اخبار

گفت و گوی بسپار با دکتر عبدالرضا راثی فرد، مدیرعامل پولاسا: باید خود را با تغییرات سریع این روزهای صنعت وفق دهیم

بسپار / ایران پلیمر بیش از چهار دهه است که از فعالیت شرکت پولاسا در عرصه ی صنعت پلیمر می گذرد. در این شماره که با رویکرد صنایع لاستیک منتشر می شود، گفت و گویی هم با این شرکت و دکتر عبدالرضا راثی فرد، مدیرعامل پولاسا در رابطه با وضعیت صنعت کشور در این شاخه داشتیم. 

وی در ایتدا درباره ی شرکت پولاسا می گوید: این شرکت در سال 1354 تاسیس و از قدیمی ترین تولید کنندگان شیلنگ و قطعات لاستیکی در کشور است. اتکای پولاسا همواره مبتنی بر نیروی جوان خود بوده و این شرکت کارنامه ی درخشان خود را مرهون تلاش این افراد می داند.

بسپار- شلنگ های تولیدی در پولاسا از چه پایه ای هستند و چه ویژگی هایی دارند؟
راثی فرد: در پولاسا شیلنگ های خودرویی، صنعتی، کشاورزی و … تولید می شوند که  فشار دمایی، جنس و کلاس دمایی، آن ها را به سه دسته تقسیم بندی می کند: بازه ی فشاری شیلنگ های تولیدی از منفی (خلاء و وکیوم ) تا فشار ترکیدگی 500 بار، کلاس دمایی ها از 40- تا 200 درجه ی سانتی گراد است و جنس شلنگ نیز با توجه به شرایطی که در آن قرار می گیرد (به عنوان مثال حلالهایی که با آن در تماس است) تعیین می شود، که بازه ی متنوعی دارد و از شاخص ترین انواع آن می توان به NBR, NR, EPDM, FKM, ECO و سیلیکون اشاره کرد. به طور خلاصه در پولاسا 2000 کد تولیدی با 40 نوع ساختار وجود دارد.

بسپار- برای چه خودروهایی قطعه تولید می کنید و با چه ظرفیتی؟
راثی فرد: در پولاسا امکان تولید تمام شیلنگ های مصرفی خودروهای تولید و مونتاژ داخل وجود دارد اما مشکل آن است که پس از رسیدن به درصد مشخصی از داخلی سازی (که از قبل برای خودرو ها تعریف شده) و اخذ تعرفه ی ترجیحی وارداتCKD روند داخلی سازی توسط خودرو ساز متوقف شده و بر این باور اند که از این نقطه به بعد داخلی سازی به دردسرش نمی ارزد! به همین علت است که شاهدیم برخی از قطعات خودروها با وجود این که می توانند در داخل تولید شوند وارداتی هستند.

بسپار- چه سهمی از بازار داخل به پولاسا اختصاص دارد؟ آیا در بازارهای صادراتی نیز حضور دارید؟
راثی فرد: در بازار داخلی دو مقوله ی بازار داخلی و بازار پس از تولید (After market) پیش روی ماست. شرایط فعلی خودرو سازان گسترشی را برای ما رقم نخواهد زد. از  بازار دوم نیز آمار و ارقام دقیقی در دسترس نیست اما با توجه به بررسی هایی که توسط خود شرکت انجام شده است در حوزه ی فعالیت های خود در زمره ی سه شرکت برتر هستیم.
همچنین در سالیان گذشته به کشور هایی مانند روسیه، عراق، آذربایجان و بوسنی صادراتی به صورت مستقیم و غیر مستقیم داشته ایم و توسعه ی صادرات را در پولاسا با جدیت دنبال می کنیم.

بسپار- تحریم ها و محدودیت های ارزی چه چالش هایی را برای شما ایجاد کرده؟ ایا گام هایی برای بومی سازی دانش، مواد و تجهیزات وارداتی برداشته اید؟
راثی فرد: انتقال ارز به داخل کشور و تخصیص ارز به صنایع، مشکلاتی از قبیل افزایش زمان دریافت مواد و کاهش تولید را به همراه داشته است. از سوی دیگر فرصت هایی نیز مبنی بر شکوفایی پتانسیل های داخلی و توانمندی های صنایع برای تامین نیاز داخل و نیز صادرات به کشورهای دیگر ایجاد شده است. امیدواریم این شرایط بعد از رفع تحریم ها پا برجا بماند و این تلاش ها به دست فراموشی سپرده نشوند. 
البته پولاسا بدون در نظر گرفتن شرایط کشور در بازه های زمانی مختلف گام هایی را در راستای بومی سازی برداشته و به موفقیت هایی نیز نایل آمده است که از جمله شاخص ترین آنها می توان به: تولید شیلنگ های سوخت سه لایه با ساختار NBR/CSM و سوخت رسانی CNG با استاندارد R110  و شیلنگ های چهارلایه با ساختار FKM/ECO اشاره کرد که همه ی این موارد برای اولین بار در کشور به دست متخصصین شرکت پولاسا اجرایی شده است. همچنین طرح هایی را نیز در دست اجرا داریم که پیشرفت های زیادی داشته و بعد از گذراندن تست های ازمایشگاهی آن ها را معرفی خواهیم کرد.

بسپار- به نظر شما بزرگترین چالش صنعت قطعه سازی خودرو در کشور چیست؟
راثی فرد: قطعه سازان دنباله رو خودروسازان هستند و هرچقدر خودروساز به سمت تولیدات روز حرکت کند متعاقبا ما نیز پیشرفت خواهیم کرد. این را هم اضافه کنم که صنعت خودرو سازی دنیا در حال حرکت شتابان  برای تولید خودرو های برقی و هیبریدی است و درصورتی که خود را با این حرکت همراه نسازیم صنعت قطعه سازی کشور نابود خواهد شد. ما باید نسبت به این شرایط منعطف باشیم در غیر این صورت شرکت های بزرگ ما نیز پایدار نخواهند ماند. 
مشکلات نخ نما شده ای نیز مانند نقدینگی و سرمایه ی در گردش برای تمام فعالین عرصه خودروسازی وجود دارد که ورود به آن ها تنها تکرار مکررات است.
بسپار- نقش ماشین آلات روز دنیا را برای تولید قطعات کیفی تا چه اندازه مهم می دانید و در مجموعه خود در این خصوص چه رویکردی دارید؟
راثی فرد: ما برای نوسازی ناوگان خود برنامه های از پیش تعیین شده داریم. برخی از ماشین آلات صنعت لاستیک تولید داخل هستند و کیفیت آن ها رضایت بخش است که از آنها استفاده می کنیم اما برای تامین ماشین آلاتی که مشابه داخلی ندارند همواره با چالش مواجه بوده ایم.

 

(ادامه دارد…(

 

 

 

متن کامل این مقاله را که در شماره   205 ماهنامه بسپار در نیمه آبان منتشر شده است، بخوانید.

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا