اخبار

گزارش دنیای اقتصاد از حرکت بازار روی خط ثبات در معامله پلیمرها

بسپار/ ایران پلیمر کاهش جدی شتاب رشد قیمت‌ها در بازار داخلی پلیمرها در کنار ورود بسیاری از گریدها به فاز کاهش نرخ را می‌توان یکی از داده‌های مهم در این بازار در روزهای اخیر دانست. قیمت‌های پایه جدید این هفته نیز که شرکت ملی پتروشیمی در روزهای یکشنبه اعلام می‌کند هم نوسان محدودی داشته؛ اگرچه میل به رشد قیمت‌ها را می‌توان تا حدودی مورد توجه قرار داد. به نظر می‌رسد هفته جذابی در بازار پلیمرها را شاهد باشیم، زیرا پتانسیل رشد عرضه‌ها و افزایش حجم معاملات به نسبت هفته نیمه تعطیل گذشته وجود داشته و می‌توان به ورود عرضه و تقاضای جدید به بازار خوش‌بین بود.

افزایش محدود قیمت دلار در نرخ‌های مورد محاسبه محصولات پتروشیمی موجب شد تا یک جریان افزایشی ضعیف به این بازار وارد شود، اگرچه تاثیر چندانی بر این قیمت‌ها نداشته است. از سوی دیگر در بازارهای جهانی نوسان قیمت‌ها محدود بود، ولی تمایل به رشد نرخ در این بازار مشهود است که موجب شده سیگنال مثبتی به این بازار تزریق شود. تجمیع این موارد باعث می‌شود تا روند عمومی نوسان قیمت‌های پایه در بورس کالا را بتوان افزایشی قلمداد کرد که یک داده مثبت برای بازار داخلی به شمار می‌رود. این در حالی است که نرخ‌های موجود در بازار هنوز هم به شدت بالاست و به دلیل این وضعیت نمی‌توان افزایش محدود قیمت‌های پایه را داده‌ای با حجم تاثیرگذاری بالا برای بازار داخلی به شمار آورد. در قیمت‌های جدید SBR با بیش از ۵ درصد رشد نرخ صدرنشین رشد قیمت‌های پایه در بازار پلیمرهاست و پس از آن پلی استایرن مقاوم ۷۲۴۰ با رشدی نزدیک به ۴ درصد در رتبه بعدی قرار گرفته است. در بازار محصولات شیمیایی هم افت ۱۳ درصدی قیمت پایه سود کاستیک و رشد بیش از ۵ درصدی اوره پریل و نیترات آمونیوم کشاورزی خبرهای مهم این بازار بوده است. از سوی دیگر میل به کاهش قیمت‌ها در بازار محصولات شیمیایی بیش از بازار پلیمرها مشهود است که خود نیاز به بررسی بیشتری دارد.

در روزهای اخیر شاهد کاهش قیمت نفت خام و نفتا به‌عنوان مهم‌ترین خوراک مایع در صنایع پتروشیمی هستیم که این سیگنال در فاز اول تاثیرگذاری خود بر بازار فرآورده‌ها، سپس بازار محصولات شیمیایی را نشان می‌دهد که دقیقاً در حال مشاهده این اوضاع هستیم. این در حالی است که بهای نفت خام باز هم میل به رشد دارد، ولی افزایش قیمت نفت هم تنها این بازار را به جایگاه پیشین خود برده و در نهایت آرامش نسبی موجود در بازار را تهدید نخواهد کرد. این وضعیت در شرایطی خودنمایی می‌کند که پتانسیل رشد تقاضا برای بسیاری از پلیمرها در روزهای گرم سال جدی‌تر خواهد شد که در کنار نوسان قیمت‌ تمام شده و انتظار برای افزایش تقاضا و پایان ماه رمضان در کشورهای اسلامی به تقویت نسبی بازار کمک خواهد کرد.

از سوی دیگر تاثیرگذاری کاهش قیمت تمام شده در هفته‌های اخیر هنوز به‌صورت کامل در بازار خودنمایی نکرده که باز هم از رشد قیمت‌ها جلوگیری خواهد کرد. با توجه به این موارد می‌توان دورنمای کلی قیمت‌های جهانی را با ثبات ارزیابی کرد ولی جرقه‌های رشد قیمتی پراکنده بسیاری هم تجربه خواهد شد. در مورد سود کاستیک شاهد افت جدی قیمت‌ها هستیم که باید این کاهش نرخ را در کنار افزایش قیمت‌های پیشین مورد توجه قرار داد؛ یعنی رخدادی غیرطبیعی به ثبت نرسیده است. در مورد اوره و نیترات آمونیوم کشاورزی هم باید گفت که این دو کالا از قرابت‌های فنی بالایی برخوردار هستند و در روزهای گذشته به نسبت وضعیت بازارهای جهانی رشد درخور توجهی را تجربه نکرده‌اند. این در حالی است که با افزایش قیمت‌ها در بازار محصولات کشاورزی در جهان با محوریت غلات پتانسیل خرید کود بیشتر فراهم شده و با افزایش تقاضای کودهای نیتراته شاهد رشد قیمت‌ها در این دو بازار هستیم.

در مورد پلیمرها باید مجدداً عنوان کرد که گریدهای پیشرفته‌تر از نوسان قیمت کمتری برخوردار بوده و به استثناء سنگین اکستروژن، اغلب آنها یا ثبات نرخ در طول دو هفته اخیر را تجربه کرده یا میل به افزایش قیمت‌ها را نشان می‌دهند. این وضعیت در کنار کاهش نرخ در بازار گریدهای سبک فیلم نشان می‌دهد که این بازار آرام آرام در مسیر رشد تقاضای واقعی جهان حرکت کرده ولی اوج رشد تقاضا نه در گریدهای رایج و اغلب ارزان بلکه در گریدهای پیشرفته‌تر خودنمایی می‌کند. روال عدم رشد نرخ در گریدهای ساده‌تر همچون سبک فیلم را باید جدی گرفت؛ زیرا بخش مهمی از صنایع پتروشیمی در ایران و جهان را متاثر خواهد ساخت.

با توجه به عدم رشد جدی قیمت‌های پایه و نرخ‌های بالای داخلی باید گفت که این بازار پتانسیل چندانی برای تداوم رشد نرخ ندارد اگرچه داده‌های جانبی همچون رشد قیمت سکه از التهاب روانی در بازار خبر می‌دهد ولی باز هم باید گفت که روال عرضه و تقاضای داخلی پلیمرها ( نه برای همه گرید‌ها) از رشد قیمت‌ها حمایت نمی‌کند. شنیده‌ها از سختگیری‌های جدیدی برای ممانعت از صادرات پلیمرها به کشورهای همسایه حکایت دارد که به تزریق بیشتر کالا به بازار داخلی و عدم جذابیت سفته‌بازی‌ها منجر شده، بنابراین دلیل خاصی برای تداوم رشد قیمت‌ها وجود نداشته و تمایل بازار به کاهش نرخ که از هفته گذشته آغاز شده باز هم خودنمایی خواهد کرد. از سوی دیگر در هفته گذشته شاهد کاهش عرضه پلیمرها در بورس کالا بودیم یعنی این احتمال وجود دارد که برای هفته جاری هم حجم عرضه‌ها افزایش یافته و هم تحرک معاملاتی افزایش یابد که در کنار برطرف‌شدن اما و اگرهای حمل و نقل شرایط برای تقویت حجم معاملات و همچنین کاهش قیمت‌ها فراهم خواهد شد. رخدادی که در نهایت برای اکثر اهالی بازار مفید بوده و می‌تواند به حمایت از صنایع تکمیلی در این صنعت منتهی شود.

[EasyDNNGallery|26266|Width|800|Height|800|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

 

منبع: دنیای اقتصاد 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا