اخبار

گفت و گوی بسپار با دکتر حمید میرزاده، دبیر کنفرانس ISPST/ هفته آینده تهران میزبان بزرگترین رویداد علوم و فناوری پلیمرها در کشور است

بسپار/ ایران پلیمر دکتر حمید میرزاده، دبیر برگزاری سیزدهمین همایش بین المللی ISPST و از اساتید برجسته و موثر در توسعه علوم و فناوری های پلیمر در کشور است.

وی سال گذشته هم از سوی گروه مجلات بسپار به عنوان “چهره فرهیخته بسپاری سال” در سومین دوره ی این جایزه انتخاب و معرفی شد.

دکتر میرزاده در گفت و گو با خبرنگار بسپار، اطلاعاتی را در خصوص کنفرانس ISPST که از 29 آبان تا 1 آذر ماه جاری در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می شود، در اختیار خوانندگان www.polymervapooshesh.ir قرارداد. متن خلاصه شده این مصاحبه را در ادامه می خوانید. متن کامل آن در نخستین شماره مجله در آذرماه همراه با گزارش این رویداد منتشر می شود.

 

بسپار- آقای دکتر میرزاده شما از موسسین اولیه برگزاری کنفرانس ISPST و به نوعی مبتکر برگزاری آن در کشور بوده اید. امسال سیزدهمین دوره این کنفرانس در پیش است. دوره اول در چه سالی برگزار شد؟ در همایش امسال نسبت به ادوار  گذشته شاهد چه تغییرات و نوآوری های احتمالی خواهیم بود؟

میرزاده: این کنفرانس با تمرکز بر علوم و تکنولوژی پلیمرها در سال 1365 و در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد. اکنون در آستانه­ ی برگزاری سیزدهمین دوره­ ی آن هستیم که با توجه به  دغدغه­ های زیست محیطی جهان امروز با موضوع سامانه های پلیمری هوشمند و هماهنگ با محیط زیست یا Ecofriendly  and smart polymer system برگزار خواهد شد.

 

بسپار- به عنوان دبیر همایش وضعیت برگزاری این دوره را چگونه ارزیابی می کنید؟ چه تعداد مقاله به صورت سخنرانی و پوستر ارایه خواهد شد؟ روند داوری ها و همچنین سیاست گذاری چگونه بوده؟

میرزاده: حدود 536 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که 112 سخنرانی و 377 پوستر در طی برگزاری همایش ارایه می شود.

70 داور از دانشگاه های مختلف کشور نیز برای داوری مقالات و پوسترها همکاری کرده اند.

انتظار ما این است که به طور میانگین 600 نفر در همایش حضور داشته باشند.

[EasyDNNGallery|12154|Width|800|Height|800|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

 

بسپار- آیا کنفرانس این دوره بین المللی است چه تعداد سخنران و شرکت کننده خارجی دارید؟

میرزاده: از 10 سخنران کلیدی 6 نفر خارجی هستند. به طور کلی سخنرانانی از کشورهای نروژ، کانادا، آلمان، اتریش، پاکستان، عراق و آمریکا در همایش حضور خواهند یافت. نام و محور های سخنرانی و برنامه ی کامل همایش در آدرس www.ispst.ir   قابل دسترسی است که علاقمندان می توانند مراجعه و بر حسب حوزه های تخصصی خود دنبال کنند.

 

بسپار- در روند دعوت از سخنرانان بین المللی با توجه به تحریم ها آیا با مشکلی مواجه بودید؟

میرزاده: متاسفانه قرار بود سخنرانان کلیدی خارجی 15 نفر باشند و برخی از آن ها چکیده مقاله را نیز برای ما ارسال کردند اما در نهایت 9 نفر از آنان گفتند بنابر توصیه ی دولت هایشان از حضور در همایش معذورند.

 

بسپار- آیا کنفرانس نمایشگاه جانبی دارد؟

میرزاده: بله، برگزاری نمایشگاه با حضور شرکت های دانش بنیان را در برنامه داریم.

نصب پوسترها و ثبت نام برای کارگاه ها یکروز قبل از همایش انجام می پذیرد.

 

بسپار- برگزاری این دوره در پلی تکنیک چه مزیت های احتمالی دارد؟

میرزاده: تا به حال پنج دوره­ ی این سمینار در دانشگاه پلی تکنیک برگزار شده و امسال برای ششمین بار میزبان ISPST خواهد بود. به  هرترتیب رشته­ ی پلیمر در دانشگاه پلی تکنیک بنیان گذاری شده و از قبل انقلاب اسلامی تا کنون این رشته در این دانشگاه جایگاه و پایگاه بخصوصی داشته است. البته ISPST در دوره­ هایی در دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه شیراز و پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی هم برگزار شده است.

 

بسپار- برنامه ادوار آتی چه خواهد بود؟ آیا هرگز روندی دنبال شده که این کنفرانس در کشور های مختلف برگزار شود؟

میرزاده: در روز اختتامیه همایش و پس از معرفی مقالات و پوسترهای برتر و قدردانی از پیشکسوتان عرصه علوم و تکنولوژی پلیمرها، برنامه ­ی کنفرانس آتی که در سال 2020 برگزار خواهد شد عنوان می ­شود.

در اکثر کشورها سمینارهای اینچنینی برگزار می شود و با توجه به مشکلات حضور در این سمینارها برای شرکت های داخلی و همچنین افزایش نرخ دلار و دیگر مشکلات، بهترین کار برای ISPST برگزاری هرچه بهتر آن در داخل کشور است.

 

بسپار- رشد ISPST  را در این سال ها چگونه ازیابی می کنید؟

میرزاده: با توجه به آمار شرکت کنندگان در این همایش دوسالانه، باید گفت از رشد مطلوبی برخوردار بوده و مورد توجه فعالان این صنعت قرار گرفته است.

 

بسپار- در روند برگزاری همایش با چه چالش هایی مواجه شدید؟

میرزاده: موضوع این دوره ی ISPST در رابطه با پلیمر های دوستدار محیط زیست است. باید در نظر گرفت که پلیمرها زندگی امروز بشری را بسیار مرفه ساختند و شاید تصور زندگی بدون آن ها غیر ممکن باشد. اما نباید از خطرات زیست محیطی که برای انسان امروز ایجاد کرده نیز غافل شد. در این رابطه به سازمان محیط زیست، شهرداری تهران، معاونت ریاست جمهوری، ستاد زیست فناوری ریاست جمهوری، وزارت علوم،  وزارت نیرو، وزارت کشاورزی و همچنین وزارت بهداشت نامه فرستادیم و درخواست همکاری کردیم اما حتی یکی از این نهادهای دولتی که در این موضوع مسوولیت مستقیم هم دارند پاسخی به ما نداد! احتمالا این موضوع جزو اولویت های دولت نیست.

 

بسپار- اسپانسرهای این دوره چه مجموعه هایی هستند؟

میرزاده: اسپانسرهای این دوره ISPST پتروشیمی جم، گروه صنعتی بارز، شرکت اورند پلاستیک و انجمن صنفی  مهندسین شیمی و پلیمر هستند که کمال همکاری را با ما به عمل آوردند و از ایشان تشکر میکنم. البته همکاران زیادی در این سمینار فعال هستند که بجای خود در مراسم سمینار از تلاش های ایشان قدردانی خواهد شد.
 

گروه مجلات بسپار حامی رسانه ای این رویداد است. 

 

(ادامه دارد …)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا