اخبار

گفت و گوی بسپار با رضا صالح احمدی، مدیرعامل پتروشیمی خوزستان: تولید و عرضه گریدهای جدید پلی کربنات و رزین اپوکسی در کشور

بسپار/ ایران پلیمر رضا صالح احمدی، دانش آموخته کارشناسی از دانشگاه شیراز، کارشناسی ارشد از دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشجوی دکترای مهندسی شیمی در همین دانشگاه است. او از جمله استعدادهای درخشان و رتبه اول مقاطع تحصیلی گذرانده، بوده. از سال 1380 به مجموعه در حال ساخت و راه اندازی پتروشیمی خوزستان پیوسته و تا امروز در همین مجموعه در جایگاه های مختلف مشغول به فعالیت است. او کارشناس، رییس فرآیند، رییس یکی از واحدهای تولیدی، رییس مجتمع و مدیر بازرگانی بوده و امروز مدیرعامل این شرکت است.

پتروشیمی خوزستان تولیدکننده پلیمرهای مهندسی رزین اپوکسی، پلی کربنات و کامپاندهای پلیمری است. از مهندس صالح احمدی خواستیم در ابتدا نمایی از تولیدات این مجموعه و سهم آن در بازار داخلی ارایه دهد.

 

صالح احمدی:  شرکت پتروشیمی خوزستان در سال 1376 با هدف تولید رزین اپوکسی و پلی کربنات در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام (ره) تاسیس شد و در سال 1383 واحد تولید رزین اپوکسی و در سال 1387 واحد تولید پلی کربنات به بهره برداری رسید. ظرفیت اسمی واحد رزین  10 هزار تن و تولید پلی کربنات 25 هزار تن  در سال  می باشد.  

این ظرفیت ها بر اساس نیازسنجی بازار انتخاب شده بود. چنانکه آمار مصرف رزین اپوکسی در کشور بین 10 تا 12 هزار تن و مصرف پلی کربنات حدود 18 تا 22 هزار تن برآورد می شود. در سالهای گذشته ما توانستیم 30 تا 40 درصد این بازار را در بخش رزین اپوکسی در اختیار بگیریم و بقیه نیاز کشور وارد شد. دلیل واردات هم در سالهای گذشته، وجود ارزمبادله ای بود که توان رقابت را از ما می گرفت. در بحث پلی کربنات هم تنها  3 تا 4 هزار تن در سال درخواست بازار داخلی وجود داشت و بقیه ظرفیت را صادر می کردیم و عمده نیاز کشور از طریق واردات تامین می گردید.

خوراک پتروشیمی خوزستان برخلاف خوراک سایر پتروشیمی ها داخلی نیست و عموما از کشورهای شرق آسیا تامین می شود.

لیسانس و تکنولوژی تولید اروپایی است و شرکت دارای تجهیزات بسیار پیشرفته در خط تولید است. توان تولید 14 گرید رزین اپوکسی را داریم. رزین اپوکسی مایع برای صنعت کفپوش و رنگ و رزین های جامد محلول در زایلن برای رنگ های صنعتی از عمده تولیدات پر مصرف در بخش رزین اپوکسی می باشد.

در سال گذشته با تحقیق بازاری که انجام دادیم و برای افزایش سهم در بازار داخلی و رفع نیاز کشور به واردات محصول رزین های اپوکسی جامد سنگین برای رنگهای پودری و هیبریدی را پس از انجام تحقیقات و آزمون های چند ماهه تولید کردیم. با دو مصرف کننده بزرگ کار می کردیم و نهایتا توانستیم تاییدیه لازم را دریافت کنیم و مواد را در بورس عرضه کنیم. رزین های جامد سنگین بازاری در حدود 3000 تن در سال را دارند.

گرید دیگری که که انتهای سال گذشته در بخش پلی کربنات به سبد محصولا افزوده شده پلی کربنات گرید لنز خودرو است که هم در صنعت خودرو و هم در صنعت الکتریکی کاربرد فراوان دارد. کار بیسیار خوب و نوآورانه ای بود. چنذین ماه مطالعات تحقیقاتی و انجام تستهای آزمایشگاهی بطول انجامید و توانستیم با همکاری برخی از مصرف کنندگان نهایی مشخصات فنی محصول را ارتقاء بدهیم و پس ار اخذ تاییدیه مشتریان آن را در بورس عرضه نماییم. مصرف این گرید  بالغ بر 7000 تن در سال است و امیدواریم واردات این محصول کمتر شود و کل نیاز کشور از طریق پتروشیمی خوزستان تامین شود. تولید این دو گرید از افتخارات این شرکت می باشد.

 

بسپار- برخی از مشتریان محصولات شما معتقدند مثلا رزین های e6 اسپشیال وقتی به جامد تبدیل می شود در رنگ پودری ایجاد زبری می کند. در حالیکه با رزین های کومهو چنین مشکلی نداشته اند.

صالح احمدی: خب ببینید تبدیل این رزین مایع به رزین با وزن مولکولی بالا خودش نیاز به دانش فنی شرایط خاص و  دقیق واکنش و عملیاتی دارد. رزین E6 در کفپوش ها و رنگ کاربرد دارد که مصرف کنندگان بزرگ آن در داخل کشور هیچ مشکلی با آن ندارند و اصولا در مورد مصرف اینها زبری معنا ندارد.

پیشنهاد می کنم دوستان از رزین پودری ما استفاده کنند. تبدیل رزین مایع به جامد در حجم کم  مقرون به صرفه نیست. پتروشیمی خوزستا به دلیل Economy of scale  می تواند رزین اپوکسی مورد نیاز بازار را به صورت اقتصادی تر و کیفی تر تولید کند و پاسخگوی کلیه مشکلات فنی مشتریان خود می باشد.

 

 

بسپار- آیا وابستگی پتروشیمی خوزستان در مواد اولیه به خارج از کشور، در شرایط فعلی مشکلی برای تولید محصول ایجاد نکرده است؟ بحث تحریم ها و …

صالح احمدی: ترجیح می دهم به مساله تحریم ها وارد نشوم، ولی  اعتقاد دارم تحریم هم تهدید و هم فرصت است و اتفاقا من فرصت را در آن پررنگ تر می بینم. تلاش کرده ایم با عرضه مداوم تنشی در بازار ایجاد نشود. سخت شدن واردات محصول هم فرصتی برای تولید داخل، رونق آن و خوداتکایی و خودکفایی بیشتر ایجاد می کند.

بسپار- در خصوص پلی کربنات تولید کننده های زیادی در دنیا وجود ندارد و یک محصول کاملا مهندسی است …

صالح احمدی: بله درست است. رزین های اپوکسی در خیلی کشورها تولید می شوند اما پلی کربنات واقعا تولیدکننده های انگشت شماری در دنیا دارد.  60 درصد پلی کربنات دنیا توسط دو شرکت سابیک (جنرال الکتریک سابق) و Covestro (بایر سابق) تولید می شود. یک سری شرکت های کره ای هم پلی کربنات تولید می کنند ولی در خاورمیانه ما اولین تولیدکننده پلی کربنات هستیم که از MFI یک تا 25 یعنی از گرید های تزریقی و اکستروژن و بادی را می توانیم تولید کنیم. بیشتر تولیدات ما در حال حاضر برای تولید ورق های تخت، مولتی دیوارها ، صنایع ساختمان و صنایع الکتریک و صنعت خودرو به کار می رود. در بحث کامپاندها (آمیزه ها) هم سه خط تولید داریم که امسال جدی تر روی تولید آمیزه های برپایه پلی کربنات کار خواهیم کرد.

PC بسیار به دما حساس است و زرد می شود و برای کاربردهایی مثل چراغ خودرو که با قطعه سازان بزرگ کشور کار می کنیم گرید مناسب را تولید کردیم و در حال حاضر از محصولات ما استفاده می کنند و مشکل زردی بر طرف شده و در برابر اشعه ماورای بنفش مقاوم است. یا مثلا برای کلید و پریز که رنگ همانندی در آنها اهمیت دارد PC های سفید را توسعه دادیم.  

تجهیزات کامپوندینگ پتروشیمی خوزستان از پیشرفته ترین تجهیزات در کشور است و امکان تولید بسیاری از آمیزه های پلیمری را دارد و خوشحال می شویم بتوانیم با صنایع پایین دست که دانش و تجربه اینکار را دارند همکاری داشته باشم و  مشتاقانه آماده شنیدن پیشنهاداتشان هستیم.

 

 

بسپار- صنایع پایین دستی اصولا دید خوبی نسب به ایجاد و راه اندازی واحدهای کامپادینگ در بالادستی ندارند و ایجاد این فضا را غیررقابتی می دانند …

صالح احمدی: نه، ما نه از  نگاه تجاری و نه از نظر اعتقادات شخصی به دنبال ورود به حوزه پایین دستی نیستیم. ولی واقعیتی که هست این است که در بخش هایی که در کشور زیرساخت آن ایجاد شده و در آن مزیت داریم، باید بتوانیم از آن استفاده کنیم. اتفاقا در نمایشگاه نفت  جلساتی با دوستانی داشتیم و تاکید کردیم که در صورتی که توانایی در کشور هست، ایجاد عین آن درست نیست. چون تقاضا در  بازار ثابت است و به این ترتیب ظرفیت دو واحد مشابه ایجاد شده، قطعا پایین خواهد آمد و این روی سودآوری و اقتصادی بودن آن تاثیر خواهد گذاشت.

ما حتی در خصوص کامپاند PC/ABS با توجه به اینکه یکی از شرکت های پتروشیمی در کشور متخصص تولید این گرید است وارد این بحث نشدیم و تا وقتی که پلی کربنات خود را از ما می گیرند، بهتر می دانیم در حوزه ای که تخصص دارند، آنها فعالیت کنند. ولی در صورتیکه ما بتوانیم با دانشی و تجهیزاتی که در اختیار داریم گرید های خاصی از آمیزه های پلیمری مورد نیاز کشور را تولید کنیم و تقاضا برای آن وجود داشته باشد این کار را انجام می دهیم.

 

بسپار- در بحث عرضه پلی کربنات که این روزها بازار نسبتا پر تب و تابی هم دارد، نظر شما چیست؟ چرا این التهاب ایجاد شده و پیش بینی می کنید چه وقت فروکش کند؟

صالح احمدی: ما سال گذشته در حدود 3500 تن PC در بازار داخل فروختیم و عمده تولید خود را صادر می کردیم. ارزهای دولتی که آمارش هم موجود است، موجب می شد تا واردات برای واردکنندگان جذابیت داشته باشد. از ما اصولا نمی خریدند. بعد از نمایشگاه رنگ و رزین تهران در بهمن ماه سال گذشته مشتریان رزینی و همینطور پلی کربنات را دعوت کردیم و دلیل عدم خرید را پرسیدیم. دغدغه هایی داشتند که تلاش کردیم خیلی از آنها را مرتفع کنیم و اقبال بهتر شد. از بهمن تا الان آمار تقریبی ما از فروش 3000 تن پلی کربنات است.

 

بسپار- یعنی در کمتر از سه ماه معادل فروش سالیانه …

صالح احمدی: بله. کف عرضه ما به طور متوسط 200 تن در هفته بوده که اگر به آمار و ارقام متوسط در چندین ماهه گذشته نگاهی بیاندازیم می بینیم که رعایت کردیم ولی تمایل از پیش از عید خیلی زیاد شد و ما هر چه PC عرضه می کردیم می خریدند و تقاضای بیشتر هم وجود داشت. خب از یک طرف ما باید موازنه ارزی را برقرار کنیم و از طرف دیگر عظش بازار را بنشانیم. تلاش داریم عرضه را در دو هفته آینده عادی کنیم. ما برای بهینه سازی هایی در واحد، نیاز داشتیم با ظرفیت کمتر کار کنیم و کف عرضه را هم رعایت کنیم ولی مشکلات رفع شده است و دو هفته دیگر با عرضه مناسب و بالاتر از کف عرضه در بورس حضور خواهیم داشت.

در واقع می توانستیم عرضه را بیشتر کنیم ولی آن وقت یک جایی باید قطع می کردیم و این باعث نارضایتی و تشنج بیشتری در بازار می شد. عرضه حداقلی بهتر از عرضه صفر است.

 

بسپار- آیا در صورتیکه که کف عرضه را رعایت نکنید، اهرم های اجرایی و الزام آوری برای انجام تعهد وجود دارد؟

صالح احمدی: بله، البته که وجود دارد. اهرم فشار هم تا دلتان بخواهد روی سازمان های دولتی و نیمه دولتی هست. از نهادهای نظارتی مراجعه می کنند، اسناد و مدارک و آمار تولید و فروش را مرتب هم ارسال می کنیم، هم بازدیدهای مستمر از انبار و تولید و … وجود دارد.

 

بسپار- ولی آنچه که ما می بینیم نهایتا یک تذکر شفاهی و درخواست برای جبران است …

صالح احمدی: مردم از طرف خود مساله را می بینند. اگر میزان عرضه در بورس پایین باشد، می آیند و اطلاعات را می بینند و مجاب می شوند. الزاما ولی این اطلاعات امکان انتشار ندارد. موجودی انبارها را کنترل می کنند و فاکتورهای زیادی را با هم در نظر می گیرند تا قانع شوند. از نظر ما رضایت مشتری در الویت بسیار بالا وجود دارد و هیچگونه نهاد نظارتی هم وجود نداشته باشد بصورت اخلاقی خود را متعهد نموده ایم که رابطه مدت دار با مشتری ها ایجاد نماییم.

 

بسپار- آیا پتروشیمی خوزستان (یا هر پتروشیمی دیگری) امکان عقد قراردادهای مستقیم را با مشتریان دارد؟

صالح احمدی: این سوال خیلی خوبیست. تمایل ما در پتروشیمی خوزستان فروش مداوم و رگولار و تمایل مصرف کننده ها هم تامین منظم و برنامه دار است. منطقی نیست هر هفته تن و بدن مشتری بلرزد که آیا مواد در بورس گیرش می آید یا نه؟! ما جلسات متعددی با بورس داشتیم و امکانی تحت عنوان قرارداد پریمیوم  وجود دارد که مصرف کننده بتواند بر اساس پروانه بهره برداری و با شرایط یکسان اعلام شده در بورس کالا، اعلام نیاز کند مثلا 50 تن در ماه یا 100 تن در ماه. ما هم ضمن تامین این درخواست ها و کسر از کف عرضه، بقیه را به صورت اسپات در بورس عرضه کنیم. امیدواریم طی همین هفته های آتی بتوانیم اولین عرضه قراردادی را داشته باشیم. تصور می کنم که مصرف کنندگان در این حالت کارمزد کمتری را هم به بورس می پردازند و مهم تر اینکه هم برای آنها و هم برای ما اطمینان خاطر می آورد.

ببینید ما برای مصرف کننده داخلی چندین مزیت داریم. اول اینکه تامین مداوم را تضمین می کنیم. همچنین مصرف کننده به جای واردات با تناژ بالا، می تواند در تناژ پایین حتی در حد چند تن از ما خرید کند که در واردات امکانپذیر نیست. کارشناسان فروش ما هم با هر مشتری هر ماه دست کم یک  تا دو بار بار صحبت می کنند و حتی مراجعه حضوری دارند.  اگر مشکلاتی وجود داشته باشد، کارشناسان فنی ما در محل آن شرکت حاضر می شوند و در واقع ارایه خدمات پس از فروش ما کاملا رقابتی و به نفع تولیدکننده داخلی است. در مواردی که سلف می فروشیم نهایت همراهی را با مشتری داریم که در صورت امکان زودتر و در زمان نیاز تحویل را انجام بدهیم. دلیل این کارها هم این است که ما فکر می کنیم چه نهاد نظارتی بهتر از خود بازار؟ اگر ما نتوانیم برای مشتری ارزش آفرینی کنیم، کیفیت، تامین و خدمات درستی نداشته باشیم، خب ما را جایگزین خواهند کرد. ما روزانه تعامل و رضایت مشتری را رصد می کنیم.

ما به مشتری از قله قاف نگاه نمی کنیم.

در کتابی خواندم که شانس برای همه آدم ها و بیزینس ها وجود دارد، هم برای آدم های و بیزینس های موفق و هم برای غیر آنها. مهم اینست که بتوانیم از آن فضا استفاده کنیم. واحدهای کوچک به مقتضای کوچکی چابکتر هستند، و نسبت به تغییرات واکنش سریعتری دارند. در حالیکه واحدهای بزرگ بروکراتیک هستند و در برابر تغییرات چقر. ما خود را بین پتروشیمی های بزرگ و واحدهای کوچک می دانیم و از اوضاع اقتصادی فعلی برای رونق تولید داخلی و رفع نیاز کشور به واردات کالای مشابه بهره برداری خواهیم کرد.

 

بسپار- در خصوص صادرات برنامه امسال شما چه هست؟

صالح احمدی: برای صادرات برنامه داریم. امسال با بهینه سازی هایی که  انجام شده درصد تولید بالاتری خواهیم داشت. اولویت ما تامین بازار داخل خواهد بود. هر چند شرط تامین ارز و تامین خوراک را هم در نظر داریم. ما در اسفندماه گذشته برای تامین بازار داخلی از برخی فروش های صادراتی گذشتیم. به هر حال فکر می کنم با افزایش ظرفیت پتروشیمی خوزستان خواهیم توانست هم بازار داخل و هم صادرات را مدیریت کنیم.

 

بسپار- نکته ای هست که تمایل داشته باشید در پایان مطرح کنید.

صالح احمدی: دعوت می کنم از همه مشتریان که از کارخانه پتروشیمی خوزستان بازدید نمایند  و تاکید می کنم که در پتروشیمی خوزستان به روی همه مشتریان باز است. گوش ما آماده شنیدن انتقادها و پیشنهادهاست. پتروشمی خوزستان نیروهای جوان، با انگیزه، با تجربه، خونگرم و دلسوزی دارد و مزیت اصلی ما همین است و هرگونه پیشرفتی که اتفاق افتاده حاصل زحمات ایشان بوده است.

نکته ای که دوست دارم به گوش مسوولین در وزارت صنایع برسد این است که به رغم اینکه ما مثلا رزین اپوکسی و پلی کربنات تولید مناسب و کیفی و ساختار و تشکیلات کنترلی بسیار خوبی داریم، متاسفانه عده ای همچنان واردات می کنند. درخواست ما از وزارت صنایع این است که اگر کسی درخواست واردات   محصولات مشابه ما را  داشت، به ما ارایه بدهند اگر ما نتوانستیم به میزان لازم و با کیفیت مناسب عرضه کنیم آن وقت برای آن گرید خاص و برای آن مقطع زمانی مجوز واردات بدهند. نه اینکه ما تولید کنیم و حمایتی از ما وجود نداشته باشد. اگر ما عرضه نکنیم، مطمئن باشید با قیمت های چند برابری محصولات وارداتی در بازار جولان خواهند داد.

تقاضا داریم با ما مهربانتر باشند. اصلا چرا باید وارداتی باشد در سالی که رونق تولید داخلی نام گرفته است و پتروشیمی خوزستان با سرمایه کشور ساخته شده با ظرفیت کمتر کار کند؟

ما حتی از سوی برخی تولیدکنندگان درخواست ماهانه 15 تن از یک رزین سنگین داریم که اتفاقا تولید آن هم بسیار سخت است و شما می دانید که تغییر گرید کار آسانی نیست ولی ما انجام می دهیم و با علاقمندی به مشتری ارایه می کنیم. حتی اعلام کردیم اگر مشکلی هست، حاضریم با  دانشگاه های بنام کشور در صنعت پلیمر و رنگ پروژه های مشترک تعریف کنیم و خیال مصرف کننده بابت محصولی که از ما می خرد، راحت باشد.

در نهایت امیدواریم با به کارگیری ظرفیت های موجود در کشور، توانمندتر شویم.

 

بسپار- با تشکر از شما برای حضور در این گفت و گو.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا