اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گسترش نقش مراقبت بهداشتی پلاستیک ها

بسپار / ایران پلیمر  مواد مناسب برای دستگاه های پوشیدنی (wearable) و پلاستیک ها با مقاومت شیمیایی بیشتر، تنها دو مورد از مواد پلاستیکی مورد استفاده در حوزه پزشکی می باشند که در بازار پیشرو هستند. در این مقاله نقش پلاستیک ها در گسترش تجهیزات مراقبت های بهداشتی گزارش شده است.

صنعت پزشکی و مراقبت های بهداشتی هم چنان به دنبال یافتن تعداد بیشتری از کاربردهای پلاستیک های قالب گیری شده تزریقی هستند. آن ها طیف گسترده ای از خواص مهم مواد برای وسایل پزشکی پیشنهاد می کنند، ضمن این که برای دستگاه ها و قطعات پزشکی قالب گیری شده پیچیده تر و کوچک تر، فراورش آسان را فراهم می کنند.

شرکت RTP سه مورد از مواد پلاستیکی که در حوزه پزشکی پیشرو هستند مانند ربات های جراحی، دستگاه های دارویی پوشیدنی و قلم های دارورسانی را معرفی می کند. به گفته شرکت، سامانه های روباتیک جراحی بیشتر رواج یافته اند، زیرا آن ها حداقل اثر تهاجمی (invasive) را دارند، دقیق هستند و به بیمار کمک می کند تا سریع تر بهبود یابد. برای این کارها نیاز به قطعات پلاستیکی بادوام و سبک است. هم چنین، با افزایش سن جمعیت آمریکا، تقاضای بیشتری برای دستگاه های دارویی پوشیدنی و قلم های دارورسانی وجود دارد، که شامل اجزای پلاستیکی است که گاهی اوقات با لیزر نشانه دار شده و یا لیزر جوش شده است. سایر مواردی که منجر به پیشرفت در مواد شده است، شامل تغییرات نظارتی مانند به روزرسانی های استاندارد ISO 10993-18 ، قانونREACH ، مقررات شماره 2017/1000 اتحادیه اروپا در مورد پرفلوئورواکتانوئیک اسید (PFOA) و محدودیت های پلی وینیل کلرید (PVC) می باشد، که می تواند شرکت های پزشکی را وادار به انجام تحقیقات بیشتری در مورد پلاستیک ها و دستیابی به گزینه-های طراحی مقرون به صرفه تر کند.

شرکت RTP روندهای دیگری را که در صنعت پزشکی وجود دارد، شناسایی کرده تا به پیشرفت مواد از جمله ابزار و تجهیزات سبک، عملکرد بهتر سامانه های دارورسانی و مواد مقاوم در برابر تمیز کردن و سترون سازی (sterilisation)، کمک کند.

به گفته شرکت، علاوه بر این، کارخانجات تولید محصولات پزشکی به دنبال راه های جدیدی برای کاهش عفونت های ناشی از بیمارستان هستند و این امر نیاز به پلاستیک هایی مقاوم در برابر صدمات ناشی از پاک کننده ها را دارد. هنگامی که از محلول های تمیزکننده قوی برای از بین بردن میکروب ها روی تجهیزات پزشکی ، دستگاه های دستی ، نمایشگرها استفاده می شود، به عنوان مثال، محفظه ها و اجزای پلاستیکی می توانند شکننده و ترک دار شوند. این امر نیاز به پلاستیک هایی مقاوم در برابر مواد شیمیایی سخت دارد.

دستگاه های دارورسانی نیز به گزینه های جدیدی نیاز دارند. دستگاه های دارویی پوشیدنی هوشمند می توانند شامل اجزای داخلی باشند که باید در برابر تداخل الکتریکی مقاومت کنند، بنابراین پلاستیک هایی با محافظ EMI (تداخل الکترومغناطیسی، Electromagnetic Interference) مورد نیاز است و قلم های دارورسانی پیشرفته تر ، به پلاستیک روان کاری شده جدیدی نیاز دارند تا بتواند چسبندگی سوزن را برای راحتی بیمار و جریان یافتن بیشتر دارو، به حداقل برساند.

شرکت RTP به عنوان یک آمیزه ساز سفارشی، برای مشتریان محصولات خاصی تولید می کند، به عنوان مثال از طریق انتخاب مواد، تولید محصول و تغییرات نظارتی از آن ها پشتیبانی می کند. تخصص این شرکت شامل طیف گسترده ای از انواع مواد، از جمله ترکیبات روان کاری شده (lubricious) و مقاوم در برابر رفتگی، آلیاژهای مقاوم در برابر مواد شیمیایی، فناوری های پلاستیکی رسانا، گونه های پزشکی گرمانرم کشایند (TPE) و فناوری گرمانرمی اختصاصی با افزودنی های کاربردی برای تیرگی در برابر امواج رادیویی (radio opacity)، جوشکاری با لیزر و نشانه-دار کردن با لیزر است.

به منظور رفع نیاز به پلاستیک هایی که می توانند در مقابل صدمات ناشی از مواد شیمیایی مهاجم مقاومت کنند، شرکت RTP محصولی به نام RTP HC-2000 تولید کرد که در مقابل این پاک-کننده های تهاجمی مقاومت می کند. این شرکت می گوید که سری HC-2000 در نسخه UL V-0 موجود است و از نظر مقاومت شیمیایی از آمیخته های پلی کربنات/اکریلونیتریل بوتادی ان استایرن (PC/ABS) و پلی کربنات/پلی بوتیلن ترفتالات (PC/PBT) برتر است. این ماده، محفظه های ترک خورده و دستگاه های برگشتی برای OEMs را کاهش می دهد. برای تولیدکنندگان دستگاه های دارورسانی، شرکت RTP انواع آمیزه های محافظ EMI و ترکیبات مقاوم در برابر رفتگی، روان کاری شده را برای انواع مختلفی از دستگاه های پوشیدنی و قلم های تزریقی فرمول بندی کرده است.

طبق گفته شرکت آمریکایی Foster، استفاده از لوازم الکترونیکی به طور فزاینده ای در بازار تجهیزات پزشکی نفوذ کرده است. طبق گفته شرکت، این بازار رو به رشد شامل بخش بزرگی از تجهیزات پوشیدنی و قابل حمل است، جایی که بیماران اکنون سلامت خود را نه تنها با دستگاه های قابل حمل از خانه، بلکه هم چنین روی مچ دست خود نیز کنترل می کنند. شرکت های تجهیزات پزشکی، روند را تشخیص می دهند و اغلب اوقات، به دنبال پیشرفت هایی در دستگاه های راحت هستند که می توانند در خارج از بیمارستان ها استفاده شوند.

 

برگردان: مهندس حمیده یاری

[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۱۷ ماهنامه بسپار که در نیمه آبان ماه منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا