اخبار

گفت و گوی بسپار با دکتر منوچهر خراسانی: پژوھشگاه ھا هم به دنبال دانشگاه ها، فقط مقاله نویس شده اند!

بسپار / ایران پلیمر دکتر منوچھر خراسانی متولد 1345 در شھر تھران و فارغ التحصیل دبیرستان ھدف شماره 4 است. دوره ھای کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا را در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گذرانده و در نھایت ھم در ھمین دانشگاه به عضویت ھیات علمی درآمده است.
وی مشاور، معاون تکنولوژی و سهام دار شرکت سیماب رزین نیز هست. 
وی در مورد آغاز فعالیت خود در این شرکت می گوید: 

خراسانی: در دوره کارشناسی با شرکت سیماب رزین آشنا شدم و ھمکاری خود را شروع کردم. به این ترتیب پروژه ھای دوره کارشناسی ارشد و دکترای خودم را ھم در زمینه پلیمریزاسیون امولسیوني انتخاب کردم. در تمام این سالھا، ھم در زمینه آموزشی و ھم در زمینه صنعتی فعالیت تخصصي من رزین ھای اكریلیك پایه آبی و حلالي بوده است. خوشبختانه اوایل امسال ما سی امین سال تاسیس سیماب رزین را در كنار مشتریان جشن گرفتیم.
شركت سيماب رزين توليد كننده ي رزينهاي اكريليك امولسيوني است كه در سال ٦٨ تاسيس و در سال ٧٢ به بهره برداري رسيد و در طول اين سالها در صنايع الياف بي بافت، چاپ روي كالاهاي نساجي و كاغذ، انواع چسبهاي فشار حساس، رنگ، تكميل چرم، غلظت دهنده، صنايع شوينده و بسياري از كاربرد هاي تخصصي بيش از ١٢٠ محصول دارد و به عنوان متنوع ترين توليد كننده رزينهاي ااكريليك در منطقه ي خاور ميانه مطرح است. كارخانه داراي چندين سايت تحقيقاتي پيشرفته بوده و از متخصصين حاذقي بهره مي برد. دفتر مركزي هم داراي دپارتمانهاي مختلفي در بخش فروش، بازرگاني و بخش مالي است. با داشتن سيستم ايزو در بخش صادرات نيز موفقيتهاي چشمگيري داشته ایم.

بسپار- بیشتر خود را استاد دانشگاه می دانید یا یک متخصص و کارشناس ارشد صنعتی؟
خراسانی: حضور من در کارخانه شھر صنعتی ساوه از سال 1370 بود. بعد در سال 73 که کارشناسی ارشد را گرفتم به عنوان استاد سرباز در دانشگاه آزاد ساوه مشغول به تدریس شدم و بعد از اتمام سربازی تا حدود 10 سال در همین دانشگاه، عضو ھیات علمی بودم. البته به صورت پاره وقت ھم در دانشگاه امیرکبیر تدریس و در پروژه ھاي دانشجویي کمک می کردم. در سال 88 به عضویت ھیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر درآمدم که تا امروز ادامه داشته است. علاقه زیادی به مباحث آموزشي دارم، ولی ما خیلی کارھای موفقی را در پژوھش ھای شرکتی و صنعتی در شرکت سیماب رزین داشتیم که یكي از انھا منجر به تاسیس شرکت تاك رزین شد. در این مدت کارھای زیادی را انجام دادیم. در شرایط فعلی مشاور تكنولوژي سیماب رزین هستم. با این اوصاف ھم فردي دانشگاھي و هم البته صنعتي خود را می بینم. برایم بسیار خوشایند است كه تبلور مطالعات دانشگاھي ام را در صنعت شاهد باشم.

بسپار- سیماب رزین دو گونه رزین پایه آب اکریلیک و پلی یورتان تولید می کند. تفاوت ھا و ویژگی ھای این دو خانواده چیست؟
خراسانی: رزین ھای پلی یورتان پایه آبی را اخیرا شروع به تولید کرده ایم، یعنی در 30 سال گذشته شرکت سیماب رزین تنھا تولید کننده رزین ھای اکریلیک با تکنیک امولسیوني بوده است. اما به دلیل کشش بازار و تقاضای مشتریان، ما دانش فنی تولید رزین ھای پایه آبی تحت عنوان پراکنه ھای پایه آبی پلي یورتانی را از اسپانیا دریافت کردیم. من چون در این زمینه دو دانشجوی کارشناسی ارشد و اخیرا یک دانشجوی دکترا فارغ التحصیل کردم و حدود 10 سالی است که مطالعه در زمینه PUD ھا را شروع کرده بودم. البته بازار مصرف آن به گستردگی رزین ھای اکریلیک نیست، اما از نظر دانش فنی به نظرم پیچیده تر و مدرن تراست. 
خوشبختانه دانش فني خلق شده در دانشگاه در زمینه ورنی ھای چرم و پرایمرھای چرم توسط چند مصرف كننده در چرم شھرورامین مورد تایید قرار گرفت ولي به دلیل تحریمھا و مشكلات تامین مواد اولیه ھنوز به مرحله تولید نرسیده ایم. اخیرا پس از اخذ تكنولوژي تكمیلي از اسپانیا سفارش مواد اولیه داده ایم. ھر چند بازار خیلی بزرگی براي آن متصور نیست، ولی خوب به دلیل اینکه این بازارھای کوچک ھم به طور کلی وابستگی خارجی داشت، خیلی خوشحالم که به عنوان اولین تولیدکننده رزین ھای پایه آبی پلی یورتانی وارد این صنعت شدیم. 
از نظر خواص پلی یورتان ھا به طور کلی با اکریلیک ھا متفاوت ھستند و نقطه اشتراک آنھا پایه آبی بودن ھست و نقطه اختلاف آنھا ویژگی ھای فنی آنھا است. به طور کلی رزین ھای پلی یورتان ویژگی ھای فنی سطح بالاتری از اکریلیک ھا دارند و برای ھر کاری که ارزش بالایي داشته باشد، قابل مصرف ھستند. اکریلیک ھا در کارھای جنرال و در کارھای عمومی که ما حداقل عملکردھا را از آنھا انتظار داریم، کاربرد دارند و قیمت آنھا ھم طبیعتا پایین تر است. شاید از نظر حجم مصرف من فکر می کنم که اکریلیک ھا در حدود 15 تا 20 برابر پلی یورتان ھا مصرف داشته باشند، اما جاھایی که ما به وظایف عملکردي خاص نیاز داشته باشیم که اکریلیک ھا زیاد پاسخگو نیستند، مثل استحکامات کششی و بحث ھای چسبندگی و چسبناكي سطحي و یا مباحث براقیت و براقیت ھای بالا، به خصوص كمتر با رزینھاي پایه آبی قابل حصول است و فقط پلی یورتان ھا پاسخگو ھستند. 
ازنظر دوام و خش پذیری اینھا خواصی است که پلی یورتان ھا می توانند به خوبی ارائه دھند و اکریلیک ھا خیلی ضعیف تر ھستند. داریم در زمینه غلظت دھنده ھاي پلی یورتانی کار می کنیم. ما معمولا دانش فنی اولیه را از منابع خارجي دریافت می كنیم و خودمان در بخش تحقیق و توسعه روي آن كار می كنیم تا به اجراي آن مسلط شویم. در موردپلي یورتانھا چون خودم در ده سال گذشته از نظر  تئوری مسلط شده بودم در اجراي آن مشكل چنداني نداشتم.

بسپار-  آیا تولید برخی از افزودنی ها به معنی ورود شرکت سیماب رزین به این بازار است؟ یا صرفا به دنبال تولید داخلی برخی مواد اولیه هستید که به دنبال تحریم ها ورود آنها ممکن است سخت شده باشد؟ 
خراسانی: ما به طور کلی در صنعت رنگ و پوشش فعال ھستیم. این شامل رزین ھا، مواد پیگمنت ھا، مواد فیلری (پر کننده)، مواد افزودنی و حلال ھا می شود . این 5 جزء ھستند که پوشش ھا را می سازند. حالا در بعضی از پوشش ھا ممکن است بعضی از آنھا نباشد. مثلا در پوشش ھای پودری، حلالی دیگر وجود ندارد و یا در پوشش ھای تابش پز حلال جزیي از پوشش مي شود و نوع پخت آنھا متفاوت است و ویژگی ھای مختلفی دارند. در بین اینھا مشکل ترین بخش؛ تولید ادیتیو ھا یا مواد افزودنی است و به دانش فنی و تکنولوژی خیلی بالایی نیاز دارد. ما در ایران به طور خیلی پراکنده تولیدکننده مواد افزودنی داریم. یعنی ممکن است یک یا دو مورد تولید کنند. چون به آزمایشگاه و دستگاه ھای خیلی قدرتمند و ھمینطور به محققین توانمند و با دانش نیاز است و بعد خیلی نیازمند کار گروھی و جمعی است. این مشکلات برای خلق تکنولوژی است. اگر كسي یک نوع تکنولوژی را از خارج وارد کند و بسازد راحت خواهد بود. هر چند البته دسترسي به این تکنولوژی ھا کمتر امكان پذیر است. محققین ما بیشتر در زمینه مثلا دیسپرس کننده ھا اگر کار کرده اند، یکسری سنتز ھای ساده بوده. به طور کلی می خواھم بگویم که این کار شیمی فیزیک قوی می خواھد، یا گاھي رئولوژیست لازم است. این است که ھیچ تولید کننده ای در ایران در زمینه ادیتیوھا یا مواد افزودنی قوی نبوده، یعنی عملکرد مناسبی نداشته و بیشتر ادیتیو ھاي تخصصي قوی از خارج وارد می شوند.
سیماب رزین ھم مثل بقیه شرکت ھا بعضی از ادیتیوھا را در سالھاي گذشته توانست بسازد به ویژه آن بخشی که اکریلیکي بوده و تخصص خودش بوده است. مثل اصلاح كننده ھاي رئولوژي و یا در زمینه دیسپرسانت ھا و در زمینه سوپرپلاستي سایزر ھا خوشبختانه تحقیقات اخیر ما نتایج خیلی خوبي داد و مشتریان خوبی ھم پیدا کردیم. به طور تدریجی داریم وارد بازار می شویم و این خبر بسیار خوبی است. قبلا اینھا ھمه عموما از کره جنوبي و چین می آمدند و چند شرکت ھم تولیدات جزیی داشته اند و یا صرفا برای خودشان تولید می کنند که ما از آنھا اطلاعی نداریم. به ھر شکل سیماب رزین نمی تواند به طور کلی وارد تولید ادیتیو ھا بشود مگر آن بخشي را كه اکریلیکي یا پلي یورتاني باشند. نمونه ھایي را شناسایی کرده ایم و داریم آنھا را یکی یکی می سازیم.

بسپار- برای صنایع مختلف از نساجی تا کاغذ محصول دارید. با توجه به بازار آشفته امروز؛ آیا مثلا کارخانه ھای کاغذسازی از این رزین ھای داخلی استقبال می کنند؟
خراسانی:در زمینه کاغذ، اتفاقا سیماب رزین محصولات زیادی ندارد. حالا یک بخشی از کربن لس كپياست که آن ھم یک رزین تخصصی دارد که به طور خاص برای یک مجموعه در واحد تحقیق و توسعه خود ساختیم و چند سالي است كه تامین می كنیم. اما در زمینه نساجی در مورد چسب ھای فشار حساس در زمینه انواع تیکنرھا، ھم اکریلیکی و ھم پلی یورتان فعالیت خوبي داریم. در زمینه چسپ سیماب رزین پیشرفت خیلی زیادی داشته است و ما گریدھای خیلی زیادی در زمینه چسپ ھاي فشار حساس داریم. سیماب رزین بیشتر کارھای تکنولوژیکی و یونیك انجام می دھد که برایش سود بیشتری دارد و توانایی تولید آن را دارد. مثلا اخیرا یک شرکت تولید كننده ي كاغذ دیواري بود که از فرانسه دانش فني گرفته بودند. از سیماب رزین درخواست رزین کردند که مشابه آن را از آمریکا می آوردند. 
البته با واسطه یک شرکت کره ای ما آن رزین را طراحی کردیم كه موجب تعجب و البته خوشحالي آنھا شد. ما جلسات متعددی با آنھا  داشتیم و در واقع این محصول را برای آنھا ساختیم که الان در حال خرید ھستند و این خیلی خوشایند بود كه توانستیم آن را بسازیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا