اخبار

گفت و گوی بسپار با دکتر فاطمه گوهرپی رییس انجمن رئولوژی ایران: رئولوژی یک علم بین رشته ای است/ یکی از اهدافی که دنبال می کنیم شاناساندن جایگاه رئولوژی در صنعت است

بسپار/ ایران پلیمر انجمن رئولوژی ایران در سال 95 توسط جمعی از رئولوژیست های برجسته کشور تشکیل شده و هدف آن شناسایی دانش رئولوژی در بین جوانان و شناسایی بیشتر جایگاه آن در صنایع مختلف بوده است. تا امروز نیز دستاورد این انجمن برگزاری  3 دوره همایش ملی از سال 95 تا کنون بوده است.

گروه رسانه ای بسپار/ ایران پلیمر در گفت و گویی با رییس این انجمن، دکتر فاطمه گوهرپی از چند و چون برگزاری اولین کنفرانس بین المللی رئولوژی که 27 و 28 آذرماه در پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی برگزار می شود، پرسید. 

 

بسپار: این اولین دوره بین المللی این کنفرانس است، هدف از بین المللی کردن آن چه بوده است؟ آیا کنفرانس دیگری نیز در این شاخه برگزار می شود؟

گوهرپی: برگزار کننده این کنفرانس انجمن رئولوژی ایران است که عضویت کمیته بین المللی رئولوژی ICR را در کارنامه خود دارد و هدف از بین المللی بودن این همایش، گردهمایی رئولوژیست ها در سطح بین المللی و آشنایی علاقه مندان با فعالیت های به روز در سطح دنیا است.

 

بسپار: برگزاری این دوره با چه چالش ها و فرصت هایی همراه بود؟

گوهرپی: این اولین دوره ی بین المللی است و چالش های مختلفی از نظر اجرایی در پیش روی ما بوده اما فرصت های خوبی نیز به واسطه ی حمایت های پژوهشگاه پلیمر،  دانشکده ی مهندسی پلیمرامیرکبیر  و انجمن پلیمر پیش روی ما قرار گرفت و توانسته ایم حامیانی نیز از صنعت داشته باشیم . امید وار به برگزاری هر چه بهتر آن هستیم در این دوره با مطرح کردن رئولوژی به عنوان یک علم جدید، برای شناخته شدن هرچه بیشتر آن در صنعت تلاش خواهیم کرد.  یکی از چالش هایی همیشگی ناشناخته بودن این علم در بسیاری از شاخه های صنعت است. امید می رود که چنین همایش هایی باعث ارتقا و بهبود عملکرد صنایع شود.

 

بسپار: رئولوژی یک مفهوم کاملا” تخصصی  است. در راستای اهمیت آن در صنعت چه توضیحی می توانید بدهید و در این مسیر کنفرانس چه برنامه هایی خواهد داشت؟

گوهرپی: واقعیت این است که رئولوژی یک علم بین رشته ای است و اختصاص به صنعت پلیمر ندارد به همین دلیل  یکی از اهدافی که دنبال می کنیم شناخت جایگاه رئولوژی در صنایع مختلف است .یکی از برنامه ی ما در این همایش برگزاری یک پنل تخصصی تحت عنوان ارتباط رئولوژی با صنایع بالا دستی، میان و پایین دستی است.

 

بسپار: برنامه های کنفرانس بین المللی رئولوژی چه خواهد بود؟ و چه همکارانی در برگزاری داشته اید؟ و این که از کشورهای دیگر چند میهمان خواهید داشت؟

گوهرپی: سه سخنران اصلی این کنفرانس از دانشگاه UBC کانادا و ETH سوئیس و DTU  دانمارک خواهند بود. شش سخنران کلیدی  که از دانشگاه اسلو، آمریکا ، یونان، ترکیه، انگلستان دیدگاه های خود را در این کنفرانس به اشتراک خواهند گذاشت. 24 سخنرانی توسط اساتید و دانشجویان داخل کشور تدارک دیده شده است  و تعداد حدود 100 ارائه بصورت پوستر خواهیم داشت و نیز دو کارگاه  آموزشی قبل از کنفرانس برگزار خواهند شد.

 

بسپار: کارگاه های مذکور چه موضوعاتی دارند و چه اهدافی را دنبال می کنند؟

گوهرپی: هدف کارگاه ها با اهداف انجمن هم راستا است که ارتقا دانش رئولوژی و آشنایی بیشتر دانشجویان با علم رئولوژی را دنبال می کند. یکی از این کارگاه ها توسط فنگ برگزار خواهد شد که موضوعیت آن دینامیک بین سطحی در سیالات پیچیده و شبیه سازی عددی آن است. کارگاه دیگر ما نیز توسط پروفسور نیستروم برگزار و عنوان آن رئولوژی و ساختار پلیمرهای تجمیع شده و ژل های پاسخگو در محیط های آبی خواهد بود.

 

بسپار: ایا این کنفرانس به صورت سالانه برگزار خواهد شد؟

گوهرپی: امیدوارم که برگزاری این کنفرانس دو سال یکبار بصورت بین المللی باشد.

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا