اخبار

گفت و گوی بسپار با دکتر عباس محمدی، دبیر پنجمين همايش ملی پليمر ايران (همپا 98): شعار ما، صنعت و دانشگاه همپا و همراه است

بسپار /  ایران پلیمر پنجمين همايش ملی پليمر ايران (همپا 98) از سوی انجمن علوم و مهندسی پليمر ايران با همکاری دانشگاه اصفهان برگزار می شود. 
این همایش طی روزهای 28 تا 30 آبان ماه 98 در محل دانشگاه اصفهان برپا خواهد بود. اين همايش شامل بخش نشست های تخصصی، سخنرانی های پژوهشی فناورانه، فن بازار و بخش نمایشگاه است.
دکتر عباس محمدی، دبیر اجرایی همایش در گفت و گویی با بسپار در این خصوص بیشتر برای علاقه مندان گفت.

محمدی: عباس محمدی هستم. عضو هیات علمی گروه شیمی پلیمر دانشگاه اصفهان. از سال 95 فعالیت خود را به عنوان استاد دانشگاه آغاز کردم. تحصیلات دوره‌ی کارشناسی را در رشته‌ی شیمی در دانشگاه دامغان، کارشناسی ارشد را در علوم و تکنولوژی پلیمر از پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و دوره‌ی دکتر را نیز در گرایش شیمی پلیمر در دانشگاه مازندران گذرانده‌ام. تحقیقات بنده بیشتر در زمینه ی پلی یورتان بوده که در این راستا 15 مقاله ی ISI و دو کتاب نیز تالیف کرده‌ام.

بسپار- آقای دکتر پنجمین دوره ی همایش ملی پلیمر به زودی برگزار می‌شود. در مورد این همایش، ادوار مختلف آن و چرایی برگزاری در شهر اصفهان کمی توضیح دهید.
محمدی: واقعیت این است که با توجه به پتانسیل بالای رشته مهندسی پلیمر و به پیشنهاد آقای دکتر نکومنش رییس انجمن علوم و مهندسی پلیمر کشور، قرار شد به صورت یک سال در میان، همایش به صورت بین المللی و ملی برگزار شود. امسال میزبان همایش ملی، دانشگاه اصفهان خواهد بود. 

بسپار- سرفصل های دوره‌ی جاری همایش چیست و چه تعداد مقاله پذیرش و ارائه می‌شوند؟
محمدی: ما در کمیته‌ی اجرایی و علمی مقرر کرده‌ایم که این همایش با رویکرد فناورانه و ارتباط با صنعت برگزار شود. تمرکز ما در همایش بین المللی روی مقاله هایی است که در مرز دانش تالیف و ارابه می شوند. اما با توجه به نیاز صنعت پلیمر به شکوفایی و ارتباط دانشگاه با صنعت لازم است رویکرد صنعتی برای این همایش در سطح ملی اتخاذ شود که در چند بخش ارایه خواهد شد:
بخش اول ارایه‌ی مقالات کاربردی پژوهشی و فناورانه است که در آن به نیاز های روز صنعت پلیمر پرداخته می شود. 
محور‌های علمی بخش مقالات به شرح زیر است: 
1-روش‌های نوین تهیه‌ی پلیمر‌ها با کاربردهای فناورانه
2-نانو ساختار‌ها نانو کامپوزیت‌ها و آمیزه‌های پلیمری
3-پلیمر‌های سبز پلیمر‌های زیست تخریب پذیر و بازیافتیها 
4-فرایند‌های پلیمری
5-بومی سازی تولید پلیمر‌ها مواد اولیه و افزودنی‌های مواد اولیه 
مقالات دریافتی بعد از داوری به دو صورت پوستر و سخنرانی ارائه می‌شوند که رویکرد آن ها در جهت شعار همایش است.
بخش دوم شامل بازار ایده و فناوری است که صاحبان ایده و سرمایه با هم بیشتر آشنا می‌شوند. با توجه به کاهش تولید برخی محصولات پلیمری به علت وابستگی به منابع اولیه خارجی، در صورت موفقیت در این زمینه شاهد اشتغال‌زایی و رونق تولید هم خواهیم بود. در این بخش که تحت نظارت مدیریت امور فناوری دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود، ایده پردازان در حضور صندوق‌های سرمایه‌گزاری  به تشریح ایده های خود می پردازند تا در نهایت این همکاری منجر به خلق یک محصول شود. 
علاقه‌مندان می توانند تا 31 مهر ماه 98 جهت ثبت نام اقدام کنند.
بخش سوم همایش به چالش‌های پژوهشی صنایع پلیمری کشور می‌پردازد که از جذابیت خاصی برخوردار است. شرکت ها و صنایع، چالش‌های خود را به دبیرخانه ارسال و در روز برگزاری به صورت پوستر چاپ و متخصصین حاضر در صورت تمایل می توانند علاقه‌ی خود را برای همکاری اعلام کنند. این چالش ها در زمینه‌ی تولید مواد اولیه‌ی پلیمری، طراحی و ساخت ماشین آلات، مشکلات مربوط به انرژی و محیط زیست و مدیریتی و اقتصادی می تواند باشد.

بسپار- شخص شما چه عواملی را در ارتباط صنعت و دانشگاه تاثیر گذار می دانید؟
محمدی: باید اعتماد متقابل بین این دو گروه وجود داشته باشد. سال هاست که این اعتماد کم رنگ شده و برای ترمیم آن باید رخدادهای مثبت در قالب هم اندیشی و گرد‌همایی پیش بینی شود. برای آشنایی هرچه بیشتر صنعتگران با ایده‌های دانشگاهی و چشم اندازهای آنان باید نشست هایی را تدارک دید. با توجه به تحریم‌ها و شرایط کشور به دلیل محدود شدن دسترسی صنایع به خارج از مرز‌ها، گرایش به سمت دانشگاه بیشتر شده که دانشگاهیان باید به نحو احسن از این امر استفاده کنند. رویکرد این همایش تامین نیاز‌های علمی چامعه صنعتی کشور است که ما عنوان همپا 98 را برای آن برگزیده ایم و شعار ما صنعت و دانشگاه همپا و همراه  است که گام مثبتی برای اعتماد سازی تلقی می شود.

بسپار- چه برنامه‌های جانبی و نشست‌های تخصصی را در این همایش برگزار خواهید کرد؟
مجمدی: طبق بررسی‌ها و نیازسنجی های صورت گرفته در تعامل با صنعت پلیمر کشور، نشست‌های تخصصی در این زمینه تدارک دیده شده است. اساتید در این نشست‌ها در حضور صنعتگران به سخنرانی خواهند پرداخت و حتی تدارک جلسات پرسش و پاسخ نیز دیده شده است. 
نشست پلی اولفین
نشست پی وی سی/ صنایع بالادستی و پایین دستی
نشست کامپوزیت
نشست چسب و رزین
نشست پلی یورتان
در هر کدام از این نشست ها، دو سخنرانی کلیدی به مدت 45 دقیقه و 4 سخنرانی به صورت دعوتی به مدت 15 دقیقه انجام خواهد شد.

بسپار- پیش بینی شما از تعداد و طیف حضور افراد در این همایش چگونه است؟
محمدی: تا این لحظه که سه ماه تا برگزاری همایش فرصت داریم 150 نفر اعلام آمادگی کرده اند. همچنین از حمایت سازمان های متعددی همچون پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، اتاق بازرگانی اصفهان، انجمن ملی پلیمر ایران، انجمن PVC  ایران، وبگاه ایران پلیمر، انجمن شیمی ایران، انجمن مهندسی شیمی ایران و عده‌ی دیگری از عزیزان به صورت معنوی برخورداریم
.

 

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این مقاله را که در شماره   203 ماهنامه بسپار که  در نیمه  شهریورماه  منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا