اخبار

گفت و گوی بسپار با محمد علی‌آبادی فراهانی، مدیرعامل آریاپلیمرپیشگام: توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان درحال گسترش است

بسپار می نویسد، شرکت آریاپلیمر پیشگام تولیدکننده‌ی سه دسته از مواد و افزودنی‌های پلیمری است. دسته اول کوپلینگ‌ها یا سازگارکننده‌های پلیمری هستند که برای کامپاندهای تار، کربنات کلسیم، الیاف شیشه کاربرد دارند و برای پراکندگی بیشتر ذرات درون پلیمر استفاده می‌شوند. دسته دوم افزودنی‌ها مانند شفاف‌کننده و براق‌کننده است که برای فیلم، بسته‌بندی و صنایع خانگی مورداستفاده قرار می‌گیرد و دسته سوم مواد نانوکامپوزیت‌های پلیمری هستند که جهت بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی یو‌پی‌وی‌سی‌ها و پلی‌پروپیلن و پلی‌اتیلن بکار می‌رود و تاییدیه نانومقیاس را توانسته‌ایم برای این محصولات اخذ کنیم.

وی درباره محصولات جدیدی که در این دوره ایران‌پلاست برای اولین‌بار ارائه کردند توضیحاتی داد: محصولات نانویی جدیدی را در این دوره از نمایشگاه ایران‌پلاست عرضه کردیم که برای یو‌پی‌وی‌سی استفاده می‌شود و محصول دیگر ما چسب بین­لایه­ای است که به عنوان عامل سازگارکننده استفاده می­شود. این محصولات فناوری‌های خاصی دارند که حجم زیادی از این نوع مواد درحال‌حاضر وارداتی هستند. ما به دنبال این هستیم که از واردات آن جلوگیری کنیم و توانسته‌ایم کیفیت‌های خوبی را ارائه دهیم و امیدواریم بتوانیم عملا از واردات این محصولات جلوگیری کنیم و در حوزه صادرات آن‌ها هم موفق باشیم.

علی‌آبادی درباره محصولات جدید نانوکامپوزیت‌های پلیمری توضیحات بیشتری داد: نانوکامپوزیت‌های پلیمری برای افزایش خواص فیزیکی و مکانیکی استفاده می‌شود. در این رابطه می‌توان گفت که به دو روش می توان مقاومت مواد را دربرابر ضربه افزایش داد. در یکی از این روش‌ها، از مواد نرم در پلیمرها استفاده می­شود. این مواد نرم ماهیت پلیمر را نرم می­کنند و با آن نرمی انرژی در مقابل ضربه حذف می‌شود، ولی وقتی ماده را نرم می‌کنیم استحکام کششی آن کاهش پیدا می‌کند و خیلی روش مناسبی نیست. پس ما با فناوری نانو یکسری نانوحفراتی در ماتریس پلیمری ایجاد کردیم. وقتی ضربه‌ای به قطعه‌ای وارد می‌شود در ابتدا میکروترک‌ها ایجاد می‌شود. این میکروترک‌ها رشد می‌کنند و به هم می پیوندند و شکست ایجاد می‌شود. ولی وقتی این نانوحفرات داخل پلیمر دیسپرس شدند، هنگامی که میکروترک‌ها می‌خواهند رشد کنند انرژیشان از بین می‌رود و می‌توانند مقاومت بالاتری از ضربه را داشته باشند؛ بدون اینکه ماده نرم شده باشد یعنی با همان استحکام کششی و همان مدول و حتی بالاتر می‌توانیم خواص ذره بالاتری را نیز داشته باشیم. این محصول تکنولوژی شرکت آریا پلیمر پیشگام است که در بخش R&D تحقیقات آن انجام شده است و نمونه آن در بازار وجود ندارد.

دقیقا یک روز قبل از افتتاح نمایشگاه ایران‌پلاست ما یک نشست در ارمنستان داشتیم. این نشست در رابطه با فناوری‌های نانو با حضور وزیر اقتصاد ارمنستان برگزار شد که درنهایت یک تفاهم‌نامه انتقال دانش فنی توسط ما به شرکت ارمنستان منعقد شد و ما به دنبال صادرات محصولاتمان هم هستیم و امیدواریم ایران با توجه به پتانسیل‌های خیلی خوبی که دارد بتواند حرف زیادی در حوزه صادرات در صنعت پلیمر داشته باشد.

وی در ادامه درباره راهکارهای این شرکت برای بازارهای هدف صحبت کرد: بازار هدف را می توانیم تقسیم‌ بندی کنیم. دسته اول بازار هدف مواد اولیه است که به عنوان مصرف‌کننده هستند و محصول نهایی بیشتر به کارشان می‌آید بعضی از تولیدکنندگان خاص هم هستند که می‌توانیم مواد اولیه را به آن‌ها بفروشیم. کشورهایی که اکثر مواد اولیه پلیمری را از داخل ایران خریداری می‌کنند همچنین می‌توانند افزودنی‌ها را هم از ایران خریداری کنند. ولی در منطقه ترکیه به عنوان کشوری که در زمینه کامپاند و کامپاندینگ فعال است و ما باید سعی کنیم یک راهی را در ابتدا به آنجا باز کنیم و از آنجا به اروپا و کشورهای دیگر راه یابیم.

وی درباره نمایشگاه ایران پلاست اظهار داشت: ایران‌پلاست نمایشگاهی با پتانسیل بسیار بالا در منطقه است و به نظر من این پتانسیل را دارد که جزء 5 نمایشگاه بزرگ دنیا در صنعت پلاستیک باشد به‌شرطی که برنامه‌ریزی خوبی برای آن شود و امکانات نمایشگاهی بهتر و بیشتر فراهم شود تا بتوانیم شرکت‌های خارجی را بیشتر وارد مشارکت کنیم. البته ایران‌پلاست امسال با توجه به مسائل سیاسی کشور یک قدم رو به جلو بود و تعداد شرکت‌های خارجی در نمایشگاه چشمگیر بوده است که تعداد زیادی از آنان هم از غرفه ما بازدید کرده‌اند و جلسات خوبی را با آن‌ها برگزار کردیم. ولی امیدواریم در آینده وضعیت بهتری داشته باشیم.

وی افزود برای بهبود وضعیت نمایشگاه ایران‌پلاست راهکارهایی وجود دارد: مطمئنا یکی از مسائل بحث تبلیغات است که در حوزه خارجی باید بر روی آن کار شود. دعوت‌نامه‌هایی به کشورهای مختلف ارسال شود و در نمایشگاه‌های دیگر ایران‌پلاست بتواند غرفه داشته باشد تا بتوانند مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان بیشتری جذب کنند. همچنین امکانات رفاهی و زیرساختی را بهبود بخشند چون ایران از لحاظ زیرساختی در مقام مقایسه‌ای با نمایشگاه‌های بین‌المللی دیگر ضعیف‌تر است .راهکارها و حمل و نقل مناسب برایشان درنظر گرفته شود.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا