اخبار

گفت و گوی بسپار با مسعود رسولی، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولید و بسته بندی مواد پروتیینی کشور: نوآوری در صنعت بسته بندی کمیاب است

بسپار/ ایران پلیمر انجمن صنفی کارفرمایی تولید و بسته بندی مواد پروتیینی کشور در سال 1377 و با اهداف گسترش و بهبود ارتباطات با ارگان های مرتبط، مشتریان و مصرف کنندگان برای افزایش کیفیت محصولات و رضایتمندی آن­ها و ارتقای سطح سلامت جامعه، برقراری تعامل صحیح با ارگان­های مرتبط، تشکل های مرتبط در جهت رفع موانع و تسهیل امور تجاری و جلوگیری از تقلبات و تخلفات صنفی، فرهنگ سازی و تبلیغات مصرف محصولات بسته بندی شناسنامه دار، با به عرصه وجود نهاد.

با  توجه به اهمیت بسته بندی مواد پروتیینی در کیفیت و افزایش طول عمر آن­ها با دبیر این انجمن دکتر مسعود رسولی گفت و گو کردیم.

 

رسولی: امروز انجمن با 38 عضو فعال در صنعت بسته بندی مواد پروتیینی و سبدهای خام دامی به فعالیت مشغول است. اعضای انجمن عموما در زنجیره­ی تولید گوشت و مرغ فعال هستند و یکی از وظایف انجمن اعطای استانداردهای تعریف شده به این شرکت هاست.

 

بسپار- اهمیت بسته بندی مواد پروتیینی در چیست؟

رسولی: مواد پروتیینی فساد پذیری بالایی دارند. به این معنا که  هر تغییری در ماهیت آن، ایجاد فساد می­کند. به دلیل 85 درصد آبی که در آن­ها موجود است نیز بسته بندی این مواد بسیار حایز اهمیت است چرا که در افزایش کیفیت و طول عمر نگهداری مواد پروتیینی نقش کلیدی ایفا می­کنند.

 

بسپار- استاندارد های تعریف شده در این بخش به چه صورت است؟

رسولی: مواد مورد تایید اداره استاندارد تقریبا دارای یک  فرمولاسیون مشخص است که شامل بسته بندی پلاستیکی، نایلون و سبد بزرگتری که اصطلاحا به آن بسته بندی ثانویه گفته می­شود است. این استاندارد مورد تایید سازمان دامپزشکی و غذا و داروی کشور است.

یکی از برنامه ­های انجمن نیز جمع آوری، شست و شو و بازیافت همین بسته بندی­های ثانویه است که علاوه  بر صرفه جویی در هزینه­ها به طبیعت نیز کمک می­کند.

 

بسپار- برای بسته بندی های پروتیینی عموما از چه مواد اولیه­ای استفاده می­شود؟ میزان تولید در این بخش حدودا چقدر است؟

رسولی: انواع مختلفی از این نوع بسته بندی­ها در بازار موجود است اما معمولا از بسته بندی­های پلی اتیلنی استفاده می­شود. روزانه حدود 15 هزار بشقاب توسط واحدهای مختلف تولید می­شود که در صنعت پروتیین داخلی به مصرف می­رسد.

 

بسپار- چالش­های اخیر این بخش چیست و از نظر شما  چه رویکردی می­تواند این صنعت را بهبود بخشد؟

رسولی: متاسفانه با گران شدن مواد اولیه، نرخ بسته بندی­ها هم بسیار افزایش یافته که در قیمت تمام شده­ی محصول تاثیر دارد. این افزایش و جهش قیمتی مواد اولیه، کل زنجیره­ی صنعت را نیز تحت تاثیر قرار می­دهد.

یکی از کمبودهای بسته بندی مواد پروتیینی، عدم خلاقیت و نوآوری در آن است. متاسفانه شرکت­های تولید کننده­ی این محصولات سال­هاست که طبق یک روند مشخص پیش می­روند و هیچ تغییری در ساز و کار، شکل و شمایل و یا بهبود تولیدات خود ایجاد نکرده­اند.

بازار پویا، نیازمند خلاقیت و نوآوری است تا بتوان از بحران عبور کرد.

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را که در شماره 195ام بسپار که در نیمه آذرماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه ی اصلی همین سایت وجود دارد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا