اخبار

گروه صنعتی شفق: از تولید سفیدترین پیگمنت تا صادرات ورق‌های فوم PVC نانویی به آذربایجان

 بسپار / ایران پلیمر شرکت‌ دانش‌بنیان شفق علاوه بر تولید نانو پودرهای تیتانوکس به عنوان سفیدترین پیگمنت، موفق به تولید نانو ورق‌های فومیزه برای کاربرد در ساخت کابینت و با قابلیت پیچ‌کاری و حکاکی بر روی آن شدند و به گفته آنها پس از صادرات این محصول به آذربایجان درصدد صادرات آن به کشورهای عراق و عمان هستند.

صفحات فوم “PVC” یا ورق‌های فومیزه  به صورت وسیعی در صنایع مبلمان، ساختمان و تبلیغات مورد استفاده قرار می‌گیرند. پلی‌وینیل کلراید، پلاستیکی با موارد استفاده نامحدود است و در شرایط حاضر یکی از ارزشمندترین محصولات صنعت پتروشیمی به شمار می‌رود.

ورق‌های فومیزه یا فوم پلی وینیل کلراید سخت، محصولی جدید است و در سال‌های اخیر به دلیل قابل رقابت بودن با چوب، سهم عظیمی از بازار چوب را به خود اختصاص داده است. با توجه به اینکه ورق‌های فومیزه ارزان بوده و به سادگی سر هم‌بندی می‌شود. در سال‌های اخیر ورق‌های فومیزه جایگزین مناسبی برای مواد ساختمان‌سازی سنتی نظیر چوب، سیمان و سفال در بسیاری از مناطق شده است.

این صفحات به شدت در مقابل رطوبت و خوردگی مقاوم و بسیار سبک و در مقابل مواد شیمیایی به شدت مقاوم هستند، ضمن آنکه بر اساس نیاز کاربر، قابلیت حکاکی، برجسته‌سازی (emboss)، چاپ ، رنگ آمیزی و روکش کردن را دارد. همچنین این ورق‌ها دارای ساختاری بوده که می‌توان بر روی آن عملیات سوراخ‌کاری، اره‌کاری و پیچ کردن را انجام داد، بدون آنکه ترک و یا شکافی در آن ایجاد شود. این صفحات با مرور زمان از بین نمی‌رود و رنگ آن با مرور زمان شادابی اولیه خود را حفظ خواهد کرد.

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان تولید ورق‌های فومیزه را در دستورکار خود قرار داده است. این شرکت در سال‌های اخیر استفاده از نانوذرات را در خط تولید محصولات خود وارد کرده‌، ولی ترکیب نانو ذرات با ورق‌های فومیزه با پیچیدگی‌های فنی و تجهیزاتی همراه است؛ از این رو این شرکت تغییراتی در تجهیزات خط تولید خود ایجاد کرد و در حال حاضر بیشتر ظرفیت خط تولید آن به ورق‌های تقویت شده با نانوذرات تعلق دارد. 

این محققان خط تولید خود را بر اساس استفاده از نانوذرات سیلیکا و بهینه‌سازی فرمولاسیون تغییر داده و در حال حاضر بر همین اساس محصول خود را تولید می‌کنند. ورق‌های فومیزه پلی‌وینیل کلراید، از ضخامت ۳ تا ۳۰ میلی‌متر با عرض ۱۲۲۰ میلی‌متر تولید می‌شوند و طول محصول خروجی بنا بر سفارش مشتری برش داده می‌شود و به اندازه استاندارد درمی‌آید.

مهمترین کاربرد ورق فومیزه پلی‌وینیل کلراید حاوی نانوذرات در کابینت آشپزخانه است. در حالی که برخی نمونه‌های ورق فومیزه موجود در بازار حداقل‌های لازم برای پیچ‌خوری ورق جهت کاربرد به عنوان کابینت آشپزخانه را ندارند، این شرکت توانسته محصولی با استاندارد بالا تولید کند.

این شرکت علاوه بر تولید ورق‌های فومیزه تک لایه، امباس و روکش‌دار محصولات پلیمری دیگری را تولید کرده که از آن جمله می‌توان به پودر سفید کننده “تیتانوکس” بر پایه رنگدانه تیتانیوم دی اکساید اشاره کرد. این پودر دارای سفیدی تا ۹۶ درصد است؛ چراکه رنگدانه TIO2 سفیدترین پیگمنت سفید بوده که به علت قدرت پوشش بالا و قیمت کمتر مصرف بسیاری در صنایع مختلف دارد.

پلی اتیلین وکس (Polyethylene Wax) از دیگر محصولات این شرکت است. این محصول نوعی روان‌کننده خارجی و پلی‌اتیلنی با جرم مولکولی پایین است. همچنین غیرقطبی و سازگاری خوبی با پلیمر پلی وینیل کلراید دارد. استفاده از این محصول باعث کاهش چسبندگی در طی اکسترودر در فرآیند تولید محصولات پلیمری می‌شود. نقطه ذوب این مواد بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ درجه سانتی‌گراد است و کاربردهای در صنایع PVC از قبیل دیوار پوش، کف پوش، کابل پروفیل، لوله و اتصالات لاستیک، پلاستیک، مستربچ، چسب، کابل، پوشش و شمع دارد.

این گروه صنعتی در اولین گام‌های صادراتی خود در حوزه ورق فومیزه حاوی نانوذرات، محصولات خود را به کشور آذربایجان صادر کرده است و رایزنی برای صادرات به کشورهای عمان و عراق در دستور کار است. میزان فروش این شرکت ۲۰۶ میلیارد ریال در سال ۹۷ بوده است و در هفت ماه اول سال، ۱۵۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

برنامه‌ آینده این محققان توسعه ورق‌های ضدUV است که در آینده نزدیک وارد بازار خواهد شد.

 

ایسنا

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا