اخبار

گفت و گوی بسپار با علی گودرزی، راکتور آرا رزین: مهم این است که در این شرایط هم به فعالیت ادامه دهیم

بسپار/ ایران پلیمر سال گذشته نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در حالی برگزار شد که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به تازگی پایان یافته بود و موضع دونالد ترامپ در مقابل ایران تصویری مخدوش اما محکم و اعتدال ناپذیر بود. با این حال حدود چهار هزار شرکت در نمایشگاه حضور داشتند که هزار و 800 نفر آن­­ها خارجی بودند. اما کل مشارکت کنندگان نمایشگاه امسال به حدود هزار و شصت شرکت داخلی و ششصد شرکت خارجی تقلیل یافته بود.

12 کشور از جمله چین، آلمان، فرانسه، اسپانیا، ایتالیا، ترکیه، ژاپن، هلند، اتریش و کره جنوبی اقدام به برقراری پاویون در این دوره از نمایشگاه کرده بودند.

بیست و سومین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی امسال با وجود نوسانات نرخ ارز و آینده­ ی نامعلوم برجام، میزبان 38 کشور جهان بود و تمام مدت دعوت به بازدید از پاویون اتریش و فرانسه از بلند گوهای محوطه شنیده می­شد. هرچند به گفته­ ی غرفه داران، نمایشگاه با استقبال خوبی رو به رو نبود اما این در حالیست که زمان برگزاری از یکشنبه تا چهارشنبه بوده و عدم وجود روز تعطیل در تاریخ نمایشگاه، از میزان بازدید کنندگان می­کاست. با این حال نمایشگاه خلوت و بی رمق نبود. در زمان افتتاحیه و در طول برگزاری، رییس جمهور و همچنین بیژن زنگنه وزیر نفت از نمایشگاه بازدید کردند.

یکی از نکات مایوس کننده در مورد نمایشگاه، نحوه­ ی جانمایی غرفه ­ها بود. جدای از شکایت همیشگی غرفه گذاران مبنی بر سالن و متراژ، این بار بیشتر شرکت­های پایین دستی در سالن­های اتنهایی قرار گرفته بودند که آن­ها را با کم اقبالی مواجه می­کرد. اگر نگاهی دقیق تر به اقتصاد داشته باشیم، صنایع تکمیلی و پایین دستی علاوه بر ایجاد ارزش افزوده و کاهش نرخ بیکاری، منجر به رشد تکنولوژی و جلوگیری از خروج تکنسین­ ها و دانش آموختگان نخبه می­شوند. بنابراین به جای کم لطفی، باید انتظار حمایت بیشتر از این بخش اقتصاد را داشت. بیشتر شرکت­های حوزه ی پلیمر و رنگ و مواد اولیه در سالن های 18، 22 و تعدادی هم در سالن های 10 الی 12 قرار داشتند و به طور کلی در اقلیت بودند. به خصوص در بخش رنگ و رزین، این اقلیت بیشتر به چشم می­خورد. تا جاییکه یافتن غرفه ­های شرکت­های متخصص در حوزه رنگ را با دشواری مواجهه می­ساخت.

در این میان یکی از شرکت های تولید کننده ماشین آلات رزین سازی که در نمایشگاه حضور فعالی داشت، شرکت رآکتور آرا رزین بود که در ادامه مصاحبه بسپار را با مدیر عامل این مجموعه، علی گودرزی می­خوانید.

 

گودرزی: متولد سال1353 هستم. در سال 71 در رشته تکنولوژی تولیدات و ماشین آلات دانشگاه اهواز قبول شدم و پس از آن مدتی به همراه پدرم در کار ساختمان سازی مشغول بودم اما حس می­کردم علاقه ای به آن ندارم. از آنجایی که مهندس زینعلی، مدیرعامل شرکت آریارزین از بستگان است و حدود سال 1375 تیم عمرانی پدرم مشغول اجرای کاری برای ایشان بود، من هم که جویای کاری غیر از ساختمان سازی بودم، به پیشنهاد مهندس زینعلی برای کار وارد شرکت آریا رزین شدم. خوب یادم است مهندس زینعلی با خوشرویی و شوخ طبعی من را به پرسنل شرکت و آن­ها را به من معرفی کرد که برایم خیلی جالب بود. زمانیکه به تنهایی با من صحبت کرد گفت: من فقط معرف شما هستم و هیچگونه حمایتی از من نخواهی داشت و باید خودت راهت را پیدا کنی. این حرف در ابتدا کمی باعث گره خوردن ابروهایم شد که مهندس در چند جمله سختی­هایی را که در زندگی کشیده بود و حال به این نقطه از زندگی رسیده بود را خیلی خلاصه تعریف کردند که همین مکالمه چند دقیقه ­ای درس بزرگی برای من بود و تا امروز هم حتی صداها و تصاویر ایشان در آن چند دقیقه از ذهنم پاک نشده.

من روز اول به عنوان کارگر ساده انبار و سالن تولید کارم را شروع کردم اما آنچنان شوقی برای یادگیری تولید رزین و کار با رآکتورها پیدا کردم که دکتر لوپز از این مساله با خبر شد و پس از پایان اولین هفته کاری دستور داد از هفته بعد در آزمایشگاه نمونه سازی رزین کارم را ادامه دهم تا با کلیت کار آشنا شوم. به قول دکتر لوپز دوره شش ماهه تا یکساله یادگیری تولیدات صنعتی را در یک ماه پشت سر گذاشتم و آماده تحویل گرفتن هر کدام از سه شیفت شارژ، پخت و تنظیم و بسته بندی رزین شدم.

مدیران مافوق من، آقای دکتر لوپز و خانم مهندس فرشته حقیقی بودند که این همکاری به مدت 9 سال و تا نیمه سال 1386 ادامه پیدا کرد.

کار در این رشته سخت و طاقت فرسا بود و در مواجهه مواد شیمیایی و بخارات کارکردن عذاب آور اما چنان علاقه و عشقی به این کار داشتم که ابدا به کار دیگری یا تقاضای پول بیشتر فکر نمی­کردم. این عشق باعث شده بود برای کل شرکت، کارکنان، ماشین آلات، مواد اولیه و هرچه که بود ارزش قایل شوم من حتی برای چکه کردن شیر دستشویی هم احساس مسوولیت می کردم.

من هم مثل هرکس دیگری اشتباهات و خطاهایی داشتم ولی به محض پذیرفتن درصدد جبران آن بر می­ آمدم. این تفکر به همراه این رفتار که تا به امروز با من است  شاید حاصل مطالعه کتاب­های معنوی و مدیریتی است.

اواسط سال 86 استعفا دادم و تصمیم گرفتم با شرکت­ های رنگ سازی در خصوص ارتقای کیفیت رزین مصرفی و حتی راه اندازی خطوط تولید انواع رزین همکاری کنم که در نتیجه این همکاری ها و پس از چند سال، شرکت رآکتور آرا رزین متولد شد که امروز ده ساله است.

بسپار- راکتور آرا رزین تولید چه دستگاه هایی را در سبد محصولات خود دارد؟

گودرزی: رآکتور آرا رزین تولید کننده رآکتور های صنایع شیمیایی، نفت و گاز به همراه کلیه متعلقات از قبیل ستون انتقال بخار،کندانسور، سپراتور، بویلر، کولینگ تاور و … است. کاربرد آن­ها در تولید مواد اولیه رنگسازی، حلال ها، مواد­های شوینده بهداشتی، صنایع دارو سازی و کمی در صنایع غذایی است.

در کنار کاربردهایی که ذکر شد شرکت رآکتور آرا رزین در بخش تولیدات انواع رزین، انتقال دانش فنی و ارایه فرمولاسیون به کارفرمایان محترم هم فعال است. از این میان می­توان به ارزان سازی فرمول ها، ارتقای کیفیت رزین و همچنین تغییر کاربری خطوط تولید رزین های قدیمی و سنتی به رزین های جدید و پر مصرف و مورد نیاز بازار را نام برد.

بسپار- آیا دانش بنیان هستید؟ و از مزایای احتمالی آن با توجه به نوع فعالیت خود بهره می برید؟

گودرزی: از آنجا که شرکت رآکتور آرا رزین تمام محصولات خود را بر پایه استانداردهای بین المللی و با رعایت کنترل کیفیت نهایی تولید می­کند، در نظر دارد پس از ایجاد مراجع ذیربط و دارای صلاحیت ارایه مدارک و گواهینامه­های استاندارد از طرف دولت مدارک استاندارد ملی را اخذ کند.

مشتریان شرکت رآکتور آرا رزین کارخانه ها و کارگاه های تولید رنگ، رزین، پوشش، قطعه سازان، چسب، فرش و موکت، ام دی اف، خودرو سازان، صنایع آب و فاضلاب، نفت و گاز و پتروشیمی و … هستند.

بسپار- آیا صادرات را در برنامه خود دارید؟ اگر بله به چه کشور هایی؟

گودرزی: تا به امروز به دلیل حجم و فشار کاری به صادرات فکر نکرده­ایم. اما اقداماتی در این جهت برای سال­های آتی انجام شده است.

بسپار- آیا نوآوری و استفاده ای از علوم و تکنولوژی نوین در راکتور آرا رزین صورت گرفته است؟

گودرزی: در بعضی قسمت های رآکتور و تجهیزات جانبی مانند گشتاور ها و گلویی میکسرها از تکنولوژی جدیدتری استفاده می­کنیم.

 

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 190ام دوماهنامه پوشرنگ که در پایان تیرماه منتشر شده است بخوانید. 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا