اخباراخبار ویژه

گفت و گوی بسپار با مهدی پورقاضی، مدیرعامل نیرومندپلیمرپارس: دوران ارز ارزان نفت و مواد خام به سر آمده است/ باید به فکر ارزش افزوده بود

بسپار/ایران پلیمر  مهندس مهدی پور قاضی، دانش آموخته مهندسی مکانیک در دانشگاه تهران است. چهل سال است که در صنعت فعالیت دارد و 16 سال عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بوده. در دوره ای ریاست کمیسیون صنعت اتاق را برعهده داشته، موسس خانه صنعت و معدن و ذبیر این خانه بوده، به طور کلی فعال تشکلی است و از موسسین انجمن های صنایع همگن پلاستیک و انجمن ملی صنایع پلیمر نیز بوده است.
خود می گوید که پروانه این واحد تولیدی در سال 1351 صادر شده است و این یعنی نزدیک به نیم قرن کار در دو نسل در صنعت پلاستیک تا به امروز. هر چند وی در زمینه تولید گازهای صنعتی و آزمایشگاهی نیز در فرافن گاز فعال است.
ظرفیت تولید نیرومندپلیمر 26 هزارتن در سال است و 120 نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند.

پورقاضی: محصولات ما عمدتا کامپاندها (آمیزه ها)ی پلیمری هستند برپایه پلیمرهای پلی پروپیلن، پلی آمید، پلی اتیلن و محصولات زیست تخریب پذیر و … .
مشتریان ما هم عمدتاً از صنایع خودرو و قطعات صنعتی هستند. گاهاً صنایع بسته بندی، لوازم خانگی و گونی بافی هم با واحد تولیدی ما کار می کنند.
برنامه ریزی ما برای صادرات از سال ۹۵ آغاز شد که در سال ۱۳۹۶۱۴۰۰تن، در ۱۳۹۷۲۳۰۰تن، در ۱۳۹۸_۳۱۰۰تن و برای سال ۱۳۹۹ هم هدف گذاری های انجام شده برای صادرات 4200 خواهد بود.

بسپار- استراتژی واحد و مدیریت شما در زمان شیوع و پیک بیماری کرونا در مجموعه تولیدی چه بود؟
این بحران را آیا پشت سر گذاشته اید؟
پورقاضی: اولین استراتژی ما، حفظ سلامت کارکنان بوده است، زیرا می دانستیم که اگر یک‌نفر دچار مشکل شود، ناقل خواهد بود و با توجه به سرعت انتشار این ویروس، تاثیرات آن بر روی شرکت و دیگر کارکنان باقی می ماند.
بنابراین اولین اقدام با توجه به این موضوع، ضدعفونی کردن محیط، استفاده از ماسک و دستکش و رعایت پروتکل های بهداشتی بوده و هست.
در مرحله دوم، استراتژی ما کمک به رفع مشکلات بیماران مبتلا و کادر درمانی و پزشکی کشورر بود که هم،به صورت کمک مالی از طریق انجمن ملی صنایع پلیمر صورت گرفت و هم گاز اکسیژن مورد نیاز بیمارستان ها را تامین کردیم.
پس از تعطیلات نوروز هم به کار برگشتیم و زمینه و فضا را برای دور کاری کارکنان آماده کردیم. البته این موضوع عوارض و تاثیراتی بر روی کار‌ گذاشت، اما پذیرفته شد و مدتی ست فضا آرامتر شده.
ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی، خود را با شرایط جدید تطبیق داده ایم و اهداف توسعه ای خود را دنبال می کنیم.

بسپار- عمده مواد اولیه مصرفی در واحد شما از بازار داخل تهیه می شود. اما برای تامین آن دسته که وارداتی است، احتمالا در این مدت با مشکلاتی روبرو بوده اید. ضمن اینکه اجازه بدهید این سوال را مطرح کنیم که واحد شما برای جایگزینی مواد اولیه وارداتی مورد نیاز صنایع کشور و مشتریان خود، آیا برنامه ای داشته و نتیجه ای گرفته است؟
پورقاضی: بله، سبد محصولات ما، افزایشی بوده است. در سال ۹۹ تیم پژوهشی ما تولید ۶-۷ محصول جدید را به نتیجه رسانده است تا نیاز مشتریان به خارج از کشور کمتر شود.
نکته دیگر ولی این است که سرمایه گذاری و توسعه نیازمند این است که اصولا کشور چشم انداز داشته باشد، چون در غیر این صورت سرمایه گذاری کورکورانه و بی بازده خواهد بود.
متاسفانه، اقتصاد ایران جزو اقتصادهایی است که قابلیت پیش بینی برای آن وحود ندارد. یعنی الان حتی اگر از فعال ترین نفرات اقتصادی دولت بپرسید که مثلا پیش بینی شما از قیمت ارز و انرژی چیست؟ نمی توانند پاسخ بدهند! موقعیت سیاسی کشور ناپایدار است و سرمایه گذار خارجی و ایرانی علاقه ای به سرمایه گذاری ندارند.
سرمایه اصولا بسیار فرار است و جایی خرج می شود که امنیت باشد. زمینه و شرایط این سال ها و ناپایداری سیاسی و اقتصادی کشور، موجبات خروج بسیاری از سرمایه ها را از کشور فراهم کرده. مسوولین کشور به خارج شدن این سرمایه ها اذعان دارند ولی نمی گویند ما مسوولین کشور چطور این مسائل را در کشور و در روابط بین المللی به وجود آوردیم … در عوض سرمایه گذاران را محکوم می کنند، کسانی را که منطقا سرمایه های خود را به خارج می برند تا امنیت بهتری داشته باشد.

بسپار- امسال را برای صنعت پلیمر نسبت به سال گذشته، سال بهتری پیش بینی می کنید یا سال بدتری؟ چرا؟
پورقاضی: متاسفانه باید بگویم که به نظر من وضعیت سرمایه گذاری در کشور در سال ۹۹ بهتر از سال ۹۸ نخواهد بود بلکه تا حدودی هم بدتر در نظر گرفته می شود. مگر اینکه اتفاقات سیاسی دیگری بیفتد و امیدی پیدا شود.
برای جذب سرمایه گذار خارجی و داخلی، تنش زدایی بین المللی با شرکت های تعیین کننده و کشورهای ‌همسایه باید در دستور کار حاکمیت قرار بگیرد. باید روابطمان را با دنیا بهتر کنیم، همیشه نمی توان خلاف جهت شنا کرد. مقابله با امریکا اگر فکر کنیم که درست است و عده ی زیادی هم آن را درست بدانند و ممکن است، من هم جزو همین افراد باشم، اشکالی ندارد ولی هزینه هایی دارد که باید با موافقت کسانی اتخاذ شود که این هزینه ها را می پردازند. یعنی عموم مردم. فعالین اقتصادی دارند از این محل لطمه می بینند. یا باید این لطمه جبران بشود یا اینکه رضایت و موافقیت آنها جلب شود. در غیر این صورت تلاش برای جذب سرمایه و توسعه بیهوده است.
البته ما در شرکت خودمان در سال ۹۸ یک خط تولید جدید وارد کردیم که در سال ۹۹ راه اندازی شد.
ما برنامه های توسعه ای خود را در بنگاه خود داریم و برای سال جاری هم برنامه ها و تصمیماتی گرفته ایم و ۲۰ درصد رشد دیده ایم که امید به موفقیت آن داریم. ولی این به معنای گسترش این موضوع در کل کشور نیست. یعنی شاید به دلیل یا دلایلی، شرایط اقتصادی و موقعیتی هایی که ما داشته ایم این رشد را امکانپذیر کرده و قابل تعمیم به همه واحدهای صنعتی نیست. البته پیدا کردن مشتری در این شرایط رکود کار سختی است ولی به هر حال هدف ما توسعه در عین حفظ رضایت مشتریان و تامین نیازهای آنهاست.
آمارهایی که اخیرا جاکی از رشد اقتصادی کشور توسط بانک مرکزی اعلام شده، واقعیت این است که مورد تایید و اعتماد فعالین اقتصادی نیست.
متاسفانه دستکاری در آمارها یک امر اتفاق افتاده و ثابت شده که اعتماد عمومی به آمارهای رسمی را تحت تاثیر قرار داده است.

بسپار- به نظر شما اتخاذ چه تصمیماتی در واحدها می تواند به عبور از بحران کمک کند؟
پورقاضی: مدیران صنعتی خوب است بیایند و برای بنگاه خود، طبق شرایط، استراتژی ها را تدوین کنند. اگر با برنامه و با چشم باز پیش برویم تصمیمات اتخاذ شده، اجرایی و کارآمد خواهد بود.
معمولا در زمان بحران، بنگاه ها دست به کاهش نیروی انسانی از جهت حفظ منافع می زنند و شاید این برای بنگاه، بهترین تصمیم باشد. این تصمیم البته از نظر دولت که به نرخ بیکاری توجه دارد، تصمیم خوبی نیست و بنابراین تصمیم دولت و تصمیم بنگاه الزاما هم را تایید و کمک نمی کند.
بنگاه اگر در اثر تصمیم گیری اشتباه جلو برود و متضرر شود، زیان های وارد شده ی آن برای کشور بهتر از این است که به کلی تعطیل شود.

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره ۲۱۳ ماهنامه بسپار که در نیمه تیرماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا