اخباراخبار ویژه

گفت و گوی بسپار با مهدی وعیدی، مدیر بازرگانی و فروش گروه صنایع جهان آرا/ کیمیا جاوید سپاهان (یکی از نمایندگان ایران در K2022 و در آستانه ایران پلاست): صنعت کامپاندینگ کشور 70 درصد ظرفیت خالی دارد!

بسپار/ ایران پلیمر کیمیا جاوید سپاهان یکی از حدود 12 غرفه گذار ایرانی در نمایشگاه K2022 است، نمایشگاهی که بزرگترین و معتبرترین نمایشگاه پلاستیک دنیا شناخته می شود.

این شرکت طیف گسترده ای از محصولات را با بیش از 300 گرید مختلف در چند گروه عمده تولید می کند: انواع کامپاندهای پلیمری، کامپاندهای ویژه عایق و روکش انواع سیم و کابل و پلی اتیلن قابل کراسلینک ویژه لوله های کامپوزیتی، انواع مستربچ ها و چسب های گرما ذوب.

متن زیر حاصل گفت و گوی خبرنگار بسپار با مهدی وعیدی، مدیر بازرگانی و فروش محصولات شیمیایی و پلیمری در گروه صنایع جهان آرا/ کیمیاجاویدسپاهان است.

 

وعیدی: شرکت کیمیا جاوید سپاهان (KJS) در شهرک صنعتی مورچه خورت اصفهان واقع شده که یکی از زیرمجموعه های گروه صنایع جهان آرا (تاسیس در سال 1377) است. در حال حاضر ظرفیت تولید این شرکت بیش از 100000 تن در سال است و بیش از 400 نفر همکار در این شرکت مشغول به کار هستند.

از مزایای این شرکت می توان به وجود همکاران جوان و متعهد در حوزه های مختلف تخصصی، واحد تحقیق و توسعه، استفاده از تجهیزات مجهز و به روز تولیدی و آزمایشگاهی، داشتن گواهی نامه های بین الملی در حوزه های تخصصی صنعت پلیمر و مدیریت کیفیت، ایمنی و بهداشت و محیط زیست و همچنین آزمایشگاه مجهز با تایید صلاحیت ملی 17025 اشاره کرد.

این شرکت طیف گسترده ای از محصولات را با بیش از 300 گرید مختلف در پنج گروه عمده تولید می کند: انواع کامپاندهای پلیمری، کامپاندهای ویژه عایق و روکش انواع سیم و کابل و پلی اتیلن قابل کراسلینک ویژه لوله های کامپوزیتی، انواع مستربچ ها و چسب های گرما ذوب.

این محصولات در صنایع مختلفی از جمله لوله و اتصالات، سیم و کابل، نفت و گاز، نساجی، خودرو، راه آهن، فیلم، لوازم بهداشتی، لوازم خانگی و صنایع بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

بسپار- شما یکی از غرفه گذاران معتبرترین نمایشگاه صنعت پلاستیک دنیا هستید. با چه هدفی تصمیم به این حضور گرفتید؟ آیا به دنبال بازارهای جدید در اروپا هستید؟ برای کدام محصول یا محصولات خود؟

وعیدی: علی‌رغم پیشرفت فناوری‌های نوین و رشد فزاینده فضای مجازی، هنوز حضور در نمایشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی است و با توجه به استراتژی شرکت کیمیاجاویدسپاهان درخصوص گسترش بازارهای صادراتی خود و معرفی سبد محصولات متنوع این شرکت به بازار اروپا در ادامه حضور پر رنگش در نمایشگاه های تخصصی مختلف، در این نمایشگاه هم حضوری فعال خواهیم داشت.

همه محصولات تولیدی در این شرکت پتانسیل رقابت با نمونه های خارجی را دارد و برای نحوه حضور در این نمایشگاه برنامه ریزی هایی صورت گرفته است.

 

بسپار- این دومین تجربه حضور شما در K Show است …

وعیدی: بله، ما در سال ۲۰۱۰ هم در این نمایشگاه حضور داشتیم و این دومین تجربه ما خواهد بود.

 

بسپار- چه تفاوت های احتمالی میان شیوه برخورد برگزارکنندگان و دستاوردها در  نمایشگاه های به طور مثال ایران پلاست، پلاست اوراسیا و k مشاهده کرده اید تا الان؟

وعیدی: باتوجه به این که نمایشگاه پلاستیک دوسلدورف در چند دهه ی اخیر لقب بزرگ ترین نمایشگاه بین المللی پلاستیک را به خود اختصاص داده است،  بالطبع حضور در این نمایشگاه می تواند به عنوان یک مزیت رقابتی برای شرکت های فعال در حوزه لاستیک و پلاستیک باشد.

 

بسپار- آیا تحریم ها مانعی برای حضور در نمایشگاه نبوده؟ بر سر توسعه بازارها چه طور؟

وعیدی: خیر حضور در نمایشگاهها ارتباطی با تحریمها نداشته ولی در واقع می‌توان گفت نخستین اثر تحریم لغو بسیاری از قراردادهای بین‌المللی فعالان اقتصادی بود و قطع ارتباطات بین‌المللی تمام فعالیت‌های اقتصادی را مختل کرده است. تحریم ها همچنین فعالیت‌های بانکی را محدود کرده و ارتباطات بانکی شرکت‌های ایرانی با شرکتهای خارجی محدود شده است و  باعث شده ایران از دریافت بسیاری از تسهیلات بین‌المللی محروم شود.  با قطع تبادلات بانکی، مبادلات به‌صورت غیرمستقیم و از طریق واسطه انجام می‌گیرد بنابراین هزینه‌های صادراتی از جمله هزینه انتقال پول را بسیار بالا برده است.

 

بسپار- انواع کامپاندهای مهندسی و مستربچ در میان تولیدات شما قرار دارد. بفرمایید با چند خط تولید، و چه ظرفیت هایی چه آمیزه هایی را تولید می کنید؟ چه سهمی از بازار کشور در اختیار شماست؟

وعیدی: ما ۲۰ خط تولید داریم و ظرفیتی بیش از ۱۰۰ هزار تن در سال. بسته  به نوع محصول، سهم ما در بازار بین 20 تا 70 درصد متغیر است.


بسپار- آیا هم اکنون صادرات دارید؟ با چه تناژ و ارزشی به کدام بازارها؟

وعیدی: بله، بیش از  ۲۰,۰۰۰ تن صادرات سالیانه به ارزش ۳۰ میلیون دلار صادرات ما به بازار کشورهای همسایه مثل ترکیه، روسیه، آذربایجان، ازبکستان، پاکستان، افغانستان و عراق است. کشورهای اروپایی از جمله اوکراین، آلمان و همچنین کشورهای آفریقایی از جمله کنیا دیگر بازارهای صادراتی ما هستند.

 

 

بسپار- در حوزه صنعت کامپاندینگ آینده فناوری به چه سمت و سویی است؟ و ایران با این ترند تا چه حد همسو حرکت می کند؟ شما چه طور؟

وعیدی: صنعت کامپاندینگ یکی از بخش های پیشران فناوری های نوین پلیمری است و برای کاربردهای محصولات تولیدی این صنعت میانی نمی توان محدودیتی قائل شد و محدوده وسیعی از خودروسازی، لوازم خانگی، بسته بندی ها، قطعات صنعتی و … را در بر می گیرد.

صنعت کامپاندینگ و صنعت بازیافت صنایعی هستند که در آینده دنیا را متحول خواهند کرد. ما در ایران هنوز نتوانسته ایم از ظرفیت این صنایع استفاده کنیم. ما هنوز هم خام فروشیم و هم مصرف کننده مواد خام هستیم و این حلقه و صنعت میانی ارزش آفرین مورد توجه قرار نگرفته است.

می‌توان به‌جای صادرات مواد خام پتروشیمی، محصولات کامپاند و مستربچ را با ارزش افزوده‌ای تا ۱۰ برابرِ مواد خام پتروشیمی تولید و صادر کرد و ما هم با این دیدگاه حضور در نمایشگاه های بین المللی را در برنامه قرار داده ایم تا بتوانیم سهمی در افزایش صادرات محصولات پایین دستی و تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی داشته باشیم.

 

بسپار- آیا ورود ماشین آلات به روز برای تولیدکنندگان ایران با محدودیت هایی همراه است؟ چه محدودیت های احتمالی؟

در این مورد ساخت ماشین آلات در کشور، در چه سطحی قرار دارد؟

وعیدی: با توجه به تحریم ها عدم امکان ثبت سفارش، دشواری در انتقال پول و موانع موجود در استفاده از مراودات بانکی از اصلی ترین محدودیت ها بوده است.

صنعت ماشین‌سازی به عنوان یکی از صنایع زیربنایی، یکی از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی صنعتی و تولیدی هر کشور است. با توجه به این که در چند سال اخیر شرکت های دانش بنیان سرمایه گزاری هایی در این حوزه انجام داده اند ولی وضعیت این صنعت در ایران نشان‌دهنده وجود ضعف‌هایی از جمله سنتی بودن و ضعف فناوری، عدم هزینه کردن در بخش تحقیقات، ضعف رقابت‌پذیری، و … است که امیدواریم با حمایت از توسعه فناوری و ارتقای رقابت‌پذیری ماشین‌آلات تولید داخلی و تکمیل زنجیره‌های ارزش پایین‌دستی پتروشیمی از طریق این حمایت‌ها، وضعیت کنونی بهبود پیدا کند.

 

بسپار-صنایع دنیا وارد انقلاب چهارم صنعتی شده اند. شرکت شما تا چه حد در این مسیر بوده است؟

 

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 239 ماهنامه بسپار بسپار که در پایان نیمه شهریور ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا