اخبار

گفت و گوی بسپار با رییس مستعفی انجمن صنایع همگن پلاستیک (تهران): هیچ مشکلی حل نشد، تمام دستاوردهای پیشین انجمن هم از دست رفت!

 بسپار/ ایران پلیمر چند روز پیش رییس تازه منتخب انجمن صنایع همگن پلاستیک (استان تهران) یک بار دیگر استعفا کرد تا دومینوی تغییرات در هیات مدیره همچنان به فروریختن ادامه دهد.

انجمن یاد شده پس از انتخابات جنجالی در آخرین دوره، هرگز روی آرامش را به خود ندید. انتخاباتی که قلع و قمع اعضای قدیمی و برخی موسسین این انجمن را با هدف اصلاح در رویکردهای تشکل یاد شده نشانه رفته بود حالا بدون کارنامه ای درخور (هیچ گزارشی از عملکرد آن در دسترس و منتشر شده نیست) متاسفانه تقریبا در بن بست قرار گرفته است.

تغییرات در هیات مدیره انجمن صنایع همگن پلاستیک ابتدا با استعفای زودهنگام ژوبین قاسمی کلید خورد. علیرضا ترک عضو البدل جای او را در هیات مدیره گرفت. او در مقابل اعلام دلایل استعفای خود سکوت کرد. بعدتر رییس هیات مدیره انجمن، محمد بختیاری به دلایل شخصی استعفا و عضو علی البدل دوم یعنی سعید زکایی به جای او وارد هیات مدیره شد.

حالا هر دو عضو جدید یعنی آقایان ترک و زکایی استعفا کرده اند و تعداد اعضای هیات مدیره به سه نفر تقلیل یافته و ابهاماتی در خصوص اعتبار ادامه کار به شکل فعلی و یا برگزاری زودهنگام مجمع در میان اعضا وجود دارد.

در گفت و گویی با علیرضا ترک از رخدادهای اخیر انجمن پرسیدیم.

 

بسپار- چرا از عضویت در هیات مدیره انجمن صنایع همگن پلاستیک استعفا کردید؟ در حالیکه ریاست ان را تازه چندی پیش به عهده گرفته بودید؟

ترک: اجازه می خواهم که تاریخچه کوتاهی عرض کنم. بعد از استعفای آقای قاسمی، به عضویت هیات مدیره درآمدم. همان زمان هم مردد بودم که بپذیرم یا نه. ولی فکر کردم از فرصت پیش آمده برای حتی شده کوچکترین تاثیرگزاری استفاده کنم.

بعد از ورود متوجه شدم که متاسفانه انجمن مشکلات زیادی دارد و اختلافات در میان اعضای هیات مدیره بسیار شدید است و دلیل استعفای آقای قاسمی نیز همین اختلافات بوده. درست است که تا حدودی از قبل در جریان بودم ولی به محض ورود متوجه شدم که این اختلافات و مشکلات ریشه ای و عمقی است.

در ادامه آقای بختیاری هم با هیات مدیره خداحافظی کردند. تیم قبلی انجمن با قبول اشتباهات این احساس را منتقل می کردند که اختلافات رو به کاهش است و انسجام در حال شکل گیری است. چالش هایی جدی از بیرون برای هیات مدیره ایجاد می شد که با کمک دوستان مدیریت کردیم. در نهایت ریاست هیات مدیره را بر عهده گرفتم. در واقع به رغم اینکه علاقه ای نداشتم، گزینه ای هم وجود نداشت. از روز انتخاب من همانطور که پیش بینی می شد مشکلات خود را نشان داد. در حالیکه نیاز به حمایت و انسجام داشتیم متاسفانه در ساده ترین مسایل هم پشتیبانی از من دریغ شد. حتی در ثبت صورتجلسه انتخاب هیات رییسه به نحوی عجیب و غریب رفتار شد تا آنجا که منجر به تجدید رای گیری و انتخاب مجدد بنده شد!

داستان دیگری که برخی دوستان آن را علم کردند را هم می دانید.

(بسپار/ ابطال جواز واحد تولیدی به دلیل جابجایی محل کارخانه و طی مراحل اخذ مجوز جدید برای برخی اعضا این شبهه را ایجاد کرد که آیا حضور آقای ترک در این بازه زمانی در هیات مدیره قانونی است؟ و خواستار استعفای وی شدند. همانها پس از استعفای او، مصرا درخواست پس گیری استعفا را داشتند تا هیات مدیره به دلیل تقلیل تعداد اعضا از اعتبار نیفتد!)

به هر حال حمایت دوستان به قدری کم رنگ شد که با آن سطح از همکاری رسیدن به هدف دیگر تحقق پذیر نبود. معتقد هستم وقتی حضور فرد موثر نباشد، صرف نام کفایت نمی کند. اینگونه بوود که استعفا کردیم.

بسپار- این همه تشتت در یک دوره انجمن از کجا می آید؟

ترک: این تشتت ها ریشه در انتخابات دارد! خاطرتان هست که چه انتخابات پرحاشیه ای بود. نحوه و شکل برگزاری مجمع، رویکرد غلط، بی تدبیری و عجله دوستان و حضور ناهمگون در هیات مدیره و همچنین مشارکت افرادی که هیچ سابقه تشکلی نداشتند و حتی تجربه مدیریتی خوبی هم نداشتند موجب شد، شاهد ضعیف ترین هیات مدیره باشیم. مشکلات زیاد بود و نیاز به هیات مدیره قوی در این مقطع داشت. ولی نه تنها یکدلی برای حل مشکلات وجود نداشت، بلکه دستاوردهای پیشین انجمن هم از دست رفت!

نشریه انجمن تقریبا تعطیل شد. کمیسیون ها که از نقاط قوت و مسیر ارتباطی انجمن با اعضا هستند به کلی ملغی شد. حتی برگزاری یک جلسه ساده دید و بازدید نوروزی که به نام انجمن صنایع همگن پلاستیک در این سالها ثبت شده بود، و هیچ پیچیدگی خاصی هم نداشت، از عهده هیات مدیره برنیامد.

انجمن با منابع خوب مالی تحویل این هیات مدیره شد که الان وضع خوبی ندارد!

مهم این است که دوستان از این اتفاقات درس بگیرند. بار کج هرگز به منزل نمی رسد. هدف وسیله را توجیه نمی کند.

بسپار- آیا در حال حاضر هیات مدیره با توجه به سه نفره شدن از اعتبار افتاده است؟

ترک: باید به اساسنامه رجوع کرد. در اساسنامه آمده که برگزاری جلسات و اتخاذ تصمیم ها با حضور سه نفر از اعضای هیات مدیره قابل انجام است. اما در عین حال در اساسنامه قید شده که هیات مدیره باید  5 نفر باشند. این نص صریح اساسنامه است و برای اینکه خللی به وجود نیاید دو نفر علی البدل پیش بینی شده. امروز این امکان برای انجمن از بین رفته و هیچ جایگزینی هم برای رسیدن به حدنصاب 5 نفر در حال حاضر وجود ندارد. به نظر می رسد که دوستان باید با برگزاری مجمع فوق العاده نسبت به برگزاری انتخابات اقدام کنند. در هر حال این نظر شخصی من است و دوستانی که تجربه بیشتری دارند باید اظهارنظر کنند.

 

بسپار- ایا امکان دارد استعفای خود را پس بگیرید؟

ترک: امیدوار نیستم در این هیات مدیره موثر باشم پس امکان ندارد که ما استعفای خود را پس بگیریم. خصوصا حالا که شناختمان از اعضای هیات مدیره بیشتر هم شده.

 

بسپار- پیشنهاد شما برای اینده انجمن چیست؟

ترک: انجمن صنایع همگن پلاستیک استان تهران انجمنی قدیمی و ریشه دار است. تشکلی موثر بوده ولی سالهاست درگیر مشکلاتی شده که نیاز به کمک همه ما دارد.

مشکل مالیاتی انجمن که از هیات مدیره های قبلی وجود داشته پیچیده و ارقام آن هم اضافه شده در این سالها. در حالیکه طبق قانون هم تشکل ها و هم نشریات معافیت مالیاتی دارند. حتی کمک برای خرید ساختمان انجمن و همچنین کمک هایی که برای حل مشکلات مالیاتی انجمن از سوی اعضا و دوستداران انجمن انجام شد، از مالیات معاف بود. اما به شکل عجیبی به دلیل ضعف در هیات مددیره های قبلی و فعلی این موضوع مدیریت نشده است. هنوز نگاه به گذشته وجود دارد در حالیکه با یک روند غلط هر سال این مشکل مالیاتی تکرار می شود و به مبلغ آن افزوده!

انجمن حتی یک سال نتوانسته مالیات نزدیک به صفر بگیرد! حتی نتوانسته یک سال قبولی دفاتر بگیرد! و این روال همچنان ادامه دارد.

انجمن صنایع همگن پلاستیک قبلا در ادارات دولتی صاحب اعتبار بود ولی امروز حتی برای شرکت در جلسات وزارت صنایع که مجوزش از این وزارتخانه است دعوت نمی شود و انجمن ملی با اینکه در جای دیگری ثبت شده جای انجمن صنایع همگن پلاستیک را در این جلسات گرفته است. برگشت این اعتبار هم سالها به زمان نیاز خواهد داشت.

هیات مدیره فعلی توان و تجربه کافی ندارد و پیشنهاد من این است که بزرگان علاقمند این صنعت دعوت شوند و از توانایی و انگیزه آنها برای حل مشکلات استفاده شود. ما اعضا هم با توجه به مشکلات عدیده فعلی به نظرم می رسد که باید سطح توقعات خود از انجمن را پایین بیاوریم تا بشود زیرساخت های و بسترها را در یک بازه زمانی یکساله اصلاح کرد. 

بدیهی است بسپار حق سایر اعضای هیات مدیره را برای طرح نظرات احتمالی محترم می داند. 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا