اخبار

گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس/ تأثیر بحران کرونا بر صنایع پایین دستی پتروشیمی: حال همه ما خوب است اما تو باور نکن!

بسپپار/ ایران پلیمر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته، گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در رابطه با تاثیر شیوع ویروس کرونا بر بخش‌های مختلف را بررسی کردند.

در بخش‌هایی از این گزارش تاکید شده که بیشترین آسیب به واحدهای صنعتی وارد شده است، بلاتکلیفی واحدهای تولیدی در راستای عدم قطعیت در تصمیم‌گیری‌های دولت، مشکلات قراردادی برای شرکت‌های پروژه محور و عقب افتادگی در برخی از بخش‌ها از تاثیرات منفی شیوع این ویروس در حوزه صنعت است.

در بخش پتروشیمی تاکید شده که کاهش فروش محصولات، درآمدهای ارزی کشور را کاهش داده و مشکلات شرکت‌های پتروشیمی را تشدید کرده است.

در بخش کسب‌وکارهای نوپا متناسب با نوع کسب‌وکار آسیب‌هایی را داشته است. بخش‌هایی که به طور مستقیم با مردم سروکار داشتند بیشترین ضرر را کرده‌اند.

در این گزارش تاثیرات منفی این ویروس در حوزه نفت، گاز، کشاورزی، مسکن و گردشگری و سلامت مطرح شده است.

متن کامل این گزارش
 

تأثیر بحران کرونا بر صنایع پایین دستی پتروشیمی: در خصوص صنایع پایین دستی پتروشیمی، تأثیر کرونا بر این صنایع در دو دسته طبقه بندی می شود:

صنایعی که محصولاتشان در حوزه مقابله با ویروس کرونا قابل مصرف است از جمله صنایع شوینده و بهداشتی، بخشی از صنایع نساجی و صنایع پلاستیک؛ این صنایع در حال حاضر به دلیل افزایش تقاضا شرایط مناسبی دارند.   

سایر صنایع پایین دستی پتروشیمی از جمله تولید کنندگان لوله، تولید کنندگان درب و پنجره، تولید کنندگان ظروف یکبار مصرف به دلیل تعطیلی رستوران ها و هتل ها، صنعت رنگ ساختمان، صنعت کفش و چرم مصنوعی که از شیوع کرونا متضرر شدند.

عمده صنایع پایین دستی پتروشیمی با اصناف در ارتباط هستند. تعطیلی اصناف و کاهش تقاضا در راستای توصیه های بهداشتی، و کاهش تقاضا ناشی از تعمیق رکود باعث کاهش فروش کارخانه ها شد. به دنبال آن با تکمیل ظرفیت انبارها، تولید کاهش یافت. بدین ترتیب با کاهش تولید و فروش،  نقدینگی تولیدکننده کاهش و در نتیجه تقاضا برای مواد اولیه نیز کاهش یافت. از این طریق رکود در صنایع پایین دست به بازار داخلی صنایع بالا دست منتقل می شود. بکارگیری ظرفیت فروش اعتباری در بورس کالا و ایجاد خطوط اعتباری برای تولید کنندگان در شرایط رکود می تواند هم به رفع مشکل کمبود نقدینگی تولید کنندگان صنایع پایین دستی و هم به رونق تقاضای بازار داخل صنایع بالادستی کمک کند.

 

ایسنا

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا