اخبار

گفت و گوی بسپار با سحر مومنی، دبیر انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند: تشکل­ها باید در ایران پلاست صاحب نظر و طرف مشورت باشند

بسپار/ ایران پلیمر انجمن جوان مستربچ و کامپاند ایران که برگزاری موفق سه دوره کنفرانس و نمایشگاه بین المللی مستربچ و کامپاند را در کارنامه­ی خود دارد، از انجمن هایی است که نشان داده با برنامه و هدف، در راستای تحقق خواست های اعضای خود حرکت می کند.

سنگ بنای این در سال1389 توسط آقایان ملکوتی، پیروزفر، گنجی، گودرزی، کوشکی و شایسته به عنوان هيات موسس گذاشته شد تا مکانی برای هم اندیشی و همکاری صنعتگران این مرز و بوم به جهت فائق آمدن بر مشکلات و مسایل روز صنعت مستربچ کشور باشد. سرانجام انجمن در تاریخ 6 اسفند سال1391 در اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی ایران به ثبت رسید و فعالیت آن در 11 تیر ماه 1392 و پس از طی مراحل قانونی با انتخاب اعضای اصلی هیات مدیره، بازرس و دبیر به صورت رسمی آغاز شد.

این انجمن در نمایشگاه در سالن 8 و 9 غرفه های 30 و 29 با متراژ 30 متر مربع آماده دیدار و گفت  گو با بازدیدکنندگان و علاقمندان است.

 

مومنی: با توجه به تلاطم های ایجاد شده در شرایط اقتصادی و روابط بین المللی کشور، عمده فعالیت های انجمن در چند مدت اخیر، بررسی و رفع مشکلات اعضا در زمینه تأمین مواد اولیه و محصولات پتروشیمی و رسیدگی به درخواست های اعضا در خصوص نحوه تخصیص ارز به واردات مواد اولیه مصرفی آن­ها و مدت زمان رسیدگی به پرونده ثبت سفارش آنها بوده است.

همانطور که مشخص است متولی امر تولید، وزارت صنعت، معدن و تجارت است. بنابراین در این مدت انجمن ارتباط بیشتری با وزارت صنعت از طریق مکاتبه و جلسات حضوری برقرار کرده و درخواست­های اعضا را به مسوولین بخش مربوطه ارجاع داده و توانسته در تخصیص منابع ارزی با دفتر مربوطه همکاری کند. همینطور به مصوبات اخیر دولت که به موجب آن تولیدکنندگان به شدت متضرر می شوند واکنش جدی نشان داده و مرتباً در نشست­هایی که در کمیسیون­ها و اتاق­های بازرگانی با حضور وزرا و معاونین ریاست جمهوری برگزار می­شود و انجمن در آنها صاحب کرسی است با هدف دفاع از منافع اعضا حضور پیدا کرده و پیشنهادات کارشناسی خود را که به بهبود وضعیت فعلی تولیدکنندگان کمک می کند به گوش مسوولین رسانده و می رساند.

 

از سال گذشته یعنی درست بعد از برگزاری دوره قبلی نمایشگاه، انجمن پیگیر تقاضای اعضا برای تخصیص سالن­های مناسب به گروه کالایی مستربچ و کامپاند بود. در این زمینه جلساتی با شرکت سهامی نمایشگاه ها و مدیریت نمایشگاه ایران پلاست برگزار شد و توانستیم با مدیریت نمایشگاه به توافق برسیم که سالن های 6 و 7 و 27 به گروه کالایی مستربچ و کامپاند اختصاص داده شود. نگرانی دیگر اعضا در نحوه واگذاری عادلانه غرفه ­ها بود که نمایشگاه امسال تمامی مراحل ثبت نام و جانمایی را با یک نرم افزار پیشرفته، به صورت اینترنتی انجام داد و باز جهت رفع این دغدغه اعضا، من در زمان شروع جانمایی در دبیرخانه ایران پلاست به نمایندگی از انجمن حضور داشتم و شاهد تمام مراحل واگذاری غرفه ­ها بودم که شرکت­ها با توجه به در اختیار داشتن نقشه­ها از قبل و انتخاب گزینه هایشان وارد پنل کاربری خود شدند و تمامی غرفه­ ها به جز غرفه­ های ورودی سالن­ها که مختص اسپانسرهاست باز بود و همه شرکت­ها به طور یکسان حق انتخاب داشتند.

 

مشخص است که ایران به علت داشتن ذخایر نفتی و موقعیت استراتژیک در منطقه، مورد توجه همه کشورهاست و زمانی می­شود به این مزایا بالید که در کنار آن تکنولوژی و دانش فنی استفاده در بهبود مواد خام را داشته باشیم. خوشبختانه امروزه ایران در صنایع پایین دستی بالاخص مستربچ و کامپاند به این رشد رسیده و پتانسیل و توانایی این را دارد که با همکاری پتروشیمی ها مواد خام را صادر نکند.

نمایشگاه فرصت مناسبی است تا کشورهای دیگر شاهد قابلیت تولیدکنندگان این صنایع باشند و اینجا را صرفا به چشم بازار مصرف خود نبینند. حضور هر چه بیشتر هیات­های بازدید کننده و تجاری و ایجاد فرصت برای جلسات B2B، برگزاری سمینارهای معرفی توانمند­ی­ها و محصولات شرکت های داخلی می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

 

مسلماً بعد از برگزاری یازده دوره نمایشگاه، کاملاً در دنیا شناخته شده است اما خوب شاید به دلیل شرایط حاکم در جامعه استقبال خارجی ها از این نمایشگاه آن طور که باید نبوده است!

به نظر من تشکل­ها می­توانند تنها مرجع تخصصی هر صنعت باشند که کاملاً به نیازهای آن صنعت از جمله بازارهای هدف و سرمایه گذاری اشراف کامل دارند. بنابراین در تصمیم گیری­های کلان و اولیه برگزاری نمایشگاه می بایست صاحب نظر باشند. همچنین به علت ارتباط مستقیم و نزدیک با شرکت­های فعال هر حوزه می توانند موجب ترغیب و تشویق بیشتر آنان جهت مشارکت در نمایشگاه باشند علاوه بر آن انجمن ها می توانند تسهیلاتی چون تخصیص فضای مناسب، تمرکز گروه­های کالایی، قیمت، تبلیغات و معرفی شرکت­ها را برای اعضا دریافت کنند.

حدود 5 هزار مترمربع از کل فضای نمایشگاه در اختیار خانواده مستربچ و کامپاند قراردارد که از این فضا 40 شرکت از اعضای انجمن هستند.

 

 

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این گفت و گو را در شماره 192ام ماهنامه بسپار که در نیمه شهریور ماه منتشر شده است بخوانید. این نسخه از غرفه گروه مجلات بسپار در سالن خلیج فارس قابل تهیه است. 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا