اخباراخبار ویژه

گفت و گوی اختصاصی بسپار با مهندس علیرضا صحاف دبیر نخستین کنفرانس بین المللی لوله های پلی الفینی

بسپار/ ایران پلیمر  نخستین کنفرانس بین المللی لوله های پلی الفینی در روزهای 25 و 26 خردادماه جاری و در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

گفت و گوی گروه رسانه ای بسپار/ ایران پلیمر را با دبیر نخستین کنفرانس بین المللی لوله های پلی الفینی در ادامه می خوانید:

بسپار- آقای مهندس علیرضا صحاف امین (دبیر) برگزاری کنفرانس بین المللی لوله های پلی الفینی به همت انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن نزدیک به برگزاری است. هدف از برگزاری این کنفرانس چیست؟

صحاف: هدف از برگزاری این کنفرانس به وجود آوردن یک بستر فنی مناسب جهت گفتگوی کلیه اجزای زنجیره ارزش لوله های پلی اولفینی است. در این کنفرانس سعی شده کلیه مواردی که می تواند در حوزه صنعت و پیرامون آن بر روی چرخه طول عمر و هزینه نهایی کالا برای مصرف کننده اثر گذار باشد بررسی و روی موضوعات تخصصی آن حوزه تولید محتوی مناسب صورت پذیرد.

 

بسپار- به نظر می رسد کنفرانس محورهای خود را با هدف گرفتن یک زنجیره کامل از تولید تا مصرف چیده و انتخاب کرده که بسیار حرکت پیشرو و درستی است. از فرآیند تولید تا نصب در این کنفرانس دیده شده. چگونه به این ساختار رسیدید؟

صحاف: در ابتدای برنامه ریزی کنفرانس در مهر و آبان 98، در 5 جلسه نظر سنجی از پیشکسوتان صنعت، اساتید و هیات علمی دانشگاهی، تولید کنندگان برتر لوله و اتصالات پلی اولفینی، مصرف کنندگان بزرگ محصولات و کارشناسان استاندارد و آزمایشگاههای همکار در مورد محتوی مطلوب کنفرانس نظرخواهی شد و در جمع بندی نهایی نظرات به این نتیجه رسیدیم که می بایست کل زنجیره ارزش رو برای تولید محتوی در نظر بگیریم و نظر اکثر دوستان بر این بود که اثر عوامل خارج از تولید لوله بسیار بیشتر موارد تولید لوله می باشد. بنابراین 14 محور موضوعی تعریف گردید که 6 محور موضوعی مربوط به تولید و 8 محور خارج از آن می باشد. بنابراین فکر می کنم توانستیم کل نقطه نظرات را پوشش کافی بدهیم.

بسپار- در کنفرانس برگزاری پنل ها و کارگاه های آموزشی نیز پیش بینی شده در این بخش مخاطبان می توانند در انتظار چه موضوعاتی باشند؟ آیا کنفرانس نمایشگاه جانبی خواهد داشت؟

صحاف: در این کنفرانس باز با تاکید بر مسائل تاثیر گذار بر کیفیت لوله و اتصالات پلی اولفینی،  5 کارگاه آموزشی با هدف ارتقاء سطح علمی و اجرایی پیمانکاران و تولید کنندگان لوله ها تعریف گردیده است که امید است مورد استقبال مخاطبین قرار گیرد. همچنین دو پنل دو طرفه با موضوع مواد اولیه و فرصت های توسعه ای در زنجیره ارزش همراه با  ارائه مدیران و مشاوران پتروشیمی ها و موضوع ماشین آلات و تکنولوژی های تولید با حضور انجمن های صنفی مربوط و نماینده وزارت صنایع برگزار می گردد تا در مورد تسهیل همکاری ها در اعتلای کیفی محصولات گفتگوهای موثر صورت پذیرد.

 

بسپار- کنفرانس سالانه خواهد بود یا دو سالانه؟

صحاف: بسته به واکنش زنجیره ارزش در مورد این کنفرانس دارد من فکر می کنم با توجه به بضاعت علمی موجود در کشور و اینکه در دنیا هم کنفرانس جهانی لوله های پلیمری بصورت دو سالانه برگزار می شود، منطقی این هست که همان روال دو سالانه رو حفظ کنیم. در صورتیکه محتوی با کیفیت مدنظر باشد می بایست سالیانه تعداد مناسبی پروژه های مورد نیاز صنعت برای هیات علمی تعریف گردد و بخوبی راهبری و به نتیجه رسانده شود. همچنین اعضای کمیته فنی انجمن نیز می بایست بصورت موازی در کارگروه های علمی انجمن بر روی تولید محتوی مناسب با برگزاری  جلسات منظم کار نمایند.

بسپار- چه گروه هایی را برای حضور در این کنفرانس دعوت می کنید؟

صحاف: سعی شده است تمامی زنجیره ارزش در این کنفرانس دعوت و برای کلیه عوامل مهم زنجیره ارزش دعوتنامه ارسال شده است. از چهار کارفرمای بزرگ صنعت لوله و اتصالات پلی اولفینی شامل شرکت های آب و فاضلاب شهری و استانی، وزارت جهاد کشاورزی، کارشناسان آبیاری و دفتر سامانه نوین آبیاری، شرکت های بزرگ ساختمانی و مشاورین نظام مهندسی ساختمان و کارشناسان  شرکت ملی گاز ایران و کارشناسان مربوط بطور ویژه دعوت شده است. همچنین تمامی پتروشیمی های تولید کننده مواد پلی اولفینی پایپ گرید، تولید کنندگان مواد افرودنی و مستربچ، تولید کنندگان و وارد کنندگان ماشین آلات و تکنولوژی های تولید و دانشجویان علاقمند به موضوع نیز به این کنفرانس دعوت شده اند. تولید کنندگان لوله و اتصالات هم که همیشه با حمایت از اقدامات انجمن به عنوان یار و یاور ما در همچنین مراسمی شرکت فعالانه داشته اند.

 بسپار- آیا از بخش قانون گذار و تصمیم ساز کشور نیز در کنفرانس حاضر خواهند بود تا در نهایت به آشنایی بیشتر آنها با مسایل صنعت منجر شود؟

صحاف:  بله، از بخش های مختلف سازمان ملی استاندارد (تدوین، نظارت و پژوهشگاه)، دفتر تدوین و نظارت بر مقررات ملی ساختمان نیز دعوت گردیده است و مقالاتی در این کنفرانس در مورد موانع استاندارد و قانونی که جهت روان سازی روند تولید در کشور نیاز هست به سمع و نظر مخاطبان خواهد رسید.

 بسپار- تعامل شما در مسیر برگزاری با سایر تشکل ها (و همچنین رسانه ها) چکونه بوده است؟

صحاف: سعی در بوجود آوردن فضا برای تعامل انجمن های همکار در زنجیره ارزش شده است به طوریکه انجمن ملی صنایع پلیمر، انجمن تولید کنندگان مستربچ و کامپاند، انجمن تولیدکنندگان و وارد کنندگان ماشین آلات و تجهیزات تولید، انجمن آزمایشگاه های همکار استاندارد در این کنفرانس ارائه دارند و سعی شده دغدغه های خود را در حوزه کاری خود مطرح نمایند و در بعد رسانه ای هم سعی شده همگی رسانه های عمومی و تخصصی صنعت پلاستیک به کنفرانس خبری قبل از کنفرانس دعوت گردند و بتوانیم از بعد رسانه ای پوشش خوبی داشته باشیم. من در همینجا تمامی رسانه های علاقمند را دعوت می کنم در کنفرانس مهمانان ما باشند تا بشود محتوی خوبی از زوایای مختلف کنفرانس جمع آوری و ارائه نماییم.

بسپار- در بعد بین المللی کنفرانس چه فعالیت هایی انجام شده؟ و آیا موفق بوده؟ این کنفرانس پتانسیل آن را دارد که به قطبی در منطقه تبدیل شود. برای آینده آن چه برنامه هایی دارید؟

صحاف: فدر بعد بین المللی ما با 145 انجمن، شرکت و افراد حقیقی مرتبط با صنعت لوله و اتصالات پلی اولفینی مکاتبات جهت حضور در کنفرانس و بیان نوآوری ها و روندهای صنعت رو داشتیم. متاسفانه بعلت وجود تحریم ها و عدم امکان ارتباطات مالی و تجاری بسیاری از این شرکت ها علیرغم علاقمندی برای شرکت در این کنفرانس و استفاده از ظرفیت بازار ایران فعلا برای حضور در کنفرانس اول عذرخواهی کردند. ولی همینکه از برگزاری چنین رویدادی مطلع گردیدند و علاقمند بودند برای دوره های بعدی قابل استفاده می باشد. در وهله اول تعداد 10 شرکت بین المللی اعلام  حضور و ارائه مطلب در کنفرانس بودند که درنهایت بعد از مساله کرونا  به 7 عدد رسید که بصورت ارائه بصورت ویدئویی و یا توسط نمایندگان داخلی محتوی مورد نظر رو ارسال کردند و در کنفرانس مطالب خود را ارائه می نمایند. اینکه این کنفرانس بتواند نقش منطقه ای خود را پیدا کند بستگی به روابط سیاسی و اقتصادی و بانکی در حوزه منطقه ای و بین المللی می باشد که امید است در این زمینه در سالهای بعدی گشایش صورت پذیرد.

بسپار- به عنوان دبیر کنفرانس آن را صرفا علمی و آکادمیک می دانید یا مناسب برای حضور تمامی دست درکاران علوم و صنایع پلیمر در بخش لوله های پلی الفینی؟

صحاف: این کنفرانس بهیچ وجه کنفرانس علمی و آکادمیک نمی باشد بلکه در آن کاملا مسائل عملی و مورد نیاز صنعت ارائه می گردند. با توجه به حوزه گسترده مطالب ارائه شده بنظر می رسد تمامی متخصصان صنعت، اعضای هیات علمی و دانشجویان مرتبط بلاخره محور موضوعی مطابق با علایق خود پیدا نمایند و در صورت علاقمندی در حوزه تخصصی مربوط برای تولید محتوی در دوره های بعدی با انجمن همکاری لازم نمایند.

 

بسپار- و در پایان؟

صحاف: به عنوان دبیر کنفرانس کلیه علاقمندان به صنعت پلاستیک رو به کنفرانس دعوت می کنم،  امیدوارم این کنفرانس در برآورده ساختن یک بستر گفتگو برای کارشناسان و متخصصان با حوزه های علاقمندی متنوع موفق باشد و بتوانیم با مستند سازی مناسب مطالب، بعد از کنفرانس آنها را در اختیار علاقمندان قرار بدهیم.

 

(گروه رسانه ای بسپار در سال 1380 کنفرانس بین المللی لوله و اتصالات PP را با همکاری تولیدکنندگان این صنعت برگزار کرد که در این گفت و گو هم آقای مهندس صحاف به آن اشاره کردند. از اینکه بعد از نزدیک به 19 سال یک بار دیگر به همت انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات PE کنفرانسی جامع تر در دست برگزاری است، بسیار خرسندیم و این گروه برای دوستان برگزارکننده آرزوی برگزاری موفق و مستمر دارد. همکاری رسانه ای نیز سهم ما در این رویداد و رویدادهای آتی خواهد بود که دریغ نخواهیم کرد)

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا