اخبار

گزارش اختصاصی بسپار/ ایران پلیمر از نمایشگاه  IranHealth در بیست و دومین ایستگاه: رونق در تحریم

بسپار/ایران پلیمر بیست و دومین نمایشگاه بین المللی تجهیزات پزشکی، دارو و آزمایشگاهی (ایران هلث) رسما با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در محل نمایشگاه های بین المللی تهران واقع در بزرگراه چمران افتتاح شد. در این نمایشگاه که از 19 تا 22 خرداد ماه و با شعار “نمایشی بی نظیر برای ارتقای سلامت جامعه” برگزار شد از 23 محصول، تجهیزات و ملزومات پزشکی ساخت ایران رونمایی شد. در بیست و دومین نمایشگاه ایران هلث وسعت نمایشگاه 20 درصد و حضور تولید کنندگان ایرانی 30 درصد افزایش یافت و با وجود اعمال تحریم ها علیه ایران، 15 شرکت خارجی هم در این دوره حضور داشتند. گفته می شود 47 هیات خارجی از این نمایشگاه بازدید کردند. همچنین در این دوره 486 تولید کننده و 38 شرکت نمایندگی داخلی هم مشارکت و غرفه داشتند.

بازار علاقه به واردات دارد تا تولید

مسعود فرهمند، مدیر بازرگانی شرکت ایمن طب و نماینده انحصاری مجتمع صنعتی بعثت، در خصوص فعالیت های خود تصریح کرد: از سالهای گذشته که نیاز به تولید کیسه خون پیدا کردیم به همراه فشارهای خارجی، صنایع دفاع تلاش کرد که این تولیدات را انجام دهد و امکانات و دستگاه های مورد نیاز  را از کشور ایتالیا تجهیز کرد. ما توانستیم کیسه خون را تولید و به مراکز انتقال خون و بیمارستان ها فروش داشته باشیم. در واقع در مدت زمان کوتاهی موفق شدیم کیسه خون با کیفیت کلاس A را که بالاترین درجه کلاس تجهیزات و حساسیت است، تولید کنیم.  در تولید کیسه های خون پلیمری داستان این است که هیچ ماده و افزودنی مطلقا بعد از تزریق و تولید، نباید از محصول خارج و احیانا به خون انتقال پیدا کند. قبلا این کیسه ها با مواد وارداتی از کشورهای کره جنوبی، امریکا و آلمان تولید می شد که الان مستقیم از یک شرکت در کره جنوبی واردات انجام و مصارف مورد نیاز کشور را تولید و تامین می کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که در زمان تحریم ها و یا به طور کلی آیا نمی توان مواد تولید داخلی (گریدهای پزشکی PVC برای مثال) را استفاده کرد، گفت: بله توان تولید این گریدها در داخل وجود دارد و همکاران در حوزه های مختلف تولیدات گرانول در حال تلاش هستند که این گرانول و ورق را تولید کنند. در زمان کوتاهی موفق خواهیم شد که صفر تا 100 آن را در داخل تولید کنیم و مشکل خاصی نیست و توان آنرا داریم و فقط سرمایه گذاری لازم داریم.

وی ادامه داد: بازار اروپا هیچ کالایی را به خاورمیانه نمی دهد و کشورهایی مانند عراق، پاکستان و افغانستان از ما خرید دارند و سال 92 صادرات عمده ای به عراق داشتیم و بزرگترین صادرکننده کیسه خون در کشور بودیم. حجم این صادرات حدود 1 میلیون کیسه خون بود که به وزارت بهداشت عراق فروختیم و کیفیت بسیار بالایی داشت. در خصوص مواد اولیه عرض کردم تولیدکننده های اروپایی علاقه ندارند به این سمت فروش داشته باشند و فقط کشورهایی مثل چین، کره و ایتالیا بودند که با ما مراوده داشتند که با تحریم ها محدودیت آنها هم بیشتر شد.

فرهمند گفت: الان مشکل صادرات داریم چون در بازار داخلی مشکلی نیست. باید محصولات خود را به بیرون هم صادر کنیم تا از این طریق تیراژ بالاتر برود و متناسب آن قیمت ها نیز کاهش پیدا کند و می توانیم هزینه های بیمارستانی را نیز کمتر کنیم و قدم برداریم و باید دایم خود را بروز کنیم تا از علم روز دنیا عقب نباشیم ولی متاسفانه نظام تجهیزات پزشکی ما کمی عقب مانده و باید خود را ترمیم کند و محصولات جدید که در دنیا کاربرد دارد را تولید و به بازار ارائه کند.

وی در مورد نمایشگاه ایران هلث نیز خاطرنشان کرد: متاسفانه نمایشگاه بسیار ضعیف برگزار شد و ستاد اجرایی نسبت به گذشته هیچ رشدی نداشتند و مقصر این قضیه تحریم ها، مسئولین و خود ما بودیم که به نحوی مقصر هستیم و باید برای دوره های بعدی شرایط را بهتر کنیم ولی قبول کنید که بازار ما در نهایت علاقه به واردات دارد تا تولید! و دلیل آن هم مافیای قدرتمند واردات است که کار ما را دشوار کرده. ولی مدیران عالی کشور و نظارت مجلس و قوه قضائیه می توانند با ورود در این حوزه کاری کنند کالاهای مشابه تولیدات داخلی از جمله تولیدات ما، به هیچ وجه وارد نشود، ولی شاهد هستیم که در مواردی همان محصولات داخلی حتی با ارز دولتی وارد می شوند و باید این رانت ها از بین برود!

کارها نباید دست یکنفر باشد بلکه باید همه در مدیریت آن سهیم باشند تا از این طریق سیل حرکت اقتصادی کشور راه بیفتد که کشورهای پیشرفته ای همچون امریکا و آلمان نیز همین مسیر را طی کرده اند و رسانه ها و مدیران و تولیدکنندگان باید با اتحاد و صداقت در این مسیر حرکت کنند و از تنش های سنگین خودداری کنند که همیشه با خسارت های زیادی همراه بوده است.

دانش را به چین نمی فروشیم!

شرکت نانو ساختار آندا در حوزه ساخت و ساز و تجهیزات بیمارستانها و پروژه های بزرگ فعالیت دارد و شرکت رنگین نانو ساختار هم در زمینه رنگ های پودری الکترواستاتیک با قابلیت های نانو فن آوری شده فعالیت می کند که این دو شرکت با یکدیگر ادغام شدند.

سینا طاهری، مدیر فروش شرکت نانو ساختار آندا، ضمن بیان مطلب فوق، تاکید کرد:شرکت رنگین نانو ساختار در زمینه رنگ های پودری الکترواستاتیک با قابلیت های نانو فن آوری شده یکسری محصول ثبت اختراع شده دارد. به طور مثال رنگ پودری الکترواستاتیک نانو فن آوری هست با قابلیت آنتی باکتریال و آنچه که باعث شده در نمایشگاه ایران هلث شرکت کنیم همین رنگ های آنتی باکتریال هستند که در محیط های بیمارستانی و تجهیزات ورزشی و غیره و هر جایی که نیاز باشد که محیط آنتی باکتریال بشود و عاری از باکتری باشد می توانیم از این رنگ و پوشش دهی روی سطوح فلزی، دیوارهای ماژولار بیمارستانها و اتاق های تمیز (Clean Rooms) و غیره استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یک ثبت اختراع دیگر هم هست که تاییدیه آزمایشگاه معتبری در کانادا را دارد که تجهیزات شرکت هواپیمایی بویینگ را آزمایش و تایید می کند. ما توانستیم تاییدیه رنگ ضدخوردگی را از این آزمایشگاه دریافت کنیم که ضدخوردگی بسیاری از پوشش های پودری و دستگاه ها و تجهیزاتی که در محیط های مرطوب و در معرض هوا شامل می شود، مثل سقف های شیروانی، کولر های آبی که در معرض خوردگی بیشتری هستند و … . ما می توانیم خاصیت ضدخوردگی را به آن بدهیم که تا 5 برابر این مقاومت را بیشتر می کند.

طاهری افزود: دلیل تصمیم شراکت دو شرکت این بود که شرکت آندا تجربه بسیار خوبی در زمینه ساخت و ساز، صنعت و بیمارستانها داشت و از طرفی هم دانش شرکت رنگین نانو ساختار که یک شرکت دانش بنیان هم هست و ثبت اختراع بی نظیری داشته باعث شده که همکاری را با هم شروع و خط تولیدی را احداث کنیم. در این مدت چالش خاصی و جدی نداشته ایم ولی اگر دولت یا ارگان ها یکسری امکانات برای صادرات و یا حضور در نمایشگاه های بین المللی برای ما فراهم کنند حتما در مدت کوتاهی این صنعت را به خارج از ایران صادر خواهیم کرد و الان خط تولیدی در چین راه اندازی کردیم که در واقع با سرمایه گذاری چینی ها است و ما دانش را به آنها نفروختیم و به هیچ عنوان این کار را نمی کنیم. دانش از ما است و خط تولید از آنها و تقریبا با هر کسی در این طرح صحبت کردیم مورد استقبال قرار گرفته است، مثلا در نروژ که یکی از معادن بزرگ نفت اروپا است در مورد لارما پوشش (ضدخوردگی) که یکی از اختراعات ما است صحبت کردیم و مورد استقبال  هم قرار گرفته و برای آنها بسیار جالب بود یعنی اختراعات نوینی داریم که نیازمند حمایت هستند.

وی در پایان افزود: تحریم ها در شرایط کار ما بی تاثیر نیست و باید برای آن به فکر چاره ای باشیم و اگر از کشوری مواد اولیه وارد می کردیم و حالا دیگر چنین شرایطی نداریم باید به فکر جایگزین داخلی و یا منابع در دسترس باشیم.

استقبال از اختراع پلیمری در کانادا!

مدیرعامل شرکت بسپارگستر جاویدان گفت: شرکت ما از سال 81 مشغول فعالیت شده و ثبت اختراع به نام خود شرکت هم هست و در حوزه فعالیت تولید کیسه یخ های ژله ای هست که برای مصارف پزشکی، جراحی ها،حمل مواد غذایی و دارویی در سطح کشور و … تولید و توزیع می شود.

محمد فرهودی ادامه داد: مواد اولیه ما داخلی و خارجی هستند که در شرکت جمع آوری و میکس می شوند و تولید ژل می شود و به صورت پک های کارتونی به مراکز مورد نیاز ارسال می شود. فعلا فقط روی بازار داخلی تمرکز داریم چون برآورد ما در این 16 ساله این است که فقط 20 درصد جوابگوی مصارف داخلی هستیم! فعلا به صادرات کاری نداریم و این کار نیازمند بازخورد وسیعی در منطقه است. البته با شرکت هایی در سوریه، عراق و خاورمیانه وارد مذاکره شده ایم و منتظر پاسخ آنها هستیم. اتفاقا در همین نمایشگاه هم صحبت هایی با تاجرهای سوریه و عراقی شد که مستلزم هزینه برای راه اندازی صادرات و تجهیزات مواد اولیه و ماشین آلات است. در این ارتباط صحبت کردیم که اگر بخواهند سرمایه گذاری کنند، حاضر به همکاری هستیم.

وی در ادامه افزود: مواد اولیه مورد نیاز را قبلا از ترکیه و چین وارد می کردیم که در تهیه آنها به دلیل تحریم ها با مشکل روبرو شده ایم و در نهایت با قیمت بالاتری تهیه کردیم که البته چاره ای هم نداشتیم چون محصولات ما مورد مصرف تمامی پزشکان، کلینیک ها و بیمارستانها است، شبیه محصولات دارویی است و مورد نیاز جراحی و حتما باید تهیه و تولید شده و به مراکز پزشکی ارسال شود.

فرهودی ادامه داد: در مورد پلیمر یک ثبت اختراع داشتیم که متاسفانه دیگر فعال نیست. پلیمری بود که با فناوری نانو به آن رسیده بودیم جهت تثبیت شن های روان، که برخورد مناسبی در مورد سازمانها و وزارت خانه ها انجام نشد و همکار ما (مهندس آقایی) که ثبت اختراع کرده بود با دانشگاه های کانادا ارتباط برقرار کرد و آنها نیز بلافاصله از این علم او استفاده کردند. متاسفانه اینجا سازمان های جنگلها و مراتع، وزارت نیرو و وزارت راه با توجه به گردو غبار در مناطق جنوبی از این طرح که اشاره کردم استفاده نکردند و حالا در کانادا مهندس آقایی سه شرکت و طرح بزرگ ایجاد کرده که مجری یکی از آنها جنرال الکتریک امریکا است! ولی در اینجا همچنان برای تثبیت شن های روان از مالچ استفاده می کنند که از مواد نفتی است که روی شن می ریزند و مانند پلاستیک روی شن ها را می گیرد. در صورتی که مواد تولیدی ما 99 درصد آب و 1 درصد ماده پلیمری بود که روی سطح شن می ریختند به اندازه 1 یا 2 میل و دست خودمان بود که چه میزان از نانو استفاده کنیم و بعد گیاه کاشته و ریشه می کرد که هم شن ها را حفظ می کرد و هم فشار باد را کنترل می کرد.

مهندسی معکوس از ماشین آلات امریکایی

پیمان آقازاده، مدیر عامل شرکت پایا سترگ تهران،گفت: از سال 77 کیسه کلستومی تولید می کنیم که روی بدن متصل می شود که مربوط به حوزه پلیمر است. باید با پوست بدن متجانس باشد.

وی اضافه کرد: تحقیقات را در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در دهه 70 انجام دادیم که مورد توجه رسانه ها نیز قرار گرفت و تنها تولید کننده کلستومی در ایران هستیم و 20 سال است که مسئولیت سرویس دهی داخلی کشور را بر عهده داریم. برای اولین بار در نمایشگاه شرکت کرده ایم و خیز صادراتی برداشته ایم. ماشین آلات جدید اضافه کرده ایم که برای این خیز صادراتی توان تولید بیشتری داشته باشیم و البته محصولات جدیدی هم به سبد محصولات خود اضافه کرده ایم. یکسری ماشین آلات فوق العاده طراحی کردیم از جمله ماشین تولید فیلم های 5 لایه که لایه نفوذ ناپذیر دارد و دو لایه پلی اتیلن و بایندرهای مربوطه. ماشین آلات تمام اتوماتیک داریم و تحقیقات وسیعی در مورد کلستومی و تجهیزات انجام داده ایم.

آقازاده ادامه داد: کلستومی کالای مصرفی است که در دوره جنگ برای جانبازان استفاده می شد و با محدودیت زیادی همراه بود و حتی دو کارشناس وزارت بهداشت سعی کردند که این تکنولوژی را وارد کنند، اما صاحبان این تکنولوژی تمایل داشتند فقط محصول را بفروشند نه تکنولوژی و ماشین آلات را و چون ماشین ساز بودم در دانشگاه امیرکبیر کار تحقیقاتی سنگینی را شروع کردم و بعد از فراز و نشیب های فراوان بالاخره جواب داد و تاییدیه تولید و توزیع انبوه آنرا در سال 77 از اداره تجهیزات دریافت کردیم و تا امروز یکضرب در حال فعالیت و تولید ماشین آلات هستیم. در روزهای اول از روی ماشین آلات امریکایی مهندسی معکوس کردیم اما حالا خودمان همه مدل تولید می کنیم. روسها، ترک ها و عرب ها از تکنولوژی ما دیدن کردند و مخصوصا روس ها علاقه زیادی نشان دادند و ما نیز دنبال سرمایه گذاری در آنجا بودیم که به دلیل بیماری فعلا به تعویق افتاده است.

ایده ها باید مورد توجه قرار بگیرند/ می شود در چابهار کائوچو استحصال کنیم

احسان رادمنش، مدیر عامل شرکت فن افزار آوین طب، تصریح کرد:شرکت دانش بنیانی هستیم که در زمینه تولید محصولات سرمایه ای پزشکی و مصرفی کار خود را آغاز کرده و در زمینه تجهیزات مصرفی پروژه ای در حال انجام داریم و مجوز های احداث اخذ شده مربوط به تولید دستکش جراحی و دستکش معاینه است که پیگیر هستیم این کارخانه را در نایین احداث کنیم و تمامی الزامات فنی و مجوزی نیز انجام شده و دنبال تامین سرمایه هستیم.

وی افزود: این شرکت می تواند  20 درصد نیاز محصول دستکش معاینه و جراحی مصرف داخل را برآورده کند و برنامه صادراتی 4 یا 5 ساله داریم تا به صادرات برسیم. یکی از مسائل مهم ما، تهیه مواد اولیه لاتکس است که طبیعی و بیشتر در کشورهای جنوب شرق آسیا یافت می شود که مهمترین آنها کشور مالزی است و البته تایلند و اندونزی هم محصولات خوبی دارد. معتقد هستم که در چابهار فضای زیستی شبیه مالزی دارند و می توان این محصول را استخراج و کشت کرد و این شرایط تولید را کشورهای اطراف ایران ندارند و به خوبی می توانیم بازار را از این طریق در اختیار بگیریم.

رادمنش گفت: در شرایط فعلی دنبال بازار داخلی هستیم و محصولات ما با بهترین های دنیا قابل رقابت است. در حوزه لاتکس بهترین دنیا مالزی است و سعی می کنیم که از دانش آنها استفاده کنیم و در واقع بازار آنها و بازار داخلی را سعی می کنیم در اختیار بگیریم. امیدوارم که کسانی که ایده و نظرات جدید دارند مورد حمایت قرار بگیرند چون محصولات درجه یک تا تولید فاصله زیادی ندارند و به دلیل سادگی دیده نمی شوند و در بحران هستند.

مشکل بزرگی به نام بروکراسی!

از سال 73 در زمینه تولید انواع کامپاندهای پی وی سی در شهر قم کار خود را شروع کردیم و با توجه به نیاز روز افزون کشور در رابطه با بحث گرانول های پی وی سی تخصصی رویکرد را از سال 80 تغییر دادیم و به سمت گرانول های ویژه و تخصصی پی وی سی آمدیم و اولین کار ما هم در زمینه خودرو بود.

سید محمود مفیدی، مدیرعامل شرکت تولیدی گرانول معصوم با بیان مطلب فوق، گفت: بسیاری از گرانول های پی وی سی که در آن زمان در صنعت خودرو وارد می شد را بومی سازی کردیم و بعد در زمینه صنایع خانگی یخچال و فریزر کار را ادامه دادیم و نوارهای آب بندی دور درب که از ایتالیا و آلمان وارد می شد را داخلی کردیم. در سال 89 با توجه به نیاز کشور در زمینه تولید گرانول های پی وی سی مدیکال پزشکی کار را شروع و به بهره برداری رساندیم و به عنوان اولین تولیدکننده گرانول پی وی سی پزشکی از سال 89 تا کنون مطرح هستیم و تا کنون تمامی گریدهای پی وی سی مدیکال گرید را از نرم ترین گرید تا سخت ترین گرید مجوز تولید را از اداره کل تجهیزات پزشکی گرفته ایم.

وی افزود: در صنعت و سلامت و پزشکی کشور مشکلاتی وجود دارد. بروکراسی های زائد و اضافی که در اداره های مختلف مخصوصا در اداره کل تجهیزات پزشکی  از بزرگترین معضلات ما محسوب می شود و در در جه دوم بحث عدم تخصیص ارز به این بخش هست. در بخش صنعت سلامت و تجهیزات پزشکی و تجهیزات یکبار مصرف که جزو الزامات سبد خانوار هست شاید از نظر غذایی با توجه به مشکلات 2 نان را یکی بخرید، ولی در صورت بیماری و تجویز سرنگ و دارو باید حتما استفاده کنیم و نمی توان گفت صبرکن! متاسفانه الان در صنعت سلامت تخصیص ارز بسیار دشوار شده است درحالیکه به صنایع غیر ضروری به راحتی در بعضی از ارگان ها و وزارتخانه ها ارز تخصیص داده می شود. البته در بخش ارز سه مبحث داریم: تخصیص ارز، تامین ارز و انتقال ارز.

مفیدی اضافه کرد: در بخش تخصیص ارز الان از برج 11 تخصیص ارز شده ایم و تا حالا فقط 4 بار ثبت سفارش را عوض کرده ایم. در تامین و انتقال ارز مشکل داریم. آن هم در این بخش بسیار مهم که عملا موادی که می خواهیم وارد کنیم برای بیماران دیالیزی هست. بر همین اساس واقعا در رابطه با تخصیص ارز به صنعت سلامت کشور، دولت باید یک رویکرد ویژه داشته باشد و در جلسات هم عرض کردم که در صنعت سلامت و تجهیزات پزشکی باید کاری کنیم که ملزومات مصرفی در قیمت ثابت باشد. این امکان پذیر است و اگر بتوانیم ارز را از وزارت بهداشت و بانک مرکزی تخصیص و تامین کنیم این قول را می دهیم که در طول سال قیمت را یکنواخت کنیم و الان در حال حاضر به دلیل اینکه فقط با قیمت های روز کار می کنیم در بخش قیمت تجهیزات اصلا ثابت نداریم و نوسان دارد و برای مردم و کارخانه ها سخت شده است. یک وضعیت تصاعدی صعودی غیر منطقی که هیچ متولی برای آن نیست و با این روند علاوه بر بسیاری از کارخانه ها که تعطیل شدند، تعداد باقی مانده هم در آینده تعطیل خواهند شد.

وی در پایان گفت: تحریم ها یکی از عوامل بزرگ مشکلات اقتصادی مااست و بعضی می گویند که تحریم ها تاثیری در روند اقتصادی کشور ندارد که کاملا مخالف هستم. در حیطه تخصص خودم مثلا از کره جنوبی مواد اولیه وارد می کردم که چند ماهی است که دیگر کره جنس نمی دهد و مجبور هستم از طریق امارات جنس را بیاورم که 20 درصد قیمت را افزایش می دهد و تحریم ها نقش بسیاری در تولید و مشکلات اقتصادی دارد و امیدوارم زودتر حل شود.

تبدیل تحریم ها به فرصت/ دومین تولیدکننده گرید پزشکی PVC در کشور

امیرحسین اسدالله زاده، مدیرعامل شرکت بهسازپلیمرآریاپدیده، گفت: از سال 79 فعالیت در زمینه تولید انواع گرانول های پی وی سی مورد مصرف در خودروسازی، ساختمان و کشاورزی را شروع کردیم که این طرح در 4 فاز طراحی شد. ابتدا با یک خط گرانول پی وی سی شروع به فعالیت کردیم و به تدریج وارد گریدهای تخصصی تر مانند صنایع خودرو شدیم. اول تولید ماده اولیه را در برنامه قرار دادیم و در فاز بعدی تلاش کردیم به  مواد اولیه تولیدی خود ارزش افزوده بدهیم. با نصب خطوط اکستروژن به ترتیب، سال به سال با افزایش به 7 خط اکستروژن رسیدیم که ماده اولیه تبدیل به محصول نهایی می کنیم. مانند انواع تیوپ ها و شلنگ های پزشکی و بهداشتی، انواع پروفیل های نرم و سخت پلیمری مورد مصرف در صنایع خودروسازی مثل نوارهای دور درب شیشه های خودرو، زه های دور بدنه، نوارهای دور ستون و … .

وی ادامه داد: فاز بعدی فعالیت ما تولید نوارهای تزئینی لبه پی وی سی edge بند بود که در بازار مورد مصرف صنایع کابینت سازی، میز، تخت و مبل و صنایع دکوراسیون است.

اخیرا فاز نهایی توسعه بهسا پلیمر بعد از 3 سال کار تحقیقاتی در اسفند 97 به ثمر نشست و موفق شدیم مجوز اداره کل تجهیزات پزشکی کشور را برای پی وی سی مدیکال گرید مورد مصرف پزشکی و بهداشتی دریافت کنیم. اولین واحد تولیدی در تهران و دومین واحد تولیدی در سطح کشور هستیم که موفق به اخذ این مجوز شدیم.

اسدالله زاده ادامه داد: در این سالهای فعالیت شرکت استاندارد های ایزو 9001 – ورژن 9008 –ایزو تی اس مربوط به تولید قطعات خودرو – ایزو 1385 مربوط به تولید محصولات مواد اولیه گریدهای پزشکی از کمپانی ایتالیایی را دریافت کردیم و این نمایشگاه سال دوم هست که خود را معرفی می کنیم و وارد بازار مواد اولیه پزشکی شدیم.

وی گفت: تحریم ها باعث ضعف در کل صنایع کشور شده. روند توسعه سازمان ما را هم آرام کرده است ولی چون سازمان ما محصولات مختلفی را تولید می کند و محصولات نهایی هم از مواد اولیه خودمان تولید می شود باعث می شود که تحریم ها را احساس نکنیم و تا حالا در هر بازار اگر ضعف بوده در بازار دیگری خود را تقویت کردیم و این باعث شده که در کارخانه اصلا روز تعطیل نداشته باشیم و تعدیل نیرو هم نداشتیم و افزایش نیرو هم داشته ایم.

وی در پایان افزود: ما تحریم ها را تبدیل به فرصت کردیم و در بازار خود را نشان دادیم و در این صنف پزشکی همه خوشحال هستند که ما وارد شده ایم و قول حمایت های زیادی برای واردات مواد اولیه داده شده است. گرانول های پی وی سی را به عراق و افغانستان صادر کردیم ولی هنوز در بخش پزشکی وارد نشده ایم  چون بازار داخل نیاز شدیدی به این محصولات دارد ولی در حال رایزنی با شرکت های خارجی هستیم و سعی داریم در نمایشگاه های بین المللی هم شرکت کنیم.

رونمایی از دو رویداد

اولین تولید کننده کیسه های ساکشن یکبار مصرف هستیم و در این حوزه 2 سال است که فعالیت می کنیم. 10 سال پیش واردات این محصول را از ژاپن انجام می دادیم و تقریبا از سال 90 دنبال تولید این محصول بودیم. چند بار از لحاظ فنی تولید ما شکست خورد ولی بعد از چند سال بهترین کیفیت تولیدی و حتی بین وارداتی ها بهترین کیفیت را وارد بازار کردیم و حالا از لحاظ کیفیت و قیمت بهترین وضعیت را داریم.

علیرضا حسن علی، عضو هیات مدیره شرکت مخازن طبی آبادیس، ضمن بیان مطلب فوق، افزود: کیسه های ساکشن از مواد پلیمری تولید می شود و تقریبا مواد را از پتروشیمی های داخلی تهیه می کنیم و صفر تا 100 محصول را خود در کارخانه تولید می کنیم. تحریم ها تاثیر منفی داشته ولی چون دنبال خودکفایی بودیم ضربه آنچنانی نداشته ایم. برخی حوزه ها به دلیل تغییر قیمت ارز روی فروش ما تاثیر داشته است. در نمایشگاه ایران هلث از دو اتفاق رونمایی کردیم: یکی محصول فیکسر لوله تراشه که برای اولین بار در ایران راه اندازی شد و محصول وارداتی آن هم زیاد در ایران نبود که فیکسر لوله تراشه وسیله ای است که وارد دهان بیمار می شود و نگه دارنده لوله تراشه هایی که وارد بیمار شده، می باشد و از زخم شدن دهان بیمار جلوگیری می کندو باعث آسایش بیمار می شود و دیگری رونمایی از طرح صندوق سرمایه گذاری ایده های آبادی است و برای کسانی است که در حوزه تجهیزات پزشکی فعالیت می کنند. از طریق این صندوق روی ایده های آنها سرمایه گزاری شده و حمایت مالی می شوند.

وی افزود: یکی از برنامه های اصلی ما صادرات است که در نمایشگاه بازدیدکنندگان خارجی زیادی داشتیم و از عراق، افغانستان و کشورهای حوزه قفقاز ولی اولویت ما کشورهای همسایه است و 4 ماهی است که به عراق صادرات داریم.

پلی اتیلن ها مرغوبیت ندارند

یدالله سبحانی، مدیر عامل شرکت پوش پلاس گفت: در کار تولید دستکش های یکبار مصرف برای بیمارستان ها و انواع وسایل پزشکی هستیم و مصرف ما پلی اتیلن است.

بازار کار مانند بقیه است و با توجه به تحریم ها پلی اتیلن های موجود در بازار مرغوبیت خوبی ندارد و نمی توانیم جنسی که می خواهیم تولید کنیم ولی خدا را شکر تلاش می کنیم. با استاندارد های جهانی فاصله ای نداریم و کیفیت بالاتری از بقیه داریم و ماشین آلات مدرن تری داریم.

سبحانی در پایان گفت: مشکلات تولیدکننده ها همه مشخص است و همه مانند یکدیگر هستیم و با این روند افزایش قیمت ارز وضعیت بازار زیاد ایده آل نیست ولی این دلیل نمی شود که ما مسیر خود را ادامه ندهیم چون نفرات زیادی در این تولیدی ها مشغول کار هستند و باید با وجود تمام سختی ها باز هم به سمت جلو حرکت کنیم و این شرایط ماندنی نیست و بالاخره تغییر خواهد کرد.

مشکل بزرگی بنام دارایی!

مجید فدایی، مدیر عامل شرکت پویااندیشان نوآور متین گفت: در زمینه پزشکی و ظروف غوطه وری و دیسپنسرها از موادی مثل ABS و پلی کربنات استفاده می کنیم.

وی افزود: مشکلات ما بحث تحریم هااست و قیمت ها نوسان دارد و نمی توانیم قیمت ها را ثابت نگه داریم و در تهیه مواد اولیه مشکلاتی داریم. آنها از بازار داخل تهیه می کنیم ولی باز هم همین ها از مواد پایه که وارداتی است و تحریم ها باعث افزایش قیمت ها شده استفاده می کنند. فروش ما بخاطر همین مسائل مرتب در حال نوسان است و نمی توان برنامه ریزی کرد و گاهی دلار بالا می رود و کار متوقف می شود. امکان صادرات به عراق و ترکیه و پاکستان و کشورهای شمال کشور را داریم.

وی در پایان گفت: در بازار داخلی شرکت های رقیب زیادی نیستند و نهایت 2 یا 3 نفر هستیم که کار می کنیم و بازار هم وسیع نیست و نوسانات قیمت دلار و تحریم ها روی تولیدات و فروش تاثیر می گذارد. هزینه ها هم بسیار بالا است. یکی از مشکلات ما بحث دارایی است و آنها دنبال نقطه ای هستند که تمامی کارهای ما را زیر سئوال ببرند و خیلی ها بخاطر همین دارایی کارخانه خود را تعطیل کردند. دیگر مشکل ما بحث بیمه کارگران است که بسیار زیاد است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا