اخبار

گفتگوی بسپار با علی شکیبا نهاد، مدیربازرگانی بهساپلیمر: باید منتظر واکنش کشورهای چین و روسیه باشیم

بسپار/ ایران پلیمر علی شکیبا نهاد مدیربازرگانی بهساپلیمر: با اين شرايط ما با دو رويكرد متفاوت منطقه اي رو به رو خواهيم بود. از يک سو خروج امريكا از برجام هرچند يک جانبه و بدون همراهي سياسي ساير كشورهاي عضو برجام بود، با اين حال نمي توان از اثر اين تصميم بر افزايش ريسك سرمايه گزاری شركت های اروپايی در ايران چشم پوشی كرد. ايران گرچه به عنوان يك بازار جديد، فرصت تازه اي براي اين شركت هاست، اما در عين حال شركت هاي اروپايی نمي توانند شريك تجاری بی منطق خود را ناراضی كنند.

البته قطعا تصميمات اخير دونالد ترامپ در خصوص افزايش تعرفه هاي صنايع فولاد و آلمينيوم چشم كشورهای طرف تجارت آمريكا را به رفتارهای جديدی خلاف عادت بازار آزاد امريكا باز کرده و از اين جهتف آن ها نيز در فضاي شفافي از سوي امريكا قرار ندارند. علاوه بر اين، برخي از كشورهای اروپایی همچون فرانسه منابع مالي بسياري در ايران درگير كرده اند كه قطعا با خروج امريكا از برجام هم نمي توانند آن را دستخوش ريسك ناشي از خروج برجام كنند.
اما آنچه مهم تر است واكنش كشورهاي شرقی بخصوص چين و روسيه است. 
قطعا اين تصميمات نمي تواند مقابل قطار پر سرعت توسعه چين ايستادگي كند. چين به عنوان بزرگترين واردكننده نفت جهان در حال آماده شدن براي قيمت گذاري و تغيير واحد پولي مورد معامله به يوآن است و كشورهاي صادركننده نفت به راحتي مي توانند يوآن را در بورس شانگ های به طلا تبديل كنند و بطور قطع ايران و روسيه از اين اقدام استقبال خواهند كرد. 
پس اثر تخريبي خرج امريكا از برجام تا حد زيادي از سوي ساير كشورها جبران مي شود. 
در عين حال متاسفانه ناپايداري هاي شديد اقتصادي ناشي از نوسانات دلار و تصميمات تكانه ای مسوولين داخلی، تحمل افراد را نسبت به مسایل پيش رو افزايش داده و فضاي روانی جامعه برای هرچه سخت تر شدن اوضاع اقتصادي به شكل خاصی آمادگی دارد.
آنچه در این میان بیشتر به چشم می آید عدم توانایی دولت در مهار تورم ناشی از افزایش پایه پولی، استقراض بی سابقه از بانک مرکزی و عدم توانایی در کنترل بازار ارز است که به شکل تورم در ارزهای جهان روا نمود کرده ااست.

 

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 190ام ماهنامه بسپار که در نیمه تیرماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا