اخبار

گفت و گوی اختصاصی بسپار با مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست/ این روزها برای حجم انبوه پسماندهای پلیمری بیمارستانی و خانگی چه اتفاقی می افتد؟!

بسپار/ ایران پلیمر  خبرنگار گروه رسانه ای بسپار در تماسی نتلفنی با دکتر پسندیده، مدیرکل دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط زیست از او در خصوص پروتکل های برخورد با  پسماند های آلوده احتمالی به ویروس کرونا و تدابیر اتخاذ شده در این رابطه و اقدامات صورت گرفته پرسید. وی گفت: رعایت ضوابط و روشهای مدیریت پسماندهای پزشکی و وابسته در دفع انواع پسماندهای مراکز بیمارستانی و درمانی گامی مهم در کنترل و کاهش انتشار ویروس کرونا در محیط محسوب می شود افزود باتوجه به امکان ناقل بودن ویروس کرونا از طریق پسماندهای پزشکی و بیمارستانی،مدیریت بهینه این بخش در حال حاضر از اهمیت مضاعف برخوردار است، بنابراین ضرورت دارد برای مدیریت پسماندهای پزشکی، تدابیر و ملاحظات ویژه ای در همه مراحل و چرخه از تولید ،نگهداری، جمع آوری،بی خطر سازی ، انتقال و دفع نهایی آن صورت پذیرد

طی روز های گذشته تاکید زیادی بر جمع آوری اصولی پسماندهای بیمارستانی و دفع صحیح آن ها داشته ایم و در همین رابطه با متولی این موضوع در بدنه دولت نشست هایی نیز برگزار شده است تا نهایت دقت در معدوم سازی این پسماند ها صورت گیرد. پسندیده ضمن اشاره به این موضوع که متولی این امر وزارت کشور است از اتخاذ تصمیم هایی از جانب این نهاد (وزارت کشور) برای مقابله با زباله گردی خبر داد و این موضوع  را یکی از چالش های اساسی پیش روی کشور در مبارزه با کرونا برشمرد.

وی ادامه داد:  پیشنهاداتی را مبنی بر قراردادن سطل های جداگانه برای جمع آوری اقلامی مانند ماسک و دست کش در معابر پرتردد شهر به وزارت کشور و  وزارت بهداشت ارائه کرده ایم. همچنین در این موارد فرهنگ سازی در راس امور است و مردم باید این اقلام را از مبداء تفکیک کنند تا منجر به آلوده شدن سایر پسماند ها نشود.

مدیر کل دفتر مدیریت پسماندهای سازمان حفاظت محیط زیست  گفت: روش برخورد با این اقلام عفونی بی خطر کردن آنها  با سیستمهای بی خطر ساز استاندارد تحت دما، فشار و زمان ماند مناسب در مراکز بیمارستانی است. پس از فرآیند بی خطر سازی و تایید آن توسط عوامل مسئول بهداشت، باید توسط خودروهای مناسب به مراکز دفن نهایی منتقل شوند.

 

وی تصریح کرد در بخش حمل و نقل هم تمهیدات لازم برای گند زدایی و ضد عفونی مستمر ناوگان حمل و نقل خصوصا خودروهای حمل کننده پسماندهای پزشکی و بیمارستانی در مراکزی که بیماران مبتلا به کرونا در آن تحت درمان هستند نیز بايد در نظر گرفته شود و در ادامه پس از انتقال پسماندهای پزشکی به مکانهای مخصوص دفن هم باید با شرایط ویژه و با رعایت همه ضوابط بهداشتی و ایمنی و بطور روزانه با مواد گند زدا و با آهک مخلوط و دفن شده و بطور کامل با خاک پوشش داده شوند.

در قانون و ضوابط مدیریت پسماندهای پزشکی و وابسته، نظارت بر مدیریت صحیح این پسماندها هم در تمام مراکز بهداشتی، درمانی، بیمارستانها و سایر موارد بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و در این ضوابط چگونگی مدیریت پسماندهای پزشکی و بیمارستانی در موارد اپیدمی و شرایط خاص پیش بینی شده است، در صورتیکه تمهیدات کنترلی دیگری هم علاوه بر ضوابط موجود برای مدیریت پسماندهای پزشکی نیاز باشد ، وزارت بهداشت باید ضوابط و پروتکل ویژه ای را تهیه و اطلاع رسانی نماید .

مدیر کل دفتر مدیریت پسماند ها افزود نقش مشارکت شهروندان و توجه به مسئولیت اجتماعی در شرایط خاص کشور در پیشگیری از انتشار بیماری و این ویروس بسیار حائز اهمیت است ، لذا از شهروندان تقاضا داریم اقلامی نظیر ماسک و دستکش ها را پس از مصرف در کیسه های پلاستیکی محفوظ گذاشته و درب آنها را بسته و در سطل زباله در بسته قرار دهند. در سطح معابر هم پیشنهاد میکنیم توسط شهرداری ها ظروف و مخازن اختصاصی گذاشته و اطلاع رسانی مناسبی هم در این زمینه صورت پذیرذ تا عابرین و شهروندان ماسک ها و دستکشهای مصرفی را پس از استفاده در آن قرار دهند و از رها کردن این اقلام در محیط خود داری نمایند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا