اخبار

گزارش شماره 4 بسپار/ ایران پلیمر از نمایشگاه: CHINAPLAS 2019 و صنعت ساختمان/ به دنبال خانه‌هایی زیبا و پایدار

بسپار/ ایران پلیمر کشور چین با دست‌یافت‌های فوق‌العاده خود در حوزه معماری و مهندسی ساخت همچنان دنیا را متحر می‌کند. تنها نگاهی به بزرگ‌ترین پل دریایی دنیا (پل هنگ‌کنگ-ماکائو-ژوهای)، هتل بین‌قاره‌ای Wonderland (که اولین هتل زیرزمینی دنیاست و تا ۸۸ متر زیر سطح دریا نیز می‌رود) و فرودگاه بین‌المللی Daxing‌ در پکن (که به زودی آماده به کار می‌شود) این پیشرفت‌های فناوری را در چین مشخص می‌کند. عمده تخصصی که در این پروژه‌های تجاری بزرگ مورد استفاده قرار گرفته است را می‌توان همچنین برای کمک به مردمی به کار گرفت که آرزوی داشتن خانه‌ای زیبا دارند. در سال‌های اخیر ابتکار برنامه‌ریزی توسعه ملی به ساخت بیشمار ساختمان متمایز جدید، پروژه‌های ساخت شهری، خانه‌های پیش‌ساخته و تلاش‌هایی در راستای سفارشی‌سازی کل خانه منجر شده است که همه این‌ها می‌تواند به مردم در بهبود کیفیت زندگی‌شان کمک کند و در عین حال فرصت‌های بیشتری را برای صنعت ساخت مواد فراهم آورد.

در سیزدهمین برنامه توسعه صنعت ساخت ادعا شده است که تا سال ۲۰۲۰ مساحت ساختمان‌های پیش‌ساخته 15% از کل ساختمان‌های جدید را شامل می‌شود و بهره‌گیری از مواد سبز تا ۴۰ درصد کل مواد استفاده شده در ساختمان افزایش می‌یابد. این اهداف به منظور بهبود کارآمدی مصرف انرژی در ساختمان‌ها، گستره ‌کاربرد مواد جدید در ساختمان‌سازی را افزایش می‌دهند؛ موادی مانند لوله‌های پلاستیکی، مواد جدید برای دیوارها و پروفیل‌های پلاستیکی رانشگری شده.

از منظر تقاضای صنعت مواد ساختمان‌سازی برای مواد با عملکرد بالا و تولید سبز و هوشمند، نمایشگاه CHINAPLAS 2019 (که در مجتمع واردات و صادرات چین در گوانجو، در تاریخ ۲۱ تا ۲۴ ماه مه ۲۰۱۹ برگزار می‌شود) بر آخرین روندهای صنعتی متمرکز است، به ویژه «تولید هوشمند، مواد نوآورانه، راهکارهای سبز و چرخشی». در این نمایشگاه بیش از 3500 شرکت شامل BASF، DuPont، Dow، LG Chem، Borouge، Hyosung و … شرکت می‌کنند تا به شرکت‌های دیگر کمک کنند از این فناوری‌های جدید استفاده کنند، خود را بهبود دهند و از فرصت‌های کسب‌وکار بهره ببرند.

 

ساخت آینده‌ای بهتر با مواد پیشرفته

زمانی که نوبت به بهبود و شخصی‌سازی کردن محیط و تجربه زندگی می‌رسد، افراد هر روز انتظارات بیشتری نسبت به روز قبل دارند. نوآوری‌های فناوری نخستین نیروی محرک در توسعه مواد ساخت‌وساز باکیفیت هستند و تامین‌کنندگان در این صنعت برای نمایش برخی از این پیشرفت‌ها در نمایشگاه CHINAPLAS 2019 برنامه ‌ریزی کردند.

از پلی‌الفین‌های گرمانرم در ساخت مواد ضدآب برای کاربردهایی چون ساخت سقف که احتمال فرسایش آن‌ها در صورت عدم وجود افزودنی‌های محافظتی در برابر اشعه فرابنفش وجود دارد، در گذشته استفاده می‌شد. استفاده از فناوری‌های پایدارکننده در برابر اشعه و افزودن مقدار کافی از پایدارکننده اشعه فرابنفش، طول عمر استفاده از مواد را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد و به صورت موثر از ایجاد تَرَک در سطح جلوگیری می‌کند و به این ترتیب پایداری و محافظت از سطح را بهبود می‌دهد. شرکت شیمیایی Hengshui Kaiya در این نمایشگاه از پایدارکننده جدید خود تحت عنوان Careguard LS 880 برای سطوح ضدآب رونمایی می‌کند. گفته می‌شود این محصول به نسبت پایدارکننده‌های دیگر، سازگاری و مقاومت بهتری در برابر بارش دارد و می‌توان از آن به عنوان پایدارکننده گرمایی نیز استفاده کرد. همچنین ماده افزودنی دیگری که توسط شرکت Colloids Plastic (Suzhou) به نمایش گذاشته شده است می‌تواند عملکرد و انسجام لوله‌ها را به وسیله جلوگیری از ایجاد عوامل خطری مانند ترک برداشتن تحت فشار، گسترش ترک‌ها و فشار بیش از حد در طولانی‌مدت بهبود دهد.

چقرمگی و استحکام همچنین عوامل مهمی برای محصولات صنعت ساخت‌وساز هستند. شرکت Jiangsu Minyang تولیدکننده فناوری‌های رزین صنعتی در این نمایشگاه صفحه‌ای از جنس PET را نمایش خواهد داد که با الیاف نانو تقویت‌شده و می‌تواند جایگزین موادی مانند اکریلیک‌ها (PMMA)، پلی‌کربنات‌ها (PC) و پلی‌استایرن‌ها (PS) شود. این صفحه تقویت‌شده با قطر کمینه 6 میلی‌متر و استحکام عالی را نمی‌توان با چکش شکست. استحکام خمشی بالای این ماده به این معنی است که حتا در خمش‌های تا 90 درجه هم نمی‌شکند و در عین حال قیمت کمتری نسبت به صفحات اکریلیک و پلی‌کربنات دارد. نسل آینده مواد PP-B از شرکت Hyosung، پلی‌پروپیلن‎های پیشرفته با مدول خمشی و استحکام کششی بالا هستند. این مواد می‌توانند مقاومت ضربه لوله‌ها را در دمای پایین بهبود دهند و سرعت تخریب آن‌ها را طی حمل‌ونقل و نصب کاهش دهند. به این ترتیب امکان تولید لوله‌های موج‌دار دودیواره از جنس پلی‌پرپیلن با خواص مکانیکی عالی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها در زه‌کشی زیرزمینی و فاضلاب استفاده کرد.

فناوری‌های نوآورانه همچنین می‌توانند کیفیت محصول را بهبود دهند. شرکت Hubei Gaoxin WPC Extrusion در این نمایشگاه قالب یک رانشگر پلاستیک را برای کامپوزیت‌های پلاستیکی-چوبی با کلاهک هم‌رانی به نمایش می‌گذارد. مواد پیش از خروج از قالب از طریق راهگاه‌های مستقل در کنار هم قرار می‌گیرند. لایه نازکی از ماده مذاب سپس اندود شده و با مواد چوب-پلاستیک در دمای ۳۶۰ درجه آمیخته می‌شود. سپس رانش از قالب به بیرون انجام شده، خنک می‌شود و توسط قالب شکل‌دهی و محفظه آب، شکل‌ می‌گیرد و پس از غلتک‌کاری، توسط یک دستگاه فشار گرمایی بر روی خط تولید به اندازه‌های مورد نظر بریده می‌شود. در مقایسه با مواد سنتی چوبی – پلاستیکی این محصولات که با این فناوری تولید شده‌اند نقص‌های کمتری در از بین رفتن رنگ، زنگ زدن و ترک برداشتن دارند. شرکت Shenzhan Aimsea در این نمایشگاه یک عامل دمشی را تحت عنوان AIM-FOAM معرفی می‌کند که در اسفنج‌های چوبی – پلاستیکی PVC برای دیوار مورد استفاده قرار می‌گیرد که فرمول‌بندی مواد اسفنج PVC را ساده می‌کند، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، عملکرد و کیفیت را بهبود می‌دهد و چگالی یکپارچه اسفنج و تمیزی سطح محصول را تضمین می‌کند.

شرکت Teijin از ترکیب الیاف کربن خود با رزین‌های گرمانرم مانند پلی‌کربنات، پلی‌اترسولفون و پلی‌پروپیلن الیاف کربن گرمانرم پیش‌آغشته‌ای را توسعه داده است که نسبت به آتش و ضربه مقاوم، در دمای اتاق قابل نگهداری و برای تولید انبوه (با زمان کوتاه چرخه) مناسب هستند. قالب‌گیری این محصولات آسان است، هزینه کلی کمی دارد و ضایعات آن قابل بازیافت است. این ماده می‌تواند جایگزین فلز و مواد پیش‌آغشته گرماسخت باشد و در بسیاری از بازارها از جمله صنعت ساخت‌وساز و خودرو نیز کاربرد دارد.

 

مواد سبز: کلیدی برای زندگی پایدار و سالم

زمین تنها خانه ماست. این مسئله سبب شده است که ساختمان‌های سبز که دوستدار محیط زیست هستند به شدت اهمیت پیدا کنند. نخست آن که کمینه کردن آلودگی زیست محیطی و تولید گازهای مضر که توسط کارخانه‌ها و استفاده مواد ساختمانی صورت می‌گیرد حیاتی است. استفاده مجدد از ضایعات ساخت‌وساز نیز بسیار مهم است. مواد سبز غیرسمی که قابل بازیافت و نوسازی هستن نیز به جریان اصلی در بازار تبدیل شدند.

در نمایشگاه CHINAPLAS 2019 شرکت Hefei Magic Porous Materials از محصولی بوزدا با خواص فرارزدایی رونمایی می‌کند که می‌تواند بوی نامطبوع مواد و آمیزه‌های فرار را کاهش دهد. در مقایسه با جایگزین‌های موجود که همین کار را توسط جذب انجام می‌دهند، این محصول جدید بو را در دماهای بالا برنمی‌گرداند. همچنین نیاز به خشک کردن ماده و یا کوتاه کردن زمان خشک کردن را حذف کرده و به شکلی کارآمد بوزدایی را انجام می‌دهد.

شرکت علوم و فناوری Guangdong Kingfa مواد گوناگونی را با استفاده از محتوای بازیافتی توسعه داده است. مواد نوآورانه‌ای که شامل اجزای مضر نیستند و به نوعی ایمن‌تر بوده و دوستدار محیط زیست هستند. این محصولات در پروژه‌های بین‌المللی برجسته مورد استفاده قرار گرفتند؛ مانند ساختمان تجاری Darling Harbor در سیدنی استرالیا و در برخی از سالن‌های المپیک 2008، بازی‌های آسیایی گوانجو و المپیک ریو.

مواد بازیافتی پلاستیکی شرکت طرفدار محیط زیست Xiamen Luhai در صفحات و سینی‌های ساخته شده از طریق قالب‌گیری دمشی، رانشگری و تزریقی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این شرکت ادعا کرده است که خلوص مواد استخراجی تا 99.5 درصد می‌رسد. همچنین نیاز به افزودن هیچ گونه ماده اضافه نیست چرا که امکان حفظ رنگ اصلی پلاستیک وجود دارد. شرکت Langfang Huabo تولیدکننده مواد محافظ محیط زیست در همین نمایشگاه مستربچ‌های خشک‌کنی را نمایش می‌دهد که گفته می‌شود مشکلات ایجاد شده توسط رطوبت در پلاستیک‌های بازیافتی مانند حباب، خطوط جریان و نقاطی که روی سطح ایجاد می‌شود را حل می‌کند و تا 20 درصد از وزن خود آب را جذب می‌کند. از این مستربچ می‌توان در لوله، تخته و صفحات تولیدی و سایر موارد استفاده کرد.

شرکت Sundly که تولیدکننده مواد محافظ محیط زیست است یک پایدارکننده پیچیده را برای PVCهای بسیار شفاف تولید کرده است که می‌تواند به جای پایدارکننده‌های طبیعی از جنس قلع برای تولید ورقه‌های PVC سخت دوستدار محیط زیست با مقاومت بالا نسبت به عوامل جوی و هزینه تولید کم از آن‌ها استفاده کرد. این پایدارکننده‌ها را می‌توان در تولید محصولات ورقه‌ای PVC مانند مواد ساختمانی و تجهیزات پزشکی مورد استفاده قرار داد.

شرکت Shanghai Banzan Macromolecule Material یک چسب رزین مقاوم در برابر شرایط جوی را برای ورقه‌های فلزی پوشش‌دهی شده در نمایشگاه معرفی می‌کند. در مقایسه با چسب‌های مایع قدیمی این محصول دوستدار محیط زیست است و آلودگی ایجاد نمی‌کند و استحکام چسبندگی و ماندگاری بالایی دارد. همچنین مشکلات چسب‌های مایع قدیمی را نیز همانند بوی شدید، ایجاد آلودگی، آسیب فیزیکی به کارگران و ایجاد خطر در کارخانه را برطرف کرده است. مذاب این چسب طی فرایند قالب‌ریزی یا دمش فیلم به صورت یک فیلم درمی‌آید و سپس بر روی ورقه فلزی و یک لایه بیرونی مانند PVC، ASA یا PVDF برای چسبندگی قرار داده می‌شود. محصول نهایی به اندازه یک ورقه فلزی سخت است و زیبا و مقاومت فیلم پلاستیکی را دارد. از این محصول می‌توان در سقف خانه‌ها، پنل‌های مبلمان و سایر وسایل خانه استفاده کرد.

محصول GFT-RTP از شرکت Shandong Fiberglass Group در برابر فشار و خوردگی مقاوم، سبک و ارزان‌قیمت است. در مقایسه با لوله‌های معمولی GE این ماده به صورت قابل توجهی ضخامت دیواره لوله را تحت همان فشار کاهش می‌دهد و مصرف مواد خام و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. در مقایسه با لوله‌های کامپوزیتی تقویت‌شده با سیم‌ها و نوارهای استیل، این ماده می‌توان از مشکل خوردگی جلوگیری کند، وزن لوله را کاهش دهد و هزینه مواد را تا ۲۰٪ پایین بیاورد.

 

پیاده‌سازی تولید هوشمند در صنعت مواد ساخت‌وساز

هر چه پیاده‌سازی تجاری شبکه‌های نسل آینده 5G سرعت بیشتری می‌گیرد، فناوری‌های بیشتری برای کمک به پشتیبانی و ارتقای صنعتی تولید هوشمند توسعه داده می‌شوند. در سایه این تحولات، نمایشگاه CHINAPLAS 2019 راهکارهای کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری را ارائه کرده است و به این ترتیب این امکان را برای مواد در صنعت ساخت‌وساز فراهم می‌کند که جایگاه خود را در دور جدیدی از رقابت‌ها تثبیت کنند.

راهکار کارخانه 4.0 از شرکت فناوری‌های Shini Plastics می‌تواند یک خط تولید کاملا خودکار و بدون دخالت انسان در مونتاژ را محقق کند. این راهکار یک ماشین قالب‌گیری تزریقی را به همراه یک کنترل‌کننده دمای قالب از نوع آبی، یک خشک‌کن، یک حجم‌سنج، یک سامانه راهگاه داغ، روبات‌های متصل‌کننده، ماشین بسته‌بندی خودکار و ماشین‌های هدایت‌شده خودکار (AGV) را یکپارچه کرده است. رابط‌های دو درگاهی امکان انتقال داده را میان دستگاه‌ها فراهم می‌کند و به این ترتیب تولید هوشمند را در سطح سخت‌افزاری تسهیل می‌کنند. با پایش هوشمند سامانه مرکزی مدیریت مواد، سامانه مرکزی خنک‌کننده آب، سامانه مرکزی تامین گاز و موتور، کاربران می‌توانند نسبت به فرایندهای قالب‌گیری تزریقی داده‌های دقیق‌تری به دست آورند.

شرکت Foshan Best Extrusion Tech به جای مواد پلاستیکی که در تولید لوله به کار می‌روند، در این نمایشگاه از یک خط رانشگری PPR دولایه چهار لوله‌ای با سرعت بالا رونمایی می‌کند. خط تولید مجهز به سامانه چرخش آب دو دفعه‌ای است که مصرف آب را تا 50 درصد کاهش می‌دهد. کنترل این سامانه بسیار آسان است و می‌تواند کنترل هوشمند وزن خوراک‌دهی، خوراک‌دهی مستربچ و تخلیه و فناوری ارتباط دیجیتال را یکپارچه کند. از ماشین میزبان می‌توان به محض پیاده‌سازی استفاده کرد و برش‌دهنده بر روی خط بسته‌بندی را انجام می‌دهد. شرکت فناوری Dalian Sunlight در این نمایشگاه از یک ماشین بسیار کارآمد با صرفه‌جویی در مصرف انرژی برای شکل‌دهی به لوله‌های موج‌دار رونمایی می‌کند. این ماشین برای تنظیمات آسان و همگام‌سازی دارای یک موتور سروو در هر طرف است. مرحله تخلیه در پایین صورت می‌گیرد که تنظیم آن ساده است و از نشتی در حین تخلیه جلوگیری کرده و در انرژی صرفه‌جویی می‌کند.

شرکت فناوری‌های SKY WIN برای مواد چوبی-پلاستیکی به شکل تخته و ورقه یک ماشین رانشگری تک‌مرحله‌ای و چند لایه SPC LVT را در این نمایشگاه معرفی می‌کند. این راهکار از یک جعبه دنده برای کاهش گشتاور بالا استفاده می‌کند که گشتاوری ۱.۷ برابر گشتاور جعبه دنده‌های مشابه ایجاد می‌کند و دارای استوانه و ماردون با ساختار ویژه است. این وسیله هر ۹ تا ۱۲ ماه نیاز به خدمات تعمیر و نگهداری دارد و مصرف انرژی پایینی دارد. در برونداد یکسان ماشین، ۲۰ درصد از انرژی (در مقایسه با رانشگرهای دوماردونه مخروطی) صرفه‌جویی می‌شود. رانشگرهای مخروطی دوماردونه شرکت Nanjing Gorray محصولات مختلفی را از صفحات با جنس‌های مختلف مانند مواد زیست‌تخریب‌پذیر چون پلی‌لاکتیک اسید را بدون هیچ گونه تنظیماتی تولید می‌کند. صفحات فرآوری شده PET نیز به صورت مستقیم تحت شرایط تخلیه اکسیژن چندمسیره و بدون پیش‌تبلور و خشک کردن تولید می‌شوند که به این ترتیب بیش از ۴۰ درصد در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند. همچنین امکان استفاده۱۰۰ درصدی از مواد بازیافتی وجود دارد که هزینه‌ها را به شدت کاهش می‌دهد.

شرکت Qingdao Sanyi Plastics Machinery در حوزه کفپوش‌ها، خط تولید محصولات خود را از جمله کفپوش‌های PVC SPC با ظرفیت تولید دست کم ۱.۵ تن در ساعت به نمایش می‌گذارد. این دستگاه می‌تواند همچنین در حالت همگام‌سازی با یک کلیک قرار بگیرد و یا در حالت کنترل‌های جداگانه عمل کند. همگام‌سازی با یک کلیک پیچیده‌ترین سامانه چینی است که حقیقتا به سرعت خوبی در همگام‌سازی دست یافته است.

بازدیدکنندگان این نمایشگاه همچنین می‌توانند به رویداد همزمان «صنعت ۴.۰ کارخانه‌های آینده» بپیوندند تا به دانش دست اولی پیرامون راهکارهایی که احتمالا در آینده پیاده‌سازی خواهد شد، دست یابند؛ مواردی مانند کارخانه‌های هوشمند که نیازمند مشارکت تعداد کمتری نیروی انسانی هستند.

 

تعامل میان صنایع برای ایجاد بارقه‌هایی از بینش

این نمایشگاه در عین معرفی مواد، تجهیزات و فناوری‌های جدید در صنعت ساخت و ساز، شامل یک همایش فناوری در حوزه کامپوزیت‌های چوبی- پلاستیکی نیز می‌شود. «اندیشگاه مهندسی کامپوزیت‌های چوبی- پلاستیکی» در اتاق نشست‌های Huacheng در ناحیه A در مجتمع صادرات و واردات چین برگزار می‌شود. در این نشست آخرین توسعه‌ها در حوزه کامپوزیت‌های چوبی- پلاستیکی و همچنین تجهیزات و طراحی کارخانه با هدف کمک به تولیدکنندگان برای بهبود کیفیت، عملکرد زیست‌محیطی،‌ کارآمدی و مقرون به صرفگی بررسی می‌شود.

نشست‌های دیگری نیز در طول نمایشگاه CHINAPLAS 2019 برگزار می‌شود که شامل این موارد است: ‌همایش و نمایشگاه بازیافت پلاستیک و اقتصاد چرخشی،‌ گفت‌وگوهای فنی، سمینار فناوری‌های مواد سبک حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای، مواد نوآورانه در بسته‌بندی در شرایط جدید بازار، اندیشگاه فیلم‌های نوری ۲۰۱۹ برای نمایشگرهای فوتوالکتریک و فناوری‌های مرتبط در حوزه مواد خام و کاربردها، دومین اندیشگاه توسعه چاپ سه‌بعدی در مهندسی ‌پزشکی و سومین نشست زنجیره تامین هوشمند ۲۰۱۹.

این نمایشگاه بیش از ۱۸۰ هزار نفر از متخصصین را از ۱۵۰ کشور و ناحیه مختلف در دنیا گرد هم آورده است. بسیاری از شرکت‌های شناخته شده در صنعت از قبل در این نمایشگاه ثبت نام کرده‌اند. برخی از این شرکت‌ها شامل Oriental Yuhong،‌ Rifen،‌ Jianlin Industry، Intex، Moen، Vasen، Lesoo و … می‌شوند. برای اطلاعات بیشتر به وبسایت نمایشگاه به نشانی www.chinaplasonline.com مراجعه کنید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا