اخبار

گفت و گوی بسپار با سیامک سلیمی، مدیرعامل تابان اندیش برجیس: امر کلیدی در تولید محصول، دانش فروش و بازاریابی است

بسپار/ ایران پلیمر شرکت  تابان اندیش برجیس از جمله شرکت های فعال در زمینه ی نانو است که در یکی از زیست بوم های استارتاپی کشور (پارک علم و فناوری خراسان) رشد یافته. در این شرکت گروهی از متخصصان حوزه ی نانو در تلاشند فناوری های جدید را در صنعت کشور ایجاد و توسعه دهند. از آنجایی که یکی از فناوریهای روز دنیا فناوری نانو است تولید محصولات مبتنی بر دانش نانو  را در دستور کار خود دارد. در ادامه گفت و گوهای این شماره بسپار، با سیامک سلیمی دانش آموخته ی رشته مدیریت بازرگانی و مدیرعامل این شرکت صحبت کرده ایم.

بسپار- در حال حاضر چه محصولاتی در شرکت تولید می شود و کدام یک نانویی هستند؟
سلیمی: ما در این مجموعه با توجه به تخصص همکارانمان، صنایع پلیمر، نساجی و سرامیک را برای ارتقا انتخاب کرده ایم. در حال حاضر 50 درصد تولیدات ما پلیمری است که در گام اول با به کارگیری فناوری نانو افزودنی های آنتی باکتریال و آنتی میکروبیال کامپاندهای پلیمری را تولید و در مرحله بعد محصولات آبگریز، ضد لک، آنتی استاتیک، کندسوز در صنعت پلیمر و نساجی را به سبد محصولات خود اضافه کردیم. باید توجه داشت که امر کلیدی در تولید محصول، دانش فروش و بازاریابی است که تابان اندیش در عرصه فناوری آن را بازویی برای تکنولوژی می داند.

بسپار- خواص ایجاد شده مورد اشاره شما به واسطه ی نانو تا چه مدت در محصول باقی خواهد ماند؟
سلیمی: امروزه میزان استفاده از نانو مواد به طور چشمگیری افزایش پیدا کرده و شرکتهای بسیاری در صنعت پلیمر و نساجی محصولات نانویی که خواص ویژه ای دارند را تولید می کنند. یکی از ویژگیهای منحصربه فرد این شرکت توسعه فناوری نانو در صنایع مختلف است و تیم تحقیقاتی ما توانسته است، ماندگاری محصولات با فناوری نانو را به طور مادام العمر بخصوص  در صنعت پلیمر ایجاد کند.

بسپار-پیچیدگی تولید محصولات نانوپلیمری چقدر است و سطح دانش آن را در کشور چطور ارزیابی می کنید؟
سلیمی: برای ترکیب نانومواد در انواع محصولات پلیمری علاوه بر دانش فنی نانوتکنولوژی باید بر دانش فنی پلیمر  نیز احاطه داشت. از این رو شرکت توانسته است متخصصانی از هر دو زمینه را در تیم تحقیق و توسعه ی خود گرد آورد.

بسپار-آیا نام نانو از یک برند علمی به یک نام تجاری تقلیل پیدا کرده و ادعای نانو مقیاس بودن برای شرکت ها جنبه ی تجاری دارد؟
سلیمی: بله، متاسفانه فرهنگ استفاده از نام تکنولوژی بین عامه مردم وجود ندارد و محصولات بی کیفیت معمولاً به وسیله پسوندهای نانو به فروش می رسند که نیاز به نظارت و فرهنگ سازی بیشتر در این حوزه به شدت احساس می شود.

بسپار- ایران از پیشتازان تولید دانش در حوزه فناوری نانو است. چرا این موضوع در تولیدات صنعتی کشور چندان دیده نمی شود؟ یا دست کم همپای هم پیش نرفته اند؟
سلیمی: قطعاً پیشرفت در تکنولوژی به معنای پیشرفت در کشور است و علم نانو مستثنی نیست اما کشور ایران علی رغم آن که در علم نانو رتبه چهارم دنیا را دارد، در صنعتی سازی و توسعه محصولات نانو در صنایع مختلف نتوانسته دستاورد شایانی داشته باشد.

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این گفت و گو را در شماره 207 ماهنامه بسپار که در نیمه دی ماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا