اخباراخبار ویژه

گفت و گوی بسپار با مهدی موسی پور، مدیر تامین مواد اولیه فناوری های پلیمری پویش: بازیافت صنعت غالب در آینده است

بسپار/ ایران پلیمر مهدی موسی پور، مدیر تامین مواد اولیه مجموعه فناوری های پلیمری پویش است. تحصیلات او در مقطع لیسانس مدیریت بازرگانی بوده و در مقطع ارشد در رشته مدیریت استراتژیک دانشگاه تهران ادامه تحصیل داده است. می گوید: از کودکی به واسطه کار پدر در بازار تهران بزرگ شدم و الفبای بازرگانی را در بازار یاد گرفتم. اواخر سال ۹۸ با آقایان مهندس عباسی و شیرانی آشنا شدم که درگیر و دار ساخت مجموعه ای برای بازیافت تخصصی پلاستیک بودند. با توجه به تحصیلات ایشان که کارشناسی ارشد پلیمر داشتند از نظر دانش فنی مشکلی نبود و فقط از نظر مالی باید تامین صورت میگرفت که توانستیم جذب سرمایه کنیم و شرکت راه اندازی شود. من به واسطه دوستانم وارد این صنعت شدم و در بدو ورودم با دیدن گستردگی بازار و تامین مواد اولیه تحت تاثیر قرار گرفتم و برایم جذاب بود و یکی از بزرگترین صنایعی است که در ایران فعالیت می‌کند. امیدوارم به تخصص و بالندگی لازم برسد.

با به کارگیری بیش از یک دهه تجربه ی کاری و ایضا دانش کسب شده از بهترین دانشگاه های کشور و با استفاده از آزمایشگاه های کنترل کیفیت، مواد پلیمری را بازیافت و با کمترین هزینه به چرخه صنعت باز می گردانیم.

 

بسپار – حضور در برج فناوری چه امتیازات و امکاناتی را برای شرکت های نوظهور و از جمله شما فراهم می آورد؟ چه حمایت هایی دارید؟

موسی پور: حضور در پروژه های علم و فناوری چندین مزیت برای شرکت‌های نوپا دارد. یکی از بزرگ‌ترین مزیت ها کاهش هزینه‌های شرکت هاست از جمله هزینه هایی که باید برای اجاره و تجهیز یک دفتر بکنند. مزیت بعد این است که چون مستقیم با دانشگاه ها در ارتباط هستند می توانند نیروهای جوان و با انگیزه را به کار بگیرند و شرکت ها با پشتکار و تخصص آنها به موفقیت برسند.

مزیت بعدی امکاناتی است که از آموزش نیروها تا معافیت های بیمه ای و … در روند دانش بنیان شدن در اختیار قرار می گیرد. مشاوره هایی که این مراکز برای شرکت ها در نظر می گیرند نیز تاثیرگذار است و می‌توانند مشاوره های کسب و کار بدهند و این مشاوره ها کمک بزرگی به استارتاپ‌هایی است که در مرحله رشد هستند.

 

بسپار- در حوزه بازیافت تامین خوراک خود یک چالش است. در این زمینه چگونه برنامه ریزی کرده اید؟

موسی پور: بله، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها تامین مواد اولیه است. گاهی ما قیمت های مختلفی را برای یک محصول در بازار می بینیم. این مساله باعث شده ما به این فکر بیفتیم که در تامین مواد اولیه تا حد امکان صرفه جویی کنیم و با چند استراتژی مساله را پیش بردیم. یکی از این استراتژی‌ها شرکت در مزایده هاست. مزیت مزایده این است که حجم قابل توجهی از بار و ضایعات را دارند.

استراتژی دیگر اصطلاحی است به نام فروش مویرگی که ما در کارمان به صورت خرید مویرگی استفاده می کنیم به این صورت که خریدهای کوچک را از کارخانه های اطرافمان انجام می‌دهیم و به این صورت در مجموع به تناژ مناسبی دست پیدا می کنیم. البته این‌ها دلیل نمی‌شود که ما از بازار خرید نکنیم و در هر صورت حجم قابل توجهی از بار در دست انباردارهاست. ما هم خریدهایمان را از آنها انجام می دهیم  ولی تا جایی که قیمت خرید مناسب باشد و بتوانیم روی آنها مانور دهیم. حتی گاهی ما بالاتر از قیمت بازار خرید کرده ایم فقط برای اینکه خط تولیدمان متوقف نشود. در مجموع تامین مواد اولیه در صنعت بازیافت بسیار سخت است چون قیمت مشخصی وجود ندارد. قیمت ها به سرعت تغییر می کند و در تولید نهایی خود را نشان می‌دهد اما نکته مثبت این بازار این است که مواد اولیه همیشه وجود دارند!

 

بسپار- ماشین های بازیافت و تولید مجدد گرانول در مجموعه شما وارداتی هستند یا ساخت داخل؟ با چه مشخصات و ظرفیت های تولیدی؟ آیا در تامین ماشین آلات و تجهیزات با پیچیدگی و مشکل روبرو هستید؟

موسی پور: در مورد ماشین آلات چند نکته وجود دارد ما چند بار دستگاه هایمان را تغییر داده ایم. همه دستگاه های ما تولید داخل است اما بر اساس کار و تجربه خودمان دستگاه ها توسط مهندسین شرکت بازطراحی می‌شوند. به این صورت ما هم توانستیم ظرفیت های تولید را افزایش دهیم هم بر اساس تولید و طراحی خودمان بر حسب نیازمان دستگاه داریم.

 

بسپار- با توجه به مسایل زییست محیطی، در دنیا اقتصاد چرخشی به طور جدی دنبال می شود. در ایران این وضعیت چگونه است؟ آیا آن دیدگاه های همیشگی بر سر اینکه مواد بازیافتی بی کیفیت هستند از میان رفته؟

موسی پور: سالیان طولانی است که صنعت بازیافت را در کشورمان داریم و در این صنعت می توان گفت یکی از قطب های خاورمیانه هستیم. می‌توانیم تولیدات انبوه داشته باشیم اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که گاهی در این بازار مواد را به شکلی  بازیافت می کنند که کیفیت خود را از دست می دهد و دیدگاهی که می گویند: مواد بازیافتی کیفیت ندارد از اینجا به وجود آمده است. خوشبختانه چند سالی است این قضیه که بازیافت هم یک دانش است با جدیت دنبال می‌شود و همه پی برده اند که با در کنار هم قراردادن مواد اولیه با کیفیت و دانش پلیمر ارزش افزوده بیشتری به محصول داده می‌شود و قیمت فروش هم به دنبال آن بیشتر می شود.

 

بسپار- در خصوص سایر بخش های فعالیت هم بفرمایید، آموزش و مشاوره و

موسی پور: ما در شرکت خودمان در بحث آموزش دو منظر داریم یکی آموزش نیروهای خودمان است و دیگری آموزش نیروهایی است که می‌خواهند وارد این صنعت شوند. ما در آموزش نیروهای خود تا حد امکان داریم تلاش می کنیم چون هزینه‌ای که برای آموزش نیرو می شود می تواند تا چندین برابر سودآوری داشته باشد و به همین دلیل محدودیتی برای این امر نداریم. در بخش مشاوره ما در شرکت های مختلفی حتی شرکت هایی که مثل خودمان فعالیت می‌کردند مشاوره داده ایم برای مثال خطوط شستشو در تهران و اصفهان بوده است که ما خط ها را نصب کردیم و مشاوره تولید، تامین مواد اولیه و فروش ارایه دادیم.

 

بسپار- چالش های صنعت بازیافت در کشور را چه می دانید. چه پیشنهادهای عملی دارید؟

موسی پور: سه نوع چالش را می توانم عرض کنم. موردی که تاثیر زیادی در کیفیت مواد اولیه دارد تفکیک مواد اولیه است. مورد بعدی واسطه گری است که حتی قیمت ها را تا دو برابر افزایش می‌دهند و باعث می‌شود قیمت تمام شده محصول هم بالا برود. مورد بعدی عدم وجود چهارچوب قیمت در این بازار است که نمی‌توان برای خرید برنامه ریزی کرد. البته برای ما صرفا مواردی در بخش تامین وجود دارد و در بخش فروش مشکلی نداریم.

 

بسپار- وضعیت اقتصاد فعلی ایران روی کار شما چه تاثیراتی داشته؟ چشم انداز آینده صنعت بازیافت چیست؟ و برنامه های توسعه شما چه خواهد بود؟

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 239 ماهنامه بسپار که در پایان تیر ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا