اخبار

گزارش اختصاصی بسپار از تازه ترین ها در نمایشگاه/ صد روز مانده به K2019: اقتصاد مدور و دیگر هیچ …

بسپار/ ایران پلیمر دوسلدورف برای من شهر خاطره هاست. شهری است که آن را دوست دارم. کوچک، مدرن و در عین حال رنگ گرفته با نمادهایی به نشانه تاریخ و فرهنگ و اصالت. رودخانه راین در بخش قدیمی، میعادگاه توریست هایی است که به هر بهانه و هدفی به این شهر آمده باشند، ساعاتی قدم زدن در کنار آن را قطعا از دست نخواهند داد. 

به رسم همیشه ی  نمایشگاه  K، برگزارکنندگان مدتی قبل از برگزاری، از مدیران و خبرنگاران رسانه های تخصصی معتبر در گوشه و کنار دنیا، دعوت می کنند تا در مراسمی ویژه، پیش نمایشی از آنچه که در حال وقوع است را به آنان ارایه کنند تا از این طریق نگاه های بیشتری را به سمت خود، بگردانند و از نظر من تاکیدی باشد بر اینکه عنوان “بزرگترین و معتبرترین رویداد نمایشگاهی صنعت بسپار در جهان”، تصادفی و بی دلیل برای آنها به دست نیامده است. به همین منظور در اولین روز از جولای 2019 (دهم تیرماه 1398) 78 خبرنگار از 31 کشور جهان از جمله گروه رسانه ای بسپار/ ایران پلیمر (همچون تمام دوره های اخیر پس از انتشار خود) در سالن کنفرانس محل برگزاری نمایشگاه های دوسلدورف گرد هم آمدند تا طی سه روز کاری، روایتگر سخن برگزارکنندگان و دوازده شرکت منتخب باشند.

[EasyDNNGallery|14159|Width|600|Height|600|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

 

در کلامی خلاصه، سخنرانان عمدتا به جای تبلیغ محصول خود یا دست کم در کنار آن، بر دو موضوع کلیدی تکیه داشتند: اقتصاد چرخشی ((Circular Economy و پایداری (Sustainability)!

این برنامه (سه روزه) به شکل دقیقی برنامه ریزی و برای تنوع و تفنن میهمانان، گردش های عصرگاهی از جمله بازدید از موزه خودروهای قدیمی تدارک دیده شده بود که البته حضور در آنها به سلیقه و تمایل خبرنگاران حاضر منوط بود.

 

روز اول

مراسم روز اول با میزگردی آغاز شد که در آن 5 مقام ارشد برگزارکننده، بیش از یک ساعت ایستاده، در مقابل خبرنگاران صحبت کردند و به پرسش های آنان پاسخ گفتند.

انجمن ماشین آلات پلاستیک و لاستیک آلمان (VDMA)/ Ulrich Reifenhauser

انجمن صنایع تکمیلی آلمان (GKV)/ Dr. Oliver Mollenstadt

مدیر آلمانی انجمن پلاستیک اروپا/ Dr. Rudiger baunemann

انجمن تولیدکنندگان محصولات لاستیکی آلمان (WDK)/ Boris Engelhardt

مدیر دپارتمان نمایشگاه های بین المللی دوسلدروف/ Erhard Wienkamp

 

در این بخش سخنان آقای Reifenhauser بیشترین توجه را به خود جلب کرد. آنجا که نمایشگاه K را دارای بیشترین چگالی نوآوری نسبت به هر نمایشگاه دیگری در دنیا دانست و گفت که همه ما در 9 سال گذشته، شرایط فوق العاده ای را گذرانده ایم. اما امسال سالی متفاوت خواهد بود و در ادامه کاهش فروش ده درصدی در حوزه ماشین آلات را در سال 2019 پیش بینی کرد. او گفت که ما در K2019 به دنبال سرعت بالاتر، حجم تولید بیشتر و یا ضخامت دیواره نازکتر نخواهیم بود. بلکه چالش ما اقتصاد مدور خواهد بود. ما می خواهیم ثابت کنیم که پلاستیک چیزی نیست که تبدیل به زباله شود. پلاستیک مشکل جهانیان نیست. بلکه راه حلی برای حل مشکل است و ما می خواهیم جهان را با راه حل هایی که ارایه می دهیم شگفت زده کنیم. تنها در این صورت است که تصور ذهنی منفی مردم و مطبوعات در مورد پلاستیک ها تغییر خواهد کرد.

پس از پایان این میزگرد جذاب، نمایندگان 4 شرکت Reifenhauser،   Battenfeld Cincinnati، Sikora و Sumitomo Demag جداگانه در مورد نوآوری ها و دیدگاه هایشان سخن گفتند.

شرکت خانوادگی Reifenhauser که طبق روال دوره های اخیر پیش نمایش K،  معمولا اولین ارایه را بر عهده دارد، جز مدیر ارشد خود، 6 مدیر از بخش های مختلف را برای صحبت با خبرنگاران بسیج کرده بود.

 

مدیر توسعه کسب و کار و پایداری/ Dr. Tim Pohl

از بخش توسعه محصول منسوج نبافته/ Dr. Andreas Rosner

مدیر فروش بخش فیلم های دمشی/ Eugen Friedel

مدیر فروش بخش ورق و ریختگی/ Johannes P. Muller

مدیر فروش سیستم های اکستروژن/ Philip Neumann

مدیر توسعه کسب و کار دیجیتال/ Dr. Benedict Brenken

 

سخنران این شرکت که شعار سازمانی خود راReady For Recycling  یا آماده برای بازیافت انتخاب کرده بود، عزم جدی خود را در این ارتباط چهار واژه  Reduce, Reuse, Recycle, Replace برشمرد. در ادامه، ضمن اشاره به روند رو به رشد استفاده از اکسترودرهایی که جهت ایجاد امکان بازیافت، از یک نوع ماده اولیه تغذیه می شوند، به دو نوآوری که از سوی این شرکت در نمایشگاه K2019 به نمایش گذاشته خواهند شد، اشاره شد که عبارت بودند از سیستم Ultra Stretch در تولید فیلم های دمشی قابل بازیافت مورد استفاده در صنایع بسته بندی و سامانه جدید Ultra Flat Plus که شامل تجهیزات منحصر به فردی در تولید فیلم های دمشی کشش یافته قابل بازیافت با 30 درصد ضخامت کمتر است. تا کنون معمولا در صنایع بسته بندی، از فیلم های حاصل از لمینیت PE/PET استفاده می شده است که قابل بازیافت نبودند. در سیستم جدید Ultra Stretch فیلم پلی اتیلن به گونه ای فرآیند می شود که خواص مکانیکی آن به شکل منحصر به فردی بهبود یافته و در نتیجه امکان حذف PET و بازیافت PE ضمن بر خورداری از خواص مطلوب فراهم می شود.

 

Battenfeld Cincinnati دومین شرکتی بود که در اولین روز از رویداد پیش نمایش K حضور یافت.

Dr. Henning Stieglitz

Gerold Schley

 

این شرکت با تاکید مجدد بر سیاست و راه حل های جهانی در پایداری صنایع پلاستیک به تشریح نوآوری جدید خود که نوعی کلگی جهت تولید لوله های PVC سه لایه با نام تجاری Spider NG بود، پرداخت و اعلام کرد که آن را به همراه میز برش جدید DTA160 برای لوله های PVC و الفینی و نیز بزرگترین Melt Gap قابل تنظیم دنیا به ابعاد 1200-1600 میلی متر، به نمایش خواهد گذاشت.

همچنین در زمینه فرآیند PET به تشریح ماشین آلات اکسترودر تک مارپیچ، دومارپیچ و اکسترودر ویژه خود با نام تجاری STARextruder و نیز سیستم های کنترل فرآیند با نام تجاری Alpha Plus پرداخت.

 

Sudpack،  Storopack، Schneider Electric و شرکت خودروسازی Jaguar Land Rover از آن جمله بودند. این گروه طولانی ترین گفت  گوی کل روزهای همایش را به مدت سه ساعت به خود اختصاص دادند.

 

در این بین BASF اعلام کرد که پروژه ای را با نام Chem Cycling شروع کرده که مبنای آن بازیافت پلاستیک ها و هدف آن کمک به ایجاد اقتصاد چرخشی است. در این پروژه تلاش می شود، ضایعات مخلوط و آلوده پلاستیک ها که تاکنون قابلیت بازیافت نداشته اند، به کار گرفته شده و به چرخه تولید بازگردند. اگر این پروژه موفق شود، قطعا راه حلی نوآورانه و انقلابی در صنعت بازیافت مواد پلیمری در کل جهان خواهد بود.

این شرکت اعلام کرد که بر اساس تحقیقات شرکت Mckinsey در حال حاضر درصد بازیافت مواد پلاتسکی در جهان حدود 16 درصد برآورد می شود و با توسعه روش های بازیافت شیمیایی در کنار بازیافت مکانیکی، تا سال 2030 امیددارد که نرخ بازیافت پلاستیک ها در کل جهان به 50 درصد برسد! که در اینصورت همچنان از نرخ بازیافت جهانی آلومینیوم عقب تر خواهد بود.

شرکت Storopack در ادامه یک جعبه نگهداری و حمل ماهی تازه و نیز یک جعبه مورد استفاده در بسته بندی قطعات الکتریکی را به نمایش گذاشت که از ماده بازیافتی Styropor تولید شرکت BASF ساخته شده بودند و میان خبرنگاران دست به دست شدند.

تهیه گزارش از نماینده گروه رسانه ای بسپار/ ایران پلیمر حاضر در مراسم: مهندس نادر نامور 

 

خواندن این گرارش را از دست ندهید!

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را که در شماره   202 ماهنامه بسپار  در نیمه مرداد ماه منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. 

 

عکس ها را گزوه خبری k گرفته و در اختیار رسانه ها قرار داده است. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا