاخیر اما با حوصله به سوالات ما پاسخ داد.

 

بسپار- سومین دوره نمایشگاه تهران پلاست پس از وقفه ای یکساله بهمن ماه برگزار می شود. برنامه ها ویژگی ها و وضعیت مشارکت کنندگان این دوره چگونه است؟

خاکسار: درحقیقت وقفه یکساله برگزاری نمایشگاه تهران پلاست به خاطر اختلاف نظر در زمان برگزاری نمایشگاه بود. بعد از اینکه نمایشگاه در دو دوره متوالی در بهمن ماه برگزار شد، تعدادی از تشکل ها و صاحبنظران معتقد بودند که نمایشگاه بهتر است در خرداد ماه برگزار شود. بنابراین بعد از برگزاری نمایشگاه در بهمن ماه سال 96 مقرر شد که نمایشگاه به جای اینکه در بهمن 97 برگزار شود در خرداد سال 98 برگزار شود ولی عملا به خاطر مشکلات ناشی از تشدید تحریم های بین المللی و خروج امریکا از برجام در اوایل سال یاد شده و شاید هم زمان نامناسب خرداد ماه امکان برگزاری میسر نشد و قرار شد نمایشگاه مجدد در بهمن سال جاری برگزار شود.

 

بسپار- رایزنی احتمالی با تشکل ها در این دوره چه نتایجی داشته؟

خاکسار: رایزنی هایی با تشکلها انجام شد ولی متاسفانه نتایج دلخواه را به دنبال نداشت. دلیل اصلی هم اینست که با توجه به اهداف صنفی هر یک از تشکلها، آنها نسبت به نمایشگاه تهران پلاست دیدگاه متفاوتی دارند. برخی ها از ابتدا اعتقادی  به این نمایشگاه نداشتند و نقشی در نمایشگاه ایفا نمی کردند. برخی دیگر نیز همزمان رویداد مشابهی برگزار کرده و تهران پلاست را به عنوان رقیب در نظر گرفتند. برخی دیگر هم که تمایل داشتند نمایشگاه برگزار شود اختلافاتی در نحوه برگزاری و خصوصا زمان برگزاری داشتند که هنوز هم ادامه دارد.

در حال حاضر هم تنها حامی نمایشگاه انجمن ماشین سازها هستند که برخی از این دوستان هم با توجه به وقایع اخیر کشور اعتقاد دارند بهتر هست نمایشگاه به اوایل سال آینده منتقل شود  که البته متاسفانه بدلیل فرصت اندک  تا زمان برگزاری و نیز تعهدات داده شده  به نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب و همچنین ثبت نام تعداد قابل توجهی از فعالین این صنعت و احترام به حضورشان، امکان جابجایی نمایشگاه وجود ندارد.

 

بسپار- از تهران پلاست به عنوان آلترناتیوی برای ایران پلاست یاد می شد … آیا در مسیر تحقق است؟

خاکسار: این هدفی بود که توسط برخی تشکلها مطرح شد ولی تلاش کافی برای تحقق آن به کار نرفت. البته متاسفانه مشکلات ناشی از صنعت و خصوصا صنعت پلاستیک که گریبانگیر تمام بخشهای تامین،  تولید، مصرف و صادرات هست به قدری زیاد هستند که برگزاری نمایشگاه در اولویتهای مهم آنها قرار نمی گیرد.

 ز آن مهمتر اینکه پیش بینی ها برای نحوه نقش آفرینی نمایشگاه شهر آفتاب  به عنوان آلترناتیو نمایشگاه بین المللی تهران،  توسط دو نهاد  بسیار مهم کشور یعنی وزارت صنعت، معدن و تجارت  و شهرداری تهران  هنوز به جمع بندی نهایی و منصه ظهور نرسیده است، لذا هر یک از رویدادهای زیرمجموعه شهر آفتاب هم وضعیت مشابه دارند.

البته هر چند بنظر می رسد که این هدف  دور از دسترس باشد ولی اگر قرار باشد کنار نمایشگاه ایران پلاست، نمایشگاه دومی در صنعت پلاستیک عرض اندام کند، نمایشگاه تهران پلاست با توجه به مزیت های نمایشگاه شهر آفتاب و نزدیک بودن به تعداد قابل توجهی از شهرکهای صنعتی و نیز مرکزیت  هنوز بهترین گزینه است.

 

بسپار- اصولا فعالیت حداکثر دو ماهه را برای برگزاری یک نمایشگاه دارای عنوان بین المللی، کافی می دانید؟

خاکسار: فعالیت این نمایشگاه خیلی بیشتر از دو ماه هست که شروع شده و حتی تعدادی از مشارکت کنندگان نمایشگاه نیز از خردادماه در این نمایشگاه ثبت نام کرده بودند.  هرچند برپایی هر نمایشگاه بین المللی مستلزم برنامه ریزی، بازاریابی، تبلیغات و اجرا از حداقل یکسال قبل هست ولی متاسفانه رفتار مشارکت کنندگان طوری است که روند اصلی ثبت نام در کشومان در همان دو ماه آخر اتفاق می افتد که برای اصلاح آن همه دست اندرکاران باید کمک کنند که بتوانیم همه از مزایای زمان بندی مناسب استفاده کنیم.

 

بسپار- تعامل با زنجیزه این صنعت با چه استراتژی انجام شده؟ از مواد اولیه، ماشین آلات، رسانه ها، خدمات مهندسی و

خاکسار: هدف نمایشگاه حضور همه اعضای زنجیره  صنعت اعم از  مواد اولیه، مستربچ، ماشین سازان و محصولات نهایی در کنار هم بوده است و اکنون ما در همه زمینه ها نمایندگانی داریم که البته اصلا کافی نیست.

 

بسپار- آیا برنامه هایی خاص دوره سوم وجود خواهد داشت؟

خاکسار: اطلاع رسانی از طریق شبکه های اجتماعی، تبلیغات سطح شهر، ارسال دعوتنامه، ارسال پیامک از طریق بانک اطلاعاتی بازدیدکنندگان نمایشگاه های قبلی، کانال ها و نشریات تخصصی  همگی در حال انجام است که امیدواریم شاهد حضور گسترده علاقمندان این صنعت برای بازدید از این نمایشگاه باشیم.

 

بسپار- ایا تهران پلاست دوسالانه خواهد بود؟

خاکسار: فعلا در خصوص اینکه نمایشگاه دوسالانه باشد تصمیمی اتخاذ نشده است و انشالله بعد از برگزاری نمایشگاه از صاخبنظران و خصوصا تشکلها در زمان برگزاری نمایشگاه تصمیم گیری خواهد شد.

 

بسپار- میزان فضای تخصیصی سالن ها تعداد و تفکیک موضوعی غرفه گذاران را هم بفرمایید.

خاکسار: نمایشگاه در سالن اصلی نمایشگاه شهر آفتاب که مساحت مفیدی حدود 5000 متر مربع دارد با مشارکت 70 مشارکت کننده  برگزار می شود. البته امسال نمایشگاه به دلیل مشکلات ناشی از فضای سنگین حاکم بر  صنعت و تجارت کشور نسبت به سال های قبل در فضای کمتری برگزار می شود ولی حضور شرکتهای توانمند و متنوع در این نمایشگاه فرصتی ایجاد کرده که همه علاقمندان بتوانند از آن استفاده کنند.

در پایان از همه علاقمندان و فعالین این صنعت دعوت می کنم که  از آخرین دستاوردهای این صنعت در نمایشگاه تهران پلاست که از تاریخ 2 الی 5 بهمن ماه 98 برگزار می شود بازدید کنند.

 

 

فهرست شرکت کنندگان که در روز چهارشنبه 25 دی ماه، توسط مدیر پروژه نمایشگاه تهران پلاست، آقای بیگی در اختیار بسپار قرار گرفته است:

 

خورشید دریای شرق

الکتروهیدرولیکان

سرد آوران نواندیش

کارنو ماشین پلاست ایرانیان

ماشین سازی چراغی

میران پلیمرکیمیا گستر

ماشین سازی کشاورز

نکوساز پلیمر

ایساتیس ماشین

قالب سازی فن آور پلاستیک

صنایع برودتی هادی

سرما سرو اهورا

امیرخیزپلاست

کربی پلیمر

ماهان مستربچ

همپار

نیرومند پلیمرپارس

پریما پلاستیک پارس

کاواک پلاستکار صنعت البرز

دانش پژوه پویا بنیان پژواک

تراشه پژوهان آریان

آذین پلیمر زرین

آریاپلیمر نیشابور

مازرون فوم قائم

گروه صنعتی طالبی

لاستیک سازان صادق

پویا پلیمر امیرکبیر

نوین بسپار سازه اروین

مبدل های حرارتی تهران مبرد

کیان تجارت اهورا

آریا پلیمرپیشگام

پتروپاک مشرق زمین

مروارید پلاستیک

آرتان پترو کیهان

سرو پارس گردش

تکنوکار ماشین

تولیدی گرانول نیکان

پارسان پلیمر تیام کیا

پارس نوش ایلیا

گرانول رباط کریم

پیوند پلیمر

 

(41 مشارکت کننده)

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا