اخبار

گزارش شماره 3 گروه رسانه ای بسپار/ایران پلیمر از محل نمایشگاه ChinaPlas: بیش از 3600 غرفه گزار و معرفی ده فناوری ممتاز در ماشین آلات/ ده فناوری پیشرو در مواد اولیه

بسپار/ ایران پلیمر همانطور که می دانید از روز سه شنبه تا فردا نمایشگاه ChinaPlas 2019  در گوانجوی چین برپاست. این سومین گزارش گروه رسانه ای بسپار/ ایران پلیمر از نمایشگاه یاد شده است. دو گرارش قبلی را اینجا و اینجا بخوانید.

 

صنعت تولید در دنیا به گلوگاهی در رشد و بازیابی خود رسیده است. با افزایش تنش‌های تجاری، اقتصاد جهانی نیز دچار تغییرات پیچیده و اساسی شده است. کشور چین در برهه حساس بهره‌گیری از راهبردهای توسعه نو، در حال بهبود ساختار اقتصادی و انتقال حرکت‌های منجر به رشد، مالیات‌ها و هزینه‌های مرتبط خود را کاهش داده است تا باری از دوش تولید‌کنندگان برداشته باشد و به این ترتیب نوآوری‌های فناورانه را تشویق کرده و تقاضای بومی را افزایش دهد. همزمان این کشور سرمایه‌گذاری‌های خارجی را نیز تشویق می‌کند. نمایشگاه CHINAPLAS 2019 با معرفی یک حوزه جدید در صنعت لاستیک و پلاستیک که سراسر چالش و فرصت است،  در گوانجو که قطب نوآوری‌های فناورانه و مرکز خلیج بزرگ گوانگدونگ-هنگ‌کنگ-ماکائو است، شروع به کار کرد. این نمایشگاه بیش از 3600 نفر از شرکت‌ها را از سراسر دنیا به خود جذب کرده است. با فضای بیش از 250 هزار متر مربع در مرکز واردات و صادرات چین در گوانجو، این نمایشگاه پیشروترین فناوری‌های دنیا را که به رشد و تمایز شرکت‌های حوزه پلاستیک و لاستیک کمک می‌کنند، معرفی می‌کند.

[EasyDNNGallery|13592|Width|600|Height|600|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

 

نوآوری‌های فناورانه با پلاستیک‌ها: تسهیل توسعه باکیفیت

هوش مصنوعی، شبکه بی‌سیم 5G، بزرگ‌داده، اینترنت اشیا، فناوری تشخیص چهره، نمایشگرهای منحنی، صفحات نمایش تاشو؛ این عبارت‌هایی است که در سال‌های گذشته وقتی درباره مواد جدید، تجهیزات جدید و فرصت‌های جدید صحبت می‌کردیم به چشم می‌آمد. نکته کلیدی در توسعه باکیفیت نوآوری‌های فناورانه است. صنعت لاستیک و پلاستیک که با هم ستون اصلی کل بخش تولید را تشکیل می‌دهند، به سرعت در حال ارتقای توانایی‌های خود در تولید و در کل زنجیره ارزش هستند.

پلاستیک‌ها بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما و توسعه فناوری هستند. با این حال مدت زمان زیادی است که قابلیت‌های مواد پلاستیکی به خوبی درک نشده و دست کم گرفته شده است. مواد پلاستیکی اکنون در کاربردهای بسیار متنوع و زیادی از محصولات گران‌قیمت مورد استفاده قرار گرفتند و به این ترتیب امکان طراحی‌های خلاقانه را فراهم کردند. نمایشگاه CHINAPLAS به عنوان نمایشگاهی سطح بالا برای نمایش چنین فناوری‌هایی، و همچنین به عنوان زیرساختی کلیدی برای مبادلات کسب‌وکارها، امسال بیش از ۱۸۰ مورد از آخرین فناوری‌ها را برای اولین بار در دنیا یا در آسیا به نمایش گذاشته است. تعداد زیادی از غرفه‌داران چینی و شرکت‌های چندملیتی از این نمایشگاه برای نمایش مواد پلاستیکی با عملکرد بالا و راهکارهای تولید هوشمند استفاده کردند تا این صنایع را به جلو برانند.

نمایشگاه CHINAPLAS برای صنعت پلاستیک و دیگر بخش‌های کلیدی به عنوان مصرف‌کننده نهایی، همانند صحنه‌ای است که با تمرکز بر فناوری‌های نوظهور و نوآوری باید بهترین عملکرد خود را در آن نشان دهند. 5G که نسل آینده شبکه‌های بی‌سیم است، جنبه‌های بیشماری از زندگی ما را متحول می‌کند و به ما کمک می‌کند با سرعت بیشتری با زندگی هوشمند سازگار شویم. بسیاری از فناوری‌های نوآورانه را می‌توان بر مبنای ایستگاه‌های 5G و سایر کاربردها مورد استفاده قرار داد. پلاستیک‌های اصلاح شده با ثابت‌های دی‌الکتریک پایین، مواد ساخت آنتن، مواد جاذب گرما، مواد محافظت کننده و سایر مواد در این نمایشگاه دیده می‌شود. وسایل نقلیه نیز هوشمندتر و مستقل‌تر می‌شوند. با پیاده‌سازی شبکه‌های هوشمند، مواد با عملکرد بالا با خواص حسگری، هدایت الکتریکی و قابلیت تغییر رنگ محبوبیت بیشتری یافته‌اند. بسته‌بندی‌های زیبا، چشم‌نواز و سفارشی‌شده نیز تسهیل‌گری برای ارزش‌های برندها شده‌اند. بسیاری نیز برای چاپ سه بعدی یا مواد پلاستیکی تخصصی دوستدار محیط زیست، به دنبال فناوری‌هایی هستند که به سرعت قابل تغییرند. در حوزه پزشکی، پلاستیک‌ها و سیلیکون‌های پزشکی که خلوص بیشتری دارند، شفاف‌ترند و مقاومت شیمیایی بالاتری دارند، مورد توجه واقع شدند. در این نمایشگاه بازدیدکنندگان همچنان از راهکارهای مواد ساختمانی باکیفیت دیدن کردند که ویژگی‌هایی چون ماندگاری بالا، استحکام و چقرمگی را ارائه می‌کردند. علاوه بر آن در این نمایشگاه به صورت گسترده کاربردهای جدید در بخش‌های دیگر مانند حوزه ورزش و تفریح نیز به نمایش در آمده است و در کنار آن فناوری‌های نوآورانه‌ای را که قابل به‌کارگیری در صنایع مختلف هستند، معرفی شده‌اند.

 

[EasyDNNGallery|13591|Width|600|Height|600|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

برگزارکنندگان نمایشگاه برای کمک به بازیگران صنعت در شناسایی آخرین و محبوب‌ترین فناوری‌ها، به صورت همزمان رویدادهای گفت‌وگوهای فنی را برنامه‌ریزی کرده‌اند که اندیشگاه‌هایی آزاد برای بحث درباره نمایشگاه هستند که بیش از 40 فناوری نوآورانه را در 11 بخش اصلی مانند قالب‌گیری تزریقی الیاف بلند، چاپ سه بعدی، زیست‌پلاستیک‌ها و حامل‌های جدید انرژی را شامل می‌شوند. 

در پاسخ به تقاضای رو به افزایش و قابلیت‌های بالقوه‌ای که در بازار تجهیزات پزشکی وجود دارد، رویداد پلاستیک‌های پزشکی به صورت ترکیبی از اندیشگاه، کیوسک‌های پاسخگویی، کتاب راهنما و گردش با راهنما برگزار می‌شود تا به این ترتیب تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی و بسته‌بندی‌های دارویی و یک بار مصرف را با آخرین فناوری‌ها در پلاستیک‌های پزشکی در دنیا آشنا کند.

 

در حرکت به سوی یک پارادایم جدید: اقتصاد چرخشی

به دنبال ممنوعیت واردات ضایعات خانگی در اواخر سال 2017، محدودیت‌های کشور چین برای پسماندهای پلاستیکی بیشتر شد. واردات پلاستیک صنعتی نیز به صورت کلی در اواخر سال 2018 ممنوع شد. مشکل آلودگی پلاستیک بسیار جدی و نیازمند رسیدگی فوری است. الگوی سنتی «مواد خام – تولید – مصرف و استفاده – دور انداختن» به تدریج کنار گذاشته می‌شود و به جای آن گام‌هایی حیاتی برای بازیافت اضافه می‌شود. بازشکل‌دهی پارادایم صنعت با فناوری‌های نوآورانه نه تنها مشکلات حاصل از آلودگی‌ پلاستیک‌ها را حذف می‌کند، بلکه فرصت‌های جدید توسعه را نیز نمایان می‌کند. مسئول برگزاری نمایشگاه و مدیر داخلی شرکت خدمات نمایشگاهی Adsale می‌گوید: «نمایشگاه CHINAPLAS 2019 بر تولید هوشمند، مواد نوآورانه و راهکارهای سبز و چرخشی تمرکز دارد. با ظهور روندهای جهان‌شمول اقتصاد چرخشی، این روندها در نمایشگاه نیز نادیده گرفته نمی‌شوند.»

اقتصاد چرخشی و بازیافت پلاستیک بار دیگر به مسائل داغ روز این صنعت تبدیل شدند. زندگی دوباره دادن به پلاستیک‌ها یک ماموریت مهم است. این کار نه تنها سبب رشد اقتصادی و ارزش‌افزایی می‌شود، بلکه همچنین کمک می‌کند از سیاره خود محافظت کنیم. ارتقای فناورانه پلاستیک‌ها راهکارهای دوستدار محیط زیست زیادی را در اختیار ما قرار می‌دهد. زنجیره تامین و تولید جهانی گام‌های پیشگیرانه‌ای را با هدف ارتقای اقتصاد چرخشی برداشته‌اند. از سازمان ملل متحدد تا اتحادیه اروپا، چین و ایالات متحده امریکا، از تامین‌کنندگان مواد خام شیمیایی تا برندهای پیشرو مانند نستله، پروکتر و گمبل، یونیلیور و اورآل؛ همه ذی‌نفعان برای پیشبرد به کارگیری منطقی و بازیافت پلاستیک‌ها با هدف کمینه کردن ضایعات پلاستیک اقداماتی را انجام دادند.

شرکت خدمات نمایشگاه Adsale به همراه نشریه پلاستیک و لاستیک چین یک روز پیش از برگزاری این نمایشگاه، در 20ام ماه مه، همایش و نمایشگاه «بازیافت پلاستیک و اقتصاد چرخشی» را برگزار کردند و بازخوردهای بسیاری از جانب صنعت دریافت کردند. این رویداد آخرین نوآوری‌ها، فرایندهای بهبودیافته، نمونه‌های کاربردی، دیدگاه منحصربه‌فرد و زاویه دیدهای قابل تامل را در حوزه اقتصاد چرخشی و مواد پلاستیکی بازیافتی گرد هم آورد. در این همایش متخصصین صنعت نظریه‌های پایه و همچنین روش‌های پیاده‌سازی اقتصاد چرخشی را بررسی کردند و مباحثی را به صورت رودررو با موضوعاتی مانند چگونگی رشد کسب‌وکار در عین تمرکز بر کاهش ضایعات و حفظ منابع مطرح کردند. بازیافت‌کنندگان و کاربران مواد بازیافتی (شامل عمده‌فروشان و برندهایی مانند آدیداس، جانسون و جانسون، نستله، پروکتر و گمبل و تاپرور) مطالعات موردی خود را در خصوص چگونگی راه‌اندازی یک زیست‌بوم بازیافت چرخشی به اشتراک گذاشتند و پیرامون چرخه کلی زندگی مواد پلاستیکی بحث کردند.

در دنیای پلاستیک‌های بازیافتی، احتمالات بی‌نهایت هستند. نمایشگاه CHINAPLAS برای اولین بار یک «ناحیه پلاستیک‌های بازیافتی» را تدارک دیده است که مواد 100 درصد قابل بازیافت، غیرسمی و ایمنی مانند rPET، رزین بازیافت‌شده LDPE، رزین بازیافت شده PP، پلاستیک‌های بازیافت شده با عملکرد بالا و پلاستیک‌های بازیافتی اصلاح‌شده را به نمایش گذاشته است. بازدیدکنندگان می‌توانند در این ناحیه نکاتی را درباره تبدیل ضایعات به مواد مفید یاد بگیرند. این ناحیه برای نمایش پیاده‌سازی زنجیره تامین با حلقه بسته و فناوری‌های پیشرفته برای هر بخش در طول خط تولید بازیافت طراحی شده است؛ از دسته‌بندی، خرد کردن، تمیز کردن و خشک کردن تا سامانه‌های هوشمند گرانول‌سازی. پلاستیک‌هایی با پایه زیستی و زیست‌کامپوزیت‌ها نیز در «ناحیه زیست‌پلاستیک» به نمایش درآمده‌اند و از این مواد نه تنها در کاربردهای گسترده‌ای مانند بسته‌بندی، وسایل الکتریکی، اسباب‌بازی کودکان، خودرو و چاپ سه بعدی استفاده می‌شود، بلکه این مواد تخریب‌پذیر، قابل تبدیل به کود، دوستدار محیط زیست و غیر سمی هستند و در عین حال قیمتی در حدود پلاستیک‌های با پایه پتروشیمی دارند.

 

شکل‌دهی مجدد فضای توسعه با تولید و طراحی صنعتی هوشمند

صنعت تولید با چالش‌های فراوانی در حوزه نیروی انسانی رو به رو بوده است. نسل هزاره تمایل کمی به انجام کارهای تکراری در یک کارخانه دارند و هزینه‌ نیروی انسانی کارگر نیز افزایش یافته است. بهره‌وری کارگران و منافع اقتصادی را می‌توان به صورت اساسی با شکل‌دهی مجدد رویکرد تولید سنتی در بخش تولید و عملیات، و همچنین پشتیبانی کسب‌وکار با استفاده از آخرین نسل فناوری اطلاعات افزایش داد. سرعت بالای 5G، ظرفیت عظیم و تاخیر اندک به توسعه سریع‌تر کارخانه‌های هوشمند کمک می‌کند.

دیجیتالی شدن و خودکارسازی به استانداردی برای توسعه آینده صنعت تولید تبدیل شده است. در سایه چنین تغییراتی نمایشگاه CHINAPLAS 2019 تعداد زیادی از راهکارهای تولید هوشمند را مانند تجهیزات یکپارچه هوشمند تولید برای افزایش بهره‌وری و ماشین‌آلات قالب‌گیری تزریقی سیلیکون مایع که دقت و سرعت بی‌نظیری ارائه می‌کنند را معرفی کرده است.

مسئول برگزاری نمایشگاه، Ada Leung می‌گوید: «ما با موفقیت همایش نسل جهارم صنعت یا صنعت 4.0 را در سه سال گذشته برگزار کردیم. امسال، بیایید از اتاق همایش بیرون برویم. به صورت همزمان رویداد صنعت 4.0: کارخانه آینده را برگزار می‌کنیم که پیاده‌سازی صنعت 4.0 را در شرایط واقعی در این نمایشگاه نشان می‌دهد. هدف از برگزاری این رویداد تغییرات انقلابی است که به واسطه دیجیتالی شدن برای مدیران کارخانه‌ها و فرایندهای تولید ایجاد شده است؛ تغییراتی که سبب بهبود کیفیت و کارآیی، کاهش هزینه‌ها و تشویق جوان‌ها به کار در صنعت تولید شده است.»

دو بخش مرتبط تحت عنوان‌های «اتاق کنترل تولید هوشمند» و «کارخانه هوشمند» داده‌های عملیاتی واقعی را در لحظه بر روی نمایشگرهایی که به تجهیزات گوناگون در غرفه‌های نمایشگاه و همچنین کارخانه‌های واقعی متصل هستند، نشان می‌دهند. در همکاری با تولیدکنندگان ماشین‌آلات قالب‌گیری تزریقی و تامین‎کنندگان تجهیزات مرتبط با آن‌ها، این نمایشگرها عملیات کارخانه‌های آینده را شبیه‌سازی می‌کنند تا به این ترتیب بینشی کلی را برای مدیران کارخانه و مدیران اجرایی در صنایع پلاستیک و لاستیک که به استفاده از داده‌های تولید برای تحلیل و حل مشکلات و مدیریت روزانه کارخانه علاقه‌مند هستند، فراهم کند. چنین دانشی به کسب‌وکارها کمک می‌کند که با موج صنعت 4.0 همراه شوند.

طراحی صنعتی همچنین نقش بسیار مهم‌تری را در بیشینه کردن قابلیت‌های توسعه محصول در آینده بازی می‌کند. در ادامه یک حوزه محبوب در نمایشگاه‌های پیشین، این نمایشگاه نیز دوباره در مشارکت با صنایع دیگر، رویدادی همزمان را تحت عنوان «نوآوری در طراحی» برگزار کرده است که از سه بخش تشکیل شده است: بخش “دیوارهای CMF“، بخش “اندیشگاه طراحی” و بخش”شب طراحان چایناپلاس” . این فعالیت‌ها و نمایشگاه‌ها در کنار هم جرقه‌های خلاقیت و الهام‌بخشی را روشن می‌کنند. دیوار الهام‌بخش CMF تنوعی از منابع گوناگون رنگ، مواد و لایه روی رنگ را نمایش می‌دهد و به بازدیدکنندگان امکان می‌دهد تا از نزدیک این دیوار را ببینند و آن را لمس کنند. اندیشگاه طراحی اساتید طراحی و تامین‌کنندگان فناوری پلاستیک را از سراسر دنیا گرد هم آورده تا فرصت‌های بیشمار در نوآوری محصول و طراحی‌های دوستدار محیط زیست را به اشتراک بگذارند. شب طراحان چایناپلاس که با شعار به هم بپیوندید و الهام بگیرید برگزار می‌شود یک مهمانی که برای متخصصین صنایع پلاستیک و اطلاعات الکترونیک برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان می‌توانند ایده‌های خود را برای طراحی محصول به اشتراک بگذارند و در عین حال از غذاهای خوشمزه و فضای مطلوب بهره ببرند.

 

رویای یک آینده بهتر

زمانی که ساخت یک آسمان‌خراش با پی‌ریزی آغاز می‌شود، یک مسیر هزار مایلی با یک قدم شروع می‌شود. برای آینده‌ای بهتر بیایید با هم همکاری کنیم، پیش از آمدنش عمل کنیم، چالش‌هایش را در آغوش بکشیم و رویاهایمان را دنبال کنیم. به راستی برای هر کس در صنعت لاستیک و پلاستیک در CHINAPLAS چیزی هست.

 

10 مورد از تازه های  مواد جدید که در نمایشگاه می بینید: 

1

کامپوزیت‌های تقویت شده با الیاف

6

الاستومرهای گرمانرم با عملکرد بالا

2

مواد سبک برای حامل‌های جدید انرژی

7

مواد قابل بازیافت تخیرب‌پذیر و مبتنی بر مواد زیستی

3

مواد کارکردی برای ارتباطات مخابراتی 5G

8

افزودنی‌هایی برای کاهش انتشار، کاهش تغییر رنگ و روشنی مواد فرار

4

پلاستیک‌های هادی الکتریسیته مبتنی بر گرافن

9

افزودنی‌های مایع و مستربچ

5

پلاستیک‌ها و سیلیکون‌های پزشکی با خواص شفافیت، تمیزی و مقاومت شیمیایی

10

پلاستیک‌های تخصصی جدید دوستدار محیط زیست برای چاپ سه بعدی

 

10 مورد از برترین فناوری‌های فرآیندی و ماشین آلات که در نمایشگاه خواهید یافت

1

راهکارهای تولید دیجیتال صنعت 4.0

6

ماشین‌آلات رانشگری قالب‌گیری دمشی تمام الکتریک

2

تولید مقرون‌به‌صرفه و باکیفیت در اندازه کم و گوناگون

7

فناوری فیلم‌های تخصصی باکیفیت (تولید فیلم‌های فوق‌نازک برای فیلم‌های جداکننده باتری، صفحات لمسی و …)

3

ماشین‌آلات خودکار و همه‌کاره

8

فناوری‌های تزئین داخل قالب، ترکیب پوشش‌دهی سطح پلی‌یورتان در قالب و فناوری تولید منعطف

4

فناوری قالب‌گیری تزریقی LSR

9

فناوری‌های بازیافت (شامل تمام راهکارهای بازیافت: دسته‌بندی، خرد کردن، شستن، شکل دادن و …)

5

فناوری‌های هم‌رانشگری/ تزریق چند‌لایه‌ای

10

ماشین‌آلات رانشگری برای صنعت پزشکی (تولید لوله‌های دیالیز، تزریق، تخلیه خون و …)

 

 

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا