اخباراخبار ویژه

گفت و گوی بسپار با محسن صفدری، مدیرکل صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صمت: کاهش اختیارات NPC به نفع بازار مواد پلیمری نخواهد بود

بسپار/ایران پلیمر محسن صفدری پس از یک دوره سرپرستی در خردادماه امسال به مدیرکلی دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صمت منصوب شد. وی قبلتر ریاست گروه صنایع شوینده و بهداشتی دفتر صنایع غذایی دارویی و بهداشتی، معاونت مدیرکل دفتر صنایع غذایی دارویی و بهداشتی، معاونت مدیرکل دفتر صنایع غیرفلزی، مدیرکلی دفتر صنایع غیرفلزی و سرپرستی صنایع شیمیایی و پلیمری را برعهده داشت و به پیشنهاد معاون معادن و فرآوری، رضا محتشمی پور و با حکم وزیر صمت در این مدیریت جدید کار خود را ادامه می دهد.

گروه رسانه ای بسپار با وی گفت و گویی داشت که در ادامه می خوانید:

بسپار- وزارت صمت به عنوان متولی بخش تولید کشور با روی کار آمدن دولت سیزدهم با تغییراتی در چارت سازمانی مواجه شد که دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری را هم در برمی گرفت. این تغییرات به نظر شما چه امتیازاتی داشته و احتمالا چه ایراداتی؟

صفدری:  بله همانطور که اشاره کردید، در راستای تغییرات سازمانی وزارتخانه، دفتر صنایع غیرفلزی به دو دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری و دفتر غذا و دارو تفکیک شد. باتوجه به اینکه تعرفه های تحت پوشش دفتر صنایع غیرفلزی سابق بیش از ۲۳۰۰ عدد بود ولی در حال حاضر تعداد تعرفه ها حدود 1400 شده، قطعاً با کم شدن و کوچک شدن اداره کل، چابکی دفتر افزایش یافته است.
همچنین اموراتی از جمله تنظیم بازار، موضوعات مرتبط با طرح های صنعتی و مباحث مرتبط با واردات و صادرات قبلاً به ترتیب توسط معاونت بازرگانی، معاونت طرح و برنامه و سازمان توسعه تجارت انجام می پذیرفت ولیکن در ساختار جدید، مأموریت های مذکور به دفاتر تخصصی واگذار شده که در صورت اجرای صیحیح ساختار، باتوجه به تمرکز وظایف در دفتر تخصصی، به نظر می رسد یکپارچگی تصمیم گیری و وحدت رویه باعث کاهش صدور بخشنامه های متضاد و متناقض و در نتیجه سهولت کسب و کارها شود.

بسپار- یکی از بزرگترین چالش های صنعت پلیمر کشور همواره تامین مواد اولیه ای بوده که عمدتا هم توسط پتروشیمی ها در داخل کشور تولید می شود. در گفت و گویی که با مدیر قبلی دفتر توسعه صنایع پایین دستی داشتیم ایشان معتقد بودند پتروشیمی ها هم به عنوان بنگاه های اقتصادی باید پذیرفته شوند. ولی بحث صنایع پایین دستی بیشتر نابرابری حمایت ها و دست بالا داشتن مجتمع های پتروشیمی ست. شما در دوران تصدی خود برای رفع این چالش ها چه فعالیت هایی داشته اید و چه نتایجی حاصل شده؟

صفدری: به صورت کلی از آنجائیکه مجتمع های پتروشیمی وظیفه تأمین مواد اولیه بخش بزرگی از صنعت را بر عهده داشته و همچنین سهم بزرگی از ارز آوری در کشور بر عهده مجتمع های پتروشیمی است، به صورت طبیعی جایگاه و نقش اینگونه شرکتها متفاوت از شرکت های پایین دست است، ولیکن طی سنوات اخیر و باتوجه به تصمیمات اتخاذ شده، مجتمع های پتروشیمی همکاری مطلوب و موثری در راستای تأمین نیاز داخل و تنظیم بازار داشته اند. به عنوان مثال پتروشیمی شازند علیرغم اینکه تمایلی به واردات EH2 نداشت، ولی از سال 98، جهت جبران کمبود این محصول اقدام به واردات و عرضه تلفیقی این محصول در بورس کالا کرده است. همچنین درخصوص PET هم از ماه گذشته پتروشیمی تندگویان اقدام به عرضه تلفیقی این محصول در بورس کالا کرده است.
ضمناً طی سنوات اخیر و با تصویب موضوع افزایش عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، عمدتاً نرخ افزایش عرضه مثبت بوده است.

بسپار- به نظر شما تغییر جدید در چارت سازمانی NPC در بخش توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی که واحد مرتبط با تنظیم گری بازار مواد پتروشیمی هم هست، تغییرات مثبت یا منفی در روند کارهای در دست انجام خواهد داشت؟

صفدری: باتوجه به اینکه موضوع یک موضوع کلان در وزارت نفت می باشد نیاز به بررسی دقیق و موشکافی دارد. ولیکن چنانچه شرکت ملی پالایش و پخش و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادغام شوند، احتمالاً باتوجه به نگاه دولت ها به شرکت ملی پالایش و پخش از جنبه تولید، تأمین، و صادرات محصولات نفتی، سطح اختیارات NPC کاهش خواهد یافت. در این خصوص به نظر می رسد باتوجه به تأثیر NPC در مدیریت تولید و از طرفی نقش به سزای آن در تنظیم گری بازار، کاهش اختیارات این نهاد به نفع بازار نخواهد بود.

بسپار – بحث رعایت و عدم رعایت کف عرضه (یا به قول صنایع پایین دستی، مدیریت عرضه از سوی پتروشیمی ها) هرگز حل نشده است. در این مورد واقعا حق با چه کسی است؟ و چه باید کرد؟

صفدری:  یکی از مشکلات موجود در بحث کف عرضه مرتبط با آن دسته از محصولاتی است که گریدهای مختلفی از یک محصول تحت یک عنوان در بورس کالا عرضه می شود. به عنوان مثال محصول PP شیمیایی یا PP نساجی که تعداد زیادی از انواع گریدهای PP تحت این عناوین در بورس عرضه می شود. در این خصوص تغییر کف عرضه کلی گاهاً مفید فایده نبوده و امکان عرضه کل بدون تأمین نیاز بازار جهت برخی گرید ها وجود دارد.
در این خصوص کار گروهی تحت عنوان کار گروه PP با همراهی متولیان موضوع تشکیل و جلسات آن در حال برگزاری است.
البته در این راستا طی 20 امین جلسه ستاد تنظیم بازار مقرر شد کلیه مجتمع های پتروشیمی مکلف اند کلیه تولیدات خود را در بورس کالا عرضه کرده و چنانچه محصول عرضه نشده مورد معامله قرار نگیرد، امکان صادرات وجود دارد. در صورت اجرائی شدن مصوبه مذکور، پیش بینی می شود مشکل کف عرضه نیز حل خواهد شد.

 

مختار حسین زاده

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا