اخبار

گفت و گوی بسپار با مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، دکتر صدرالدین علی پور: 17 درصد پسماندهای مسکونی شهر تهران، پلاستیک ها هستند

بسپار/ ایران پلیمر دکتر صدرالدین علی پور، فارغ التحصیل  رشته محیط زیست و مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران است. علی پور در دو دهه گذشته در حوزه های مختلف مدیریت شهری و محیط زیست مشغول به فعالیت بوده که از مهم ترین آنها می توان به مدیریت کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، مشاور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، مدیریت کل پژوهش ها و فن آوری سازمان حفاظت محیط زیست، مدیریت کل محیط زیست استان قزوین و مدیریت عامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران اشاره کرد. 

 

بسپار- چه میزان از پسماندهای شهر تهران، پلاستیک ها پلاستیک ها هستند؟ چه قدر بازیافت و به چرخه ی تولید باز می گردد؟
علی پور:
بر اساس آخرین آنالیز فیزیکی صورت گرفته بر روی پسماند شهری تهران در تابستان  سال 1398، در حدود 17 درصد از پسماندهای تولیدی از منابع مسکونی شهر تهران را انواع پلاستیک ها تشکیل می دهد. 
در خصوص منابع غیر مسکونی (اداری، تجاری، آموزشی و …) شهر تهران نیز، این میزان معادل 19.5 درصد می باشد. هر چند که آمار ارایه شده پتانسیل واقعی میزان انواع پلاستیک ها در منابع مختلف تولید شهر تهران را نشان می دهد ولی با این وجود  تنها آن دسته از پسماندهای پلاستیکی که بازیافتشان در کشور از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه بوده و به واسطه تفکیک پسماندها در مبداء و تفکیک در واحدهای پردازش مجتمع آرادکوه جداسازی می شوند، به صنایع بازیافت وارد می شوند. 
بر اساس شواهد موجود پسماند بطری های PET، انواع ظروف LDPE و HDPE و همچنین در مواردی ظروف PP  و کیسه های پلاستیکی تمیز توسط پیمانکاران در مبداء و سایت آرادکوه جداسازی و به صنایع بازیافت مناطق مجاور ارسال می گردند. 
متاسفانه در این میان بخش قابل توجهی از پسماندهای پلاستیکی به دلیلی عدم مقبولیت در صنایع بازیافت، جداسازی نشده و در نهایت جهت استحصال انرژی به واحد پسماندسوزی و سایر مرکز دفن مجتمع آرادکوه ارسال می گردند.

 

بسپار-بخش غیر قابل بازیافت پسماند های تهران چگونه امحا می شوند؟
علی پور:
به نظر من  استفاده از واژه غیر قابل بازیافت در خصوص برخی از پسماندهای تولیدی در شهر تهران در مفهوم کلی صحیح نیست. تجربیات و بررسی های صورت گرفته نشان دهنده این حقیقت اند که در بسیاری از کشورهای جهان بسته به وجود و یا عدم وجود منابع نفتی، میزان و تمایل صنایع بازیافت برای پذیرش برخی از انواع پلاستیک ها با نوسانات بالایی همراه است. برای مثال در کشوری مانند آلمان از پسماندهای PP مورد استفاده  در لفافه بسته بندی مواد غذایی به همراه سایر مواد دست اول جهت تولید مصالح صاختمانی همچون کفپوش و قرنیز استفاده می شود و این در حالیست که سرنوشت بخش عمده ای از لفافه های بسته بندی PP در ایران و شهر تهران مراکز دفن یا واحدهای پسماندسوزی است. با این حال در خصوص آن دسته از پسماندهای شهر تهران به دلایل فنی و  اقتصادی توسط پیمانکاران بخش خصوصی جداسازی نشده و در اصطلاح ریجکت نامیده می شوند، تولید برق در واحد پسماندسوز  و دفن در مرکز دفن سایت آرادکوه به عنوان سرنوشت فعلی این پسماندها تلقی می گردد.  
هر چند که موضوع بازیافت پسماندهای پلاستیکی در کشور تابع عوامل و متغیرهایی در سطحی فراتر از شهرداری تهران می باشد ولی با این وجود سازمان مدیریت پسماند درتلاش است تا در طرحی تحت عنوان کاهش پسماند (کاپ) نسبت به راه اندازی واحدهای پسماند سوز جدید در مجتمع آرادکوه با استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی اقدام کند. کاهش دفن پسماندهای پلاستیکی ریجکت و استحصال انرژی از مهم ترین پایمدهای این مهم خواهد بود.

 

بسپار-اصولا در بسیاری از کشورها صادرات ضایعات هم بحث داغی است چنانکه در کشور ما … 
علی پور:
بر اساس قانون مدیریت پسماندها (مصوب 1383) فرایند مدیریت پسماندها در شهر و حریم شهرها بر عهده شهرداری ها گذاشته شده است.  لذا در بسیاری از موارد شهرداری ها در کشور با ایجاد زیرساخت های لازم شرایط ورود بخش خصوصی را به فرایند های مدیریت پسماندهای شهری (از مرحله جمع آوری تا دفع نهایی) فراهم می آورند. در این میان شهرداری ها و سازمان های مدیریت پسماند شهرها با توجه به مدودیت های قانونی در تلاشند تا با انتخاب پیمانکاران ذی صلاح نسبت به اطمینان از فروش پسماندهای خشک ارزشمند به صنایع بازیافت مجاز و بهداشتی اطمینان حاصل کنند. ولی با این وجود و به ویژه در چند سال گذشته بله، شاهد صادرات پسماندهای فراوری شده پلاستیکی کشور و شهر تهران به کشور چین بوده ایم.

 

بسپار-در برهه ای از زمان خبر هایی مبنی بر امحای نادرست پسماند های بیمارستانی و حتی بازگشت بخش پلاستیکی آن به تولید مطرح بود ایا این امر صحت دارد؟ در صورت حقیقت این امر ایا برای برخورد با این موضوع تدابیری اتخاذ شده است؟
علی پور:
بر اساس ماده 7 قانون مدیریت پسماندها مدیریت پسماندهای ویژه و خطرناک بر عهده تولید کننده است که این امر در خصوص پسماندهای بیمارستانی نیز صادق است. با این وجود و با توجه به عدم وجود زیرساخت های لازم از سوی وزارت بهداشت در خصوص دفع نهایی این نوع از پسماندها در شهر تهران، سازمان مدیریت پسماند بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران به عنوان پیمانکار جمع آوری و دفع این نوع از پسماندها در شهر تهران انتخاب شد. بر اساس تعهدات موجود سازمان مدیریت پسماند ضمن فراهم آوردن مخازن استاندارد مورد نیاز جهت تفکیک و ذخیره سازی پسماندهای عفونی و شبه خانگی مراکز بهداشتی و درمانی شهر تهران نسبت به جمع آوری و دفع نهایی آنها در مجتمع آرادکوه اقدام می کند. 
شایان ذکر است که در این میان نظارت بر تفکیک و بی خطرسازی پسماندهای عفونی و شبه خانگی در این مراکز بر عهده سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت است و سازمان مدیریت پسماند در این خصوص وارد عمل نمی شود. همچنین توجه به این نکته ضروریست که سازمان مدیریت پسماند تعهدی در خصوص انعقاد قرارداد با تمامی مراکز بهداشتی و درمانی نداشته و تنها نسبت به انعقاد قرارداد با مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کننده به سازمان اقدام می ورزد. بدیهی است که در این خصوص وظیفه اصلی بر عهده وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست است. لذا با توجه به این موارد بعضا” شاهد ورود پسماندها عفونی از مراکز بهداشتی و درمانی دارا و بدون قرارداد با سازمان به درون مخازن 1100 لیتری موجود در سطح شهر می باشیم. در این موارد عدم پرداخت بهای مدیریت پسماند از سوی تولید کننده به شهرداری تهران را می توان به عنوان انگیزه اصلی این فرایند اشتباه برشمرد. از سوی دیگر در مواردی به دلیل نظارت نادرست در درون مراکز بهداشتی و درمانی فرایند تفکیک به صورت مناسبی صورت نگرفته و پسماندهای عفونی با پسماندهای شبه خانگی ترکیب می شود. لذا با توجه به تمامی موارد نامبرده این شرایط برای عوامل غیرمجاز جمع آوری پسماند خشک در شهر تهران فراهم می آید تا نسبت به جمع آوری  این نوع از پسماندها در سطح شهر اقدام کند. سازمان مدیریت پسماند در تلاش است تا با افزایش نظارت بر فرایند جمع آوری و بررسی تصادفی کیسه های ارایه شده از سوی مراکز بهداشتی و درمانی  احتمال بروز چنین تخلفاتی را تا حد امکان کاهش دهد.

 

بسپار-در حال حاضر الاینده ترین گروه پسماند ها کدام دسته هستند و چه سیاستی در قبال آن ها اعمال می شود؟
علی پور:
با توجه به آلاینده های حاصل از پسماندها می توان پسماندهای جزء ویژه خانگی، پسماندهای صنعتی و پسماندهای عفونی بیمارستانی را به عنوان مهم ترین پسماندهای آلاینده در سطح شهر تهران برشمرد. در خصوص پسماندهای جزء ویژه خانگی سازمان مدیریت پسماند ضمن همکاری با پیمانکاران بخش خصوصی نسبت به جمع آوری  پسماندهای الکتریکی و الکترونیکی در شهر تهران اقدام کرده است. در خصوص پسماندهای  صنعتی نیز سازمان مدیریت پسماند در تلاش است تا با بازرسی های صورت گرفته در مبادی ورودی سایت های دفع نهایی آرادکوه و آبعلی از ورود این نوع از پسماندها به جریان پسماندهای تر ارسالی به فرایند کمپوست و مراکز دفن جلوگیری نماید. همچنین با توجه به موارد یاد شده در بالا پسماندهای عفونی بیمارستانی شهر تهران نیز توسطی ناوگانی تخصصی و مجزا جمع آوری و در نهایت در مجتمع آرادکوه و بر اساس ضوابط بهداشتی موجود ضدعفونی و دفن می گردند.

 

بسپار- بیشترین حجم پسماند های تهران شامل کدام گروه هستند؟

 

 

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 209 ماهنامه بسپار که درنیمه اسفند ماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا