اخبار

گفت و گوی بسپار با دکتر میلاد مهران پور، رییس هیات مدیره هلدینگ دانا پلیمر: صنعت پزشکی، صنعت برق و روشنایی و صادرات گام های بعدیست

بسپار / ایران پلیمر فرصتی دست داد تا در نمایشگاه ایران پلاست با دکتر میلاد مهران پور رییس هیات مدیره هلدینگ دانا پلیمر گفت و گویی داشته باشیم. وی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز هست. 
این مجموعه برای نخستین بار در قالب هلدینگ خود در این نمایشگاه حضور داشت. دانابسپار قدیمی ترین شرکت این هلدینگ است. 
دکتر مهرانپور گفت: در شركت دانابسپار تلفيق دانش مهندسی و تجربه موجب شده است امكان انجام پروژه ها به نحو مطلوب از مرحله طراحی تا توليد انبوه با تكنولوژيهای تزريق پلاستيك، اكستروژن، بادی و … فراهم شود. در ابتدای شروع هر پروژه ضمن برگزاری جلساتی با كارشناسان مشتری نقطه نظرات مشتری دريافت شده و كارشناسان، پيشنهادات خود را در موارد مختلف از جمله انتخاب مواد، تعيين تلرانسها، بهينه كردن عملكرد قطعه و … اریه می کنند. پس از تكميل طرح محصول، طرح قالب نهايی شده و با نظارت مهندسی بر كليه عمليات قالبسازی، قالب قطعه و تجهيزات مورد نياز توليد آماده می شود.
ما به طور عمده، تولید کننده قطعات پلاستیک و لاستیک در صنعت خودرو هستیم و همانطور که قبلا اشاره کردم، همه فرآیندها ی پلیمری را داریم.
شرکت دانا طب بسپار، شرکت دیگری است که تولید کننده قطعات و مجموعه‌های پزشکی و بهداشتی است.
شرکت دانا پلیمر فناور با کمک نیروهای متخصص خود در رشته‌های گوناگون همچون پلیمر، الکترونیک، مکانیک، فیزیک، شیمی و علوم مدیریتی سعی بر توسعه و تولید محصولات تکنولوژیک چند رشته‌ای کرده است.
توسعه دانا، با توجه به نیازهای روز افزون بخش تولید به کاهش هزینه ها، حل مشکلات پیچیده فنی و طراحی و توسعه محصول، تیم توسعه دانا بر آن شده تا برای اولین بار در ایران خدمات مهندسی مجازی را به صورت گسترده در صنعت پلیمر و صنایع مربوطه ارایه کند. تمامی این خدمات به صورت آنلاین و تحت وب با قابلیت دسترسی 24 ساعته از هر نقطه ای از کشور و جهان ارایه می شود.
مانا پاک دانا، در حوزه بسته بندی  فعالیت دارد که امیدواریم در اینده توسعه بیشتری روی آن داشته باشیم. دانا ماشین هم به عنوان تامین کننده ماشین آلات در صنعت پلاستیک فعالیت می کند.
پلیمر پیشرفته دانا هم یک شرکت دانش محور در حوزه تولید و تأمین مواد اولیه پلیمری با عملکرد بین‌المللی و به ویژه با تمرکز بر منطقه خاورمیانه است. این شرکت نه تنها تأمین کننده تخصصی مواداولیه بلکه ارائه دهنده راه‌حل‌های نوآورانه در جهت حل مشکلات پلیمری مشتریان به شمار می رود. 
از دوماه قبل کار گروه صادرات در هلدینگ به وجود آوردیم تا بتوانیم به صورت جدی تر روی موضوع صادرات کار کنیم.
بسیار علاقه مند هستیم روی مواد اولیه مصرفی مجموعه کار کنیم چون در داخل پلیمرهای مهندسی تولید نمی شود و مشکلات زیادی برای تامین و واردات آنها داریم. به گونه ای که گاهی حتی به تعطیلی خط هم انجامیده است. 
دکتر مهرانپور در ادامه گفت: یک تاثیر تحریم ها که در نمایشگاه هم شاهدش بودیم، تولید داخلی محصولاتی بوده که در گذشته شرکت ها وارد می کردند. می بینیم که شرکت ها به فکر ساخت داخل هستند. این موضوع خوب است به شرطی که حتی اگر تحریم ها هم برداشته شد محصولاتی را که توانایی تولیدش را داریم وارد نکنیم!
محصولات جدیدی که در نمایشگاه از آنها رونمایی کردیم، محصولات پلیمری پزشکی ما بوده که به تازگی به سبد تولیدات شرکت اضافه شده است. در بخش صنعت برق و روشنایی هم قطعات یک جزیی و دو جزیی و پروفیل های اکسترودی جدیدی معرفی کردیم. 
یک نوع خمیر پلیمری در صنعت برق (هادی حرارت ) است که در ایران کسی آن را تولید نمی کند و همیشه وارداتی بوده. ما این را برای اولین بار در واحد تحقیق و توسعه به صورت قابل رقابت با محصولات وارداتی تولید کردیم که 2 ماه دیگر در نمایشگاه صنعت برق از آن رونمایی خواهیم کرد. 

دکتر مهرانپور در پایان گفت: صنعت پلیمر کاربرد فراگیری در سایر صنایع نیز دارد و برای آن آینده خوبی متصور هستم. 
بر خلاف اینکه برخی دوستان بعد از پایان تحصیلاتشان می گویند بازار کار خوب نیست، با توجه به تخصصی که به دست می آورند، می توانند خودشان ایجاد اشتغال کنند. مثل بسیاری از دیگر دانش آموختگان مهندسی پلیمر. 
در هر حال بازار سنتی پلیمر از نظر حجم بازار، بزرگ تر از بازار تخصصی پلیمر است.
اما چون متخصصین پلیمر رو به افزایش هستند، آهسته آهسته حجم بخش غیرتخصصی پلیمر را هم ارتقای دانش می دهند و همین موضوع باعث می شود که بازار روبه رشد برود.
به نظر من سطح تخصصی پلیمر هرسال نسبت به سال قبل تغییر می کند و روبه رشد است.
او در خصوص کار افرینی بیشتر توضیح داد: کارآفرینی فرمول ندارد. تنها ابتکار و خلاقیت است که در جامعه ما بخش خلاقیت متاسفانه خیلی ضعیف است.
در یک تحقیق مدیریتی که انجام دادیم نتیجه آن بود که همه منتظر هستند یک کاری انجام شود و همه همان  را کپی کنند!
ولی اسم این، کارآفرینی نیست. 
کارآفرین کسی است که کاری را آغاز کند که پیش از آن انجام نشده باشد.
ما  حتی  در مدارس هم به خلاقیت توجه نمی دهیم و آموزشی در این خصوص نداریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا