اخباراخبار ویژه

گفت و گوی بسپار با احسان منشی، مدیرعامل “نوباوه” و عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی ایران: برای کودک، برای فردا

بسپار/ ایران پلیمر شرکت صنعتی جهادین پرند درسال 1379، فعالیت خود را با تولید قطعات خودرو آغاز کرد. این مجموعه پس از سالها تجربه در تولید محصولات صنعتی، تولید اسباب بازی، بازی های سرگرمی، جنبشی و حرکتی را در برنامه خود قرار داد و محصولات خود را با نشان ” نوباوه ” وارد بازار کرد. مهندس احسان منشی از دانش آموختگان مهندسی پلیمر پلی تکنیک، مدیرعامل این مجموعه و از اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب بازی ایران در خصوص تولیدات خود با خبرنگار بسپار گفت و گو کرد.

منشی: شرکت ما از 22 آذرماه ۱۳۷۹ کار خود را در زمینه تولید قطعات خودرو با خلق تکنولوژی آغاز کرد. فعالیت ما مبتنی بر دانش مهندسی و ایجاد آن در کشور بوده است. حوزه های مختلفی را برای اولین بار در ایران راه‌اندازی کردیم اما آن چیزی که در ادامه فعالیت ما سرلوحه کار قرار گرفت فرآیندهای دمشی یا بادی در صنعت پلاستیک به ویژه در صنعت خودرو بوده است.

تا سال ۱۳۹۷ ما تولیدکننده قطعات خودرو بودیم و عمده ترین فروش ما مربوط به تولید قطعات خودروی  کمپانی رنو در ایران بود. از نظر سیستم مدیریت کیفیت و روش های مهندسی واقعا با روش هایی که در ایران رایج هست، تفاوت قابل ملاحظه‌ای داشته و داریم، ولی متاسفانه در سال ۱۳۹۷ به دلیل تحریم ها با یک ظرفیت خالی در خط تولید و امکانات تولیدی خود مواجه شدیم. گفتنی است از آنجا که قبلا در سال 1392 با آسیب های تحریم مواجه شده بودیم طی شالهای 93 تا 96 یکی از دغدغه های ما ایجاد کسب و کاری به عیر از قطعات خودرو بود تا تجربه ناخوشایند گذشته تکرار نشود و دستخوش تحریم ها و تورم و فضای نامناسب بازار نشود و احیانا مجبور نشویم که با تعدیل نیرو مواجه شویم.

در نهایت، صنعت اسباب‌بازی را انتخاب کردیم به این دلیل که امید داریم بتوانیم بهترین باشیم. در صنعت اسباب‌بازی با توجه به حساسیت هایی که این صنعت دارد، در مورد ایمنی کودک و همچنین استحکامی که از یک اسباب‌بازی انتظار می‌رود، ما به فرآیند blow molding تکیه کردیم البته به غیر از اینها بحث دیگری که باعث شد این صنعت را انتخاب کنیم، بحث نیاز بازار هم بود. این صنعت علیرغم این که پیشینه بسیار طولانی‌ای در ایران دارد، اما به دلیل اینکه بازارش به اندازه کافی بزرگ نبوده احتمالا، و همچنین سرانه مصرف اسباب‌بازی در ایران بسیار کم است، جا برای کار بسیار دارد.

 

بسپار- ارزش و اندازه تجارت اسباب بازی در ایران چه قدر است؟

منشی: در کشور ما ارزش این صنعت فقط در بخش واردات چیزی حدود ۱۶۰ میلیون دلار در سال است که با  اعمال ضریب افزایش سهم بخش فروش و توزیع اسباب‌بازی، می شود گفت که صنعت اسباب‌بازی ما یک مارکت ۳۰۰ میلیون دلاری در سال با سرانه مصرف کنونی است که عرض کردم بسیار پایین است.

سهم واردات در این صنعت بالاست که متاسفانه با توجه به این که این واردات از مبادی رسمی انجام نمی شود و عمدتا از مبادی غیررسمی یا به شکل مسافری است، آمار چندان قابل اتکایی وجود ندارد. ولی آنچه قطعی است این است که مسلما فضای کار وجود دارد؛ یعنی اگر ما یک نگاه سرانگشتی به جامعه داشته باشیم، می بینیم اسباب‌بازی که بتواند به افزایش مهارت کودک کمک کند، بسیار کم است. ما در صنعت اسباب‌بازی ارزیابی کردیم و نتیجه این بود که عمده تولیدکنندگان به دلیل در دسترس بودن امکانات و شاید علاقه‌مندی مصرف‌کننده ایرانی، روی آورده‌اند به اسباب‌بازی های فکری آموزشی و متاسفانه کم توجهی ویژه‌ای به اسباب‌بازی های حرکتی جنبشی وجود دارد. حتی ما نسبت به نسل خودمان هم که نگاه می کنیم، میزان توجه به اسباب‌بازی های جنبشی حرکتی بسیار کم است. دلیلش هم می‌تواند وضعیت و شکل زندگی جامعه امروز ایران باشد. خانه‌های کوچک طبیعی است که محدودیت هایی دارند. از طرفی علاقه مندی مردم به این که بچه‌هایشان از نظر تحصیلات رشد کنند و آینده‌شان به این شکل تضمین بشود، آنها را بیشتر سوق داده به سمت اسباب‌بازی های فکری آموزشی.

“نوباوه” با شعار ” شاد باش ای امید فرداهای ما” اولین بار در 24 مرداد 1398 در نمایشگاه مادر، نوزاد و کودک وارد بازار شد.

ما معتقدیم کودک آینده ساز، مهارتهایی را نیاز دارد و همه اینها باید هم باید رشد کنند؛ تا از تک‌جنبه شدن کودکان جلوگیری شود و تمام قابلیت‌ها و توانایی های فرد که برای ساختن آینده‌اش به آن نیاز دارد، هم زمان و در زمان درست و به موقع خودش رشد بکند. یعنی بچه ای که ۶ ماهه است یا یک ساله و تازه راه افتاده، بایستی به او امکاناتی داد که بهتر و درست تر قدم های اول خود را بردارد. بحث تشخیص رنگ‌ها در زمان خودش، تشخیص صداها در زمان خودش. در دنیای اسباب‌بازی ما نگاه می کنیم می بینیم اسباب‌بازی های حسی خیلی زیاد در اختیار کودک است؛ مثل گیتارهای اسباب‌بازی، بلز، شناخت رنگ‌ها و … . اما اسباب‌بازی های حرکتی متاسفانه جایش خالی بود و ما مشخصا این بخش را دنبال کردیم.

 

بسپار- آیا اصولا در بحث طراحی و تولید اسباب بازی نهاد نظارتی وجود دارد؟

منشی: بله، شورای نظارت بر واردات، طراحی، تولید و توزیع اسباب‌بازی. این شورا بخش‌نامه و آیین‌نامه اش در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده و مسوولیتش با رییس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و اعضای شورا از وزارت ارشاد، وزارت صنعت، سازمان استاندارد و همه بخش‌هایی هستند که می توانند در این صنعت تاثیرگذار باشند.

این شورا به نظر من متاسفانه علی رغم این که بیش از ۲۰ سال است که آیین‌نامه اش تدوین شده، هنوز آنگونه که باید و شاید نتوانسته نقش موثری در این صنعت بازی کند، مشخصا انتظار می‌رود بیشتر از آنکه بخواهد نظارتش را با عنوان تعیین تکلیف انجام بدهد، بهتر هست که هماهنگی در سیاست‌های کلان کشور ایجاد کند، زیرا صنعت اسباب‌بازی برای رشد و آینده سازی کودکان کشور ابزاری است لازم. البته به نظر من این نگاه تا به امروز وجود نداشته است ولی تغییراتی که در سال جاری در شورای نظارت ایجاد شده این نوید را می‌دهد که انشالله به زودی چنین رویکردی به وجود بیاید.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 219 ماهنامه بسپار که در نیمه دی ماه 99 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو و طاقچه قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا