اخباراخبار ویژه

گفت و گوی بسپار با حسین قادی، مدیر عامل شرکت ژئوپارسیان: در حوزه بازیافت کشور اشتباهات زیادی داشتیم/ گاهی وارد تکنولوژی هایی شدیم که برای ما مناسب نبودند

بسپار/ ایران پلیمر شرکت ژئوشبکه پارسیان از شرکت‌های مجموعه گروه قادی است که در سال 1385 با تکیه بر دانش و تخصص مهندسان نساجی و عمران کشور، با هدف تولید محصولات ژئوسنتتیک تاسیس شده است. گفت و گوی ما با حسین قادی مدیر این مجموعه را در ادامه می خوانید.

بسپار-گروه بین المللی قادی، فعالیت های متعددی دارد. امروز ما با توجه  به حوزه انتشار مجله در دو موضوع گفت و گو می کنیم. تولید محصولات ژئوسنتتیک و مدیریت پسماند. آقای قادی لطفا ضمن توضیح در مورد مجموعه تحت مدیریت تان برای خوانندگان بسپار، بفرمایید در حوزه محصولات ژئوسنتتیک چه تولیداتی و برای چه حوزه هایی دارید؟

قادی: گروه بین المللی قادی از قبل از سال ۱۳۷۰ تجارت خارج از کشور را شروع کرد که در این سالها  با کشورهای زیادی از خاورمیانه، اروپایی و آسیای میانه و آسیای شرقی فعالیت داشتیم. حوزه فعالیتهای گروه در بخش خدمات فنی و مهندسی، تولید و تجارت کالا هست.

از سال ۷۷ فعالیت در بخش خدمات فنی مهندسی و محصولات ژئوسنتتیک ها را آغاز کردیم. ژئوسنتتیک ها محصولاتی هستند که بیشتر برای پروژه های خاکی استفاده می شوند از قبیل انواع ژئوتکستایل، ژئوگرید، ژئوکامپوزیت، ژئوممبرین، GCL، ژئودرین، ژئونت،… که معمولاً در پروژه های خاک مسلح، راهسازی، تثبیت بسترهای سست، مسیر راه راه آهن و عبور خطوط نفت وگاز و تقویت روکش های آسفالت و پروژه های زهکشی و استخرهای کشاورزی و سدهای باطله و سلول های دفن بهداشتی و عایق کردن گودهای ساختمانی و… کاربرد دارند. این محصولات عمدتا از مواد پلیمری تشکیل شدند و باید از طول عمر بالایی برخوردار باشند و به لحاظ تولید در دو صنعت نساجی و صنعت لاستیک وپلاستیک دسته بندی می شوند.

در حوزه تولید محصولات ژئوسنتتیک دو کارخانه با صنعت نساجی را در اختیار داریم. کارخانه ای به نام ژئو پارسیان که کلیه ماشین آلات خط تولید آن از کشور آلمان خریداری شده و محصولات آن شامل انواع ژئوگرید و ژئوکامپوزیت برای پروژه های خاکی و روکش آسفالت به صورت کاملا تخصصی و مطابق با استانداردهای بین المللی برای اولین بار در خاورمیانه و ایران تولید می شوند.

متخصصین ما در واحد فنی مهندسی شرکت با جدیدترین نرم افزارهای روز دنیا پروژه ها را طراحی می کنند و متناسب با نوع کاربری پروژه طراحی و محصولات مورد نیاز را به کارفرمایان ومشاوران و پیمانکاران محترم بهترین و اقتصادی ترین روش ها را پیشنهاد می دهند. تا کنون بیش از ۵۰۰ پروژه در کشور با همت تیم فنی و تولیدی این شرکت اجرا شده است.ساخت دیوارهای حائل بسیار بلند تا بیش از40 متر ارتفاع در مناطق صعب العبور که جزو بلندترین دیوار در خاورمیانه و از پنج دیوارحائل بلند دنیاست. در بخش مسیر عبور خطوط لوله های گاز پروژه و محصولاتی برای اولین بار توسط ژئوپارسیان طراحی و اجرا شدند که کمک بزرگی به لحاظ اجرا و هزینه برای عبور خطوط لوله های گاز از مناطق کوهستانی شد، همچنین در بخش های بندری و حفاظت ساحلی پروژه های منحصر بفردی به انجام رسید.

سال 1382 زمانیکه قرار شد این محصولات را در داخل کشور تولید کنیم، از همان اول تصمیم گرفتیم محصولی با کیفیت و با رعایت استانداردهای جهانی را عرضه کنیم تا بتوانیم علاوه بر نیاز داخل از توان فنی مهندسی متخصصان کشور عزیزمان در مرزهای خارج از کشور هم حضور مطمئن و درخشانی داشته باشیم تا اینکه سرانجام پس از 3 سال تحقیق و بررسی در سال 1385 شرکت ژئوپارسیان تاسیس شد. در این سالها در بسیاری از کشورهای منطقه علاوه بر صادرات محصول توانستیم پروژه های مهمی را طراحی و اجرا کنیم و بیش از 40 محصول را عرضه کنیم.

بخش R&D شرکت عملکرد پر افتخاری را تاکنون داشته که علاوه بر تولید محصولات ژئوگرید خاکی از مقاومت 20 تا مقاومت 600 کیلو نیوتن بر متر، محصول بسیار منحصر به فردی برای مقاوم سازی روکش آسفالت اختراع و پس از اخذ تاییدیه تست های فنی به تولید انبوه برساند و به بازار داخل وخارج از کشور عرضه نماید این محصول مدت زمان انعکاس ترک در آسفالت را ۶ تا ۷ برابر به تاخیر می اندازد و باعث طول عمر روکش های جدید آسفالت میگردد. باید خدمت شما عرض کنم در دنیا تعداد تولید کنندگانی که بتوانند مشابه این محصول را تولید کنند انگشت شمارند.

محصول دیگر انواع ژئوتکستایل با الیاف پلی پروپیلن و پلی استر می باشد که در کارخانه شرکت منسوجات سپید صنعت کاملا تخصصی و مخصوص پروژه های عمرانی از گرماژ 140 گرم تا 1200 گرم و تا عرض 7 متر  تولید می شوند وتحت برند ژئوفام به بازار عرضه می گردند.

ژئوتکستایل شناخته شده ترین محصول در بین محصولات ژئوسنتتیک محسوب می شود که به صورت تنها و در بیشتر مواقع در کنار سایر محصولات ژئوسنتتیک مورد استفاده قرار می گیرند.

محصولات ژئوسنتتیک در مقایسه با سایر مصالح عملکرد بسیار مناسبی در پروژه های عمرانی تاکنون از خود نشان دادند، این محصولات علاوه بر سازگار بودن با محیط زیست جایگزین بسیار مناسبی بجای سازه های بتنی میباشند و همینطور در بخش های آب بندی و سدهای باطله در معادن و احداث حوضچه های پسماندهای صنعتی و لندفیل های دفن زباله مانع نفوذ مواد سمی و خطرناک به لایه های زیر خاک و منابع آبی می شوند و برای همین در طی 40 سال اخیرا استقبال بسیار زیادی از این محصولات در سرتاسر جهان شده است.

 

بسپار- با توجه به فعالیت های صادراتی که اشاره کردید، در چه بازارهای هدفی وارد شده اید و آیا در صادرات برنامه های توسعه ای هم دارید؟ فرصت های صادراتی و چالش احتمالی شما در این بخش چیست؟

قادی: در خارج از کشور رقبای قدرتمندی داریم که سال‌ها دست به تولید زده اند و در یک ساختار محکم اقتصادی همراه با شرایط حمایتی در بازارهای جهان حضور دارند. در رقابت با اروپا از نظر نوع مواد و تکنولوژی نتیجه تست محصولات ما در آزمایشگاههای معتبر این صنعت در آلمان نشان می دهد که محصولات ما هیچ تفاوتی ندارند، منتها برای تامین مواد اولیه از داخل و خارج از کشور علاوه بر نقدی بودن آن همواره با نوسانات شدید قیمت نیز مواجه هستیم، و در واردات برای انتقال ارز و حمل غیر مستقیم مواد اولیه باید دست وپنجه نرم کنیم و چندین ماه منتظر بمانیم. همه این موارد منجر به افزایش قیمت تمام شده می شود.

به عنوان یک فعال اقتصادی که بیش از 20 سال در حوزه بین المللی فعال هستم و در بسیاری از بازارها و همایش ها و نمایشگاههای تجاری خارجی حضور داشتم یکی از چالش های ما برای حضور در بازارهای جهانی این است که هیچوقت پاویون مناسبی در نمایشگاه‌های تخصصی بین المللی خارج از کشور برای معرفی صنعتگران داخلی و انجام بازاریابی حرفه ای نبوده، فعالین بزرگ اقتصادی ما حامی فعالین متوسط و کوچک داخلی ما نیستند، برای تولیدات بلند مدت نمی توانیم برنامه ریزی کنیم، حتی جرات نداریم در زمان برگزاری نمایشگاه قیمت اعلام کنیم.

موضوع دیگر سوبسیدهایی‌ست که تولیدکنندگان کشورهای دیگر برای صادرات دارند و ما نداریم. با بررسی توسعه بازارهای صادراتی کشور بخصوص از زمان استقلال کشورهای آسیای میانه از سال 1990 به بعد به خوبی مشخص است که صادرات کالا باید بر پایه حضور بلند مدت در بازارهای هدف برنامه ریزی و پشتیبانی شود، برای حضور در بازارهای جهانی نیاز به سرمایه گذاری در بخش های تخصصی داریم و انجام صادرات صرفا به لحاظ قیمت ارزانتر و یا حضور فصلی و یا کوتاه مدت اثر بخشی زیادی برای فعالین این حوزه ندارد.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 245 ماهنامه بسپار که در نیمه اسفندماه 1401 منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا