اخبار

گفت و گوی بسپار با مهدی بدلی، مدیرعامل نکوساز پلیمر صنعت آریا: قبول کنیم که نیازمند واردات هستیم

بسپار/ ایران پلیمر مهدی بدلی، مدیرعامل شرکت نکوسازپلیمر صنعت آریا است. این شرکت که به اختصار و بیشتر با نام نکوسازپلیمر شناخته می شود، نمایندگی 8 شرکت خارجی را دارد. به گفته مهندس بدلی، مهمترین آنها نمایندگی شرکت شانگهای جول چین است که سازنده انواع خطوط  اکستروژن/ خطوط لوله، پروفیل، ورق های پلیمری،کامپاندینگ و بازیافت است. همچنین نماینده ی ایکما سن جورجیو (ایتالیا) است، سازنده انواع کامپاندرهای سایز بزرگ قابل استفاده در پتروشیمی ها و همچنین کامپاندرهای سایز کوچک که در ایران بازار بسیار خوبی دارند.

شرکت ایکون (اتریش) که سازنده سیستم های Under water palletizing  است که ترجمه آن در واقع برش گرانول زیرآب بوده و شرکت سیتی سیستمز (ایتالیا) که کلا شرکت مهندسی Plant engineering  و انتقال مواد است و در کنار آن فیدرهای وزنی را هم تولید می کند. این مجموعه به همراه چند شرکت دیگر بزرگترین پلنت کامپاندینگ کشور را در یکی از پتروشیمی ها نصب کرده اند. شرکت دیگر که نمایندگی آن را داریم، وبر(آلمان) معروفترین و برجسته ترین سازنده اکسترودرهای PVC دومارپیچه است. شرکت دکتر کلین (آلمان) هم که معروفترین و موفق ترین و بزرگترین شرکت تولید ماشین آلات اکستروژن پایلوت و آزمایشگاهی است در گروه نمایندگی هایی است که محصولات آنها را ارایه می کنیم.

گفت و گو با مهدی بدلی را در ادامه می خوانید:

 

بدلی:سبد محصولاتی شرکت  ما شامل هر نوع ماشینی است که به اکستروژن صنعت پلاستیک مربوط می شود، چه در سایزهای بالا مثل پتروشیمی و چه در سایزهای کوچک در قسمت آزمایشگاهی. خوشبختانه تا امروز از میزان فروش آنها در کشور ضایت کامل داریم.

 

بسپار – در زمینه اکسترودر مرز فعلی تکنولوژی کجاست؟

بدلی: نقش پلاستیک  روز به روز در دنیا پر رنگ تر می شود و علیرغم اینکه گروه های دوستدار  محیط زیست در صدد تشویق به کاهش مصرف پلاستیک هستند،  ولی در 3 سال گذشته شاهد حدود 18درصد افزایش مصرف پلاستیک در دنیا بوده ایم و گرایش به سمت کاربرد پلاستیک ها بسیار بیشتر شده است. در دنیای فعلی پلاستیک قابل حذف نیست. شرکت های صاحب سبک و صاحب صنعت روی بهینه سازی مصرف پلاستیک و تجزیه پذیری آن کار می کنند و تلاش می کنند تا با تسریع تجزیه پذیری و زیست تخریب پذیری و کارهایی از این قبیل، بتوانند پلاستیک را زودتر به طبیعت برگردانند که این امر نقش پلاستیکهای مهندسی (کامپاند) را در این صنعت پر رنگ تر می کند.

 

بسپار – فروش در بازار صنعت ماشین سازی دنیا طبق آنچه در K2019 preview بیان شد، کاهش داشته است. در ایران این روند چگونه بوده؟

بدلی: بله، بر اساس آماری که دبیرکل انجمن ماشین سازان پلاستیک آلمان VDMA ارایه داده است فروش ماشین آلات پلاستیک در آلمان در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته حدود 10 درصد کاهش داشته است که این بیشتر پیروی از رکود بازار دنیا محسوب می شود و این قضیه ارتباطی به کاهش مصرف پلاستیک ندارد. در کشور خود ما، مسایل بسیار غیر قابل پیش بینی هستند و کلا با ترند های جهانی بیگانه اند ولی خب رویه بازار نهایتا پیرو مسایل سیاسی و خارجی است، یعنی مسایلی که معمولا به بخش صنعت مربوط نمی شود. در حال حاضر فروش ماشین آلات بسیار افت کرده چون ریسک سرمایه گذاری در کشور بسیار زیاد است و  از طرف دیگر به عنوان مثال یک خط تولید لوله ای که در گذشته با تقریبا 300 میلیون تومان می شد خریداری کرد، حالا باید برای همان خط لوله در حدود یک میلیارد تومان هزینه کرد. برگشت سرمایه را هم کسی نمی تواند تضمین کند. چون متاسفانه شرایط ثابتی هم در بازار ارز و هم در بازار مواد اولیه وجود ندارد و همه اینها منتهی می شوند به اینکه در بازار فروش خوبی هم وجود نداشته باشد و این باعث شده سرمایه گذاری در صنعت پلاستیک توسط گروه های کوچک خیلی تقلیل پیدا کند و البته حق هم دارند. چون در کل کسی که این حجم سرمایه گذاری انجام می دهد، در ادامه باید مواد اولیه را نقدی خریداری کند و بعد محصول را به صورت مدت دار به فروش برساند! که اینها مستلزم سرمایه در گردش خیلی بالایی است و هر کسی توانایی انجام چنین کاری را ندارد. از طرفی هم شرکت ها و کارخانه های بزرگتر کار خود را دنبال می کنند، طبیعی است نمی توانند تولید را متوقف کنند زیرا به هرحال بازار نیازمند محصولات است و اگر خانه ای ساخته می شود نیازمند در و پنجره، سیستم فاضلاب، سیستم آب رسانی و یا پروژه های آب و گاز رسانی که در کشور انجام می شوند نیازمند کالاهای پلیمری هستند. در نتیجه واحدهای فعال از نظر فروش در شرایط بدی قرار ندارند. فقط باید سرمایه در گردش بیشتری در کار داشته باشند تا بتوانند از این بحران عبور کنند.

  

بسپار – آیا اصلا در شرایط فعلی واردات ماشین آلات ممکن است؟ برای آن ثبت سفارش و تخصیص ارز می شود؟

 

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این گفت و گو  را که در شماره   202 ماهنامه بسپار در نیمه مردادماه منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا