اخبار

گفت و گوی بسپار با دکتر ناسوتی، مدیرعامل سیماب رزین در آستانه نمایشگاه رنگ و رزین تهران: در شرایط قعلی کارآفرینی برون سازمانی را توصیه نمی کنم

 بسپار/ ایران پلیمر دکتر سامرند ناسوتی، تحصیلات خود را در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در رشته ی برق آغاز کرد. وی در مقطع کارشناسی ارشد رشته ی مدیریت بازرگانی  MBA داشنگاه امیر کبیر را برگزید و برای ادامه ی تحصیل در مقطع دکتری در رشته ی مدیریت کسب و کار به دانشگاه بوردو فرانسه رفت. وی 12 سال در زمینه ی مهندسی برق، ابزار دقیق و مهندسی فرآیندها در صنعت مشغول به کار بوده و از سال 92 فعالیت مدیریتی خود را آغاز کرده که در زمینه های مدیریت استراتژیک و مدیریت منابع انسانی بوده است.

ناسوتی شرکت آتی اندیشان باران را تاسیس کرد که بعد از چندی فعالیت این شرکت متوقف شد. در چهار سال گذشته نیز سمت های قائم مقام مدیرعامل و مدیر عاملی شرکت های مختلف را دارا بوده و هم اکنون مدیرعامل شرکت سیماب رزین است.

 

بسپار- از چه وقت سکان دار شرکت سیماب رزین شدید؟ و برنامه های بلندمدت شما برای این شرکت چیست؟

ناسوتی: از آغاز به کار من در سیماب رزین نزدیک به دو سال می گذرد که در سال اول به عنوان قائم مقام مدیرعامل و هم اکنون به عنوان مدیرعامل و مدیر ارشد اجرایی شرکت در خدمت این مجموعه هستم. برنامه ی ما به طور کلی توسعه ی هر چه بیشتر سیماب رزین است. این توسعه، همگون و در دو حوزه ی بازار و محصولات خواهد بود که فاز اول آن تا پایان امسال به مرحله ی اجرا در خواهد آمد. همچنین بنا داریم تا در جهت توانمند سازی شرکت و تقویت نیروهای شرکت بیش از پیش تلاش کنیم تا ضمن تحقق بخشیدن به اهداف توسعه ای خود، در بازار های انحصاری سیماب هم فعالیت های بیشتری داشته باشیم.

 

بسپار- صادرات شرکت سیماب رزین (که قابل توجه هم بود)، در سال 96 به کشور سوریه متوقف شد، آیا با آرامش نسبی در این کشور این امر از سر گرفته شده است؟ به طور کلی صادرات سیماب در چه وضعیتی است؟

ناسوتی: ما از آبان ماه سال گذشته این امر را مجددا” از سر گرفته ایم و از طریق نماینده ای که در این کشور داریم توانسته ایم به بازار های خوبی دست پیدا کنیم. همچنین در حال حاضر به کشور های عراق و ترکیه نیز صادرات داریم و در حال رایزنی برای آغاز صادرات خود به کشور آذربایجان هستیم.

 

بسپار- ایا سیماب رزین برای بومی سازی اقلام وارداتی مورد نیاز در حوزه ی فعالیت خود برنامه ای را دنبال می کند؟

ناسوتی: مواد اولیه ی تولید رزین های اکریلیک پایه آبی، مونومر ها و افزودنی هایی مانند ضد کف ها، شتابدهنده ها و کاتالیست ها و … هستند. تولید گروه اول توسط شرکت های بزرگ مانند پتروشیمی ها صورت می گیرد و امکان تولید آن در شرکت هایی مانند سیماب وجود ندارد. در حال حاضر نیز در کشور دو منومر تولید می شود و سایر مونومرها به دلیل نبود تکنولوژی و یا به صرفه نبودن تولید در دستور کار پتروشیمی های کشور نیست. به عنوان مثال مونومر بوتیل اکریلات در کشور تولید نمی شود. به طور کلی سیماب تولید مواد اولیه ی این چنینی را دنبال نمی کند و تنها تمرکز ویژه ای بر رزین های اکریلیک پایه آبی و مواد افزودنی دارد.

 

بسپار- آیا همچنان با شرکت های ایتالیایی و اسپانیایی در زمینه ی انتقال دانش فنی مشغول به همکاری هستید؟

ناسوتی: بله، این همکاری همچنان ادامه دارد و وسیع تر نیز شده است. اما تغییراتی نیز در آن رخ داده. سیماب رزین همواره در تلاش بوده تا به طرق مختلف تحریم ها را بی اثر و انتقال تکنولوژی روز به کشور را محقق سازد.

 

بسپار- چرا به عقیده ی عده ای، صنعت رزین کشور کمتر توسعه یافته است و هنوز راه های زیادی برای پیمودن در این عرصه وجود دارد؟

ناسوتی: به عقیده ی من صنایعی رشد می کنند که بازارهای جذابی برای سرمایه گذاری داشته باشند. به طور کلی حجم بازار رزین کشور وسعت چندانی ندارد. رابطه ی مستقیمی بین وسعت یک بازار و توسعه یافتگی شرکت های این حوزه وجود دارد. به عنوان مثال بازار رزین های اکریلیک پایه آب کشور 50 تا 60 هزار تن در سال است. در حالی که در کشور های همسایه شرکت هایی هستند که به تنهایی در سال 100 هزار تن رزین تولید می کنند و این رقم در کشور ما در ایده آل ترین شرایط مصرف، 70 هزار تن در سال است. به همین علت سرمایه گذاران و کارآفرینان رغبت چندانی برای حضور در این عرصه ندارند و فعالین این صنعت معمولا” شرکت هایی هستند که از دیرباز فعالیت خود را آغاز کرده اند و توانسته اند بازارهای سنتی خود را حفظ کنند. در نتیجه من بازار رزین کشور و صنایع پایین دست آن را در زمره ی صنایع پیشرفته نمی دانم اما معتقدم که آینده ی خوبی در انتظار این صنعت است.

 

بسپار- شاید یکی از دلایل آن نگاه صرف به بازار داخل از سوی تولیدکنندگان باشد.

چه موانع احتمالی در حال حاضر برای صادرات وجود دارد؟

ناسوتی: چه در داخل کشور و چه در کشور هایی که به آن ها صادرات داریم استاندارد های خاصی برای رزین ها و مواد شیمیایی وجود ندارد.

موانعی برای صادرات در زمینه های گمرکی و ارزش کالاهای صادراتی بود که با رایزنی های زیاد توانستیم این مشکل را از سر راه برداشته و با کاهش ارزش صادراتی محصولات خود بتوانیم به صورت فعال در بازار های هدف حاضر و صادرات را با جدیت دنبال کنیم.

 

بسپار- در حال حاضر جهت گیری صنعت رزین در دنیا چگونه است و آیا ایران با این جهت گیری همسو است؟

 

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 206 دوماهنامه بسپار که دراوایل آذرماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا