اخبار

گفت و گوی بسپار با امیرعلی بختیاری، مدیر اجرایی شرکت ماشین سازی پولاد: سرمایه گذاری روی ماشین آلات اروپایی توجیه اقتصادی ندارد

بسپار/ایران پلیمر شرکت ماشین سازی پولاد در سال 1359 توسط سیروس بختیاری در شرق تهران کار خود را آغاز کرد که تا اواخر دهه 80 این شرکت سازنده ماشین آلات تزریق پلاستیک بود و با برند خود نزدیک به ۳۰۰۰ دستگاه را تولید کرد. چنانکه مدیران این مجموعه می گویند روند تولید آنقدر مطلوب بود که ماشین آلات ساخته شده، به تعدادی از دیگر کشورها هم صادر می شد. ولی از سال 90 شرکت ماشین سازی پولاد تبدیل به وارد کننده دستگاه های تزریق پلاستیک شد و نمایندگی شرکت بورچ در ایران، افغانستان و عراق را برعهده گرفت. 
امیرعلی بختیاری، مدیر اجرایی شرکت ماشین سازی پولاد، دانش آموخته دانشگاه مهندسی صنایع از کاناداست. او از سال ۹۴ به ایران بازگشته و تا کنون در بخش واردات ماشین آلات به شرکت و پدر کمک کرده است. او می گوید: در این مسیر سعی می کنم بیشتر از تجربیات ارزشمند پدرم استفاده کنم تا راه آینده هموار شود. 

بسپار –  گروه پولاد نماینده بورچ در ایران است. این ماشین ساز چینی چه گروه ماشین آلاتی را عرضه می کند؟
بختیاری: شرکت بین المللی بورچ ماشین آلات تزریق پلاستیک در انواع مختلف را تولید می کند. بورچ در واقع شرکتی چینی است که سرمایه گذاران اصلی آن مهندسینی از کشورهای امریکا، چین و کانادا هستند ولی خود شرکت در کشور چین به ثبت رسیده است. این شرکت بین المللی در واقع سازنده انواع ماشین آلات تزریق پلاستیک از 80 تن تا 6800 تن می باشد و سازنده مدل های معمولی مانند دستگاه های هیدرولیک سه صفحه ای که در بازار ایران زیاد دیده می شود، دستگاه های های اسپید  برای تولید قطعات پلاستیکی با جداره نازک و دستگاه های با قابلیت تولید قطعات پلاستیکی  تا چهار رنگ است. البته تخصص شرکت بورچ تولید دستگاه های بزرگ دوصفحه ای هوشمند بوده و هست. 

بسپار – پولاد با سابقه ماشین سازی به سمت ساخت ماشین آلات آمد. از سال گذشته با توجه به جهش ارزی و مهمتر از آن، بعدها با محدودیت تخصیص ارز برای واردات، آیا در این زمینه (واردات ماشین آلات از بورچ) دچار مشکل نشدید؟
بختیاری: قطعا مقوله واردات سخت تر و مشکل تر شد، ولی از ابتدای سال گذشته که ارز شروع به گرانتر شدن کرد، در ابتدای سال در محدوده ی 4000 تومان بود و طی چند ماه کوتاه افزایش چند برابری داشت به خوبی به خاطر دارم در آن زمان دائم بخشنامه های جدید برای واردات به دست ما می رسید و در واقع به شکلی به شدت این موضوع ما را درگیر خودش کرده بود که البته تمایل ندارم در این مورد وارد جزییات بشوم، ولی در برهه ای مجبور بودیم دستگاه هایی که سفارش داده بودیم را وارد کنیم که کار قطعا با سختی های زیادی همراه شد، ولی به گونه ای نبود که اصلا نتوان هیچ فعالیتی انجام داد و اگر کسی تمرکز کافی روی بازار داشت می توانست هر چند با دشواری و زمان زیاد از فرصت ها نهایت استفاده را برده و به فعالیت اقتصادی خود ادامه بدهد.

بسپار – اصولا در حال حاضر تقاضایی برای خرید ماشین آلات وجود دارد؟
بختیاری: متاسفانه با توجه به وضعیت کنونی بازار و ایجاد تحریم های سنگین قدرت خرید و بازار بسیار ضعیف شده است به نحوی که قابل مقایسه با سالهای قبل از 97 و 98 نیست و وضعیت فروش بسیار پایین آمده است که قطعا از مهمترین دلایل آن عدم ثبات در اقتصاد کشور است. چون این ماشین آلات کالای سرمایه ای محسوب می شوند و فردی اینها را خریداری می کند که بتواند در کارخانه خود با آنها کار کرده و درآمد زایی داشته باشد. ولی اگر واقعا خریدار از آینده هیچ اطلاعی نداشته باشد؛ یعنی نداند که فردا اجناس گران می شود و یا ارزان و یا برای مواد اولیه چه اتفاقی رخ می دهد آن سرمایه گذار هرگز سرمایه خود را وارد چنین بازاری نمی کند. در هر حال واقعیت این است که ماشین آلات تزریق پلاستیک در ایران بازار بسیار خوبی دارد ولی به دلیل تحریم ها فعلا شرایط آن مطلوب نیست. البته این ماشین آلات قبلا تولید داخلی می شد و خودمان همانطور که گفتم در گذشته تعداد زیادی تولید و حتی صادرات داشتیم. ولی در شرایط فعلی دیگر تولیدکننده نیستیم و البته برای تولید کردن این دستگاه های پیش رفته نیز دیگر توانایی لازم را نداریم. اگر بخواهیم قطعاتی را که در ماشین آلات پیشرو استفاده می شود بر روی دستگاه های خود نصب کرده و از آنها کار بکشیم، عملا واردات آن امکان پذیر نیست و یا تولید آنها هم بسیار دشوار است.
برای آینده بهتر حتما باید از تکنولوژی روز دنیا بهره مند باشیم که متاسفانه اینگونه نیست. حتی واردات بسیاری از قطعات در نهایت برای ما آنقدر گران تمام می شود که ساخت ماشین اصلا توجیه اقتصادی نخواهد داشت. شما ماشینی با هزینه بسیار بالاتر تولید می کنید که با کیفیت چینی آن برابری نمی کند و در نهایت متوجه می شوید که مشابه چینی آن به مراتب ارزانتر و با کیفیت تر عمل می کند! ما هر چقدر دنبال تولید ماشین آلات ایرانی برویم، معتقدم در نهایت برای خریدار، نه توجیه فنی خواهد داشت و نه توجیه اقتصادی.

بسپار – دلیل چیست؟ چرا توان داخلی را در تولید ماشین آلات ناکارآمد می دانید؟ 
بختیاری:صنعت ایران دوران جوانی را پشت سرگذاشته است چون از سالها پیش صنعت ماشین سازی در کشورمان فعال بوده است. مثلا پدرم از قبل به دنیا آمدن من به این شغل مشغول بوده و حتی اینقدر در این رشته پیشرفت داشتیم که صادرات هم انجام می دادیم و صنعت داخلی را هم به خوبی تغذیه می کردیم. بازار بسیار خوبی هم در آن زمان وجود داشته و در شرایط فعلی هر چه داریم از همان زمان است. برای همین معتقد هستم کسانی که در گذشته این صنعت را اداره می کردند و حضور داشتند متاسفانه امروز نیستند و همین موضوع ضربه زیادی را به صنعت ماشین سازی وارد کرده است و طبیعی است که نسل جدید برای ادامه این مسیر سخت نیازمند تجربه قدیمی ها است و باید این انتقال تجربه به خوبی انجام شود در غیر این صورت اطمینان داشته باشید که نسل جدید نمی تواند راه خود را به درستی پیدا کند.

بسپار – شما احتمالا خطوط در حال کاری در کشور دارید که ممکن است نیازمند قطعاتی برای تعمیر باشند. در اینگونه موارد مشکلی در واردات ندارید؟

 

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این گفت و گو را که در شماره   202 ماهنامه بسپار  در نیمه مردادماه  منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا