اخبار

گفت و گوی بسپار با سعید سواحلی مقدم، مدیرعامل شرکت ایده صنعت آتبین: با حمایت قانونگذار واردات جان تازه ای خواهد گرفت

بسپار/ایران پلیمر سعید سواحلی مقدم، مدیرعامل و موسس شرکت ایده صنعت آتبین است. این شرکت بیش از یک دهه است که در زمینه مشاوره، فروش و خدمات بعد از فروش ماشین آلات صنعت پلاستیک فعالیت دارد و دارای نمایندگی های متعددی از کمپانی های پیشتاز اروپایی و آسیایی است. طیف وسیعی از ماشین آلات فرآیند پلاستیک از قبیل: انواع خطوط اکستروژن، ماشین آلات تزریق پلاستیک، خطوط کامپاندینگ و تولید مستربچ و سیستم های انتقال مواد و غیره را ارایه می دهد. نمایندگی های رسمی و انحصاری ایده صنعت آتبین عبارتند از: 
کمپانی آموت ایتالیا(AMUT GROUP)  که خود پنج شرکت زیر مجموعه دارد و شرکتی معظم است، سازنده انواع: خطوط اکستروژن (خط ورق/ لوله/ پروفیل…)، ماشین آلات ترموفرمینگ (جهت تولید ظروف یکبار مصرف)، ماشین آلات تولید فیلم های منعطف بسته بندی، ماشین آلات چاپ فلکسو و انواع خطوط بازیافت ضایعات پلیمری و غیره. 
کمپانی نگری باسی ایتالیا (NEGRIBOSSI) که در زمینه تولید ماشین آلات تزریق پلاستیک (با نیروی گیره از 50 تن تا 7000 تن)  جزو سه برند برتر اروپا و دنیا است. 
کمپانی لوراندی سیلو (LORANDI SILOS) که انواع سیلو و سیستم های انتقال مواد را ارایه می کند و در زمینه ماشین آلات کامپاندینگ و تولید مستربچ (با استفاده از اکسترودرهای دو ماردان همسوگرد) با توجه به شرایط فعلی و تحریم ها، ماشین آلات کمپانی یوزان (USEON EXTRUSION)  را پیشنهاد می کند. 

مقدم در ابتدا می گوید، خوشحال هستیم که می توانیم طیف وسیعی از ماشین آلات صنعت پلاستیک را با آخرین تکنولوژی روز دنیا به مشتریان و تولید کنندگان عرضه کنیم.
به لطف خدا تا کنون موفق شده ایم صدها کارخانه را در ایران تجهیز کنیم و خط مشی ما مشتری مداری و ارایه خدمات به روز و ویژه است و سعی می کنیم که روز به روز این خدمات بهتر و ویژه تر بشود تا مشتریان راضی بیشتری را در رزومه کاری خود داشته باشیم.

بسپار – در زمینه اکسترودر مرز فعلی تکنولوژی کجا است؟چه اکسترودرهایی برای کدام بازارها(فیلم،ورق،لوله یا…)عرضه می کنید؟ با چه ویژگی هایی؟
مقدم: در خصوص ماشین آلات اکستروژن باید عرض کنم که روند به سمتی است که با مصرف کمتر انرژی و بهینه سازی آن بتوان تولید بیشتر و مقرون به صرفه تر و با کیفیت بهتر داشت. در گذشته با ماشین آلاتی کار می شد که مصرف انرژی زیادی داشتند و کمتر مکانیزه بودند. اما امروزه خیلی از این تولیدات را می توان با ماشین آلات کوچکتر و مصرف انرژی بسیار پایینتر و کیفیت بهتر انجام داد.
همچنین روند به سمتی است تا دخالت نیروی کار انسانی کمتر شود، یعنی به صورت اتوماتیک انجام شود.
در حال حاضر بحث و اجرای انقلاب صنعتی چهارم INDUSTRY 4 در این راستا پیاده سازی می شود که کمپانی های اروپایی به آن توجه ویژه دارند.
با این سیستم از اتاق اپراتوری متمرکز کلیه ماشین آلات خطوط مختلف مدیریت شده و آمار تولید و مصرف انرژی به صورت مکانیزه و آماری در دست مدیر آن بخش قرار می گیرد تا بتوانند با این داده ها بهره وری و بازدهی را افزایش دهند. 
در خصوص بخش دوم سوال شما که چه اکسترودرهایی برای تولیدات مختلف فیلم لوله، ورق و … استفاده می شوند باید گفت بسته به نوع پلیمر و ظرفیت تولید مدنظر، کاربرد محصول و تکنولوژی به کار رفته از انواع اکسترودرهای تک ماردون، دو ماردون همسو گرد و یا غیر همسو گرد با تجهیزات بالا دستی و پایین دستی متناسب استفاده می شود.
به طور مثال امروزه برای تولید ورقهای ترموفرمینگ PET استفاده از اکسترودرهای دو ماردون همسو گرد با مزایای مختلف و مصرف انرژی بهینه، جایگزین استفاده از اکسترودرهای تک ماردان که نیاز به خشک کن و SSP داشته و نیز مصرف انرژی بالایی دارد، متداول شده است. 
و یا به طور مثال استفاده از هیترها ی مادون قرمز در سیلندر ماردان که  مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی پایین می آوردند (اغلب در ماشین آلات کمپانی های اروپایی) گسترش یافته است.

بسپار – در ماشین های تزریق با توجه به عرضه ماشین های کوچک تا بزرگ از سوی شما در بازار آیا اینها ماشین های تزریق معمولی هستند یا با ویژگی های خاص؟
مقدم: ماشین های تزریق پلاستیک که ارایه می دهیم از کمپانی نگری باسی (NEGRIBOSSI) ایتالیا است و همانطور که می دانید ماشین آلات اروپایی خاص تر و ویژه هستند و برای تولیدات معمولی (که کیفیت  و سرعت بالا مد نظر نباشد) از جهت میزان سرمایه گذاری اولیه به صرفه نیستند. 
این نوع ماشین آلات اروپایی برای تولیداتی که پیچیدگی زیادی دارند و به دقت بالا و سرعت تولید خیلی بالایی نیاز دارند استفاده شده و دارای پرتی بسیار کم، مصرف انرژی بهینه و کیفیت بالایی هستند.  یکی از  تکنولوژی هایی که کمپانی نگری باسی ارایه می دهد تکنولوژی                                           FMC (Foam Molecular Cell)  است که این تکنولوژی با استفاده از تزریق گاز ازت داخل قطعه را سبک سازی و متخلخل می کند و برعکس آنچه تصور می کنند مقاومت قطعه (خمش و فشار) را بالاتر می برد. در واقع در مصرف مواد اولیه هم تا حد زیادی صرفه جویی می شود. این برای خودرو سازان از اهمیت زیادی برخوردار است همچنین برای ساخت انواع پروتز در صنعت پزشکی، صنعت ساختمان، صنایع هوا فضا و  غیره (قطعه با وزن کمتر و مقاومت و کارآیی بهتر) کاربرد دارد. 
تکنولوژی های گوناگونی وجود دارد که یکی از آنها تزریق چندگانه است که برای تولید قطعات با چند رنگ و چند پلیمر به طور همزمان به کار می رود. برای مثال جهت تولید دسته های تیغ ریش تراش، انواع مسواک، ابزارآلات (دسته پیچ گوشتی، چکش و … متداول است و نیز سایر  تکنولوژی ها که می تواند داخل قطعه را توخالی تولید کند و در وزن و مصرف قطعه صرف جویی کند.
به طور کلی برای تکنولوژی های خاص و فن آوری های خیلی بالا معمولا سراغ این نوع ماشین آلات می روند.

بسپار – فروش در بازار صنعت ماشین سازی دنیا به گفته یکی از بزرگترین های آن در پیش نمایش “K2019” که نماینده بسپار هم حضور داشت تا 10 درصد کاهش داشته. آیا بازار ایران هم از همین فرمول تبعیت کرده؟ البته در این شرایط اقتصادی ممکن است بیش از اینها بوده باشد…
مقدم: فروش ماشین آلات در دنیا منوط به عوامل مختلفی است. به طور مثال در کشورهایی مانند چین، تایوان و هند آمار فروش رو به رشد و صعودی است. یک مقدار به خاطر حجم سرمایه گذاری و با توجه به اینکه بعضی از شرکت های چینی روند توسعه خوبی داشته اند در شرایط فعلی از لحاظ تکنولوژی پیشرفتهای خوبی داشته اند لذا سهم بیشتری از بازار را هم در حال تصاحب هستند. به خاطر همین روند و نیز مشکلات اقتصادی و انتقال پول، خیلی از مشتریان داخلی از اروپا به سمت کمپانی های آسیایی رفته اند.
البته در اروپا فروش ماشین آلات و خطوط تولید در بعضی از کشورها مقداری افت داشته اند، ولی  برند های معروف و یا لیدرهای بازار و صاحب تکنولوژی همچنان جایگاه خود را حفظ کرده اند و روز به روز در حال پیشرفت هستند.
در ایران به دلیل مشکلات تحریم و مشکلاتی که برای واردات، ثبت سفارش، ترخیص گمرکی، اخذ ارز نیمایی و موانع زیادی که هست، بله بازار ماشین آلات با افت زیادی روبرو بوده است. البته فروش و واردات با سختی بسیار زیاد انجام می شود و عملا یک پروسه و روند طولانی مدت شده است و کار را دشوار کرده است.
امیدواریم موانع داخلی و خارجی تعدیل شود که در آن صورت قطعا تولید بهتر شده و حضور فعالتری را در عرصه های بین المللی شاهد خواهیم بود.
در ایران بازار بسیار خوب و گسترده ای در صنعت پلاستیک داریم. ما نیازمند به تکنولوژی های روز دنیا هستیم و هنوز صنعت ما جوان است (مانند صنعت بازیافت و بسیاری از صنایع دیگر که همچنان جوان هستند) و جای کار و رشد زیادی داریم و اگر موانع کمتر شود، بدون شک پتانسیلهای بالایی را در کشور داریم و جای رشد، تولید و صادرات بسیار زیادی داریم.

بسپار – البته اشاره کردید ولی آیا در حال حاضر واردات ماشین آلات به راستی ممکن است؟ با چه ارزی؟چه تعرفه ای؟چگونه؟
مقدم: بله، در شرایط فعلی هم واردات انجام می شود اما به سختی. قبلا ارز 4200 تومانی ه بعضی از تعرفه ها و گروههای کالایی و ماشین آلات تخصیص داده می شد.  
هم اکنون برای برخی از ماشین آلات صنعت پلاستیک ارز نیمایی که نرخ آن به بالای 11 هزار تومان رسیده تخصیص داده می شود و واردات آن هم دوباره مشکلات دیگری دارد.
واقعیت این است که واردات انجام می شود ولی با پروسه ای طولانی تر و زمان بر تر، چون فکر می کنم قانون گذار به این سمت رفته که خروج ارز کمتری اتفاق بیافتد و این موانع را گذاشته که کار سختر شود و ارز کمتری از کشور خارج شود. در صورتی که اگر بخواهیم تولید را قدرتمند کنیم باید این موانع کمتر شود و ما می دانیم تولیدات داخلی با مشکلات عدیده ای دست به گریبان هستند. در یکسری از تولیدات  از ماشین آلات و خطوط تولید قدیمی و بی کیفیت استفاده می شود و مطابق با تکنولوژی روز دنیا نیستیم  یا ظرفیت های مورد نیاز را در اختیار نداریم. قطعا نیاز هست که این تکنولوژی ها و ماشین آلات به روز با ظرفیت های تولید اقتصادی جایگزین و نوسازی شوند که در این زمینه امیدواریم تسهیلات و کمک هایی اتفاق بیفتد که تولید کنندگان ما بتوانند تکنولوژی روز دنیا را وارد کنند و بتوانند با تولید محصولات با کیفیت بالا به صادرات رونق ویژه ای ببخشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا