اخباراخبار ویژه

گفت و گوی بسپار با دبیرکل همایش اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران 1401: امیدواریم مباحث این همایش منجر به افزایش توان رقابت‌پذیری و خلق ارزش افزوده بیشتر در صنعت پلاستیک شود

بسپار/ایران پلیمر دکتر برمک قنبرپور، دبیرکل سومین همایش اقتصاد صنایع  پلاستیک است. این همایش به همت انجمن ملی صنایع پلیمر ایران و در تاریخ دوم و سوم خردادماه در هتل المپیک تهران برگزار می شود. گفت و گوی این گروه رسانه ای با دکتر قنبرپور با هدف اطلاع رسانی بیشتر در خصوص این همایش در ادامه آمده است.

قنبرپور: مهم‌ترین مأموریتی که انجمن ملی برای خود متصور است ارتقای صنایع پلیمر ایران از طریق برقراری ارتباطات مؤثر با نهادهای مرتبط و ذینفعان بخش خصوصی و دولتی‌ست. هدف کلانی که بر این اساس در انجمن تعریف شده، بهسازی منابع انسانی بنگاه‌ها و تقویت دانش، مهارت و سطح رقابت‌پذیری آن‌هاست و طبیعتاً اهداف این همایش هم بر همین مبنا تعریف و مشخص شده است.

  • اهداف سومین همایش ملی اقتصاد صنایع پلاستیک در ایران 1401 به این شرح است:
    • ترسیم تصوری کلی از اقتصاد صنایع پلاستیک ایران برای فعالان این حوزه در سال جاری
    • ایجاد ارتباطی دو طرفه و مؤثر میان فعالان اقتصادی و تصمیم‌‎گیران سطح کلان اقتصاد کشور به منظور بررسی هرچه دقیق‌تر تأثیر سیاست‌های اتخاذ شده برکسب و کار صنایع پلاستیک
    • آشنایی بنگاه‌های اقتصادی صنایع پلاستیک با فرصت‌های سرمایه‌گذاری پیش‌رو به منظور افزایش سهم این صنایع از تولید ناخالص داخلی کشور
    • بهبود سطح ارتباطات و تعاملات فضاهای دانشگاهی و پژوهشی با صنایع پلاستیک کشور و تعریف پروژه‌های کاربردی در این زمینه (فرآیند‌های تحقیق و توسعه بنگاه‌ها)

 

بسپار- لطفا دستاوردهای همایش‌های اول و دوم را به صورت خلاصه بفرمایید.

  • معرفی ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل صنایع پلاستیک به سیاستگذاران و تصمیم‌گیران سطح کلان اقتصاد کشور
  • درمیان گذاشتن دغدغه‌ها، مشکلات و موانع فعالان این صنایع با مسؤولان مربوطه در سطح حاکمیت
  • ارائه راهکارها وپیشنهادات از سوی صنعت‌گران به منظور ارتقای هرچه بیشتر صنایع پلاستیک و به دنبال آن رشد اقتصادی و ارز‌آوری بیشتر برای کشور

 

بسپار- در این دوره از همایش دو روزه سخنرانان و عناوین سخنرانی ها چگونه انتخاب شدند؟

قنبرپور: جهت شناسایی و تعریف محورها و عناوین سخنرانی‌ها و پنل‌های همایش، جلسات متعددی در قالب کمیته‌ علمی با حضور صاحب نظران و اساتید حوزه‌ی اقتصاد کلان کشور و اقتصاد صنایع پلاستیک، فعالان حوزه‌ی کسب و کار صنایع پلاستیک و اعضای کمیسیون آموزش انجمن تشکیل شد. در این جلسات با بحث و بررسی‌های مختلف نهایتاً سه محور برای این همایش در نظر گرفته شد. این محورها عبارتند از:

  • اقتصاد ایران در سال 1401
  • اقتصاد جهان در سال 1401
  • اقتصاد صنایع پلاستیک در سال 1401

بسپار- به نظر شما این همایش کاربردی ست؟ و آیا توانسته قاطبه این صنعت را جذب کند؟ چه برنامه های آتی برای تشدید اثربخشی آن دارید؟

قنبرپور: تلاش من و همکارانم چه در همایش پیش‌رو و چه در همایش‌های قبلی این بوده است که مطالب ارائه شده علاوه بر محتوای علمی به شکل کاربردی و عملی مورد استفاده فعالان صنایع پلیمر قرار گیرد؛ چرا که عمده مخاطبان، از این دسته هستند.

به همین دلیل همانطور که ملاحظه می کنید عناوین سخنرانی‌ها به صورت ترکیبی از مباحث تئوریک و عملی، به طور عمده در زمینه اقتصاد کلان کشور و به صورت خاص در زمینه اقتصاد صنایع پلاستیک ارائه خواهد شد. نتیجه نظر سنجی‌های سیستماتیکی که انجام شده نشان می‌دهد که سطح رضایتمندی از دو همایش پیشین خوشبختانه بسیار بالا بوده است. ما هم تلاش کرده‌ایم بر اساس بازخوردهای دریافت شده از سوی مخاطبان، تغییراتی به لحاظ شکلی و محتوایی در همایش پیش‌رو ایجاد کنیم و امیدواریم با اعمال این بهبودها سطح رضایت‌مندی باز هم افزایش یابد.


بسپار- آیا مقالات سفارشی از سوی انجمن هم در این دو روز ارایه خواهد شد؟ موضوعات با چه مکانیسمی انتخاب شده اند؟ داوری های احتمالی چگونه انجام شد؟

قنبرپور: بله، بخشی از مقالات که جنبه آکادمیک پررنگ‌تری داشتند به اساتید دانشگاهی سفارش داده شدند. با توجه به این که توانایی جمع‌آوری و تحلیل داده‌های کسب و کار در محیط‌های دانشگاهی بیشتر است امیدواریم این دست مقالات هم به ارائه تصویری روشن از زوایای مختلف مؤلفه‌های مؤثر بر عملکرد صنایع پلاستیک کشور کمک کنند. داوری مقالات در کمیته علمی همایش انجام شده است.

 

بسپار- امیدوار هستید در قالب انجمن ملی صنایع پلیمر همایش این دوره چه اثراتی بر روی دست درکاران صنعت پلاستیک و یا اقتصاد صنعت پلاستیک داشته باشد؟

قنبرپور: امیدواریم مباحثی که در همایش ارائه می‌شود موجب افزایش دانش و مهارت فعالان صنایع پلاستیک کشور شود و از این طریق توان رقابت‌پذیری بنگاه‌های اقتصادی این صنایع را بهبود دهد. افزایش توان رقابت‌پذیری موجب خلق ارزش افزوده بیش‌تر، افزایش تولید ناخالص داخلی، افزایش صادرات، افزایش اشتغال و در نهایت توسعه و رشد اقتصادی کشور خواهد شد.

 

بسپار- این همایش با همکاری چه ارگان‌هایی برگزار می شود؟ آیا نقش فعالی در برگزاری داشته اند؟

قنبرپور: این همایش خوشبختانه با استقبال چَشم‌گیر 33 حامی مالی از شاخص‌ترین بنگاه‌های فعال در حوزه‌ی صنایع پلیمر و 26 حامی معنوی از سازمان‌ها و مؤسسات دولتی و خصوصی مربوطه و تشکل‌های تخصصی مطرح و به‌نام همراه شده است.

از شاخص‌ترین بنگاه‌های صنایع پلیمر که به عنوان حامی همایش حضور خواهند داشت می‌توان به طب پلاستیک نوین، مان پلاستیک، پتروشیمی خوزستان، صنایع ورق ایران، مجتمع پلاستیک طبرستان و… اشاره کرد. مهم‌ترین حامیان معنوی همایش هم عبارت هستند از خانه صمت استان تهران، اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی پلاستیک، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران و…


بسپار- و در پایان اگر نکته ای هست بفرمایید.

قنبرپور: برای شما و همکارانتان در نشریه وزین و ارزشمند بسپار آرزوی سلامتی و موفقیت روزافزون دارم و از همراهی و همدلی همیشگی شما با انجمن ملی صنایع پلیمر ایران نهایت سپاسگزاری را دارم.

ملیحه زین العابدینی

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا