اخباراخبار ویژه

گفت و گوی بسپار با فرزاد داودی، مدیرعامل و عضو هیات مدیره پاسارگاد پلیمر پیوند: امروز نیاز جدی تری به پیوند محکم میان علم و صنعت وجود دارد

بسپار/ ایران پلیمر  این مجموعه با طراحی و تولید تخصصی کامپاندها و آلیاژهای  پلیمری مانند   PA6، PA66، PE، PP، PBT،ABS   و PC تلاش می کند گامی در راستای خدمت‌رسانی به تولیدکنندگان، بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های خرد و کلان صنعت پلاستیک بردارد. این شرکت به گفته فرزاد داودی، مدیرعامل و عضو هیات مدیره به پشتوانه‌ی مجموعه‌ی توانمند خود، یکی از تخصصی‌ترین شرکت‌های ارائه دهنده خدمات فنی و مهندسی، طراحی و تولید مواد پلیمری است. محصولات این شرکت با نام‌های اختصاصی  PASAMID، PASALEN، PASADUR و PASALACدر بازار شناخته می‌شوند.

شرکت دانش بنیان پاسارگاد پلیمر پیوند (3P) در سال ۱۳۹۲ با هدف طراحی و تولید مواد پلیمری مهندسی تاسیس شده است.

 

بسپار- آیا در زمینه تامین ماشین آلان فرآیند و تجهیزات و افزودنی ها برای تولید محصولات خود به دلیل تحریم ها دچار مشکلات شده اید؟ اگر بله راه حل شما برای برون رفت از این وضعیت چه بوده است؟

داودی: همانطور که مستحضر هستید به‌وجود آمدن تحریم‌ها، سدی برای کاهش ارتباطات و تعاملات بین‌الملی ایجاد می‌کند و از آنجایی که در صنعت کامپاند افزودنی‌ها و تکنولوژی های روز دنیا می‌تواند نقش به سزایی ایفا کند، پس قطعا این موضوع در روند تولید تاثیر داشته است.

در شرایط محیطی پیش آمده برای کشور عزیزمان مشکلات مختلف در حوزه‌ی تامین مواد اولیه و افزودنی های مورد نیاز و همچنین نیاز به تکنولوژیهای روز دنیا وجود دارد. بنابراین نیاز است دانشگاه‌ها و شرکت های فعال در این حوزه با سرعت بسیار بالایی خود را به‌روز کنند که حرفی برای گفتن در منطقه  داشته باشند.

شرکت دانش بنیان پاسارگاد پلیمر پیوند برای کاهش اثرات شرایط پیش آمده، اقدام به راه اندازی بخش R&D  در دو حوزه‌ی طراحی مواد و طراحی ماشین آلات نموده که حاصل آن منجر به دانش بنیان شدن شرکت در حوزه فعالیت خود شد.

در جهت بومی سازی فرایند و تولیدات دانش محور خود همکاری متقابلی با دیگر شرکت های دانش بنیان داخلی و همچنین استفاده از ظرفیت های موجود در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و صنایع بالادستی ایجاد کردیم تا بتوانیم تهدیدات به وجود آمده را به فرصت تبدیل کنیم.

ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که در راستای تلاش های صورت گرفته برای بومی سازی محصولات و استفاده از جایگزین های در دسترس باید صنایع مصرف کننده همچون صنایع خودرو و غیره در تکوین و جاری شدن این زنجیره دانشی در این تغییرات همگام با شرکت هایی همچون شرکت ما باشند که انگیزه دانشی و هزینه های زمانی و مالی انجام شده از بین نرود.

از سوی دیگر صنایع بالا دستی مانند پتروشیمی‌ها باید اهرم حمایتی خود را نسبت به صنایع پایین‌دستی بیشتر کرده و در پروژه های بهبود و خودکفایی در کنار شرکت های خصوصی قرار گرفته تا سنگینی تحریم‌ها را بر دوش آنها کاهش پیدا کند.

 

بسپار- با توجه به مسایل زیست محیطی، در دنیا و پیگیری جدی اقتصاد چرخشی، آیا این روند در ایران هم دنبال می شود؟

داودی: از آنجایی که اقتصاد چرخشی یک پدیده نوظهور در کشور ما است، این فرآیند در صنایع ما آغاز شده است. ولی درواقع ما در ابتدای این پروسه قرار گرفته ایم که احتیاج به فعالیت‌ها و تدوین قوانین زیرساختی در این موضوع بسیار حساس می‌شود تا بتوانیم در جهت حفظ محیط زیست و بهره‌وری بهینه از انرژی و امکانات گام برداریم.

 

بسپار- با توجه به اهمیت بازیافت در جهان آیا این موضوع در داخل مرز و در مجموعه شما مورد توجه قرار دارد؟

داودی: بله، از آنجایی که از دغدغه های اصلی و همچنین از ماموریت های شرکت دانش بنیان پاسارگاد پلیمر پیوند توجه به مباحث بازیافت در صنعت پلیمر بوده است، این شرکت با جمع آوری حجم قابل توجهی از ضایعات غیرقابل مصرف در محیط زیست و تبدیل آن، با استفاده از دانش و افزودنی های مناسب به مواد اولیه توانسته رویکرد مناسبی در بخش بازیافت داشته باشد.

 

بسپار- دیجیتالی شدن در جهان مدت هاست که درحال پیشرفت هایی هست. باتوجه به وضع تحریم ها آیا حضور آن را در داخل کشور را می توان در حوزه ماشین آلات و تولید حس کرد؟ مجموعه خود شما در این راستا چه فعالیت های داشته؟

داودی: امروز با اتفاق افتادن انقلاب صنعتی چهارم و دیجیتالی شدن دنیا در صنایع مختلف و ماشین آلات، کمک شایانی در جهت هوشمندسازی فرایندهایی همچون تولید، نگهداری و تعمیرات و … صورت گرفته است. زمینه های ایجادی در این پیشرفت همچون اینترنت اشیاء (IOT) نیازمند زیرساخت های مناسبی از تکنولوژی می‌باشد که متاسفانه به علت تحریم‌ها و هزینه های ایجادی بالا برای تولید، هنوز نتوانسته مسیر مناسب و نرخ بالایی در صنعت کشور پیدا کند.

قطعا با زمینه سازی دانشی و سخت‌افزاری مناسب باید تمام ماشین آلات و تجهیزات تولید به این سمت گام برداشته تا هم با کاهش هزینه های انرژی، تولید و منابع انسانی بتواند جایگاه اصلی خود را پیدا کند.

شرکت دانش بنیان پاسارگاد پلیمر پیوند در این راستا اقدام به تعریف و اجرای پروژه های بهبود در حوزه تکنولوژی های تولید و کنترل کیفیت کرده است.

 

بسپار- آینده فن آوری در حوزه فعالیت شما چیست؟ آیا شما هم در این مسیر هستید؟

داودی: قرن حاضر، قرن شگفتی‌ها و عصر ارتباطات است و پیشرفت های امروزی وابسته به تولید مواد اولیه شگفتی ساز است و پلیمرها خانواده مهمی از این مواد اولیه هستند که حوزه هایی همچون پلیمرهای هوشمند، نانو پلیمرها، آلیاژهای جایگزین، افزودنی‌ها با کارایی های اختصاصی و … را در بر می‌گیرد. درواقع دراین مسیر احتیاج به پیوندی محکم بین علم دانشگاهی و تولید صنعتی وجود دارد.

در این راستا شرکت دانش بنیان پاسارگاد پلیمر پیوند سعی کرده است با تعریف مقالات و کارهای پژوهشی در قالب قراردادهای مشاوره ای با تعدادی از اساتید و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در تحقق این امر گام بردارد.

این شرکت با تبدیل پروژه های علمی خود به تولید آزمایشگاهی و بعد تبدیل آن به تولید انبوه موفق به کسب عنوان دانش بنیان در این محصولات گردیده است.

 

بسپار- آیا طرح های توسعه ای برای ورود به نسل چهارم در سالهای پیش رو در نظر دارید؟

داودی: برای همگام شدن با نسل چهارم و توانایی پذیرش تغییرات به وجود آمده باید پیش‌بینی های لازم در این راستا صورت پذیرد. پدیده هایی همچون چاپگرهای سه بعدی، دیتاهای بزرگ (Big Data)، بلاک چین ها، اینترنت اشیاء و … در کنار موج تکنولوژی عظیمی که با سرعت خیره کننده ای در حال درنوردیدن مرزهای تکنولوژی می‌باشد. به این منظور در شرکت دانش بنیان پاسارگاد پلیمر پیوند هم پروژه های آینده نگرانه تعریف شده که بتواند تطابق این تغییرات را با فرایندهای موجود بررسی و بستری مناسب را برای پذیرش این نسل از تکنولوژی در راستای بهبود فرایندهای خود داشته باشد.

قابل ذکر است نکته‌ی حائز اهمیت در پیدایش نسل چهارم تحولی فرهنگی نیز نیازمند است که احتیاج به آموزش و فرهنگ سازی دارد. به این منظور برنامه های آموزشی و فرهنگی در راستای مسئولیت های اجتماعی شرکت برای طرف های ذینفع برنامه ریزی و اجرا می‌شود.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره  239 ماهنامه بسپار که در نیمه شهریور 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا