اخباراخبار ویژه

گزارش ایران تلنت از بازار جذب و استخدام تهران/ میانگین پرداخت حقوق در سال 1400 چه قدر بود؟

بسپار / ایران پلیمر ایران تلنت با بهره‌گیری از پایگاه داده خود و رصد یک‌ساله فعالیت کارجویان و کارفرمایان در زمینه‌های مختلف، گزارشی شفاف و جامع از وضعیت بازار جذب و استخدام تهران در سال ۱۴۰۰ را تهیه کرده تا کارجویان و شرکت‌های بزرگ و کوچک بتوانند نگاهی دقیق و داده‌محور نسبت به آخرین تحولات منابع انسانی در ایران داشته باشند. این گزارش نتیجه تحلیل داده‌ها و اعداد و ارقام به دست آمده از سایت ایران تلنت و ایران سلری است که توسط کارمندان، کارجویان و کارفرمایان یا خوداظهاری افراد ثبت شده‌اند.

شرکت‌ها با بیشترین میزان جذب و استخدام

با توجه به آمارها، شرکت‌های اسنپ، دیجی کالا و ایرانسل بیشترین تعداد نیروی کار را در سال ۱۴۰۰ و در عناوین شغلی مختلف استخدام کرده‌اند.

شرکت‌ها و صنایع دارای بیشترین استخدام

شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات و نرم افزار و صنایع تولیدی، هر یک ۱۶ درصد استخدام‌ها در سال ۱۴۰۰ را به خود اختصاص دادند و در صدر فهرست صنایع و شرکت‌های دارای بیشترین استخدام قرار گرفتند. شرکت‌های مخابراتی با ۱۰ درصد و شرکت‌های فعال در زمینه کالاها و خدمات مصرفی با ۹ درصد استخدام‌ها، رده‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند. بنابراین سه‌ حوزه شغلی که تا اینجا از آن‌ها یاد کردیم، در سال ۱۴۰۰ نیاز بیشتری به نیروی کار داشته‌اند. شرکت‌های حقوقی، کشاورزی، موسسات آموزشی و مدارس، دانشگاه‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های خدمات مسافرتی و هتلداری هر یک تنها ۱ درصد استخدام‌ها را در سال ۱۴۰۰ انجام دادند و در این نمودار دارای کمترین استخدام هستند.

درصد تغییرات استخدام صنایع نسبت به سال قبل

در میزان آگهی‌های استخدام تهران، شرکت‌های حسابداری بیشترین رشد را داشته و بیش از دو برابر شده است. شرکت‌های کاریابی و منابع انسانی با ۸۳ درصد رشد تعداد آگهی‌های استخدامی در رده دوم قرار دارند و شرکت‌های مخابراتی با ۵۲ درصد رشد تعداد آگهی‌ها، جایگاه سوم را به خود اختصاص داده‌اند. بنابراین در سال ۱۴۰۰ با رشد چشمگیر نیاز به نیروی کار در این شرکت‌ها مواجه بوده‌ایم. کاهش ۶۲ درصدی آگهی‌های استخدام صنعت بانکداری، دیگر نکته قابل تامل این نمودار به شمار می‌آید و کاهش ۴۰ درصدی آگهی‌های استخدام صنعت کشاورزی هم قابل توجه است.

پرتکرارترین عناوین شغلی در تهران

با بررسی عناوین آگهی‌های استخدام و کاریابی در سال ۱۴۰۰ به این نتیجه می‌رسیم که عناوین شغلی در حوزه فروش شامل کارشناس فروش و مدیر فروش پرتکرارترین عناوین شغلی در آگهی‌های استخدامی بوده‌اند. نماینده علمی (Medical Representative) که موقعیت شغلی نیازمند به دانش دارویی و علمی و فروش است هم در رده پرتکرارترین عناوین شغلی آگهی‌های استخدامی سال ۱۴۰۰ قرار دارد. عنوان شغلی حسابدار هم در آگهی‌های استخدامی بسیار تکرار شده است که با رشد ۱۰۵ درصدی استخدام در شرکت‌های حوزه حسابداری، کاملا همخوانی دارد. کارشناس بازرگانی، طراح گرافیک، مدیر مالی و مدیر منابع انسانی هم از دیگر عناوین پرتکرار در آگهی‌های استخدامی سال ۱۴۰۰ بوده‌اند.

آگهی‌های شغلی بر اساس ترجیح جنسیت

بررسی آمار و اطلاعات آگهی‌های استخدامی سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که در ۸۲ درصد آگهی‌های منتشر شده در سال ۱۴۰۰ تفاوتی میان انتخاب آقایان و خانم‌ها وجود نداشته است. ۱۰درصد آگهی‌ها، استخدام آقایان و ۸ درصد استخدام خانم‌ها را ترجیح می‌دادند.

رده‌های سازمانی با بیشترین میزان استخدام

آگهی‌های استخدامی پست‌شده در سایت ایران‌تلنت حاکی از این هستند که شرکت‌ها تمایل زیادی به استخدام نیروی متخصص و کارشناس ارشد داشته و ۵۲ درصد آگهی‌های سال ۱۴۰۰ مربوط به این رده سازمانی بوده‌‌اند. ۲۵ درصد از آگهی‌ها به استخدام نیروی کارشناس و ۲۰ درصد از آن‌ها به استخدام مدیر میانی اختصاص داشته‌اند. مدیران ارشد با ۲ درصد و فارغ‌التحصیلان دانشگاه و تازه‌واردان بازار کار با ۱ درصد، کمترین میزان آگهی‌های استخدامی را به خود اختصاص داده‌اند.

سن استخدام در سال ۱۴۰۰

حداقل و حداکثر سن با بیشترین حجم استخدام در رده فارغ‌التحصیلان و آموزش‌پذیران ۲۲ و ۳۰ سال بوده است. سن ۲۵ سال و ۳۵سال پایین‌ترین و بالاترین سنین پرتکرار در استخدام‌های رده کارشناس و کارشناس ارشد بوده‌اند. بیشترین حجم استخدام در رده مدیران در حداقل و حداکثر سن ۳۰ و ۴۵ سال صورت گرفته است.

بیشترین رزومه‌های ارسال شده بر اساس گروه شغلی

آمار‌ رزومه‌های ارسالی در ایرا‌ن تلنت، بیانگر این است که بیشتر رزومه‌ها‌ برای گروه شغلی فروش و خدمات پس از فروش ارسال شده‌اند. پیش از این هم دیدیم که عناوین شغلی مرتبط با فروش در صدر فهرست پرتکرارترین‌ عناوین شغلی در آگهی‌های‌ استخدام سال ۱۴۰۰ بوده‌اند. گروه شغلی بازاریابی، تبلیغات و تحقیقات بازار با اختصاص ۱۲ درصد رزومه‌ها به خود در رده دوم قرار گرفته و گروه شغلی حسابداری، حسابرسی و بیمه با ۱۱ درصد رزومه‌ها‌ سومین گروه شغلی با بیشترین میزان دریافت رزومه بوده است. نکته جالب این قسمت از گزارش به پایین بودن تعداد رزومه‌های ارسالی برای گروه شغلی طراح گرافیک، عکاسی و هنر بازمی‌گردد؛ چراکه پیش از این، دیدیم عنوان شغلی طراح گرافیک جزو عناوین شغلی پرتکرار در سال ۱۴۰۰ بوده است.

فصل استخدام متخصصان در سال ۱۴۰۰

فصل استخدام همواره مورد توجه کارجویان و کارفرمایان بوده است. با توجه به داده‌ها و اطلاعات، فصول بهار و پاییز، هر یک با اختصاص ۲۶ درصد از استخدام‌ها به خود در صدر فهرست فصل‌های با بیشترین استخدام در سال ۱۴۰۰ قرار دارند. فصل تابستان تنها یک درصد با فصول پراستخدام اختلاف دارد و فصل زمستان هم با ۲۳ درصد استخدام‌ها، کمترین میزان استخدام را در سال ۱۴۰۰ داشته است.

کارجویان برای کدام شرکت‌ها بیشتر رزومه ارسال کرده‌اند؟

به تریتب شرکت‌های دیجی کالا، ایرانسل، گروه سولیکو ، شرکت کوبل دارو، گلدیران، نستله ایران، زرین رویا، نوو نور دیسک پارس، گروه سرمایه گذاری کوروش، گروه صنعتی و پژوهشی زر، ایران تلنت ، سفرهای علی بابا، گروه درمان یاب، عالیفرد، اسنپ گروپ، انرژی گستر نصیر، انرژی دانا، تپسی (پیشگامان دانش و فنآوری آرامیس)، یونیلیور و ان ار سی بیشترین میزان رزومه را در تهران دریافت کره‌اند.

آمار استخدام‌ها با توجه به سایز شرکت‌ها

بر اساس تعریف بانک مرکزی ایران، کسب و کارهای دارای زیر ۱۰۰ نفر نیروی کار با عنوان بنگاه‌های کوچک و متوسط شناخته می‌شوند. به همین دلیل برای بررسی میزان استخدام‌ها در بنگاه‌های بزرگ و کوچک و متوسط اقتصادی باید آن‌ها را در دو گروه زیر ۱۰۰ نفر و بالای ۱۰۰ نفر قرار دهیم. بررسی آگهی‌های استخدام ثبت‌شده در ایران تلنت نشان می‌دهند که در سال ۱۴۰۰ به طور کلی ۵۹ درصد استخدام‌ها مربوط به شرکت‌های بالای ۱۰۰نفر و ۴۱ درصد آن‌ها متعلق به شرکت‌های زیر ۱۰۰ نفر بوده‌اند.

باید این نکته را در نظر بگیریم که بیش از ۹۰ درصد بنگاه‌های اقتصادی در ایران، کسب و کارهای کوچک و متوسط هستند و سهم قابل توجهی در اقتصاد ایران دارند. بر اساس نظر کارشناسان، ۸۰ درصد اشتغال نیروی کار در کل کشور در همین بنگاه‌های کوچک و متوسط اتفاق می‌افتد.

بیشترین رزومه‌های ارسالی بر اساس رده سازمانی

بیشتر کارجویان در تهران در سال ۱۴۰۰ به دنبال یافتن شغل در رده کارشناس ارشد و‌ متخصص بوده‌ و ۴۳ درصد رزومه‌های ارسالی، برای این رده سازمانی ارسال شده‌اند. رده مدیر میانی هم با اختلاف کم و اختصاص ۳۸ درصد رزومه‌های ارسالی به خود، دومین رده سازمانی با بیشترین دریافت رزومه بوده است. کمترین رزومه‌های ارسالی مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشگاه و افراد بدون سابقه کار بوده‌ و تنها ۱ درصد رزومه‌ها‌‌ به این رده اختصاص داشته‌اند.

میانگین پرداخت حقوق شرکت‌ها در تهران

میانگین دریافتی سال ۱۴۰۰ در رده‌های سازمانی شرکت‌های مختلف، تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته‌اند؛ به این معنا که کارشناسان، مدیران میانی و مدیران ارشد در شرکت‌ها و صنایع مختلف، به طور میانگین، حقوق مشابهی را دریافت کرده‌اند.

با نگاهی به بخش کارشناس در نمودار متوجه می‌شوید که پایین‌‌ترین حقوق دریافتی کارشناسان، ۶.۷ میلیون تومان و حداکثر دریافتی آن‌ها ۷.۲ میلیون تومان بوده و اختلاف حداقل و حداکثر میانگین حقوق در این رده سازمانی به ۱۷ درصد رسیده است. اگر به نمودار رده مدیران میانی و مدیران ارشد هم به همین صورت نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که  اختلاف کمترین و بیشترین میانگین حقوق دریافتی در رده مدیران میانی ۸ درصد و در رده مدیران ارشد ۲۰ درصد بوده است.

این نمودار همچنین نشان می‌دهد که در سال ۱۴۰۰ مدیران بیشترین دریافتی را از شرکت‌های بازرگانی و کسب و کار آنلاین و تجارت الکترونیک و کمترین دریافتی را از شرکت‌های خدماتی، مشاوره‌ای و پخش داشته‌اند. کارشناسان هم از شرکت‌های پیمانکاری و کسب و کار آنلاین و تجارت الکترونیک حقوق بیشتری نسبت به شرکت‌های دیگر دریافت کرده‌اند و کمترین میزان دریافتی آن‌ها از شرکت‌های تولیدی بوده است.

 

منبع: ایران تلنت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا