اخبار

گفت و گوی بسپار با علیرضا چاوشی، مدیرعامل گروه صنعتی البرز ماشین جی: دستگاه می سازیم با این هدف که در نهایت دنیا جای بهتری برای زندگی شود

بسپار/ایران پلیمر علیرضا چاوشی، موسس گروه صنعتی البرز ماشین جی با علامت اختصاری AMJ است. این مجموعه از اوایل دهه 70 آغاز به کار کرد اما چنان که مدیر و موسس آن می گوید، البرز ماشین حاصل تجربیات قبلی و تلاش و کوشش های دهه 60 وی و همکارانش بوده است. در حال حاضر دهه سوم فعالیت این شرکت رو به پایان است و وارد چهارمین دهه فعالیت خود خواهد شد. 
البرز ماشین سالهاست که در صنعت ماشین سازی پلیمر ایران به خصوص در زمینه اکستروژن ها منشا خدمات، نوآوری ها و ایجاد و گسترش دانش و تکنولوژی های نوین است. 
آنچه در کاتالوگ این شرکت دیده می شود، کلکسیونی از “اولین” هاست. 

بسپار- کم کم نزدیک به 30 سال است که ماشین ساز هستید … در طول این مدت تمرکز شما بر تولید چه خطوطی بوده و ساخت این ماشین آلات بر اساس نیازسنجی بازار مصرف انجام می شده یا طبق سفارش مشتری یا …؟
چاوشی:
شاید در اوایل تاسیس البرزماشین تمرکز بر ساخت دستگاههایی بود که بر اساس سفارش مشتریان انجام می شد. زمانی هم بود که تمرکز تولید و مسیر تولید خود را بر اساس نیازسنجی های بازار مشخص می کردیم. در کل هر دو این روش ها تا یک زمانی در البرز ماشین انجام می شد. امروزه هدف اصلی ما این است که دنیا را جای بهتری برای زندگی بکنیم. به همین دلیل ایده های قدیمی مثل تمرکز بر سفارشات یا نیاز بازار الزاما هدف ما نیست. به طور مثال خط تولید کاغذ از پودر سنگ به دلیل هزینه های بالایی که دارد شاید درخواست آنچنانی در ایران نداشته باشد، ولی یک خدمت به بشریت، طبیعت و میراث ماندگار خواهد بود که البرز ماشین برای این کشور و حتی فراتر از آن برای نسل های بعدی خواهد گذاشت. 
در زمینه آب و آبیاری، صنعت آبیاری قطره ای ایران قطعا مدیون البرز ماشین است که در سال 85 اولین خط نوار تیپ ایران را ساخت و فرهنگ کشاورزی ایران بعد از آن با فروش دستگاههای البرز ماشین خودش را با این موضوع به روز کرد تا جایی که امروزه  بیش از 600 خط نوار تیپ البرز ماشین در کل ایران در حال کار است و کشاورزان هم امروزه نوارهای آبیاری قطره ای را در کارشان به عنوان یک مورد الزامی پذیرفته اند. این مساله باعث صرفه جویی در مصرف آب می شود و به نفع کشاورزان و کشور است و ما باز هم در مسیر این که دنیا جای بهتری برای زندگی باشد و آب را به عنوان یک میراث برای نسلهای آینده بتونیم حفظ بکنیم  تمام تلاش خود را می کنیم، مواردی که مربوط به کاهش مصرف آب در کشاورزی است (ساخت دستگاه، تولید محصول و فرهنگ استفاده از آن) را ایجاد کنیم. 
کما اینکه ما در واحد تحقیق و توسعه امروزه لوله های نخ دار و لوله های آبیار ی قطره ای را با پلاک ممتد نیز ساخته و به تولید انبوه رسانده ایم و همین موضوع نیز کمک به حفظ و صرفه جویی در مصرف آب است. همانطور که می دانید بیشترین مصرف و هدر رفت آب در کشاورزی است، نه در صنعت و نه در مصرف خانگی. هر چقدر ما برای استفاده صحیح آب در کشاورزی و مدیریت قطره ای آب وقت بگذاریم ارزش دارد.

بسپار- در ساخت بسیاری از ماشین آلات عنوان اولین در کاتالوگ های شرکت شما دیده می شود. در این مورد بیشتر برای خوانندگان ما توضیح بدهید. 
چاوشی:
همواره شرکت های برجسته و پیشرو تمام تمرکز و تلاششان را بر این می گذارند که کارهای نو انجام دهند، کارهایی که بیشترین کمک را به همنوعانشان بکند و باز همان چیزی که در سوال قبلی گفتم جهان را جای بهتری برای زندگی کنند و ما بر محور همین شعار عمل کردیم. هر ساله تیم تحقیق و توسعه ما با قدرت کامل پروژه هایی را برای اولین بار در ایران انجام می دهد. البته در صفحه 2 و 3 کاتالوگ ما، جاهایی که نوشتیم اولین هستیم نتایج عملکرد و تلاش شبانه روزی چند ساله ی عده ای را می بینید که بالاخره به نتیجه رسیده. به عنوان مثال خط تولید کاغذ از سنگ، یک فرآیند تحقیق و توسعه نزدیک به 4-3 ساله داشته، هزینه های مالی بسیار سنگینی برای آن شده. موارد دیگری که در آنها اولین هستیم معمولا با تلاش، ممارست، پیگیری و روحیه خستگی ناپذیر گروه اجرایی حاصل شده که این هدف ها را دنبال می کردند و خود من به شخصه همواره تمام تمرکزم بر نوآوری بوده است. زمانی که پروژه ای به صورت روتین، همگانی و عمومی در می آید دیگر جذابیتی برای بنده ندارد، کارهایی برای بنده جذاب هست که در آنها اگر در دنیا اولین نیستم حداقل در ایران اولین باشم. برای دیگران پیشرو باشیم و دیگران دنبال قدمهای ما بیایند، صنعت ایران را پیشرفت دهیم و فردی باشیم که بتواند قدمهای مثبت و موثری برای پیشرفت این کشور بردارد، نه الزاما برای سودآوری و پول. 
خیلی از کارهای نویی که ما انجام دادیم شاید سودآوری بعضی کارهای قدیمی تر یا بازرگانی یا واردات و دلالی را نداشته باشد اما چیزی که کار ما را پیش می برد عشق و همین هدفیست که ما می خواهیم بهترین ها را در مسیر خود انتخاب کنیم و بهترین کار را انجام دهیم.
بسپار- البته اشاره کردید ولی دقیق تر بفرمایید آیا دانش فنی ساخت، وارداتی است یا توسط تیم طراحی خود شرکت توسعه داده شده؟ چه تعداد نیروی انسانی دارید و چه تعداد آنها متخصص هستند؟ در چه رشته هایی؟ 
چاوشی:
در دانش ساخت دستگاههای ما، شاید ایده هایی از نمونه های خارجی گرفته شده باشد ولی مثال می زنم در مورد همین خط تولید کاغذ از پودر سنگ خیلی از شرکت های اروپایی، چینی اصلا اجازه بازدید از خط و حتی ساده ترین اطلاعات فنی در مورد خط را به مشتری نمی دهند. به غیر از بحث های دانش فنی که مربوط به ساخت دستگاه هست، بحث های پلیمری بسیار سنگینی در مورد فرمولاسیون و کارهای دیگر دارد. قاعدتا خط های تولیدی که ما می سازیم بایستی یک تیم بسیار قوی پشت مبحث تحقیق و توسعه باشد که هم دانش پلیمری هم دانش مکانیک و الکترومکانیک لازم را در تمام زمینه ها داشته باشند و ما در تمام این زمینه ها متخصص داریم. 
سوال شما که میفرمایید چه تعداد نیروی انسانی داریم، در حال حاضر البرز ماشین و مجمو عه هایش حدود 70-60 نفر نیرو دارد که این تعداد نیرو یک زمانی حدود 300 نفر بوده و در زمینه هایی که کاربردیست مانند مهندسی مکانیک، مهندسی برق و بحث های پلیمری در گرایش های مختلف ما نیروهای متخصص و زبده در اختیار داریم.

بسپار- شما ساخت قالب و برخی تجهیزات مثل گیربکس را هم انجام می دهید آیا برای صرفا ماشین های ساخت خودتان است یا برای سایر سازنده ها یا تولیدکننده ها هم عرضه می کنید؟ 
چاوشی:
نکته ای که حائز اهمیت می باشد این است که  قلب دستگاه نوار آبیاری قطره ای،  فرمینگ آن است یعنی فرمینگ خط تیپ. فرمینگ این دستگاه را ما خودمان می سازیم. بزرگترین شرکت های ایرانی گریدهای A‌ انجمن تولید کنندگان لوله، شرکت هایی مثل TFP,PFP‌، میراب لوله و … از فرمینگ های ما استفاده می کنند. این قطعه کاملا تکنولوژیک است و در ایران تنها شرکتی که فرمینگ می سازد ما هستیم، با کیفیتی خیلی بالاتر از کیفیت چینی ها! 
این واقعا جای افتخار دارد برای اینکه ما روی این پروژه 3 یا 4 سال زمان گذاشتیم و میلیاردها تومان هزینه شد تا این پروژه جواب داد. خیلی ها ما را ناامید کردند. اکنون به لطف ایزد منان  ساخت فرمینگ به  نحوی شده که برای فروش آن (فرمینگ) نوبت های چند ماهه می دهیم و همیشه سفارشات آن تکمیل است و این مهم به  دلیل درک صحیح از نیاز واقعی مشتری است. کیفیت فرمینگ های  ما از فرمینگ های چینی ها بسیار بالاتر است ولی همچنان متاسفانه بازرگان هایی که این قطعه را وارد می کنند تحت عنوان ماشین سازی یا تحت هر عنوان دیگری خیلی از جنس چینی تعریف می کنند. البته بازار فهمیده، بازار شعور دارد و مشتری درک دارد و به سمت جنس خوب ایرانی آمده است. 
در زمینه ساخت قطعات دیگر هم، اکسترودرهای پلنتری برای اولین بار توسط البرز ماشین ساخته شده، ما در ساخت قطعات که نیاز به خارج کشور را  برطرف کنیم خیلی کارهای جدید و نویی را شروع کردیم. از همینجا هم اعلام می کنیم هر  تولیدکننده ای که قطعه ای دارد که فکر می کند آن  قطعه در ایران تیراژ و مصرف بالا دارد و در صنعت پلیمر برای تهیه این قطعه مشکل دارند، در صورتی که  امکان کمک رسانی  از جانب ما باشد ما مضایقه نمی کنیم. فرمینگ ها و تجهیزاتی که می سازیم علاوه بر ماشین آلات خودمان، سایر کارگاههای ماشین سازی و  افرادی که به صورت تکی قطعه نیاز دارند را پوشش می دهد و شاید نزدیک به 30 درصد از سهم فروشمان متعلق به بازاری باشد که مربوط به ماشین سازهای پایین دستی است.

بسپار- در خصوص ساخت ماشین های تولید کاغذ از پودر سنگ … آیا این پروژه موفق بوده؟ چه تعداد از این خط در حال حاضر در کشور فعال است؟ و چه سهمی از بازار کاغذ را در اختیار خواهد گرفت به نظر شما؟ چالش های این خط چه چیزهایی است؟

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این گفت و گو  را که در شماره   202 ماهنامه بسپار در نیمه مردادماه منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا