اخبار

گفت و گوی بسپار با مسعود تاملی، دبیر انجمن کامپوزیت ایران: صادرات مواد اولیه معافیت مالیاتی دارد و پتروشیمی ها بیشتر تمایل به صادرات دارند تا فروش در بازار داخل!

بسپار/ ایران پلیمر اساسنامه می گوید که این انجمن به منظور گسترش و پيشبرد و ارتقاي علمي كامپوزيت و توسعه كيفي نيروهاي متخصص و بهبود بخشيدن به امور آموزشي و پژوهشي در زمينه‌هاي كامپوزيت­هاي پليمري، سراميكي، فلزي و نانوكامپوزيت­ها تشکیل شده است.

همكاري با ارگان­هاي ذي­ربط جهت تدوين استانداردهاي مورد نياز صنعت كامپوزيت و ايجاد ارتباط با انجمن­هاي علمي و فني داخل و خارج كشور از دیگر اهداف تعریف شده برای این انجمن است.

تاملی می گوید: عمده اهداف انجمن، به طور خلاصه حمایتهای صنفی از اعضا، توسعه بازار محصولات کامپوزیت، عضوگیری از تولید کنندگان مواد اولیه و محصولات کامپوزیت برای حل مشکلات درون صنفی، ارتقای کیفی و کمی مواد اولیه و محصولات کامپوزیت و ایجاد ارتباط سازنده بین مصرف کنندگان و تولیدکنندگان این محصولات است و مفصلا در خصوص اهداف تشکیل انجمن در اساسنامه توضیح داده شده است.

از جمله کارهایی که در سال جاری انجام شد پیگیری فعال مشکلات صنفی اعضا در خصوص مسایل مربوط به عرضه مواد در بورس کالا، پیگیری کاهش عرضه برخی مواد اولیه پتروشیمیایی که خارج از بورس عرضه می شوند، پیگیری مشکلات در ارتباط با ثبت سفارش، کمبود و بیش بود ارزش کالاهای وارداتی و صادراتی، برگزاری جلسات تدوین استاندارد برای لوله های کامپوزیت و کامپوزیتهای مقاوم به شعله، برگزاری مجمع عمومی برای پذیرش الحاق به اتاق بازرگانی و برخی موارد دیگر بود.

 

بسپار-انجمن امسال در نمایشگاه رنگ و رزین و پوشش های صنعتی که اتفاقا نام کامپوزیت را هم دنبال خود دارد، حضور نداشت، چرا؟

تاملی: چند سال است که انجمن و اعضا در این نمایشگاه مشارکت نمی کنند و دلیل آن عدم حضور مخاطب این صنعت در این نمایشگاه است.

به طور مثال اعضای انجمن در نمایشگاه نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی و آب و فاضلاب، نمایشگاه صنعت برق، صنایع حمل و نقل و خودرو مشارکت خوبی دارند و این نشان می دهد که تولیدکنندگان بدون حضور مخاطب صنعت، تمایلی به شرکت در نمایشگاه ندارند.

 

بسپار- در یک دوره ای انجمن نمایشگاه خود را مستقل برگزار کرد چرا دنبال نشد؟

تاملی: همه چیز برمی گردد به حضور مخاطب در نمایشگاه!

 

بسپار_ در حال حاضر و در شرایط اقتصادی فعلی کشور بزرگترین فرصت ها و چالش های صنعت کامپوزیت چیست؟

تاملی: در دوران تحریم ها خیلی از صنایع بزرگ به توانمندیهای صنعت داخل توجه کردند و در خیلی از زمینه ها که وارد کننده کالایی بودیم، نه تنها نیاز داخل را تامین کردیم بلکه به صادرات هم رسیدیم. شاید در شرایط عادی توان و تمایل برنامه ریزی برای رشد و توسعه  صنعت داخل را نداشتیم اما عدم واردات ما را توانمند کرد.

گران شدن نرخ ارز توجیه اقتصادی خوبی برای صادرات ایجاد کرد و بخشی از تولید کنندگان توانستند به بازارهای صادراتی راه پیدا کنند.

اگر در برخی موارد نارسایی هایی در تولید و تامین کالا وجود دارد اولین متهم وجود افرادیست که به نفع خود بیشتر توجه دارند، حتی به قیمت اخلال در نظام اقتصادی و تولید. ایجاد انحصار و هرگونه اقدامی که به تولید و صنعت لطمه وارد کند خیانت به کشور است.

در ادامه به برخی چالشهای امروز صنعت ما و شاید بسیاری از صنایع پایین دستی پتروشیمی اشاره می کنم:

1- صادرات مواد اولیه معافیت مالیاتی دارد و پتروشیمی ها بیشتر تمایل به صادرات دارند تا فروش در بازار داخل

2- نوسانات زیاد در بورس کالا باعث شده است که تولید کنندگان نتوانند قراردادهای طولانی مدت برای فروش ببندند. این موضوع تاثیر زیادی بر کالاهای صادراتی دارد چرا که از زمان بازاریابی تا فروش و صادرات چند ماه طول می کشد و در این اثنا قیمت مواد اولیه افزایش می یابد و تولید کننده نمی تواند قیمت مشخصی برای کالای خود تعیین کند و در نتیجه بازاری که با صرف کلی وقت و هزینه بدست آمده از دست می رود.

3- با توجه به گسترش بازار مصرف محصولات پتروشیمیایی و صنایع پایین دست آن، گران شدن مواد پتروشیمیایی که متاثر از نرخ ارز و تاثیر مستقیم آن در بورس کالا است، در افزایش قیمت  بسیاری از کالاها در صنایع مختلف از مواد غذایی تا صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و آب و فاضلاب تاثیر دارد. این موضوع، پاسخ این سوال است که چرا وقتی ارز گران می شود همه کالاها گران می شود.

4- مشکلات عرضه در بورس کالا، افت و خیز قیمتها و کاهش عرضه که گاها” دلایل آن قانع کننده نیست آفت دیگر صنایع پایین دستی است که ادامه فعالیت آنها را به مخاطره می اندازد.

5- متاسفانه اخیرا باخبر شدیم که از سال 1400 برای تامین دو قلم ماده اولیه صنعت رنگ و رزین مشکل خواهیم داشت و این مشکل می تواند فعالیت صنایع رنگ و رزین و کامپوزیت کشور را به مخاطره بیاندازد و حتی به تعدیل نیروی این واحدها و صنایع پایین دست آن بیانجامد و معلوم نیست که تکلیف این همه سرمایه گذاری برای تولید رنگ و رزین و پارچه الیاف شیشه (که در صنعت کامپوزیت کاربرد دارند) و صنایع تولید محصولات کامپوزیت چه خواهد شد.

ماده اول استایرین منومر است که از تولیدات پتروشیمی پارس است و قرار شده است که بالای 30% از آن خارج از بورس کالا به یک پتروشیمی خاص فروخته شود. استایرین منومر در صنایع تولید رزین کاربرد دارد و رزین ماده اولیه صنعت کامپوزیت است. 

ماده دوم ترفتالیک اسید است که از تولیدات پتروشیمی تندگویان است و مقرر شده است از ابتدای سال 1400 عرضه آن متوقف شود که این ماده نیز در صنعت ساخت رزینهای پلی استر و آلکید و پلی استر جامد کاربرد دارد.

6- متاسفانه بانکها در دادن تسهیلات همکاری مناسبی با صنایع ندارند. تسهیلات گیرندگان اعلام می کنند که بانکها موقع دادن تسهیلات 20% آنرا در حساب رسوب می دهند و این عمل سود تسهیلات را بسیار بیشتر از 18%  بالا می برد.

7- واردات مواد اولیه و ثبت سفارش آن مشکل دیگر تولید کنندگان است. تقریبا زمان بندی مشخصی وجود ندارد و کار به سختی انجام می شود. گاهی ثبت سفارش شبیه نتیجه یک مسابقه ورزشی می شود.

8- کمبود و بیش بود ارزش کالاهای وارداتی و صادراتی معضل بی پایانیست که گریبان تولید را گرفته است و مکاتبه با گمرک و دفتر تعیین ارزش گمرک به نتیجه قابل قبولی نرسیده است.

اینها نه تمامی مشکلات بلکه بخشی از آنهاست. اگر می خواهیم صنعت کشور رشد کند و به بالندگی مورد نظر برسد باید از تولیدکنندگان حمایت شود. حمایت از صنعت به معنی بخشش جرایمی نیست که به ناحق وضع شده اند. صنعت نشان داد که علی رغم تحریمهای اقتصادی می تواند نقش آفرینی عالی داشته باشد. اگر روزی رزمندگان ما در اثر حمایت همه جانبه توانستند پیروز شوند، امروز نیز رزمندگان جنگ اقتصادی یعنی تولیدکنندگان باید حمایت همه جانبه شوند تا پیروزی نصیب کشور شود. اگر معتقدیم ارزش افزوده در طول زنجیره بیشتر است باید هزینه صادرات مواد اولیه افزایش یابد تا با توزیع آن در داخل بتوانیم ارزش افزوده بیشتر نصیب کشور کنیم.

معافیت مالیاتی صادرات به جای صنایع بالادست باید به صنایع پایین دستی اختصاص یابد.

 

بسپار- این انجمن چند عضو دارد و آیا آماری از ظرفیت تولید، گردش مالی و ارزش صادراتی این صنعت در کشور در دست دارید؟

تاملی: انجمن کامپوزیت حدود 59 عضو حقوقی دارد که بیشتر آنها تولید کننده هستند و همانطور که اشاره شد شامل طیفی از تولیدکنندگان مواد اولیه و محصولات کامپوزیت است.

متاسفانه به دلیل وجود کارگاههایی که در گوشه و کنار کشور به صورت غیر رسمی فعال هستند که تعداد آنها کم هم نیست، نمی توان آمار صحیحی از گردش مالی ارائه داد و کارگاههایی هم که به صورت رسمی فعال هستند به دلیل مشکلات فوق اغلب پایین تر از ظرفیت کار می کنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا